Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.397.2023.1.AZ
W zakresie ustalenia czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń wypłacanych Sponsorowanemu na podstawie Umowy sponsoringu i faktur wystawianych przez Sponsorowanego na podstawie tej Umowy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń wypłacanych Sponsorowanemu na podstawie Umowy sponsoringu i faktur wystawianych przez Sponsorowanego na podstawie tej Umowy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. sp. z o.o. (dalej jako „Wnioskodawca”, „Spółka” lub „Sponsor”) ma siedzibę w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na rynku nieruchomości (wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie).
Usługi świadczone są przez Spółkę na rzecz podmiotów zewnętrznych (niepowiązanych).
W powyżej wskazanej działalności Spółki dla jej rozwoju i zwiększania wolumenu klientów/zleceń nieruchomości, które są nabywane, a następnie odprzedawane, bardzo istotne są osobiste kontakty z kontrahentami podczas spotkań organizowanych „na żywo”, osobiście, w czasie których przedstawiane są oferty, negocjowane warunki umów kupna/sprzedaży nieruchomości, ustalane zasady współpracy, pozyskiwane informacje o potencjalnych nieruchomościach dostępnych do zakupu, także ze skomplikowanym stanem prawnym, nawiązywane relacje z potencjalnymi nabywcami. Doświadczenia Spółki wskazują, że osobiste spotkania biznesowe organizowane „na żywo” w dużym stopniu przyczyniają się do osiągnięcia tych celów, gdyż podczas takich spotkań zazwyczaj możliwe jest szybsze dojście do porozumienia, na lepszych warunkach finansowych, niż poprzez np. kontakty wyłącznie mailowe, telefoniczne lub wideokonferencje. Istotne jest również dotarcie do właściwej grupy docelowej (tj. osób/podmiotów, które mogą zainteresować się nabyciem od Spółki nieruchomości, sprzedażą Spółce nieruchomości, pośredniczeniem w takich transakcjach, jak również usługami Spółki, względnie osób/podmiotów, które mogą posiadać wiedzę na temat nieruchomości, którymi Spółka mogłaby być zainteresowana) z uwagi nie tylko na profil własnej działalności Spółki, ale także możliwości finansowe potencjalnych i istniejących kontrahentów.
Spółka jest zainteresowana reklamą świadczonych przez siebie usług i towarów, tj. działaniami mającymi na celu zwiększenie popytu na oferowane przez siebie usługi i towary, dotarciem do klientów / potencjalnych klientów z ofertą handlową, budowaniem i podtrzymywaniem długotrwałych relacji z klientami, a także popularyzacją firmy Spółki jako usługodawcy na rynku nieruchomości.
Spółka w równym bądź nawet większym stopniu, co reklamą świadczonych usług i towarów, jest zainteresowana informowaniem potencjalnych sprzedawców nieruchomości oraz osób, mogących podjąć się usług pośrednictwa w tym zakresie, iż jest otwarta na nabywanie nieruchomości również w złym stanie, zadłużonych, czy też z nieuregulowanym stanem prawnym, tj. działaniami mającymi na celu zwiększenie aktywów Spółki, które mogą zostać w przyszłości sprzedane.
B. sp. z o.o. (dalej jako „B.” lub „Sponsorowany”) ma siedzibę w Polsce i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. B. prowadzi działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie: pozostała działalność związana ze sportem (PKD 93.19.Z).
Przedmiotem pozostałej działalności Sponsorowanego jest: chów i hodowla koni i pozostałych zwierząt koniowatych (PKD 01.43.Z), działalność klubów sportowych (PKD 93.12.Z), działalność obiektów sportowych (PKD 93.11.Z), pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami (PKD 47.99.Z). Sponsorowany dzierżawi konie wyścigowe od podmiotu z Niemiec. W przyszłości Sponsorowany może być także właścicielem koni wyścigowych. Zamiarem jest dalsze nabywanie/dzierżawienie przez Sponsorowanego koni wyścigowych, które (lub większość z nich) będą utytułowane. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej B. będzie m.in. regularnie organizować wydarzenia sportowe związane z wyścigami konnymi lub będzie brała udział w wyścigach konnych organizowanych przez inne podmioty, posiadając stosowne licencje wymagane przepisami polskiego prawa.
Spółka i Sponsorowany są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U.2021.1800 t. j.; dalej: „ustawy o CIT”).
Z obserwacji Spółki wynika, że wydarzenia sportowe związane z wyścigami konnymi cieszą się dużym zainteresowaniem klientów i potencjalnych klientów Spółki, dostawców towarów oraz usług, którymi Sponsor jest zainteresowany, jak również zainteresowaniem podmiotów współpracujących ze Sponsorem (oferujących nieruchomości na sprzedaż lub mających wiedzę o podmiotach oferujących różne nieruchomości na sprzedaż: w bardzo konkurencyjnych cenach, w dobrych lokalizacjach, ale też nieruchomościach ze skomplikowanym stanem prawnym, potencjalnych nabywcach nieruchomości), stanowiąc dla Sponsora przestrzeń m.in. do informowania o usługach i ofercie handlowej, pielęgnacji kontaktów z klientami i dostawcami, pozyskiwania ofert sprzedaży i zakupu nieruchomości, co ma kluczowe znaczenie dla biznesu prowadzonego przez Sponsora, jak również znakomitą okazję do spotkań biznesowych, podczas których utrwalana jest długofalowa współpraca, prowadzących do zawarcia umów m.in. pośrednictwa w handlu nieruchomościami na korzystnych warunkach oraz finalnie częstokroć do nabycia konkretnych nieruchomości, które następnie Sponsor odprzedaje. Branża nieruchomościowa wiąże się z dużym zaangażowaniem finansowym i kontrahentami Spółki są m.in. podmioty/osoby w dobrej kondycji finansowej, które interesują się sportami „z wyższej półki”.
Z obserwacji Spółki ponadto wynika, że potencjalni sprzedawcy oraz pośrednicy w sprzedaży nieruchomości, znajdujących się w skomplikowanej sytuacji prawnej, często są osobami skłonnymi do podejmowania ryzyka oraz próbującymi swoich sił w grach losowych/hazardowych.
Z uwagi na powyższe Spółka (jako Sponsor) zamierza zawrzeć z B. (jako Sponsorowanym) umowę sponsoringu (dalej jako "Umowa"). Umowa zostanie zawarta na czas nieokreślony.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia główne założenia Umowy.
Sponsorowany zamierza zawrzeć umowę z C. S.A., na podstawie której Sponsorowany będzie uprawniony do udziału w wydarzeniach organizowanych (…) związanych z (...) oraz będzie uprawniony do innych świadczeń. Sponsorowany złoży oświadczenie, że umowa ta nie będzie sprzeciwiać się ani stać na przeszkodzie zawarcia przez Sponsorowanego ze Sponsorem Umowy i realizacji świadczeń Sponsorowanego. Ponadto Sponsorowany oświadczy i zapewni, że realizacja świadczeń wynikających z Umowy, w tym w szczególności świadczeń Sponsorowanego, nie będzie powodowała jakichkolwiek zastrzeżeń ani roszczeń C. S.A. wobec Sponsora.
W Umowie zostaną zdefiniowane „Wydarzenia D.”. Będą to wydarzenia organizowane przez Sponsorowanego, związane (...) w ramach których możliwe będą ewentualnie inne dodatkowe atrakcje, jak np. wycieczki do stajni wyścigowej, animacje związane z tematyką wyścigów konnych, animacje dla dzieci itp., lub wydarzenia, w których Sponsorowany będzie brał udział jako właściciel koni wyścigowych z wyłączeniem „Wydarzeń E.”. Natomiast „Wydarzenia E.” będą to wydarzenia organizowane na Torze (…) związane z wyścigami konnymi i jeździectwem konnym, w których udział Sponsorowanego jako właściciela koni wyścigowych będzie regulowany na podstawie umowy z C. S.A. Ponadto w Umowie zostaną zdefiniowane „Oznaczenia Sponsora”. Będzie to nazwa przedsiębiorstwa Sponsora i znaku graficznego (logo) Sponsora, których wzór będzie stanowić Załącznik nr 1 do Umowy.
Na podstawie Umowy Sponsor zobowiąże się spełnić na rzecz Sponsorowanego świadczenie majątkowe, opisane w dalszej części Umowy, a Sponsorowany zobowiąże się wykonać na rzecz Sponsora określone w Umowie czynności, których celem będzie nawiązanie relacji z podmiotami oferującymi nieruchomości na sprzedaż lub mającymi kontakty wśród potencjalnych zbywców nieruchomości celem nawiązania współpracy i nabycia nieruchomości w możliwie korzystnych warunkach, jak również promocja i reklama Sponsora, podniesienie renomy Sponsora na rynku nieruchomości.
Świadczenia Sponsora:
Sponsor zobowiąże się przekazać Sponsorowanemu świadczenie pieniężne w określonej miesięcznej wysokości, w zamian za świadczenia Sponsorowanego. Płatność będzie dokonywana na podstawie faktury VAT wystawionej przez Sponsorowanego, na rachunek bankowy Sponsorowanego, ujawniony na tzw. białej liście podatników VAT. Otrzymywane od Sponsora świadczenia będą mogły zostać przez Sponsorowanego przeznaczone wyłącznie na przygotowanie i udział Sponsorowanego (jego koni) w wyścigach konnych organizowanych przez inne podmioty (w tym w „Wydarzeniach E.”), wyposażenie i ubiór dżokejów dosiadających konie, oraz na działalność związaną z organizacją „Wydarzeń D.". Sponsorowany będzie zobowiązany do przedstawiania comiesięcznego zestawienia sposobu wykorzystania świadczenia.
Świadczenie Sponsora zostanie ustalone w oparciu o kryteria rynkowe i na poziomie ekwiwalentnym do wartości świadczeń Sponsorowanego.
Świadczenia Sponsorowanego:
W zamian za świadczenie Sponsora, Sponsorowany będzie zobowiązany do następujących czynności na rzecz Sponsora:
1.Sponsorowany zobowiąże się do umieszczania „Oznaczeń Sponsora” i/albo notatki o Sponsorze na:
a)na materiałach informacyjnych/zaproszeniach,
b)ulotkach, broszurach programowych,
c)artykułach promocyjnych (np. długopisy, czapki, koszulki itp.),
d)artykułach w gazetach, komunikatach prasowych, reklamach,
e)w mediach społecznościowych (takich jak (…)),
- dotyczących „Wydarzeń D.”. Rozmiar, graficzne przedstawienie i ostateczne umiejscowienie „Oznaczeń Sponsora” zostaną wspólnie uzgodnione przez Strony. Treść notatki o Sponsorze zostanie przedstawiona przez Sponsora i będzie wymagała akceptacji Sponsorowanego. Koszt wytworzenia materiałów / artykułów, o których mowa w pkt a)-e) powyżej poniesie Sponsorowany.
2.Sponsorowany zobowiąże się do eksponowania w trakcie "Wydarzeń D." tablic reklamowych lub transparentów z „Oznaczeniami Sponsora”. Liczba, rozmiar i treść tablic reklamowych (transparentów) będą ustalane przez Strony w odniesieniu do konkretnego wydarzenia. Koszt wytworzenia ww. tablic reklamowych oraz transparentów poniesie Sponsor.
3.Sponsorowany zobowiąże się do umieszczenia „Oznaczeń Sponsora” na koszulkach dżokejów biorących udział w „Wydarzeniach D.”. Wyznaczona powierzchnia reklamowa będzie znajdować się z przodu (na klatce piersiowej) koszulki dżokeja. Rozmiar i ostateczne umiejscowienie zostaną wspólnie uzgodnione przez Strony.
4.Sponsorowany umożliwi Sponsorowi udział w „Wydarzeniach D.”. Sponsor otrzyma każdorazowo określoną przez Strony liczbę zaproszeń/biletów wstępu na każdy taki wyścig dla wyznaczonych przez Sponsora osób (pracownicy, współpracownicy, którzy mają podjąć się m.in. reklamy bezpośredniej Sponsora, nawiązywania kontaktów biznesowych, jak również zawierania umów w imieniu Sponsora) oraz wskazanych przez niego klientów/dostawców/potencjalnych klientów/potencjalnych dostawców towarów i usług/podmiotów pośredniczących w transakcjach. Przybycie na wydarzenie osób, które otrzymały zaproszenia/bilety wstępu, będzie potwierdzane na sporządzanej każdorazowo przez Sponsorowanego liście przybyłych osób. Po wydarzeniu Sponsorowany przekaże listę Sponsorowi. Koszty dodatkowe, takie jak np. przelot, przejazd lub zakwaterowanie w hotelu, Sponsor będzie ponosił we własnym zakresie.
5.Sponsorowany zobowiąże się do zamieszczenia notatki o Sponsorze, „Oznaczeń Sponsora” wraz z aktywnym hiperłączem (linkiem) do strony internetowej Sponsora na oficjalnej stronie internetowej Sponsorowanego, wśród innych widniejących sponsorów. Treść notatki o Sponsorze zostanie przedstawiona przez Sponsora i będzie wymagała akceptacji Sponsorowanego.
6.Sponsorowany umożliwi Sponsorowi uruchomienie na jego własny koszt punktu informacyjnego/punktu spotkań z klientami i potencjalnymi klientami podczas „Wydarzeń D.”.
7.Sponsorowany umożliwi Sponsorowi korzystanie ze zdjęć i filmów, wytworzonych przez Sponsorowanego lub na jego rzecz w czasie „Wydarzeń D.” do własnych celów reklamowych Sponsora. Zdjęcia i filmy wideo będą dostarczane Sponsorowi w formie elektronicznej na wskazany adres e-mail, niezwłocznie po wejściu przez Sponsorowanego w posiadanie ich oryginałów lub kopii, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia „Wydarzeń D.”.
8.W odniesieniu do „Wydarzeń E.”, Sponsorowany zapewni Sponsorowi (o ile będzie to dopuszczalne w danym przypadku) świadczenia analogiczne lub o podobnym charakterze do tych określonych w pkt 1-7 powyżej, po uzgodnieniach każdorazowo przez Strony, z uwzględnieniem postanowień umowy zawartej przez Sponsorowanego z C. S.A. Strony będą sporządzać pisemne ustalenia potwierdzające świadczenia Sponsorowanego oraz pisemne protokoły ich spełnienia.
W przypadku świadczeń, o których mowa w pkt. 4. i 6. (i ewentualnie w odpowiednim zakresie pkt 8.) powyżej, Sponsor zamierza przekazywać otrzymane zaproszenia/bilety wstępu wyznaczonym pracownikom (współpracownikom) mającym podjąć się m.in. reklamy bezpośredniej Sponsora, nawiązywania kontaktów biznesowych, jak również zawierania umów w imieniu Sponsora. Zaproszenia i bilety wstępu będą przez Sponsora przekazywane także wskazanym przez niego klientom/dostawcom/potencjalnym klientom / potencjalnym dostawcom towarów i usług/podmiotom pośredniczącym w transakcjach. Spółka będzie w zorganizowanych punktach informacyjnych/punktach spotkań odbywała spotkania biznesowe z zaproszonymi ww. klientami (potencjalnymi klientami/dostawcami/ potencjalnymi dostawcami, i innymi ww. podmiotami). W trakcie tych spotkań Spółka zamierza rozmawiać z klientami na temat dotychczasowej współpracy, oferować nowe usługi, negocjować warunki umów, w szczególności kupna i sprzedaży nieruchomości itp. Spółka zamierza także przedstawiać ofertę handlową zaproszonym potencjalnym klientom/dostawcom i innym ww. podmiotom, a także nabywać nieruchomości, w tym także ze skomplikowanym stanem prawnym, od potencjalnych dostawców. Spółka nie wyklucza również, że może odbywać spotkania i przedstawiać ofertę handlową, a także zbierać oferty w kwestii nabycia nieruchomości także innym uczestnikom oraz od innych uczestników wydarzenia, zaproszonym oraz zaproszonych przez Sponsorowanego (organizatora), którzy zainteresują się usługami/towarami Spółki lub mają do zaoferowania nieruchomości w związku z obecną reklamą Spółki. Spółka upatruje w tym dużą szansę na pozyskanie nowych klientów lub nowych dostawców oraz na zawieranie umów kupna sprzedaży nieruchomości na atrakcyjnych warunkach. Przebieg spotkań i ewentualnych poczynionych ustaleń będzie przez Spółkę każdorazowo dokumentowany w formie pisemnych protokołów z odbytych spotkań/przeprowadzonych rozmów/poczynionych ustaleń. Te protokoły będą archiwizowane.
Zawarcie Umowy będzie miało na celu przede wszystkim wpłynięcie na zwiększenie przychodów Spółki, tj. wzrost sprzedaży oferowanych usług i towarów, pozyskanie kontrahentów w transakcjach kupna-sprzedaży nieruchomości, zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży nabytych wcześniej w atrakcyjnych cenach nieruchomości.
Świadczenia Sponsorowanego wobec Spółki będą zmierzały do utrwalenia wizerunku Spółki, podwyższenia stopnia rozpoznawalności firmy Spółki, reklamy Spółki i jej oferty handlowej. Świadczenia Sponsorowanego wobec Spółki będą umożliwiały także odbywanie spotkań biznesowych z klientami/potencjalnymi klientami, dostawcami/potencjalnymi dostawcami i innymi ww. podmiotami (szerzej: osobami, podmiotami, które zainteresuje reklama Spółki), podtrzymywaniu z nimi relacji, omawianiu warunków współpracy, oferty handlowej itp. Bez wątpienia będą to świadczenia, które mogą wpłynąć na wzrost przychodów Spółki.
Spółka jest zdania, że zawarcie Umowy ze Sponsorowanym, działającym w branży związanej z końmi wyścigowymi jest celowe i zasadne z uwagi na prestiż, jakim w ocenie Spółki cieszy się jeździectwo konne (wyścigi konne) w odbiorze społecznym i zainteresowanie tego typu aktywnością przede wszystkim osób / podmiotów o wyższej zasobności. Jak Spółka wskazała, branża, w której działa Spółka, wymaga wyższego zaangażowania finansowego, stąd potencjalnych klientów i partnerów do współpracy Spółka powinna poszukiwać w takim gronie osób/podmiotów. Wydarzenia związane z wyścigami konnymi są w ocenie Spółki dobrym miejscem do promowania oferty handlowej Spółki.
W dalszej części Umowa będzie zawierała postanowienia dotyczące m.in. takich kwestii, jak prawa własności intelektualnej Stron, zakazu konkurencji, informacje poufne, czasu trwania Umowy i jej wypowiedzenie oraz inne końcowe postanowienia.
Pytanie
Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń wypłacanych Sponsorowanemu na podstawie Umowy sponsoringu i faktur wystawianych przez Sponsorowanego na podstawie tej Umowy?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Wnioskodawca będzie posiadał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń wypłacanych Sponsorowanemu na podstawie Umowy sponsoringu i faktur wystawianych przez Sponsorowanego na podstawie tej Umowy.
Uzasadnienie Państwa stanowiska:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy (...).
W myśl powyższego przepisu, podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów,
- został opłacony w sposób przewidziany w przepisach ustawy o CIT (odpowiednio w terminie, na rachunek ujawniony na białej liście, ewentualnie w ramach MPP).
Taka konstrukcja art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z uwzględnieniem wyjątków zastrzeżonych w ustawie, stanowią koszty uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami podatnika, co oznacza, że ich poniesienie przez podatnika jest spowodowane racjonalnym dążeniem i obiektywną możliwością osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Za koszty uzyskania przychodów należy zatem uznać wszelkie racjonalne i uzasadnione z punktu widzenia działalności gospodarczej wydatki, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Mogą to być zatem koszty zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały udokumentowane w sposób prawidłowy. Przy tym na kwalifikację do kosztów uzyskania przychodów nie powinno mieć wpływu to, że dany wydatek nie przyniesie skutku w postaci osiągnięcia przychodów. Istotne jest bowiem, aby w momencie ponoszenia wydatku podatnik mógł – obiektywnie (racjonalnie) oceniając – oczekiwać takiego efektu (por. np. wyrok NSA z dnia 25 września 2014 r., II FSK 2286/12). Przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Należy ponadto podkreślić, że dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwe udokumentowanie. Ustawa o CIT nie reguluje sposobu prawidłowego dokumentowania kosztów. Mocą art. 9 ust. 1 nakłada ona jednak na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Niewątpliwie dowodem dokumentującym wydatek jest faktura wystawiona na podstawie obowiązującej strony umowy.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy. Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa) (por. np. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 czerwca 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.177.2022.2.SG; z dnia 28 lipca 2021 r., 0111-KDIB1-1.4010.181.2021.4.BS; z dnia 21 maja 2021 r., 0112-KDIL2-2.4011.191.2021.1.IM).
Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Sponsoring jest definiowany jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (za: Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsoring może także mieć na celu promowanie działalności danego podmiotu tak, by zapewnić mu podaż niezbędnych towarów, które następnie odsprzedaje z zyskiem. Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego.
Umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem regulacji odnoszących się wprost do takich umów. Możliwość ich zawarcia wynika z zasady swobody umów, zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U.2022.1360 t. j.). Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także popularyzować nazwę sponsora na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów (por. np. ww. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 czerwca 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.177.2022.2.SG; z dnia 28 lipca 2021 r., 0111-KDIB1-1.4010.181.2021.4.BS; z dnia 21 maja 2021 r., 0112-KDIL2-2.4011.191.2021.1.IM).
Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).
Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora. W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności) (por. np. ww. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 czerwca 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.177.2022.2.SG; z dnia 28 lipca 2021 r., 0111-KDIB1-1.4010.181.2021.4.BS; z dnia 21 maja 2021 r., 0112-KDIL2-2.4011.191.2021.1.IM).
Umowa, którą Wnioskodawca zamierza zawrzeć ze Sponsorowanym, będzie spełniała wszystkie ww. warunki:
W Umowie zostaną sprecyzowane wzajemne świadczenia Stron (umowa wzajemna) i będą one miały charakter ekwiwalentny.
Świadczenie Sponsora będzie polegało na przekazywaniu Sponsorowanemu świadczeń pieniężnych w miesięcznej wysokości, które Sponsorowany będzie mógł przeznaczyć w określony w Umowie sposób, a świadczenia wzajemne Sponsorowanego będą polegały na wykonywaniu na rzecz Sponsora określonych w Umowie czynności, których celem będzie nawiązanie relacji z podmiotami oferującymi nieruchomości na sprzedaż lub mającymi kontakty wśród potencjalnych zbywców nieruchomości celem nawiązania współpracy i nabycia nieruchomości w możliwie korzystnych warunkach, co pozwoli osiągnąć większe zyski z działalności, jak również promocja i reklama Sponsora, podniesienie renomy Sponsora na rynku nieruchomości.
Niewątpliwie zawarcie Umowy ze Sponsorowanym nakierowane jest na osiągnięcie potencjalnego wzrostu przychodów Spółki, a poprzez nabycie nieruchomości w korzystnych cenach, także realizacji wyższych zysków z prowadzonej działalności. Bowiem jej celem jest nawiązanie relacji z podmiotami oferującymi nieruchomości na sprzedaż lub mającymi kontakty wśród potencjalnych zbywców nieruchomości celem nawiązania współpracy i nabycia nieruchomości w możliwie korzystnych warunkach, w możliwie niskich cenach, jak również promocja i reklama Spółki, podniesienie renomy Wnioskodawcy na rynku nieruchomości.
Z obserwacji Spółki wynika, że wydarzenia sportowe związane z wyścigami konnymi cieszą się dużym zainteresowaniem klientów Spółki, dostawców towarów oraz usług, którymi Wnioskodawca jest zainteresowany, jak również zainteresowaniem podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą (oferujących nieruchomości na sprzedaż lub mających wiedzę o podmiotach oferujących nieruchomości na sprzedaż w bardzo konkurencyjnych cenach i dobrych lokalizacjach), stanowiąc dla Spółki przestrzeń m.in. do informowania o usługach i ofercie handlowej, pielęgnacji kontaktów z klientami i dostawcami, pozyskiwania ofert sprzedaży i zakupu nieruchomości, co ma kluczowe znaczenie dla biznesu prowadzonego przez Wnioskodawcę, jak również znakomitą okazję do spotkań biznesowych, podczas których utrwalana jest długofalowa współpraca, prowadzących do zawarcia umów m.in. pośrednictwa w handlu nieruchomościami oraz finalnie częstokroć do nabycia konkretnych nieruchomości, które następnie Spółka odprzedaje. Tym samym działania Wnioskodawcy będą miały na celu kształtowanie popytu na produkty/usługi Wnioskodawcy, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania, a co za tym idzie zwiększenie przychodów Spółki. Dodatkowo dzięki możliwościom wynegocjowania podczas spotkań biznesowych organizowanych w trakcie „Wydarzeń D.”/„Wydarzeń E.” korzystniejszych warunków dotyczących nabycia nieruchomości, a następnie ich zbycia, Spółka jest w stanie zwiększyć przychody oraz osiągnąć wyższe zyski.
Zauważyć również należy, że „Wydarzenia D.”/„Wydarzenia E.” podczas których konie mają służyć jako medium reklamowe będą m.in skierowane do potencjalnych klientów Spółki. Nawet jeśli „Wydarzenia D.”/„Wydarzenia E.” nie będą organizowane przez Spółkę, to i tak Wnioskodawca będzie miał swój wpływ na grono kibiców „Wydarzeń D” (wśród których mogliby znaleźć się potencjalni kontrahenci) i ewentualnie „Wydarzeń E.” (w zakresie dopuszczonym przez umowę Sponsorowanego z C. S.A.). Bowiem Wnioskodawca otrzymywać będzie od Sponsorowanego każdorazowo określoną liczbę zaproszeń/biletów wstępu na każdy taki wyścig dla wyznaczonych przez Spółkę osób (pracownicy, współpracownicy, którzy mają podjąć się m.in. reklamy bezpośredniej Spółki, nawiązywania kontaktów biznesowych, jak również zawierania umów w imieniu Spółki) oraz wskazanych przez Wnioskodawcę klientów/dostawców/potencjalnych klientów/potencjalnych dostawców towarów i usług/podmiotów pośredniczących w transakcjach.
Takie ukształtowanie w Umowie świadczeń stron pozwala stwierdzić związek przyczynowo-skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy nawet jeżeli dany wydatek na podstawie Umowy nie przyniesie oczekiwanego skutku w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła, nie powinno to mieć wpływu na jego kwalifikację do kosztów uzyskania przychodów. Istotne jest bowiem, że w momencie jego ponoszenia Wnioskodawca mógł – obiektywnie oceniając – oczekiwać takiego efektu. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki te spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a tym samym mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Ponadto:
- wydatki Sponsora (świadczenia na rzecz Sponsorowanego) będą właściwie udokumentowane (fakturami wystawianymi przez Sponsorowanego oraz sporządzanymi przez niego comiesięcznymi zestawieniami sposobu wykorzystania świadczenia),
- wydatki te będą ponoszone z majątku Sponsora i nie będą mu zwracane (będą miały charakter definitywny),
- świadczenia będą uiszczane na konto Sponsorowanego ujawnione na tzw. białej liście,
- Sponsor będzie dokumentował w formie pisemnych protokołów przebieg spotkań odbywanych w punktach informacyjnych/punktach spotkań podczas „Wydarzeń D.” (ewentualnie także „Wydarzeń E.”), te protokoły będą archiwizowane.
Podsumowując wskazują Państwo, iż w Państwa ocenie Sponsor będzie miał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń wypłacanych
Sponsorowanemu na podstawie Umowy sponsoringu i faktur wystawianych przez Sponsorowanego na podstawie tej Umowy, gdyż spełnione będą wszystkie przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
W świetle powyższego Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie zaprezentowanego stanowiska, że będzie on posiadał prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów świadczeń wypłacanych Sponsorowanemu na podstawie Umowy sponsoringu i faktur wystawianych przez Sponsorowanego na podstawie tej Umowy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21,art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c,art. 11i,art. 24a,art. 24b,art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.
Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania.
Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”.
Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.
Należy ponadto podkreślić, że dla możliwości uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, konieczne jest jego właściwe udokumentowanie. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie reguluje sposobu prawidłowego dokumentowania kosztów. Mocą art. 9 ust. 1 ww. ustawy nakłada ona jednak na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.
Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Zaznaczyć należy, iż to organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody powinny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy kosztami a przychodami Spółki.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.
Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można, wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).
Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny.
Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1360 ze zm.), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.
Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.
Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).
Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.
W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie dyspozycję art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.
Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.
W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności).
W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych.
W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo–skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na rynku nieruchomości (wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek, pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie). Usługi świadczone są przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów zewnętrznych (niepowiązanych). Doświadczenia Wnioskodawcy wskazują, że osobiste spotkania biznesowe organizowane „na żywo” w dużym stopniu przyczyniają się do osiągnięcia celów biznesowych, gdyż podczas takich spotkań zazwyczaj możliwe jest szybsze dojście do porozumienia, na lepszych warunkach finansowych.
Wnioskodawca jest zainteresowany reklamą świadczonych przez siebie usług i towarów, tj. działaniami mającymi na celu zwiększenie popytu na oferowane przez siebie usługi i towary, dotarciem do klientów/potencjalnych klientów z ofertą handlową, budowaniem i podtrzymywaniem długotrwałych relacji z klientami, a także popularyzacją firmy Spółki jako usługodawcy na rynku nieruchomości.
Wnioskodawca zamierza zawszeć z podmiotem powiązanym (jako Sponsorowanym) umowę sponsoringu. Umowa zostanie zawarta na czas nieokreślony.
Na podstawie Umowy Sponsor zobowiąże się spełnić na rzecz Sponsorowanego świadczenie majątkowe, opisane w dalszej części Umowy, a Sponsorowany zobowiąże się wykonać na rzecz Sponsora określone w Umowie czynności, których celem będzie nawiązanie relacji z podmiotami oferującymi nieruchomości na sprzedaż lub mającymi kontakty wśród potencjalnych zbywców nieruchomości celem nawiązania współpracy i nabycia nieruchomości w możliwie korzystnych warunkach, jak również promocja i reklama Sponsora, podniesienie renomy Sponsora na rynku nieruchomości.
Sponsor zobowiąże się przekazać Sponsorowanemu świadczenie pieniężne w określonej miesięcznej wysokości, w zamian za świadczenia Sponsorowanego. Płatność będzie dokonywana na podstawie faktury VAT wystawionej przez Sponsorowanego, na rachunek bankowy Sponsorowanego, ujawniony na tzw. białej liście podatników VAT. Otrzymywane od Sponsora świadczenia będą mogły zostać przez Sponsorowanego przeznaczone wyłącznie na przygotowanie i udział Sponsorowanego (jego koni) w wyścigach konnych organizowanych przez inne podmioty, wyposażenie i ubiór dżokejów dosiadających konie, oraz na działalność związaną z organizacją „Wydarzeń D.". Sponsorowany będzie zobowiązany do przedstawiania comiesięcznego zestawienia sposobu wykorzystania świadczenia.
Świadczenie Sponsora zostanie ustalone w oparciu o kryteria rynkowe i na poziomie ekwiwalentnym do wartości świadczeń Sponsorowanego.
W zamian za świadczenie Sponsora, Sponsorowany będzie zobowiązany do następujących czynności na rzecz Sponsora:
1.Sponsorowany zobowiąże się do umieszczania „Oznaczeń Sponsora” i/albo notatki o Sponsorze na:
a)na materiałach informacyjnych/zaproszeniach,
b)ulotkach, broszurach programowych,
c)artykułach promocyjnych (np. długopisy, czapki, koszulki itp.),
d)artykułach w gazetach, komunikatach prasowych, reklamach,
e)w mediach społecznościowych (takich jak (…)),
- dotyczących „Wydarzeń D.”. Rozmiar, graficzne przedstawienie i ostateczne umiejscowienie „Oznaczeń Sponsora” zostaną wspólnie uzgodnione przez Strony. Treść notatki o Sponsorze zostanie przedstawiona przez Sponsora i będzie wymagała akceptacji Sponsorowanego. Koszt wytworzenia materiałów / artykułów, o których mowa w pkt a)-e) powyżej poniesie Sponsorowany.
2.Sponsorowany zobowiąże się do eksponowania w trakcie „Wydarzeń D.” tablic reklamowych lub transparentów z „Oznaczeniami Sponsora”. Liczba, rozmiar i treść tablic reklamowych (transparentów) będą ustalane przez Strony w odniesieniu do konkretnego wydarzenia. Koszt wytworzenia ww. tablic reklamowych oraz transparentów poniesie Sponsor.
3.Sponsorowany zobowiąże się do umieszczenia „Oznaczeń Sponsora” na koszulkach dżokejów biorących udział w „Wydarzeniach D.”. Wyznaczona powierzchnia reklamowa będzie znajdować się z przodu (na klatce piersiowej) koszulki dżokeja. Rozmiar i ostateczne umiejscowienie zostaną wspólnie uzgodnione przez Strony.
4.Sponsorowany umożliwi Sponsorowi udział w „Wydarzeniach D.”. Sponsor otrzyma każdorazowo określoną przez Strony liczbę zaproszeń/biletów wstępu na każdy taki wyścig dla wyznaczonych przez Sponsora osób (pracownicy, współpracownicy, którzy mają podjąć się m.in. reklamy bezpośredniej Sponsora, nawiązywania kontaktów biznesowych, jak również zawierania umów w imieniu Sponsora) oraz wskazanych przez niego klientów/dostawców/potencjalnych klientów/potencjalnych dostawców towarów i usług/podmiotów pośredniczących w transakcjach. Przybycie na wydarzenie osób, które otrzymały zaproszenia/bilety wstępu, będzie potwierdzane na sporządzanej każdorazowo przez Sponsorowanego liście przybyłych osób. Po wydarzeniu Sponsorowany przekaże listę Sponsorowi. Koszty dodatkowe, takie jak np. przelot, przejazd lub zakwaterowanie w hotelu, Sponsor będzie ponosił we własnym zakresie.
5.Sponsorowany zobowiąże się do zamieszczenia notatki o Sponsorze, „Oznaczeń Sponsora” wraz z aktywnym hiperłączem (linkiem) do strony internetowej Sponsora na oficjalnej stronie internetowej Sponsorowanego, wśród innych widniejących sponsorów. Treść notatki o Sponsorze zostanie przedstawiona przez Sponsora i będzie wymagała akceptacji Sponsorowanego.
6.Sponsorowany umożliwi Sponsorowi uruchomienie na jego własny koszt punktu informacyjnego/punktu spotkań z klientami i potencjalnymi klientami podczas „Wydarzeń D.”.
7.Sponsorowany umożliwi Sponsorowi korzystanie ze zdjęć i filmów, wytworzonych przez Sponsorowanego lub na jego rzecz w czasie „Wydarzeń D.” do własnych celów reklamowych Sponsora. Zdjęcia i filmy wideo będą dostarczane Sponsorowi w formie elektronicznej na wskazany adres e-mail, niezwłocznie po wejściu przez Sponsorowanego w posiadanie ich oryginałów lub kopii, nie później niż w terminie 30 dni od dnia zakończenia „Wydarzeń D.”.
8.W odniesieniu do „Wydarzeń E.”, Sponsorowany zapewni Sponsorowi (o ile będzie to dopuszczalne w danym przypadku) świadczenia analogiczne lub o podobnym charakterze do tych określonych w pkt 1-7 powyżej, po uzgodnieniach każdorazowo przez Strony, z uwzględnieniem postanowień umowy zawartej przez Sponsorowanego z C. S.A. Strony będą sporządzać pisemne ustalenia potwierdzające świadczenia Sponsorowanego oraz pisemne protokoły ich spełnienia.
W przypadku świadczeń, o których mowa w pkt. 4. i 6. (i ewentualnie w odpowiednim zakresie pkt 8.) powyżej, Sponsor zamierza przekazywać otrzymane zaproszenia/bilety wstępu wyznaczonym pracownikom (współpracownikom) mającym podjąć się m.in. reklamy bezpośredniej Sponsora, nawiązywania kontaktów biznesowych, jak również zawierania umów w imieniu Sponsora. Zaproszenia i bilety wstępu będą przez Sponsora przekazywane także wskazanym przez niego klientom/dostawcom/potencjalnym klientom/potencjalnym dostawcom towarów i usług / podmiotom pośredniczącym w transakcjach. Spółka będzie w zorganizowanych punktach informacyjnych/punktach spotkań odbywała spotkania biznesowe z zaproszonymi ww. klientami (potencjalnymi klientami/dostawcami/potencjalnymi dostawcami, i innymi ww. podmiotami).
Zawarcie Umowy będzie miało na celu przede wszystkim wpłynięcie na zwiększenie przychodów Wnioskodawcy, tj. wzrost sprzedaży oferowanych usług i towarów, pozyskanie kontrahentów w transakcjach kupna-sprzedaży nieruchomości, zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży nabytych wcześniej w atrakcyjnych cenach nieruchomości.
Świadczenia Sponsorowanego wobec Spółki będą zmierzały do utrwalenia wizerunku Wnioskodawcy, podwyższenia stopnia rozpoznawalności firmy Spółki, reklamy Spółki i jej oferty handlowej. Świadczenia Sponsorowanego wobec Spółki będą umożliwiały także odbywanie spotkań biznesowych z klientami/potencjalnymi klientami, dostawcami/potencjalnymi dostawcami i innymi ww. podmiotami (szerzej: osobami, podmiotami, które zainteresuje reklama Spółki), podtrzymywaniu z nimi relacji, omawianiu warunków współpracy, oferty handlowej itp. Zdaniem Wnioskodawcy będą to świadczenia, które mogą wpłynąć na wzrost przychodów Spółki.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez siebie w związku z wypłatą Sponsorowanemu świadczeń na podstawie Umowy sponsoringu i faktur wystawianych przez Sponsorowanego na podstawie tej Umowy.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę sponsoringu. Wysokość świadczenia Wnioskodawcy jako Sponsora zostanie ustalone w oparciu o kryteria rynkowe i na poziomie ekwiwalentnym do wartości świadczeń Sponsorowanego. W umowie Sponsorowany zobowiąże się do realizacji określonych działań reklamowych i promocyjnych na rzecz Wnioskodawcy podczas wydarzeń sportowych związanych z wyścigami konnymi oraz innych wydarzeń sportowych, w których Sponsorowany będzie brał udział. W zamian Wnioskodawca zobowiąże się do zapłaty comiesięcznego wynagrodzenia na rzecz Sponsorowanego. Płatność będzie dokonywana na podstawie faktury VAT wystawionej przez Sponsorowanego, na rachunek bankowy Sponsorowanego, ujawniony na tzw. białej liście podatników VAT. Sponsorowany będzie zobowiązany do przedstawiania comiesięcznego zestawienia sposobu wykorzystania świadczenia – wydatkowanie środków przekazywanych przez Sponsora możliwe będzie tylko w odniesieniu do konkretnych, wskazanych w treści umowy, celów.
Mając na uwadze powyższe, należy jeszcze raz podkreślić, że warunkiem zaliczenia wydatków poniesionych na rzecz Sponsorowanego jest, aby umowa zawarta między stronami przewidywała, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, otrzymali Państwo od podmiotu sponsorowanego świadczenie ekwiwalentne. Tylko koszty sponsoringu właściwego, do wysokości równowartości ceny za reklamę Sponsora, tj. wartości usług reklamowych wyświadczonych przez Sponsorowanego, stanowić mogą bowiem w całości koszty uzyskania przychodów Sponsora.
Tym samym stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wydatki z tytułu umowy sponsoringu udokumentowane fakturami wystawionymi przez Sponsorowanego, Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.
Końcowo podkreślenia wymaga, iż kwalifikacja prawna przedmiotowych wydatków wymaga oceny wartości świadczeń, do których zobowiązany będzie Sponsorowany. Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right