Potwierdzenie statusu studenta do celów ubezpieczeń społecznych – obowiązki płatnika składek i wymagane dokumenty
Obowiązkiem płatnika składek – zleceniodawcy, jest dokonanie zgłoszenia zleceniobiorcy do odpowiednich ubezpieczeń w zależności od jego sytuacji ubezpieczeniowej, tj. do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego albo tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. W niektórych przypadkach obowiązek ubezpieczeń społecznych jest wyłączony – dotyczy to m.in. studentów do 26 roku życia wykonujących umowę zlecenia.
Potwierdzenie przez zleceniobiorcę posiadania statusu studenta do celów ustalenia zwolnienia składkowego może być problematyczne. Dotychczas powszechną praktyką było np. kopiowanie legitymacji studenckich i przechowywanie tych kopii wraz z umową zlecenia. Zostało to jednak zakwestionowane przez UODO. Niemniej jednak zleceniodawca w dalszym ciągu jest zobowiązany wykazać, w razie ewentualnej kontroli ZUS, z jakiego względu nie dokonał zgłoszenia zleceniobiorcy do ubezpieczeń.
Umowa zlecenia ze studentem
Co do zasady umowa zlecenia stanowi tytuł do ubezpieczeń emerytalnego, rentowych, wypadkowego Do ubezpieczenia chorobowego zleceniobiorca może przystąpić dobrowolnie na swój wniosek (art. 6 ust. 1 pkt 4 oraz art. 11 ust. 2 i art. 12 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 2 ustawy zdrowotnej).