Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.428.2023.2.RK

Opodatkowanie przychodów ryczałtem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów ryczałtem. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 sierpnia 2023 r. (wpływ 3 sierpnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Od marca 2021 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług informatycznych. Od 1 stycznia 2022 r. korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w ustawowym terminie.

Świadczy Pan usługi głównie na zlecenie banku, sporadycznie są też inni klienci.

Nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu żadnego z Pana zleceniodawców.

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Spełnia Pan warunki określone w art. 6. ust. 4 ww. ustawy, jak również do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Oprócz przychodów z działalności gospodarczej uzyskuje Pan również przychody z wynajmu mieszkania , które także opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Obecnie świadczy Pan usługi na rzecz banków. W ramach świadczonych usług występuje Pan jako Agile Project Manager/Scrum Master. Do Pana obowiązków należy przede wszystkim dbanie o jednolite rozumienie zagadnień przez wszystkie strony procesu wytwórczego. Koordynacja prac zespołu scrumowego, który zajmuje się już bezpośrednio pisaniem kodu aplikacji, w taki sposób, aby maksymalizować jego produktywność. Usuwanie przeszkód poszczególnym członkom zespołu, poprzez załatwienie narzędzi, przeprocesowanie niezbędnych narzędzi lub zapewnienie dostarczenia niezbędnych prerekwizytów np. dokumentacja usług, dokumentacja projektowa, itp. W związku z tym, że nad budową systemu pracuje więcej niż jeden zespół, to niezbędna jest komunikacja z innymi Scrum Masterami zespołów w celu wyjaśniania potrzeby członkom zespołu jasnego i przejrzystego product backlog, dzięki czemu wiedza dokładnie co jest najistotniejsze do realizacji. Udzielanie rad w kwestiach współpracy środowiska około projektowego z zespołem. Dzielenie się wiedzą w zakresie jego samoorganizacji oraz wielofunkcyjności.

Głównym zadaniem jest prowadzenie projektów IT od momentu zainicjowania formalnego do momentu wdrożenia i rozliczenia projektu. Wynikiem Pana usług jest terminowa realizacja całego projektu przy określonym budżecie.

W ramach świadczonych usług zarządza Pan projektami od strony technicznej w projektach informatycznych banku i wykonuje m.in. następujące zadania: koordynację pracy, delegowania zadań, facylitację, akceptację oraz odbiór dokumentacji systemowej, architektonicznej oraz przeprowadzenie testów jednostkowych, manualnych i UAT, nadzór procesu tworzenia analizy, wytwarzanie, testowanie i odbiór podsystemów częściowych, jak i usług end-to-end budowanych rozwiązań informatycznych banku.

W niektórych projektach występuje Pan jako Project Manager/Scrum Master, gdzie koordynuje pracę zespołu, aby zgodnie z metodyką wytwarzania oprogramowania ( SCRUM) zespół prowadził swoje prace.

Jeżeli usługi doradztwa dotyczą planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne to Główny Urząd Statystyczny klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” i w tym grupowaniu mieszczą się w Pana ocenie świadczone przez Pana usługi.

W piśmie z 3 sierpnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy, jak również do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczy Pan usługi, które można określić jako usługi doradztwa związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i są to usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, jednak PKWiU pochodzi z 2015 r. i takiego grupowania szczegółowego do którego można by wprost zaklasyfikować te usługi nie przewiduje.

Wydzielone w klasyfikacji PKWiU szczegółowe grupowania z nazwami końcowymi są tak określone, że wprost nie można tu zaklasyfikować świadczonych przez Pana usług. Żądanie Organu odnośnie pełnej klasyfikacji nie znajduje uzasadnienia prawnego, gdyż ustawodawca określając stawkę 12% posługuje się kodami z różnym zakresem szczegółowości w tym kodem PKWiU 62.02 określając jednak przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania z oznaczeniem „ex”.

Stąd występował Pan o interpretację do Głównego Urzędu Statystycznego, gdzie opisał Pan świadczone usługi i taką otrzymał Pan odpowiedź, że jeżeli doradztwo dotyczy planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne to należy stosować ogólny kod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, co potwierdza Urząd Statystyczny w piśmie z 29 listopada 2022 r.

Obecnie świadczy Pan usługi na rzecz banków. Głównym zadaniem jest prowadzenie projektów IT od momentu zainicjowania formalnego do momentu wdrożenia i rozliczenia projektu. Wynikiem Pana usług jest terminowa realizacja całego projektu przy określonym budżecie. W ramach świadczonych usług zarządza Pan projektami od strony technicznej w projektach informatycznych banku i wykonuje m.in. następujące zadania: koordynację pracy, delegowania zadań, facylitację, akceptację oraz odbiór dokumentacji systemowej, architektonicznej oraz przeprowadzenie testów jednostkowych, manualnych i UAT, nadzór procesu tworzenia analizy, wytwarzanie, testowanie i odbiór podsystemów częściowych jak i usług end-to-end budowlanych rozwiązań informatycznych banku.

W projektach występuje Pan jako Project Manager Scrum Master, gdzie koordynuje prace zespołu, aby zgodnie z metodyką wytwarzania oprogramowania ( SCRUM) zespół prowadził swoje prace.

Podsumowując, wszystkie czynności jakie wykonuje Pan są związane z rolą Scrum Mastera, czyli osoby, która w zespole rozwiązuje problemy i trudności wszystkich członków zespołu, aby w równym tempie dostarczać „inkrement” czyli wartość biznesową w postaci nowych funkcjonalności w rozwiniętych systemach informatycznych.

Pana zdaniem, świadczy Pan usługi, które można określić jako usługi doradztwa związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i są to usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki i należy sklasyfikować je w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, co potwierdza Urząd Statystyczny.

Wykonywane przez Pana usługi nie są wprost związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU 62.02.10.0, nie są to usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01), nie są to usługi objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są to też usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) co już wyjaśnił Pan we wniosku o interpretację mimo klasyfikowania w tym grupowaniu. Również nie są to usługi w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są to usługi związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1).

Świadczy Pan usługi doradztwa związane z planowaniem, projektowaniem i rozwojem systemów informatycznych. Są to usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, a więc działania w zakresie informatyki co jest pojęciem szerszym niż doradztwo w zakresie oprogramowania. Stąd w Pana ocenie świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi stricte z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Tym samym należy uznać, że usługi te nie zostały wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy świadcząc usługi doradztwa związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki może Pan stosować stawkę 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Świadcząc usługi doradztwa związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki może Pan stosować stawkę 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Zgodnie z art. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych (...) z pozarolniczej działalności gospodarczej (…).

Definicja działalności usługowej zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 1  ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowi, że działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU) (...).

Natomiast art. 4 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określa art. 12 ust. 1 ww. ustawy.

Przepis 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazuje katalog usług informatycznych opodatkowanych stawką 12%.

W przepisie tym ustawodawca wymienia grupowanie PKWiU ex 62.02 oznaczając jednak oznaczeniem „ex” i wskazując usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, co oznacza, że tylko usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania sklasyfikowane w tym grupowaniu podlegają opodatkowaniu stawką 12% natomiast pozostałe usługi sklasyfikowane w tym grupowaniu podlegają opodatkowaniu jak każda inna działalność usługowa.

Świadczy Pan usługi doradztwa, które związane są z planowaniem, projektowaniem i rozwojem systemów informatycznych, są to usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

Doradztwo w zakresie informatyki jest pojęciem szerszym niż doradztwo w zakresie oprogramowania, stąd w Pana ocenie świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi stricte z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02.)

Tym samym należy uznać, że usługi te nie zostały wymienione w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tym samym przychody uzyskane ze świadczenia tych usług jako przychody uzyskane z działalności usługowej na podstawie 12 ust. 1 pkt 5 lit a ww. ustawy podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. Z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznacza pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (...).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ww. ustawy. Stawki zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W Dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane mieści się klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

Klasa ta nie obejmuje:

§usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,

§usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

Klasa ta obejmuje następujące grupowania PKWiU:

1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Grupowanie to obejmuje:

§usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

§usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

§usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

§usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego.

Grupowanie to obejmuje:

§usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające.

3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

§udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

§usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

§udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

§udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

§udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

§udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

§usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Odnosząc się o sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzam, że mimo Pana wskazania, że wykonywane przez Pana czynności nie dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane wykonywane czynności – są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Za taką ich kwalifikacją ich uznania przemawia chociażby fakt, że wykonywane przez Pana usługi dotyczą usług doradztwa związanego z planowaniem, projektowaniem i rozwojem systemów informatycznych.

Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi, które można określić jako usługi doradztwa związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i są to usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki i należy sklasyfikować je w grupowaniu PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczenia usług doradztwa związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki nie może Pan stosować 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż dla tych wykonywanych usług przypisana jest 12% stawka ryczałtu określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ww. ustawy.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 12% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem interpretacji jest wyłącznie kwestia zawarta w pytaniu, inne kwestie nie podlegały ocenie.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Jeżeli natomiast niepoprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do klasyfikowania PKWiU wówczas to Pan ponosi odpowiedzialność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00