Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.72.2023.2.MG
W zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek lub dyskonta od obligacji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek lub dyskonta od obligacji. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych
Bank ma siedzibę na terytorium Polski i prowadzi działalność bankową zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2324), opodatkowaną na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów. Bank prowadzi również działalność maklerską, poprzez Biuro Maklerskie, będące wyodrębnioną jednostką organizacyjną w ramach Banku.
W ramach działalności maklerskiej, Biuro Maklerskie Banku prowadzi m.in. rachunki maklerskie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, mogą mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. polscy rezydenci podatkowi) albo ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tzw. nierezydenci podatkowi).
Na rachunkach maklerskich klientów Biura Maklerskiego Banku ewidencjonowane są m.in. obligacje skarbowe (tj. wyemitowane przez Skarb Państwa) lub obligacje wyemitowane przez emitenta innego niż Skarb Państwa, w tym:
- obligacje skarbowe o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym;
- obligacje inne niż wyemitowane przez Skarb Państwa, wyemitowane po dniu 31 grudnia 2018 r., o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym.
W związku z powyższym, Biuro Maklerskie Banku pośredniczy w wypłacie odsetek i dyskonta od tych obligacji, zapisanych na rachunkach maklerskich swoich klientów.
Pytania
1.Czy Biuro Maklerskie Banku będzie zobowiązane jako płatnik pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających nieograniczony lub ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odsetek lub dyskonta od:
-obligacji skarbowych o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym;
-obligacji innych niż wyemitowane przez Skarb Państwa, wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018 r., o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym?
2.Czy, w przypadku gdy Biuro Maklerskie Banku nie będzie zobowiązane do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek i dyskonta od obligacji, o których mowa w pytaniu nr 1, Biuro Maklerskie Banku będzie zobowiązane do sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta od obligacji?
Państwa stanowiska w sprawie
Ad. 1
Biuro Maklerskie Banku nie będzie zobowiązane jako płatnik pobrać zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających nieograniczony lub ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, odsetek lub dyskonta od:
-obligacji skarbowych o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym;
-obligacji innych niż wyemitowane przez Skarb Państwa, wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018 r., o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.
Ad. 2
W przypadku, gdy Biuro Maklerskie Banku nie będzie zobowiązane do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek i dyskonta od obligacji, o których mowa w pytaniu 1, zdaniem Wnioskodawcy, Biuro Maklerskie Banku nie będzie zobowiązane do sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta od obligacji.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Ad. 1
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych. Z kolei, w myśl art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, od uzyskanych przychodów (dochodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy. Zryczałtowany podatek, o którym mowa powyżej, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania przychodów (art. 30a ust. 6 ustawy o PIT).
Co do zasady, zryczałtowany podatek dochodowy od odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobierany jest przez płatnika, którym w przypadku papierów wartościowych zapisanych na rachunkach maklerskich w Polsce, jest co do zasady podmiot prowadzący te rachunki. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 2, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21. Ustęp 4d tegoż artykułu stanowi, że zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników, jeżeli dochody (przychody) te zostały uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, a wypłata świadczenia na rzecz podatnika następuje za pośrednictwem tych podmiotów. Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.
Ustęp 5 i 10, do którego referuje art. 41 ust. 4 ustawy o PIT dotyczy rachunków zbiorczych.
Z kolei art. 41 ust. 12 wskazuje, że jeżeli łączna kwota dokonanych na rzecz podmiotu powiązanego wypłat (świadczeń) lub postawionych do jego dyspozycji pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 pkt 1-5a przekracza w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, płatnik jest obowiązany pobierać zryczałtowany podatek dochodowy, stosując stawki podatku określone w art. 29 ust. 1 pkt 1 i art. 30a ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł, z pominięciem stawki podatku, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Przepisu zdania pierwszego nie stosuje się do wypłat (świadczeń) lub postawionych do dyspozycji podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4. Przy czym zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2022 roku w sprawie wyłączenia obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2834), wyłącza się stosowanie art. 41 ust. 12 ustawy o PIT do dokonywanych od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. wypłat świadczeń i należności w przypadkach, o których mowa w art. 41 ust. 4d i 10 ustawy o PIT.
Natomiast, zgodnie art. 41 ust. 24 ustawy o PIT, płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:
1) listów zastawnych;
2)obligacji:
a)terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b)dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.
Z dniem 1 stycznia 2023 roku, uchylony został ust. 25 art. 41 ustawy o PIT, który uzależniał niepobieranie podatku, o których mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2, od złożenia przez emitenta do organu podatkowego wskazanego w przepisach oświadczenia. Warunek niepobierania podatku został jednak uchylony w związku z uchyleniem ustępu 25 na podstawie art. 5 pkt 16 lit. e ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2022 r., poz. 2180). W ocenie Wnioskodawcy oznacza to, że wyłączenie obowiązku poboru przez płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od odsetek i dyskonta od obligacji jest bezwarunkowe, gdyż przepis art. 41 ust. 24 nie zawiera ograniczenia w tym zakresie, ani nie odsyła do innych przepisów, takie ograniczenia wprowadzających. W tym miejscu, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w polskim porządku prawnym, wykładnia językowa ma pierwszeństwo przed innymi rodzajami wykładni prawa. Wykładnia systemowa i funkcjonalna, stanowią sposoby interpretacji przepisów prawa, które mają charakter jedynie posiłkowy w stosunku do wykładni językowej. Powinny być zatem stosowane wyłącznie wówczas, gdy wykładnia językowa, czyli analiza samego brzmienia przepisu nie wystarcza do ustalenia jego właściwego znaczenia. Zatem z wykładni językowej art. 41 ust. 24 ustawy o PIT, w ocenie Banku, wprost wynika brak obowiązku poboru podatku od odsetek i dyskonta od wskazanych w tym przepisie obligacji.
Zdaniem Wnioskodawcy, taka sama konkluzja wynika również z wykładni systemowej tegoż przepisu. Zdaniem Banku, przepis art. 41 ust. 24 ustawy o PIT jest przepisem szczególnym w stosunku do pozostałych regulacji dotyczących poboru zryczałtowanego podatku przez płatnika (odnosi się wyłącznie do przychodów z określonej kategorii papierów wartościowych), a norma prawna z niego wynikająca ma charakter autonomiczny, co skutkuje możliwością jej zastosowania niezależnie od innych warunków zastrzeżonych przepisami prawa podatkowego.
Zdaniem Banku, biorąc pod uwagę przepisy przejściowe ustaw nowelizujących ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyłączenie z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 41 ust. 24 pkt 2 będzie miało zastosowanie do:
a)obligacji skarbowych o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym - bez względu na datę emisji obligacji;
b)obligacji innych niż wyemitowane przez Skarb Państwa, o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym - tylko dla obligacji wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018 r.
Powyższe wynika z art. 44 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), zgodnie z którym art. 41 ust. 24, w zakresie odsetek lub dyskonta od obligacji, ustawy zmienianej w art. 1 (ustawa o PIT), stosuje się do obligacji wyemitowanych w emisji danej serii po dniu 31 grudnia 2018 r. Powyższe w odniesieniu do obligacji skarbowych modyfikuje natomiast art. 21 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2022 r., poz. 2180), który wskazuje, że art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 5 (ustawa o PIT) stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Biuro Maklerskie Banku nie będzie zobowiązane jako płatnik pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających nieograniczony lub ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, odsetek lub dyskonta od:
-obligacji skarbowych o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym;
-obligacji innych niż wyemitowane przez Skarb Państwa, wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018 r., o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, Biuro Maklerskie Banku w związku z brakiem poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odsetek i dyskonta od wskazanych w pytaniu nr 1 obligacji, nie będzie zobowiązane, w przypadku wypłaty na rzecz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta. Brak jest bowiem przepisu w ustawie o PIT nakładającego na płatnika taki obowiązek. W szczególności, zdaniem Banku, takiego obowiązku na Bank nie nakłada:
-art. 39 ust. 1, art. 42 ust. 2 pkt 1, art. 42a ust. 1 ustawy o PIT - wskazany w tych przepisach obowiązek sporządzenia imiennych informacji według ustalonego wzoru (formularz PIT-11, w którym ujmowane są następujące źródła przychodów: stosunek pracy i pokrewne, w tym renta i emerytura, działalność wykonywana osobiście, prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy o PIT, inne źródła) nie dotyczy w ocenie Banku, przychodów kwalifikowanych do źródła kapitałów pieniężnych, jakimi są odsetki i dyskonto od wskazanych papierów wartościowych;
-art. 39 ust. 3 ustawy o PIT - przepis ten daje podstawę do wystawienia informacji o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C), natomiast odnosi się on wyłącznie do dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o PIT, a więc nie do odsetek i dyskonta od wskazanych papierów wartościowych, które jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1 podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 30a ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowisk
Stanowiska, które przedstawili Państwo we wniosku są prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
- podatku, zaliczki.
Jak stanowi art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Źródłem przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych.
Jak stanowi art. 30a ust. 1 pkt 2 ww. :
Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych, z zastrzeżeniem art. 52a.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1, pkt 1-11 oraz 11b-12 oraz 11b-13 z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Stosownie do treści art. 41 ust. 24 ww. ustawy:
Płatnicy nie są obowiązani do poboru podatku od odsetek lub dyskonta od:
1) listów zastawnych;
2) obligacji:
a) o terminie wykupu nie krótszym niż rok,
b) dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium państwa będącego stroną zawartej z Rzecząpospolitą Polską umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której przepisy określają zasady opodatkowania dochodów z dywidend, odsetek oraz należności licencyjnych.
Na mocy art. 21 ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180):
Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 50c i art. 26 ust. 1aa pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 130c i art. 41 ust. 24 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 5 stosuje się również do wypłat (świadczeń), pieniędzy, wartości pieniężnych oraz należności odpowiednio dokonywanych, stawianych do dyspozycji lub wypłacanych po dniu 31 grudnia 2022 r. z tytułu obligacji wyemitowanych przez Skarb Państwa w emisji danej serii przed dniem 1 stycznia 2019 r.
Wyjaśnić należy, że do końca 2022 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązywały w art. 41 ust. 25 i 26, zgodnie z którymi:
„25. Niepobranie podatku w przypadku, o którym mowa w ust. 24 pkt 2, następuje pod warunkiem złożenia przez emitenta do organu podatkowego, o którym mowa w art. 44f ust. 15, oświadczenia, że emitent dochował należytej staranności w poinformowaniu podmiotów z nim powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 lub w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o warunkach zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 130c, w stosunku do tych podmiotów powiązanych.
26. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 25, składa się jednokrotnie w stosunku do danej emisji obligacji, nie później niż do dnia wypłaty odsetek lub dyskonta od obligacji.”
Jednakże ust. 25 i 26 art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały z mocy ustawy zmieniającej z 7 października 2022 r. uchylone.
W wyniku uchylenia powyższych przepisów, które warunkowały zwolnienie płatnika z obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, zastosowanie przez płatnika art. 41 ust. 24 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od 1 stycznia 2023 r. nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych warunków.
W związku z tym prawidłowo uznali Państwo, że Biuro Maklerskie nie będzie zobowiązane jako płatnik pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wypłaty na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mających nieograniczony lub ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, odsetek lub dyskonta od:
-obligacji skarbowych o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym;
-obligacji innych niż wyemitowane przez Skarb Państwa, wyemitowanych po dniu 31 grudnia 2018 r., o terminie wykupu nie krótszym niż rok oraz dopuszczonych do obrotu na rynku regulowanym.
Również żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie nakłada na płatnika obowiązku sporządzenia i wysłania do właściwego organu podatkowego oraz podatnika mającego nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej informacji o wypłaconej kwocie odsetek i dyskonta od obligacji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanów faktycznych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń;
-zdarzeń przyszłych, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right