Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.351.2023.2.JM
Sposób wystawiania i wydawania nabywcom paragonów fiskalnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy sposobu wystawiania i wydawania nabywcom paragonów fiskalnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 sierpnia 2023 r. (wpływ 16 sierpnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka sp. z o. o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) zajmuje się sprzedażą produktów oświetleniowych m.in. lamp, żarówek, systemów oświetlenia. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży stacjonarnie w punkcie zlokalizowanym w.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT oraz posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Rzeczpospolitej Polski. Spółka oferuje dostawę towarów zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców.
W sklepie stacjonarnym Spółka każdą sprzedaż ewidencjonuje za pomocą kas rejestrujących, tj. kas z elektronicznym zapisem kopii, które spełniają kryteria i wymogi techniczne wynikające z aktualnych na moment przeprowadzania konkretnej transakcji przepisów o VAT, dodatkowo każda sprzedaż ewidencjonowana jest również w systemie.
Sprzedaż w sklepie stacjonarnym może dotyczyć zarówno towarów dostępnych „od ręki” lub towarów na zamówienie, które są sprowadzane z magazynu, a następnie dostarczane na adres Spółki lub konsumenta.
Zgodnie ze stosowanym obecnie przez Wnioskodawcę modelem ewidencjonowania sprzedaży konsumentom (osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy), Spółka zarówno w przypadku sprzedaży towarów dostępnych w sklepie, jak i tych dostępnych na zamówienie każdorazowo wystawia i wydaje dla konsumenta papierowy paragon fiskalny w celu udokumentowania transakcji.
Wartość sprzedaży oraz kwota VAT (uwidocznione na paragonie fiskalnym) są rejestrowane w raporcie dobowym kasy.
Obecnie Spółka rozważa wprowadzenie nowej funkcjonalności dla konsumentów, jaką jest wystawianie i wydawanie paragonu fiskalnego wyłącznie w postaci elektronicznej (zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy o VAT), bez dokonywania wydruku paragonu w wersji papierowej dla konsumenta. Taka możliwość byłaby dostępna dla zakupów w sklepie stacjonarnym zarówno w przypadku sprzedaży towarów dostępnych w sklepie, jak i tych dostępnych na zamówienie.
W celu wprowadzenia wskazanej funkcjonalności, Spółka sporządzi, a następnie wywiesi w sklepie stacjonarnym w ogólnodostępnym dla klientów miejscu regulamin zakupów (dalej: „Regulamin”), tak aby każdy klient miał możliwość zapoznania się z jego postanowieniami. W Regulaminie zostanie zawarte postanowienie, że dokonując zakupów w sklepie stacjonarnym konsument zgadza się na otrzymywanie paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej, zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT. W Regulaminie zostanie również wskazane, że paragon w formie elektronicznej zostanie wydany konsumentowi poprzez przesłanie paragonu w formie nieedytowalnej na adres mailowy klienta.
Regulamin będzie statuował, że klient dokonując zakupów w sklepie jednocześnie akceptuje jego postanowienia. Co oznacza, że dokonanie zakupów w sklepie Wnioskodawcy będzie jednoznaczne z akceptacją Regulaminu.
Spółka przewiduje, że w odosobnionych przypadkach może zaistnieć sytuacja, w której klient wyraźnie odmówi akceptacji Regulaminu, a tym samym nie wyrazi zgody na wystawienie mu paragonu elektronicznego. W takich sytuacjach, Wnioskodawca będzie wydawał klientom odmawiającym zaakceptowania Regulaminu papierowe paragony fiskalne. Niemniej jednak, w ocenie Spółki, takie zdarzenia będą miały miejsce niezwykle rzadko Spółka podkreśla, iż kasy rejestrujące będą spełniały wymagania techniczne pozwalające na przesyłanie paragonów w postaci elektronicznej do konsumentów, która to funkcjonalność będzie stwierdzona odpowiednim potwierdzeniem Głównego Urzędu Miar.
Na pytania:
1)„Czy paragony objęte zakresem Państwa wniosku będą Państwo wystawiać przy zastosowaniu kas online?
2)Czy paragony, które będą Państwo przesyłać nabywcom na adres e-mail będą zapewniały brak możliwości ingerencji w treść tych paragonów (brak możliwości edycji, niezmienność), jak również pełną ich czytelność?
3)Czy paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres email będą zawierać wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.)?
4)Czy paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres email będą wyłącznie dokumentami utworzonymi przez kasę on-line, które będą stanowić zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych? Jeśli nie, to prosimy wskazać, czy paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres email będą paragonami wydrukowanymi z kasy rejestrującej w formie papierowej, które następnie zostaną odwzorowane cyfrowo?”,
odpowiedzieli Państwo:
1.Tak, paragony objęte zakresem wniosku będą wystawiane przy zastosowaniu kas online.
2.Tak, paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres e-mail będą zapewniały brak możliwości ingerencji w treść tych paragonów (brak możliwości edycji, niezmienność), jak również pełną ich czytelność.
3.Tak, paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres email będą zawierać wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących.
4.Tak, paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres email będą wyłącznie dokumentami utworzonymi przez kasę on-line, które będą stanowić zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych.
Pytania
1.Czy Spółka dokonując transakcji po wcześniejszym zaakceptowaniu Regulaminu zakupów, w którym jednym z postanowień będzie wyrażenie zgody na wystawienie i przesłanie paragonu w postaci elektronicznej na adres mailowy konsumenta, będzie mogła dokonywać fiskalizacji sprzedaży wyłącznie w formie elektronicznej, stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy o VAT?
W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie numer 1)
2.Czy w przypadku, gdy niektórzy klienci Spółki nie zaakceptują Regulaminu i nie zgodzą się na otrzymanie paragonu w formie elektronicznej, Spółka będzie uprawniona do wybiórczego wystawienia paragonu w formie papierowej, zaś w odniesieniu do pozostałych klientów (którzy wyrazili zgodę) stosować e-paragony, o których mowa w pkt 1)?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Spółka dokonując transakcji z konsumentami po wcześniejszym zaakceptowaniu Regulaminu zakupów, w którym jednym z postanowień będzie wyrażenie zgody na wystawienie i przesłanie paragonu w postaci elektronicznej na adres mailowy konsumenta, będzie mogła dokonywać fiskalizacji sprzedaży wyłącznie w formie elektronicznej, stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy o VAT.
2.W przypadku, gdy niektórzy klienci Spółki nie zaakceptują Regulaminu i nie zgodzą się na otrzymanie paragonu w formie elektronicznej, Spółka będzie uprawniona do wybiórczego wystawienia paragonu w formie papierowej, zaś w odniesieniu do pozostałych klientów (którzy wyrazili zgodę) stosować e-paragony, o których mowa w pkt 1).
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przepis ten uzależnia obowiązek rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej w zależności od osoby kontrahenta.
Obowiązki podatników prowadzących ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały wymienione w ust. 3a przywołanego artykułu. Zgodnie z pkt 1 wskazanego ustępu, podatnicy są obowiązani między innymi wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Jednocześnie, zgodnie z pkt 8 wskazanego ustępu podatnicy są obowiązani do dokonania wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b.
Tym samym, z powyższych przepisów wynika, iż podatnik ewidencjonujący sprzedaż na kasie fiskalnej może wystawić konsumentowi paragon w formie elektronicznej i dostarczyć go w sposób z nim ustalony. Jednocześnie jest wówczas zwolniony z obowiązku wydruku paragonu.
Kwestie dotyczące kas rejestrujących są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. 2021 r. poz. 1625,; dalej: „Rozporządzenie dot. kas”).
Zgodnie z § 2 pkt 6 Rozporządzenia dot. kas, przez kasę online rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT. Tym samym, Rozporządzenie bezpośrednio odwołuje się do treści ustawy o VAT i stanowi doprecyzowanie przepisów, które zostały w niej zawarte. Art. 111 ust. 6a ustawy o VAT ogranicza się jednak do nowych kas wirtualnych mających połączenie z Centralnym Repozytorium Kas. Stosownie bowiem do tego przepisu, kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno- technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Do końca 2023 r. mogą być walidowane i stosowane kasy z elektronicznym zapisem kopii. W ustawie z 1.12.2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2707) zakłada się przedłużenie możliwości walidacji kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii do końca 2023 r., tj. o rok dłużej (Zob. także M. Szulc, A. Pokojska, Rząd przyjął zmiany w akcyzie i dotyczące kas fiskalnych, DGP z 26.10.2022 r.). Kasy te są więc stosowane w praktyce i odpowiednie zastosowanie do nich znajdują przepisy ustawy o VAT oraz m.in. Rozporządzenia dot. kas. Z kolei, z dniem 31.03.2020 r., na mocy ustawy z 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, zmieniono art. 111 ust. 3a ustawy o VAT w sposób umożliwiający przesyłanie paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej do klienta za jego zgodą i w uzgodniony z nim sposób.
Jak wskazano § 6 ust. 1 Rozporządzenia dot. kas, podatnicy prowadząc ewidencję:
1)wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12;
2)w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości lub części należności (zapłaty):
a)w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
b)za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.
Zgodnie z § 19 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia dot. kas, podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.
W § 19a Rozporządzenia dot. kas wskazano natomiast, iż podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.
Co więcej, stosownie do art. 111 ust. 3a ustawy o VAT, który ma odpowiednie zastosowanie zarówno do kas online, kas wirtualnych, jak i obecnie jeszcze używanych kas z elektronicznym zapisem kopii, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani:
1)wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony;
2)dokonywać niezwłocznego zgłoszenia właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących każdej nieprawidłowości w pracy kasy;
3)udostępniać kasy rejestrujące do kontroli stanu ich nienaruszalności i prawidłowości pracy na każde żądanie właściwych organów;
4)poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;
5)(uchylony);
6)przechowywać kopie dokumentów kasowych przez okres wymagany w art. 112, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217, 2105 i 2106);
7)stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b;
8)dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b;
9)prowadzić i przechowywać dokumentację o przebiegu eksploatacji kasy rejestrującej, z uwzględnieniem przepisów wydanych na podstawie ust. 7a i ust. 9 pkt 1;
10)(uchylony);
11)poddać obowiązkowemu przeglądowi technicznemu kasy rejestrujące, które zostały przez podatnika utracone, a następnie odzyskane, przed ich ponownym zastosowaniem do prowadzenia ewidencji;
12) zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;
13)zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.
Przykładowo, w pewnych okolicznościach nie ma obowiązku drukowania paragonów w przypadku kas umieszczanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, co wynika ze zmian § 12 ust. 1 i 2 Rozporządzenia dot. kas wprowadzonych przez rozporządzenie MF z 3.03.2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. poz. 490). Jak wynika z § 52 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy, Rozwoju i Technologii z 12.09.2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz.U. poz. 1759 ze zm.), zmienionego przez rozporządzenie Ministra Rozwoju i Technologii z 2.03.2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz.U. poz. 491), kasa umieszczana w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług może nie zawierać drukarki kasy. W takim przypadku:
1)program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;
2)kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej;
3)kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c)datę sprzedaży,
d)numer kolejny paragonu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f)łączną wysokość podatku należnego,
g)typ formy płatności,
h)nazwę formy płatności;
4)kasa nie wystawia faktury i faktury anulowanej w postaci papierowej oraz pokazuje na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży następujące dane:
a)numer unikatowy,
b)numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c)datę wystawienia faktury,
d)numer kolejny dokumentu,
e)łączną wartość sprzedaży brutto,
f)łączną wysokość podatku należnego;
5)kasa nie wystawia:
a)raportów fiskalnych dobowych,
b)raportów fiskalnych okresowych,
c)raportu fiskalnego rozliczeniowego,
d)łącznych raportów fiskalnych okresowych,
e)łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,
f)raportów fiskalnych zdarzeń,
g)raportu fiskalnego fiskalizacji,
h)dokumentów niefiskalnych
-w postaci papierowej oraz zapewnia możliwość przesłania tych raportów i dokumentów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku w tych systemach;
6)kasa nie blokuje możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5;
7)kasa nie zapewnia wydruku kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 22 pkt 31;
8)kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu graficznego QR text, o którym mowa w § 22 pkt 31;
9)kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 44 ust. 1 pkt 2;
10)kasa nie udostępnia terminalowi płatniczemu, pod kontrolą programu pracy kasy, drukarki kasy.
Jak wynika z obowiązującego od 1 czerwca 2020 r. rozporządzenia Ministra Finansów z 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz.U. poz. 965), kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:
1)usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z 6.09.2001 r. o transporcie drogowym;
2)usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.12.0);
3)usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU 49.42.11.0);
4)usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);
5)usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, międzymiastowego, ogólnodostępnego (PKWiU 49.39.11.0);
6)usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.21.0);
7)usług transportu kolejowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);
8)usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego (PKWiU 49.10);
9)usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);
10)usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);
11)usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);
12)usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.30.11.0);
13)usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);
14)usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego łodziami wycieczkowymi (PKWiU 50.30.13.0);
15)usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);
16)usług transportu lotniczego regularnego krajowego pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);
17)usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego pasażerskiego, z wyłączeniem w celach widokowych (PKWiU 51.10.12.0);
18)usług hotelarskich i podobnych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);
19)usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);
20)usług świadczonych przez pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe (PKWiU 55.30);
21)pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90);
22)usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych (PKWiU 56.10);
23)usług przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21);
24)pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU 56.29);
25)usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30);
26)sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.
Co więcej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 29.05.2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, do dnia 30.06.2020 r. kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogły być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności:
1)usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami obejmującego transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi (PKWiU 50.10.12.0);
2)usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami obejmującego transport, zakwaterowanie, wyżywienie i inne usługi (PKWiU 50.30.12.0);
3)usług przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) (PKWiU 56.21).
Zasady i kryteria techniczne takiej fiskalizacji z wykorzystaniem oprogramowania określa rozporządzenie Ministra Finansów z 26.05.2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz.U. poz. 957). Paragony wystawione w ten sposób powinny być dostarczane klientom. Jeżeli stworzony przez sprzedawcę (np. właściciela myjni samochodowej) regulamin nie wymusza na kliencie obowiązku przejścia przez procedurę skanowania kodu QR w celu uzyskania paragonu fiskalnego dokumentującego świadczoną usługę, sprzedawca z założenia wyda paragon fiskalny, tj. wyśle link do pobrania paragonu fiskalnego, jedynie nabywcom zainteresowanym jego otrzymaniem, to regulamin ten należy poprawić tak, aby każdy klient paragon otrzymywał (por. interpretacja indywidualna DKIS z 5.08.2022 r., 0114-KDIP1-3.4012.165.2022.3.PRM).
W praktyce jednak w interpretacjach indywidualnych oraz orzeczeniach sądów administracyjnych potwierdzane jest prawo do wystawiania e-paragonów nie tylko w odniesieniu do podatników stosujących kasy mające postać oprogramowania, czy kasy wirtualne/online, lecz także tych stosujących kasy starszego typu, np. z elektronicznym zapisem kopii (por. wyrok NSA z 29.08.2019 r., I FSK 734/17; prawomocny wyrok WSA w Warszawie z 8.04.2019 r., III SA/Wa 2043/18; interpretacja indywidualna DKIS z 6.02.2019 r., 0112-KDIL2-2.4012.56.2019.1.EN).
Analiza przywołanych przepisów oraz interpretacji, prowadzi do wniosku, iż podatnik, co do zasady może wystawić i wydać nabywcy - osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - paragon fiskalny w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że:
-uzyska on zgodę nabywcy na wystawianie i wydawanie mu paragonów w formie elektronicznej,
-uzgodni on sposób wydawania nabywcy paragonów w formie elektronicznej.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka sporządzi, a następnie udostępni w ogólnodostępnym dla klientów miejscu Regulamin, który będzie statuował, że każdy klient dokonując zakupów w sklepie jednocześnie akceptuje postanowienia Regulaminu.
W Regulaminie będzie wskazana między innymi informacja, że dokonując zakupów w sklepie stacjonarnym konsument zgadza się na otrzymywanie paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej, zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT.
W Regulaminie zostanie również wskazane, że paragon w formie elektronicznej zostanie wydany konsumentowi poprzez przesłanie paragonu w nieedytowalnej wersji na adres mailowy klienta. Konsument będzie miał możliwość zapisania pliku na swoim komputerze/laptopie/telefonie.
Dokonanie zakupów w sklepie, będzie jednoznaczne z wyrażeniem zgody na postanowienia Regulaminu.
Tym samym w każdym przypadku Spółka uzyska od konsumenta przed dokonaniem przez niego zakupów w sklepie stacjonarnym zgodę na wystawianie i wydawanie mu paragonów w formie elektronicznej.
Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji:
1)z dnia 29 sierpnia 2022 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.381.2022.1.MN, w której organ stwierdził, iż: „Zatem przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy uznać należy, że wystawienie paragonu elektronicznego w sytuacji gdy będziecie Państwo w posiadaniu kas on-line spełniających wymagania techniczne pozwalające na przesyłanie paragonów w postaci elektronicznej do konsumenta i których funkcjonalność będzie potwierdzona przez Główny Urząd Miar, a Państwa klienci będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, poprzez akceptację regulaminu wyrażą zgodę na przesyłanie paragonu w postaci elektronicznej w sposób z nimi uzgodniony tj. na wskazany e-mail lub na konto klienta w sklepie internetowym, będzie zgodne z wymogami określonymi w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy. W takim przypadku nie będziecie mieli Państwo również obowiązku wydruku paragonu w wersji papierowej.”. Takie samo stanowisko organ podatkowy przyjął również w interpretacji indywidualnej z 22 kwietnia 2021 r. o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.81.2021.2.ISK.
2)z dnia 21 listopada 2022 r. o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.480.2022.1.KP, w której organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy i wskazał, że „Zatem przy tak przedstawionych okolicznościach sprawy uznać należy, że wystawienie przez Państwa paragonu elektronicznego będzie zgodne z wymogami określonym w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy. Będziecie Państwo w posiadaniu kas on-line spełniających wymagania techniczne pozwalające na przesyłanie paragonów w postaci elektronicznej do konsumenta i których funkcjonalność będzie potwierdzona przez Główny Urząd Miar. Ponadto Państwa klienci będący osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, którzy poprzez akceptację regulaminu wyrażą zgodę na przesyłanie paragonu w postaci elektronicznej w sposób z nimi uzgodniony tj. na wskazany e-mail lub na konto klienta w aplikacji. Co istotne, każdorazowe korzystanie z aplikacji mobilnej, w opisany przez Państwa sposób, będzie powiązane z zarejestrowaniem transakcji na kasie fiskalnej i przesłaniem paragonu na adres email podany przez klienta w momencie akceptacji regulaminu. Przy czym w takim przypadku nie będziecie mieli Państwo również obowiązku wydruku paragonu w wersji papierowej. Tym samym opisany w sprawie sposób wystawiania i wydania paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej będzie spełniał wymogi określone w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy.”
W ocenie Spółki, w tak opisanym zdarzeniu przyszłym sposób wystawiania i wydawania paragonów w postaci elektronicznej będzie spełniał wymogi określone w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, tym samym Spółka będzie uprawniona do wydawania konsumentom paragonów wyłącznie w postaci elektronicznej, w transakcjach dokonywanych w sklepie stacjonarnym zarówno przy sprzedaży towarów znajdujących się na miejscu, jak i tych na zamówienie z dostawą na adres Spółki lub konsumenta.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:
W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.
Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawiać przy zastosowaniu kas rejestrujących dokumenty inne niż określone w pkt 1 dotyczące sprzedaży lub pracy tych kas.
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.
Stosownie do § 2 pkt 1 lit. a rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny.
Na podstawie § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o paragonie fiskalnym albo fakturze - rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.
Z przepisu § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas wynika, że:
Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.
Wskazać w tym miejscu należy, że stosownie do § 6 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję:
1) wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12; zamiast paragonu fiskalnego podatnicy mogą wystawić fakturę przy użyciu kasy i wydać ją nabywcy;
2) w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):
a) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
b) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.
Zgodnie z § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.
W myśl § 19a rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.
Na podstawie § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
3) numer kolejny wydruku;
4) datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
5) oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
6) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
7) cenę jednostkową towaru lub usługi;
8) ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
9) wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;
10) wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;
11) wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;
12) łączną wysokość podatku;
13) łączną wartość sprzedaży brutto;
14) oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;
15) kolejny numer paragonu fiskalnego;
16) numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
17) numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;
18) logo fiskalne i numer unikatowy.
Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o kasie on-line - rozumie się przez to kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:
Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:
1) przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
2) przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
b) obejmujących określenie:
- sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
- sposobu pracy kasy rejestrującej,
c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) zajmuje się sprzedażą produktów oświetleniowych m.in. lamp, żarówek, systemów oświetlenia. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży stacjonarnie. W sklepie stacjonarnym Spółka każdą sprzedaż ewidencjonuje za pomocą kas rejestrujących, tj. kas z elektronicznym zapisem kopii, które spełniają kryteria i wymogi techniczne wynikające z aktualnych na moment przeprowadzania konkretnej transakcji przepisów o VAT, dodatkowo każda sprzedaż ewidencjonowana jest również w systemie. Spółka rozważa wprowadzenie nowej funkcjonalności dla konsumentów, jaką jest wystawianie i wydawanie paragonu fiskalnego wyłącznie w postaci elektronicznej (zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b) ustawy o VAT), bez dokonywania wydruku paragonu w wersji papierowej dla konsumenta. Taka możliwość byłaby dostępna dla zakupów w sklepie stacjonarnym zarówno w przypadku sprzedaży towarów dostępnych w sklepie, jak i tych dostępnych na zamówienie. W celu wprowadzenia wskazanej funkcjonalności, Spółka sporządzi, a następnie wywiesi w sklepie stacjonarnym w ogólnodostępnym dla klientów miejscu regulamin zakupów (dalej: „Regulamin”), tak aby każdy klient miał możliwość zapoznania się z jego postanowieniami. W Regulaminie zostanie zawarte postanowienie, że dokonując zakupów w sklepie stacjonarnym konsument zgadza się na otrzymywanie paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej, zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT. W Regulaminie zostanie również wskazane, że paragon w formie elektronicznej zostanie wydany konsumentowi poprzez przesłanie paragonu w formie nieedytowalnej na adres mailowy klienta. Regulamin będzie statuował, że klient dokonując zakupów w sklepie jednocześnie akceptuje jego postanowienia. Co oznacza, że dokonanie zakupów w sklepie Wnioskodawcy będzie jednoznaczne z akceptacją Regulaminu. Spółka przewiduje, że w odosobnionych przypadkach może zaistnieć sytuacja, w której klient wyraźnie odmówi akceptacji Regulaminu, a tym samym nie wyrazi zgody na wystawienie mu paragonu elektronicznego. W takich sytuacjach, Wnioskodawca będzie wydawał klientom odmawiającym zaakceptowania Regulaminu papierowe paragony fiskalne.
Państwa wątpliwości dotyczą sposobu wystawiania i wydawania nabywcom paragonów fiskalnych.
W rozpatrywanej sprawie wskazali Państwo, że kasy rejestrujące będą spełniały wymagania techniczne pozwalające na przesyłanie paragonów w postaci elektronicznej do konsumentów, która to funkcjonalność będzie stwierdzona odpowiednim potwierdzeniem Głównego Urzędu Miar. Paragony objęte zakresem wniosku będą wystawiane przy zastosowaniu kas online. Paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres e-mail będą zapewniały brak możliwości ingerencji w treść tych paragonów (brak możliwości edycji, niezmienność), jak również pełną ich czytelność. Paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres email będą zawierać wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Paragony, które zamierzają Państwo przesyłać nabywcom na adres email będą wyłącznie dokumentami utworzonymi przez kasę on-line, które będą stanowić zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy i prowadząc ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydania paragonu fiskalnego nabywcy towaru.
Wydanie paragonu może nastąpić – stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy – w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu.
Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, że gdy będą Państwo dokonywać sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy on-line i otrzymają Państwo zgodę od nabywców na otrzymywanie paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej i przesyłanie ww. paragonów na ich adresy mailowe, a te paragony będą wyłącznie dokumentami utworzonymi przez kasę on-line, które będą stanowić zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych, to będą mogli Państwo wydawać nabywcom paragony w wersji elektronicznej.
Odnosząc się do sposobu wystawiania i wydawania nabywcom paragonów fiskalnych, w sytuacji, gdy nabywca nie wyrazi zgody na wystawienie mu paragonu elektronicznego, tonie będą mogli Państwo wydawać nabywcom paragonów w wersji elektronicznej zamiast w wersji papierowej.
Zatem w takiej sytuacji, gdy będą Państwo ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej, stosownie do regulacji zawartych w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, będą Państwo mieli obowiązek wystawienia, wydrukowania i wydania nabywcom paragony dokumentujące sprzedaż.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa we wniosku wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, wyjaśniam, że wskazane wyroki zostały potraktowane jako element Państwa argumentacji, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowań w konkretnej, indywidualnej sprawie, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem powołane orzeczenia nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.
Natomiast odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).