Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.493.2023.2.TR
Skutki podatkowe uczestnictwa w programie motywacyjnym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 11 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 sierpnia 2023 r. (wpływ 8 sierpnia 2023 r.) oraz wpłatą z 8 sierpnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym (Wnioskodawca posiada centrum interesów życiowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca od 2015 r. pracuje dla Spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii (dalej: Spółka) i jest opodatkowany na zasadach ogólnych. Wnioskodawca dokonuje samoopodatkowania z tytułu umowy o pracę, gdyż pracodawca posiada siedzibę poza terytorium RP.
W dniu 6 sierpnia 2015 r. firma z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej (dalej „USA”), tj. spółka dominująca względem spółki z siedzibą w Wielkiej Brytanii, na podstawie X (dalej także jako „umowa opcyjna”) zobowiązała się przyznać Wnioskodawcy opcje na akcje spółki w ramach przyjętego przez spółkę „Planu1”, tj. programu skierowanego do wybranych inwestorów, usługodawców, pracowników spółki oraz pracowników spółek zależnych.
Zgodnie z X Wnioskodawcy przysługiwało prawo do 5.000 opcji na akcje (na wskutek późniejszego podziału akcji w stosunku 1:2 Wnioskodawcy przysługuje obecnie 10.000 opcji na akcje). X wskazuje jako datę przyznania wszystkich opcji na udziały dzień 6 sierpnia 2015 r. Jest to jednakże rodzaj umowy warunkowej, która wywołuje określone skutki prawne dopiero w przypadku spełnienia się określonych warunków.
Wnioskodawca w dacie 7 października 2020 r. otrzymał także 2.500 opcji na udziały - data przyznania opcji na udziały 7 październik 2020 r.
Wnioskodawca otrzymał także w roku 2020 oraz w roku 2021 na podstawie „Planu” RSU (dalej jako „RSU”, „Nagroda”), które uprawniają do otrzymania Akcji Spółki amerykańskiej w określonej przyszłości. Zgodnie z wyciągiem z rachunku zawierającego zapisy o posiadanych akcjach oraz praw do akcji czy też instrumentów pochodnych na akcje, datą przyznania RSU jest:
· 20 listopada 2021 r. , ilość RSU 1901 jednostek,
· 20 listopada 2022 r., ilość RSU 3010 jednostek,
Jak stanowi regulamin RSU: instrumenty przyznawane w ramach tego Planu są uprawnieniem warunkowym uzależnionym od spełnienia określonych w regulaminie okoliczności, tym samym przyznanie RSU nie jest uprawnieniem definitywnym generującym realne przysporzenie Uczestnikowi. RSU nie podlegają sprzedaży, ani jakiejkolwiek innej formie swobodnego dysponowania. Posiadając jednostki RSU Uczestnik nie ma żadnych praw przysługujących akcjonariuszom, tj. prawa do dywidendy, prawa głosu. Uprawnienie do zbycia przysługuje Uczestnikowi jedynie w odniesieniu do akcji objętych w wyniku realizacji RSU. Uczestnikom nie przysługuje prawo do zbycia RSU na rzecz osób trzecich ani na rzecz jakiegokolwiek podmiotu.
Program „Plan1" jak również „PLAN2” - na podstawie których to planów motywacyjnych zostały przyznane opcje na akcje jak również RSU - zostały przyjęte przez Radę Dyrektorów Spółki, a następnie zaakceptowane w głosowaniach akcjonariuszy Spółki. Z tą datą obydwa Plany zostały utworzone na podstawie uchwały organu będącego odpowiednikiem Walnego Zgromadzenia.
Wnioskodawca nie jest zatrudniony w spółce amerykańskiej i nie jest z nią związany umową o pracę, umową o świadczenie usług lub inną umową o podobnym charakterze. Wnioskodawca jest stroną umów uczestnictwa w programie motywacyjnym spółki amerykańskiej (jest Uczestnikiem Planów), jednocześnie w umowie o pracę łączącej Wnioskodawcę nie zostały zapisane uprawnienia do uczestnictwa w planach motywacyjnych.
Celem programu motywacyjnego jest przyciągnięcie i zatrzymanie w grupie pracowników, członków zarządu niebędących pracownikami i świadczących usługi konsultantów oraz nagradzanie ich za osiągane wyniki.
Uczestnictwo w planach motywacyjnych nie zostało zapisane w ogólnofirmowych dokumentach wewnętrznych obowiązujących w spółce z siedzibą w Wielkiej Brytanii (pracodawca Wnioskodawcy). Jednocześnie w dokumencie wskazującym na przyznanie RSU wprost zamieszczono informacje, iż przyznane nagrody nie stanowią elementów wynagrodzenia, w żadnym momencie nie będą zwiększać kwoty wynagrodzenia, nie będą podstawą naliczenia jakichkolwiek podatków lub ubezpieczeń społecznych.
Obecnie spółka jest w trakcie poszukiwania inwestorów, co skutkowało możliwością sprzedaży posiadanych przez Wnioskodawcę praw majątkowych (opcji na akcje, RSU) i uzyskaniem przychodu ze sprzedaży lub też zamianę posiadanych opcji na akcje i RSU na akcje spółki, które to akcje mogą być dalej sprzedane przez Wnioskodawcę.
Dodatkowo należy wskazać, iż pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie znajduje się siedziba Spółki, została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w dniu 8 października 1974 r.).
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, co następuje.
·Przyznane opcje na akcje, o których mowa we wniosku są pochodnymi instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
·Przyznane RSU nie stanowią instrumentu finansowego, nie są pochodnymi instrumentami pochodnymi ani papierami wartościowymi. RSU stanowią inne prawa majątkowe, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., tj. takie prawa, w wyniku realizacji których Wnioskodawca może otrzymać i posiadać Akcje.
Przyznane RSU nie stanowią instrumentu finansowego ani papierów wartościowych. Są to inne prawem majątkowe. RSU nie stanowią pochodnych instrumentów finansowych. RSU stanowią obietnicę umowną na zasadzie swobody umów polegającą na przyznaniu pracownikom niezbywalnego, warunkowego prawa do bezpłatnego otrzymania w przyszłości akcji. RSU ze swej istoty mają niezbywalny charakter. Niezbywalny charakter akcji warunkowych oznacza, że nie można ich skutecznie przenieść na inny podmiot poza ściśle określonymi przypadkami wynikającymi z klauzul umownych czy też przepisów prawa amerykańskiego, któremu podlega umowa. Z tytułu otrzymania RSU nie przysługuje uprawnienie zastrzeżone dla akcjonariuszy, takie jak np. prawo do dywidendy, prawo głosu. Przyznanie RSU to uczestnictwo w Planie motywacyjnym z obietnicą otrzymania akcji w przyszłości, po spełnieniu odpowiednich warunków. Dopiero akcje, które zostałyby objęte w ramach realizacji tego prawa, stanowią papiery wartościowe.
·Opcje na akcje są instrumentem prawnym uregulowanym w powszechnie obowiązujących normach prawa amerykańskiego. Przepisy prawa amerykańskiego określają jednakże pewne ramy prawne przyznając dużą swobodę w zakresie kształtowania umów podmiotom związanych umowami. Opcje na akcje mogą więc mieć charakter zbywalny jak i niezbywalny, ale można też zastrzec zbywalność dla określonych sytuacji (zastrzeżenia umowne). W pewnych sytuacjach zbywalność (możliwość przeniesienia) może wynikać z mocy prawa - np. kwestia dziedziczenia.
·RSU wynikają zaś ze swobody zawierania umów. RSU co do zasady przyznają pracownikom niezbywalne, warunkowe prawo do bezpłatnego otrzymania w przyszłości akcji. Ramy umowy muszą jednakże w pewnym zakresie respektować narzucone przez ustawodawcę obowiązki. Niezbywalny charakter RSU oznacza, że nie można ich skutecznie przenieść na inny podmiot poza ściśle określonymi przypadkami wynikającymi między innymi z ochrony praw gwarantowanych pracownikowi inwestorowi w jednym.
W opisanym we Wniosku przypadku są to instrumenty co do zasady niezbywalne. W roku 2022 zaistniała jednak sytuacja wyłączająca czasowo ograniczenie w zakresie zbywalności - tj. doszło do sytuacji rozpoczęcia procesu przejęcia Spółki przez inny podmiot. Zgodnie z zapisami programu motywacyjnego w sytuacji przejęcia Spółki, spółka przejmująca może wydać opcje na akcje czy też RSU emitowane na podstawie swoich regulacji jak również może dojść do umożliwienia sprzedaż posiadanych instrumentów. Modyfikacja ta ma na celu ochronę prawa pracownika będącego inwestorem w sytuacji zmiany inwestora strategicznego, co może istotnie wpłynąć na dalszy rozwój Spółki.
·Opcje na akcje w swojej konstrukcji najbardziej są zbliżone do definicji instrumentów pochodnych. RSU jest zaś uprawnieniem wynikającym z amerykańskiego prawa i swobody zawierania umów. RSU zawiera cechy przypisywane prawom majątkowym jednakże RSU nie stanowi prawa majątkowego, gdyż do momentu zamiany na akcje nie stanowi tytułu prawnego względem majątku (spółki). RSU nie można też przypisać jakiejkolwiek wartości (RSU co do zasady jest niezbywalne). Z tego względu RSU powinno być uznane za „inne prawo majątkowe”, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
·Opcje na akcje oraz RSU na moment przyznania nie mają wartości rynkowej.
·RSU i opcje na akcje mają charakter niezbywalny (ograniczenia w zakresie sprzedaży), tj. nie można ich skutecznie przenieść na inny podmiot (z pewnymi wyjątkami). Stanowią więc one dopiero obietnicę przyznania w przyszłości akcji na ściśle określonych warunkach. Tym samym brak jest możliwości przypisania wartości do tego uprawnienia na moment jego przyznania.
Tym niemniej należy wskazać, iż spółka przyznając opcje i RSU dokonywała oszacowania ich wartości (wyceny) w oparciu o bieżącą wycenę akcji. Wartość ta ustalana jest w dobrej wierze przez organizatora i wypełnia warunki prawa amerykańskiego w zakresie próby określenia/oszacowania wartości rynkowej.
·RSU, o których mowa we wniosku zostały przyznane nieodpłatnie.
Otrzymane opcje także zostały wydane bez ponoszenia odpłatności, jednakże Wnioskodawca w celu realizacji opcji na udziały został zobowiązany do zapłaty ceny wykonania. W wyniku tego mechanizmu, wykonanie opcji i otrzymanie akcji wiąże się z odpłatnością po stronie Wnioskodawcy realizowaną w dacie objęcia akcji.
·Opcje na akcje w ilości 5.000 szt. na podstawie X zostały przyznane w dniu 6 sierpnia (później w wyniku podziału akcji 1:2 zamieniono ilość na 10.000 szt.). Wnioskodawca otrzymał także w dacie 7 października 2020 r. 2.500 opcji na akcje. Nabycie opcji następuje w całości, zaś prawo do realizacji opcji (możliwość objęcia akcji za poszczególne opcje) jest rozłożona w czasie.
Przyznanie prawa do nabycia akcji (realizacji opcji) rozpoczynało się po pierwszym roku współpracy/pracy - po roku Wnioskodawca nabył prawo do realizacji 25% wszystkich przyznanych opcji (wykupu udziałów po określonej cenie). Kolejne opcje na udziały mogły być realizowane co miesiąc przez 3 kolejne lata (1/36 część opcji w każdym miesiącu).
Dla opcji przyznanych w 2015 r. datą przyznania prawa do nabycia opcji były lata 2016, 2017, 2018 i 2019, zaś dla opcji przyznanych w roku 2020 były to kolejne lata 2021, 2022, 2023 i 2024 (część z opcji nadal nie podlega realizacji).
Należy jednakże wskazać, iż do roku 2022 Wnioskodawca nie zrealizował żadnych z posiadanych opcji na akcje.
Przyznane opcje z 6 sierpnia 2015 r. miały termin realizacji do 5 sierpnia 2025 r. (data do jakiej najpóźniej należy zrealizować opcje), zaś przyznane opcje z 7 października 2020 r. miały termin realizacji do dnia 6 października 2030 r. Pierwszy raz kiedy Wnioskodawca częściowo zrealizował opcje był grudzień 2022 - do roku 2022 Wnioskodawca nie realizował żadnych z przyznanych wcześniej opcji na akcje i podlegających wykonaniu. Wnioskodawca rozważa dalszą realizację przyznanych opcji w roku 2023 i latach następnych (w dacie kiedy powstanie prawo do realizacji opcji).
·W przypadku RSU nastąpi nieodpłatne objęcie akcji spółki, zaś w przypadku opcji na akcje nastąpi nabycie akcji po z góry określonej cenie wykonania (ustalonej na moment przyznania opcji na akcje).
·RSU jest zamieniane nieodpłatnie na akcje, więc nie ma ceny nabycia.
Opcje na akcje są realizowane po cenie wykonania ustalonej z góry w dacie przyznania opcji, która to cena obecnie jest niższa niż wartość bieżąca tych akcji.
Zgodnie z „Plan1” Wnioskodawca w celu realizacji opcji na akcje jest zobowiązany do zapłaty ceny wykonania (zapłaty za akcje) będące w ocenie organizatora programu wartością rynkową (oszacowaną) akcji w dniu przyznania opcji. Cena wykonania została oszacowana na (w przypadku kluczowych pracowników/kadry zarządzającej cena wykonania powinna stanowić 110% wartość rynkowej). Ustalenie ceny wykonania w wysokości oszacowanej wartości rynkowej wynikało z amerykańskich norm prawa powszechnie obowiązującego.
Cena wykonania była ustalona przez Spółkę organizującą program motywacyjny. Ceny tej w ocenie Wnioskodawcy nie można porównać do bieżącej ceny akcji - wynika to z charakteru samego instrumentu pochodnego.
·Program motywacyjny ogranicza prawo do swobodnego dysponowania (sprzedaży) RSU czy też opcji na akcje, jednakże w celu ochrony praw osób otrzymujących RSU jak również opcji na akcje ograniczenie w zakresie sprzedaży RSU jak również opcji na akcje jest modyfikowane w sytuacji przejęcie Spółki przez inną spółkę. Zmiana właściciela dominującego jest na tyle poważnym zdarzeniem mogącym mieć wpływ na sytuację Spółki, że tego typu zdarzenie nie może działać z pokrzywdzeniem inwestorów indywidualnych za jakiego uważa się uczestnika programu motywacyjnego - zagwarantowane są więc prawa wcześniejszego wyjścia z inwestycji.
W przypadku przejęcie Spółki zapisy umowy dają prawo Wnioskodawcy do zamiany posiadanych RSU i opcji na akcje na podobne instrumenty oferowane przez podmiot przejmujący Spółkę. Inną z opcji jest udzielenie prawa do sprzedaży posiadanych RSU i opcji na akcje w określonym przedziale czasowym.
Wnioskodawca otrzymał specjalny list informujący w jakim przedziale czasowym może sprzedaż posiadane RSU i opcje na akcje oraz kiedy nastąpi wymiana niesprzedanych RSU i opcji na akcje na analogiczne instrumenty oferowane przez spółkę przejmującą.
·Sprzedaży dokonuje się poprzez platformę giełdową dowolnemu inwestorowi po aktualnie obowiązującej cenie rynkowej akcji (pomniejszonej o cenę wykonania w przypadku opcji na akcje). W szczególności będzie to więc podmiot trzeci w stosunku do spółki dominującej.
·Sprzedaż jest wynikiem przejęcia Spółki przez inną spółkę - warunek umożliwiający wcześniejszą sprzedaż RSU i opcji na rynku giełdowym.
W przypadku przejęcia Spółki (gdyby nie doszło do sprzedaży) zapisy umowy dają prawo Wnioskodawcy do zamiany posiadanych RSU i opcji na akcje na podobne instrumenty oferowane przez podmiot przejmujący Spółkę. Inną z opcji jest właśnie udzielenie prawa do sprzedaży posiadanych RSU i opcji na akcje w określonym przedziale czasowym.
Wnioskodawca otrzymał specjalny list informujący w jakim przedziale czasowym może sprzedaż posiadane RSU i opcje na akcje oraz kiedy nastąpi wymiana niesprzedanych RSU i opcji na akcje na analogiczne instrumenty oferowane przez spółkę przejmującą.
·W roku 2022 została sprzedana większość RSU i opcji na akcje, zaś pozostałe RSU i opcje będą sprzedawane w sytuacji uzyskania dogodnych warunków cenowych (korzystny kurs akcji) i dopiero po objęciu akcji zgodnie z harmonogramem realizacji praw do objęcia akcji.
·Przyznanie RSU i opcji na akcje ma na celu zmotywowanie do działań mających na celu zwiększenie wartości rynkowej spółki organizatora programu motywacyjnego. Uchwalony plan ma na celu lepsze zaangażowanie pracowników do działania jak również przyciągnięcie i zatrzymanie pracownika w grupie kapitałowej.
Działanie motywacyjne nakierowane jest na Wnioskodawcę poprzez związanie Wnioskodawcy z podmiotem zatrudniającym pozytywnie wpływając na działalność całej grupy kapitałowej.
Jest to więc forma nagrodzenia Wnioskodawcy przez podmiot dominujący za zwiększenie wyników i postrzegana całej grupy kapitałowej (nie jest to wynagradzanie za sama pracę na rzecz pomiotu zatrudniającego).
·Poprzez „przyjęcie” tych planów należy rozumieć, że Rada Dyrektorów ustaliła ich zasady i podjęła decyzję co do ich wdrożenia (rozpoczęcia ich funkcjonowania).
Zaakceptowanie planów w głosowaniach akcjonariuszy Spółki było obligatoryjnym elementem procesu przyjęcia planów w ramach Spółki.
Pytania
1)Czy w związku z uczestnictwem w planie motywacyjnym, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży opcji na akcje lub sprzedaży RSU, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie opodatkowany zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o PIT, jako przychody z zysków kapitałowych?
2)Czy w związku z uczestnictwem w planie motywacyjnym, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży akcji otrzymanych w wyniku realizacji opcji na akcje bądź RSU, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie opodatkowany zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o PIT, jako przychody z zysków kapitałowych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1.
W związku z uczestnictwem w planie motywacyjnym, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży opcji na akcje lub sprzedaży RSU, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie opodatkowany zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o PIT, jako przychody z zysków kapitałowych.
Ad. 2.
W związku z uczestnictwem w planie motywacyjnym, przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży akcji otrzymanych w wyniku realizacji opcji na akcje bądź RSU, zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będzie opodatkowany zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o PIT, jako przychody z zysków kapitałowych
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 9 ust. 2 Ustawy o PIT, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f Ustawy o PIT nie stanowią inaczej, jest nadwyżka przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 Ustawy o PIT.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT, jako źródło przychodu wymieniono m.in. stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę. Zgodnie zaś za art. 10 ust. 1 pkt 7 Ustawy o PIT, jako źródło przychodu wymieniono kapitały pieniężne lub odpłatne zbycie praw majątkowych.
Ustawa o obrocie instrumentami finansowymi definiuje instrument finansowy otrzymywany w ramach RSU jak również opcje na akcje jako pochodny instrument finansowy, w rozumieniu art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT, tj. instrument, w wyniku realizacji którego Wnioskodawca nabywa prawo do akcji Spółki. W związku z tym, w opinii Wnioskodawcy instrument z realizacji RSU jak również opcji na akcje powinien zostać zaklasyfikowany jako inne zbywalne prawo majątkowe, które powstaje w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych, w tym akcji, zgodnie z rozumieniem art. 3 ust. 1 pkt b) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ponieważ w wyniku realizacji RSU oraz opcji na akcje uczestnicy otrzymują prawo do objęcia akcji Spółki.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 Ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6,9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b Ustawy o PIT).
Artykuł 11 ust. 2 Ustawy o PIT, stanowi, że wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie zaś z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 11b Ustawy o PIT przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Ustęp 12a cytowanego przepisu precyzuje, że przepisy ust. 11-11b Ustawy o PIT mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W świetle przytoczonych przepisów, w opinii Wnioskodawców, w odniesieniu do przychodów osiągniętych z tytułu sprzedaży opcji na akcje bądź RSU, a także akcji uzyskanych w ramach realizacji opcji na akcje i RSU, opodatkowanie przychodu powstaje na podstawie art. 24 ust. 11 ustawy o PIT.
Zdaniem Wnioskodawców, wszystkie warunki uzależniające skorzystanie z opodatkowania dochodu podatkiem dochodowym od osób fizycznych przewidzianego w art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT są spełnione zarówno dla opcji na akcje jak również RSU, gdyż:
1)spółka, której akcje ma prawo nabycia Wnioskodawca w ramach RSU oraz opcji na akcje, jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 Ustawy o Rachunkowości, w stosunku do Spółki brytyjskiej, której pracownikami jest Wnioskodawca;
2)w ramach opcji na akcje oraz Planu RSU Akcje Spółki z siedzibą w Stanach Zjednoczonych przekazywane są przez Spółkę z siedzibą w Stanach Zjednoczonych;
3)opcje na akcje oraz RSU są programami motywacyjnymi, rozumianymi jako system wynagradzania, gdyż mają na celu przyciągnięcie i zatrzymanie osób w grupie oraz nagradzanie ich za osiągane wyniki Grupy;
4)zarówno opcje na akcje, jak również RSU zostały zaakceptowane przez Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki, tym samym zdaniem Wnioskodawcy spełniają one warunek utworzenia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy;
5)pomiędzy Polską a Stanami Zjednoczonymi, gdzie znajduje się siedziba Spółki, została zawarta umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Tym samym, w opinii Wnioskodawców, przychód podlegający opodatkowaniu PIT z tytułu uczestnictwa w ramach opcji na akcje oraz RSU osób zatrudnionych przez Spółkę brytyjską, powstanie, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT, dopiero w momencie odpłatnego zbycia opcji na akcje bądź RSU, bądź akcji objętych w ramach opcji na akcje lub RSU przez Wnioskodawcę. Jednocześnie przychód uzyskany w ramach sprzedaży opcji na akcje bądź RSU, jak również przychód z tytułu sprzedaży akcji objętych w ramach realizacji opcji na akcje bądź RSU, nie stanowi przychodów z tytułu umowy o pracę. Przychód ten, zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o PIT, stanowić będzie dla Wnioskodawcy przychód z kapitałów pieniężnych.
Odpowiednio wyliczony przez Wnioskodawcę dochód, zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 1 Ustawy o PIT, powinien zostać wykazany w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) przekazanym do właściwego urzędu skarbowego w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód ten został osiągnięty. W tym samym terminie powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego wynikający z zeznania podatek.
Zgodnie natomiast z art. 30b ust. 1 Ustawy o PIT, odpowiednio skalkulowany dochód podlega opodatkowaniu 19% stawką podatkową PIT.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po stronie Wnioskodawcy dopiero w momencie sprzedaży opcji na akcje bądź RSU lub też w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach realizacji opcji na akcje bądź RSU (jeżeli na wcześniejszym etapie nie dojdzie do sprzedaży posiadanych opcji na akcje bądź RSU), zgodnie z art. 24 ust. 11 Ustawy o PIT i będzie podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Stosownie do art. 11 ust. 2b ww. ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne – to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Sposób ustalania wartości pieniężnej wyżej określonych świadczeń regulują dalsze przepisy przywołanego artykułu.
Zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Z uwagi na to, że opis zdarzeń przyszłych dotyczy szeroko rozumianego programu motywacyjnego należy przytoczyć treść art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Natomiast, stosownie do art. 24 ust. 11b ww. ustawy:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Jednocześnie należy wskazać, że w myśl art. 24 ust. 12a ww. ustawy:
Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W przypadku takich programów motywacyjnych przychód po stronie podatnika powstaje dopiero w momencie zbycia wskazanych akcji i jest zaliczany do źródła przychodów jakim są kapitały pieniężne.
Stosownie do treści art. 5a pkt 13 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c-i ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Na wstępie należy jednak przede wszystkim wyjaśnić, że samo przyznanie i otrzymanie przez Pana opcji na akcje oraz RSU nie skutkowało powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Z treści wniosku i jego uzupełnienia wynika, że opcje na akcje oraz RSU na moment przyznania nie miały wartości rynkowej. Jak Pan podał, RSU i opcje na akcje mają charakter niezbywalny (ograniczenia w zakresie sprzedaży), tj. nie można ich skutecznie przenieść na inny podmiot (z pewnymi wyjątkami). Stanowią więc one dopiero obietnicę przyznania w przyszłości akcji na ściśle określonych warunkach. Tym samym brak jest możliwości przypisania wartości do tego uprawnienia na moment jego przyznania. Z samego ich posiadania nie płynęły więc dla Pana żadne korzyści. To sprawia, że ich przyznanie Panu nie spowodowało powstania po Pana stronie przysporzenia majątkowego. Dopiero w przyszłości takie korzyści mogły po Pana stronie wystąpić. Wobec tego moment przyznania i otrzymania przez Pana opcji na akcje oraz RSU w ramach Programu wynagradzania nie skutkuje dla Pana powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Skutki podatkowe nabycia akcji spółki amerykańskiej należy w zaistniałej sytuacji ocenić na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.
Przywołane wyżej przepisy dotyczące „przesunięcia” momentu opodatkowania zostały wprowadzone do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dniem 1 stycznia 2018 r., mocą ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2175). Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2018 r. (art. 4 ust. 1 ustawy zmieniającej).
Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że z programem motywacyjnym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r.) mamy do czynienia w przypadku, gdy:
1.jest to system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną, będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki,
2.podatnik uzyskuje świadczenie lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 (stosunek pracy) lub art. 13 (działalność wykonywana osobiście),
3.w wyniku tego programu motywacyjnego podatnik uprawniony do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywa prawo do faktycznego objęcia/nabycia akcji spółki akcyjnej lub jej spółki dominującej,
4.siedziba lub zarząd spółki akcyjnej, której akcje nabywa podatnik znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczypospolita Polska zawarła umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania,
5.podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tych spółek.
W przypadku takich programów motywacyjnych przychód po stronie podatnika powstaje dopiero w momencie zbycia akcji nabytych w ramach programu, który zaliczany jest do źródła kapitały pieniężne, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W analizowanej sprawie program motywacyjny, w którym Pan uczestniczy spełnia definicję programu motywacyjnego, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. Jak wynika z wniosku:
§ plan motywacyjny stanowi system wynagradzania; Rada Dyrektorów spółki zagranicznej, będącej jednostką dominującą w stosunku do spółki polskiej ustaliła zasady i podjęła decyzję co do ich wdrożenia (rozpoczęcia ich funkcjonowania). Zaakceptowanie planów w głosowaniach akcjonariuszy Spółki było obligatoryjnym elementem procesu przyjęcia planów w ramach Spółki.
§ spółka dominująca ma siedzibę na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, a więc państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła stosowną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania;
§ jest Pan pracownikiem spółki polskiej, od której uzyskuje Pan należności, o których mowa w art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
§ jako osoba uprawniona do otrzymania świadczeń w ramach tego programu motywacyjnego nabywa Pan akcje spółki amerykańskiej.
W konsekwencji, stosownie do treści art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu faktycznego nabycia akcji spółki amerykańskiej w wyniku uczestnictwa w programie motywacyjnym powstanie w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Zatem, w związku ze sprzedażą akcji spółki amerykańskiej po Pana stronie powstanie przychód z kapitałów pieniężnych, podlegający opodatkowaniu.
Stosownie do art. 17 ust. 1ab:
Przychód określony w ust. 1 pkt 6:
1)odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych;
2)z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych powstaje w momencie realizacji tych praw.
Na gruncie przedstawionego opisu zdarzeń przychód po Pana stronie również nie powstaje zatem w momencie nabycia akcji spółki amerykańskiej, w wyniku realizacji opcji na akcje bądź RSU, z uwagi na spełnienie wymogów art. 24 ust. 11-12a ww. ustawy, w brzmieniu od 1 stycznia 2018 r. Przychód powstanie natomiast w momencie sprzedaży przez Pana akcji spółki amerykańskiej, jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu natomiast do sytuacji, gdy przed realizacją opcji na akcje bądź RSU dokona Pan sprzedaży tychże opcji na akcje bądź RSU, w wyniku czego nie znajdzie zastosowania regulacja wynikająca z cyt. art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako że faktycznie nie obejmie ani nie nabędzie Pan rzeczonych akcji, przychód ze zbycia tych opcji na akcje bądź RSU powstanie po Pana stronie w momencie ich sprzedaży, odpowiednio jednak do źródła przychodu.
Przychód ze sprzedaży opcje na akcje będzie stanowił dla Pana przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako że – jak Pan doprecyzował w uzupełnieniu wniosku – opcje na akcje są pochodnymi instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.
Natomiast przychód ze sprzedaży RSU nie będzie jednak dla Pana przychodem z kapitałów pieniężnych, ale przychodem z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób, jako że – jak Pan doprecyzował w uzupełnieniu wniosku – RSU stanowią inne prawa majątkowe, o których mowa w art. 24 ust. 11b ustawy o PIT, w brzmieniu ustawy obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., tj. takie prawa, w wyniku realizacji których może Pan otrzymać i posiadać akcje.
Zgodnie zaś z art. 18 cyt. ustawy:
Za przychód z praw majątkowych uważa się w szczególności przychody z praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również z odpłatnego zbycia tych praw.
Podsumowując: na gruncie przedstawionych zdarzeń przyszłych przychód podlegający opodatkowaniu powstanie po Pana stronie w momencie sprzedaży opcji na akcje bądź RSU lub w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach realizacji opcji na akcje bądź RSU (jeżeli na wcześniejszym etapie nie dojdzie do sprzedaży posiadanych opcji na akcje bądź RSU).
Jednakże Pana stanowisko zostało uznane za nieprawidłowe, ponieważ – jak wykazano wyżej – po pierwsze, nie w każdej z tych sytuacji znajdzie zastosowanie art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a po drugie, przychód ze sprzedaży RSU nie będzie stanowił dla Pana przychodu objętego art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ale art. 18 tejże ustawy – jako że będzie to przychód z praw majątkowych, którym – jak Pan doprecyzował – jest RSU.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzeń.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right