Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.447.2023.1.DB
Dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi na zabytki”.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
13 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z tzw. „ulgi na zabytki”.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania: A.A.;
2)Zainteresowane niebędące stroną postępowania:
•B.B., ul. B. 1, B.; NIP: B. ;
•C.C., ul. C. 2,B.; NIP: C.;
•D.D., ul. D. 3, C.; NIP: D..
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowany będący stroną postępowania oraz Zainteresowani niebędący stronami postępowania są osobami fizycznymi, polskimi rezydentami podatkowymi, wspólnikami spółki jawnej (dalej jako: Spółka Jawna). Przedmiotem przeważającej działalności Spółki Jawnej jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Poza Zainteresowanymi w Spółce jest jeszcze jeden wspólnik – również osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym. Wszyscy Zainteresowani opodatkowują dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach podatku liniowego. Spółka Jawna, w której Zainteresowani są wspólnikami prowadzi dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych podatkową księgę przychodów i rozchodów, a koszty uzyskania przychodów w Spółce są rozliczane na zasadach ogólnych, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przypisywane są poszczególnym wspólnikom (w tym Zainteresowanym) proporcjonalnie do ich udziału w zysku.
W dniu 9 listopada 2015 r. Spółka Jawna, w której Zainteresowani są wspólnikami kupiła zabytek nieruchomy – budynek usługowy (kamienicę), wpisaną do rejestru zabytków, o którym mowa w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, pod nr (...). Przedmiotowy budynek usługowy (kamienica) stanowi zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W dniu 24 września 2018 r. Spółka Jawna uzyskała pozwolenie Miejskiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie robót budowlanych przy zabytku polegających na remoncie elewacji. Następnie, w dniu 16 listopada 2018 r., została wydana Decyzja Prezydenta Miasta B. w przedmiocie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę, które obejmowało zakres prac: remont elewacji budynku biurowego zgodnie ze złożonym projektem budowlanym. Na dzień składania wniosku prace objęte ww. decyzją zostały rozpoczęte (etap prac przygotowawczych). Planowane jest również wykonanie innych prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych. Planowane jest, że wydatki na opisywane prace budowlane (remont elewacji) oraz prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane zostaną poniesione w 2023 i 2024 roku. Zakładane roboty budowlane dotyczą prac remontowych związanych z elewacją budynku (tj. usunięcie obecnej elewacji i zastąpienie jej nową).
Planowane prace stanowią prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, przy czym wniosek dotyczy robót budowlanych w postaci prac remontowych dotyczących elewacji budynku. Wszelkie poniesione wydatki na ww. prace zostaną udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia z tego podatku.
Poniesione wydatki:
‒nie zostaną odliczone przez Zainteresowanych od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
‒nie zostaną przez Zainteresowanych odliczone w ramach innej ulgi, np. ulgi termomodernizacyjnej,
‒nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceń konserwatorskich,
‒nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone w jakikolwiek sposób.
Zainteresowani wskazują również, że na moment ponoszenia wszelkich ww. wydatków na zabytek Spółka Jawna będzie w posiadaniu sporządzonego na piśmie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku. Po zakończeniu prac Spółka Jawna uzyska zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków, o którym mowa w art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy, potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
Pytanie
Czy wydatki poniesione przez Spółkę Jawną będącą właścicielem budynku usługowego (kamienicy) na roboty budowlane w postaci prac remontowych dotyczących elewacji budynku będą uprawniały Zainteresowanych, jako wspólników tej Spółki Jawnej, do zastosowania ulgi na zabytki, o której mowa w art. 26hb ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: ustawa o PIT) w związku z art. 8 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Zainteresowanych, wydatki poniesione przez Spółkę Jawną na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane będą uprawniały ich jako wspólników do zastosowania ulgi na zabytki, o której mowa w art. 26hb ustawy o PIT, proporcjonalnie do udziału każdego z nich w zyskach Spółki Jawnej.
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2022 r., podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku m.in. wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków. Należy wskazać, że Spółka Jawna, której Zainteresowani są wspólnikami, w związku z planowanymi pracami będzie ponosić określone wydatki.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o PIT, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku oraz łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali podatkowej. Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.
Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT, zasady powyższe stosuje się odpowiednio do ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Natomiast spółki jawne, zgodnie z art. 5a pkt 26 i pkt 28 ustawy o PIT, nie są osobami prawnymi.
W konsekwencji to wspólnik spółki niebędącej osobą prawną może skorzystać z tzw. ulgi na zabytki, o której mowa w art. 26hb, proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zyskach.
Podsumowując, Zainteresowani będą uprawnieni do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy o PIT w związku z brzmieniem art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o PIT. Ulgi podatkowe, które związane są z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną rozlicza się proporcjonalnie do prawa do udziału w zyskach wspólników. Finalnie wydatki poniesione na zabytek nieruchomy przez Spółkę Jawną będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi i odpowiednio odliczone od podstawy obliczenia podatku przez Zainteresowanych. Bez znaczenia pozostaje fakt, że Zainteresowani jako podatnicy nie są właścicielami ani współwłaścicielem zabytku nieruchomego – mimo że właścicielem zabytku nieruchomego jest Spółka Jawna, Zainteresowani jako wspólnicy Spółki Jawnej rozliczający proporcjonalnie przychody i koszty generowane przez Spółkę Jawną mogą skorzystać z preferencji wynikających z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Rozliczanie ulg w podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi w sposób przedstawiony przez Zainteresowanych potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 maja 2018 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.275.2018.1.MD.
Ponadto na wniosek wspólnika Spółki Jawnej, który nie jest Zainteresowanym w tej sprawie, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację z dnia (...) 2023 r., znak: (...), w której potwierdził możliwość skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Z kolei w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Zgodnie z art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:
1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;
2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;
3)(uchylony).
Przepis art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy stanowi natomiast, że:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.
Stosownie do art. 26hb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:
1)ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności,
2)ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury,
3)(uchylony).
Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy:
Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.
Stosownie do art. 26hb ust. 8 ustawy:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.
Natomiast w myśl art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:
1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,
3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków,
4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Na podstawie art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:
1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);
2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
W przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane, aby skorzystać z ulgi na zabytki podatnik musi:
•być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego (o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) w momencie ponoszenia wydatku wpisanego do rejestru zabytków,
•posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac lub robót,
•uzyskać (po poniesieniu wydatku) zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie tych prac lub robót.
Przy tym dla zastosowania tej ulgi wymagane jest również, aby:
•podatnik nie odliczał w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,
•podatnik nie odliczył poniesionych wydatków w ramach innej ulgi,
•podatnik nie otrzymał zwrotu wskazanych wydatków (w jakikolwiek sposób),
•wydatki nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub prace/roboty te nie zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840):
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
‒prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;
‒prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;
‒roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.
W myśl art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
W art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane wskazano, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o remoncie należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Pod pojęciem remontu należy więc rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, niezmieniające charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.
Mając na uwadze opis zdarzenia, wydatki poniesione przez Spółkę na prace remontowe elewacji budynku będą uprawniały Państwa, jako wspólników tej spółki, do zastosowania ulgi z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, proporcjonalnie do posiadanych przez Państwa udziałów w zyskach Spółki. Odliczenia wydatków będą Państwo mogli dokonać w zeznaniu podatkowym dopiero po otrzymaniu zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzającego wykonanie robót zgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej, ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)..