Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
today

Aktualność

Data publikacji: 2023-08-25
Data publikacji: 2023-08-25

Określenie stanowiska w świadectwie pracy

Nasza firma zatrudniała pracownika na podstawie umowy o pracę na stanowisku "kierowca". Po rozwiązaniu umowy o pracę pracownikowi wystawiono świadectwo pracy, w którym znalazła się informacja o zajmowanym stanowisku dokładnie taka jak na umowie o pracę to znaczy "kierowca". Pracownik ten wykonywał pracę jako kierowca głównie samochodu ciężarowego powyżej 3,5 t. Po dwóch latach od wystawienia świadectwa, zwrócił się do nas telefonicznie, aby zmienić mu stanowisko na świadectwie pracy na "kierowca samochodu ciężarowego" lub wystawić jakiś dokument, z którego będzie wynikało, że wykonywał w rzeczywistości pracę kierowcy samochodu ciężarowego. Co możemy w tej sytuacji zrobić?

Pracodawca nie ma obowiązku uwzględnienia wniosku pracownika o sprostowanie treści świadectwa pracy, jeśli został on złożony po upływie terminów kodeksowych na jego wniesienie. Przedmiotowe stanowisko potwierdza Państwowa Inspekcja Pracy, która w wyjaśnieniach wskazuje, że jeżeli po upływie 14 dni od dnia wydania świadectwa pracy, pracownik zauważy nieprawidłowości w treści świadectwa pracy, ma prawo wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o jego sprostowanie, jednakże pracodawca nie ma obowiązku uwzględniania wniosku.

 Zgodnie z art. 97 § 21 ustawy – Kodeks pracy, pracownik może w ciągu 14 dni od otrzymania świadectwa pracy wystąpić z wnioskiem do pracodawcy o sprostowanie świadectwa pracy. W razie nieuwzględnienia wniosku pracownikowi przysługuje, w ciągu 14 dni od zawiadomienia o odmowie sprostowania świadectwa pracy, prawo wystąpienia z żądaniem jego sprostowania do sądu pracy. W przypadku niezawiadomienia przez pracodawcę o odmowie sprostowania świadectwa pracy, żądanie sprostowania świadectwa pracy wnosi się do sądu pracy.

Terminy 14 dni jest terminem prawa materialnego, co oznacza, że pracodawca nie ma obowiązku uwzględniać takiego wniosku, jeśli został on złożony po upływie wskazanego terminu. Podkreślić jednak należy, że przepisy nie zabraniają, by pracodawca również po upływie wskazanego terminu, uwzględnił wniosek pracownika o sprostowanie świadectwa pracy, jeśli widzi zasadność zmian w dokumencie. Z punktu widzenia niektórych uprawnień byłego pracownika (np. uprawnienia emerytalne) istotne jest wskazanie nie tyle samej nazwy zajmowanego stanowiska, a rodzaju powierzonej pracy i rzeczywiście wykonywanych zadań pracowniczych.

 Kornelia Szypowska

Artykuł pochodzi z e-poradni INFORLEX.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00