Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.453.2023.2.KT

Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na stworzeniu sali widowiskowej ze studiem multimedialnym do nagrań i transmisji online.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na stworzeniu sali widowiskowej ze studiem multimedialnym do nagrań i transmisji online w ... . Uzupełnili go Państwo pismami z 24 sierpnia 2023 r. (wpływ 30 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina ..., zwana dalej „Wnioskodawcą” jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który rozlicza podatek od towarów i usług wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi objętymi centralizacją rozliczeń VAT.

W 2023 roku Wnioskodawca będzie realizował inwestycję „…” w ramach operacji „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”. Inwestycja realizowana jest w ramach umowy o przyznaniu pomocy pomiędzy Samorządem Województwa … a Gminą ... . Beneficjent zobowiązał się do realizacji operacji: „...”. W ramach tej inwestycji powstanie sala widowiskowa wyposażona w sprzęt:

- Sprzęt TV i audio: kamera studyjna, aparat bezlusterkowy ..., mikrofony (2 szt.), zestaw mikroportów, system odsłuchu dousznego, oprogramowanie do transmisji, kontroler świateł wraz z oprogramowaniem, doświetlacz studyjny 300W, 3200-5600K, teleprompter, transmisja bezprzewodowa wideo/audio, zestaw komputerowy wraz z oprogramowaniem do transmisji i produkcji TV, karty pamięci, drobny sprzęt elektroniczny i oprogramowanie niezbędne do podłączenia i użytkowania zakupionego sprzętu;

- Scena: elektryczny ekran projekcyjny, mikser cyfrowy, stagebox cyfrowy do miksera, skrzynie – casy, projektor, oświetlenie sceniczne, trawersy, okablowanie, niezbędne do podłączenia i użytkowania zakupionego sprzętu;

- Studio nagrań: akustyczna kabina wokalowa, stół roboczy do reżyserki, mikser Kontroler, monitor studyjny, mikrofony, słuchawki studyjne, kolumny odsłuchowe, klawiatura MIDI, keyboard, gitara basowa, gitara klasyczna, gitara elektryczna, piec, perkusja, pianino cyfrowe stacjonarne, statywy, pulpity do nut, okablowanie, akcesoria muzyczne i studyjne niezbędne do podłączenia oraz użytkowania zakupionego sprzętu i instrumentów;

- Meble: krzesła konferencyjne, stoliki eventowe, składane stoły konferencyjne, studyjne fotele, sofa oraz stoliki.

Celem powyższej inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców Gminy ... poprzez stworzenie Sali widowiskowej ze studiem multimedialnym do nagrań i transmisji online w budynku pod adresem ..., służącej do organizowania i animowania uczestnictwa społeczności wiejskiej w wydarzeniach artystycznych, kulturalnych i integracyjnych.

Korzystanie z sali widowiskowej będzie nieodpłatne. Na podstawie stworzonego regulaminu Gmina będzie prowadzić harmonogram zapisów na organizację i uczestnictwo w przedsięwzięciach kulturalnych, którym ma służyć sala widowiskowa. Wnioskodawca za udostępnienie sali oraz za uczestnictwo w przeprowadzonych tam zajęciach nie będzie popierał jakichkolwiek opłat i uzyskiwał z tego tytułu dochodów. Realizacja inwestycji stanowi zadanie własne Wnioskodawcy realizowane na podstawie odrębnych przepisów. Inwestycja ta po zrealizowaniu pozostanie bez jakiegokolwiek związku z czynnościami opodatkowanymi. Założeniem projektu nie jest więc uzyskiwanie przez Wnioskodawcę dochodu, ale przeciwdziałanie wykluczeniu kulturalnemu poprzez ogólnodostępność obiektu.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do pełnego lub częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów związanych z realizacją inwestycji „...”?

Państwa stanowisko w sprawie

Żeby dokonać odliczenia podatku VAT, Wnioskodawca musiałby spełnić dyspozycję art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanej powyżej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są następnie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ inwestycja pod nazwą „...” nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym, to zdaniem Wnioskodawcy warunki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie będzie mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego od kosztów związanych z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „…”.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 jednym z zadań gminy są sprawy dotyczące kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

W ramach powyższego przepisu Wnioskodawca postanowił stworzyć salę widowiskową z innowacyjnym studiem multimedialnym w ... . Sala ta ma służyć wszystkim bez względu na ich stan majątkowy. Dostęp do szeroko pojętej kultury nie może nikogo dyskryminować, a żeby go zapewnić mieszkańcom gminy, Wnioskodawca jest zobowiązany stworzyć sprzyjające ku temu warunki. Powszechny dostęp do kultury nie jest więc źródłem dochodów dla Wnioskodawcy. Jak zostało więc opisane w stanie faktycznym, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwać jakichkolwiek dochodów z udostępniania obiektu.

W związku z powyższym nie może również dokonać obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od jakichkolwiek kosztów budowy i utrzymania obiektu, gdyż przy realizacji ww. inwestycji nie działa w charakterze podatnika VAT.

Reasumując, ze względu na brak związku z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał jakichkolwiek prawnych możliwości, aby obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od kosztów związanych z budową sali widowiskowej ze studiem multimedialnym i zakupem wyposażenia do niej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Art. 87 ust. 1 ustawy o VAT stanowi:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowymwyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charaktercywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji polegającej na stworzeniu sali widowiskowej ze studiem multimedialnym do nagrań i transmisji online w ..., ponieważ – jak Państwo wskazali – efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00