Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.453.2023.1.MK
Czy przekazanie członkom grupy producentów środków pochodzących ze środków Spółdzielni przeznaczonych jako pomoc dla producentów rolnych w postaci przelewu środków pieniężnych na konto w celu zakupu środków do produkcji rolnej stanowi podstawę do pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% z tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych po stronie płatnika?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Panstwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wypłaty środków pieniężnych. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych (Ustawa o grupach producentów rolnych i ich związkach) zorganizowaną w formie spółdzielni na podstawie ustawy Prawo spółdzielcze, utworzoną w celu dostosowania produktów rolnych i procesu produkcyjnego do wymogów rynkowych, wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych, ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności produktów rolnych, rozwijania umiejętności biznesowych, marketingowych oraz organizowania i ułatwiania procesów wprowadzania innowacji, a także ochrony środowiska naturalnego.
Grupa została uznana i wpisana do Rejestru Grup Producentów Rolnych decyzją Dyrektora OR ARiMR (...). w grupie produktów „ŚWINIE ŻYWE, PROSIĘTA, WARCHLAKI, MIĘSO WIEPRZOWE: ŚWIEŻE, CHŁODZONE, MROŻONE” i prowadzi działalność zgodnie z ustawą z dnia 15 września 2000 roku o grupach producentów rolnych. Spółdzielnia została zarejestrowana w KRS. Spółdzielnia została utworzona przez 5 osób fizycznych, które prowadzą działalność rolniczą.
Spółdzielnia, podatnik VAT, kupuje od członków wyhodowane przez nich zwierzęta, a następnie odsprzedaje je na rynku zewnętrznym. Spółdzielnia, podatnik VAT, na podstawie faktur VAT oraz faktur RR, potwierdzających zakup od członków Grupy zwierząt wyhodowanych w ich gospodarstwach, dokonuje zapłaty na rzecz członków. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 6 i art. 3a pkt 6 ustawy o grupach producentów rolnych członkowie grupy (jej członkowie) wyhodowane przez siebie zwierzęta sprzedają do Spółdzielni, która następnie sprzedaje je dalszym odbiorcom, na podstawie wystawionych faktur VAT.
Spółdzielnia planuje przekazanie spółdzielcom - rolnikom środków pieniężnych w postaci przelewów w ramach pomocy dla jej członków celem realizacji przez nich celu podstawowego (tj. produkcji rolnej). Nastąpi to na podstawie stosownej uchwały walnego zgromadzenia członków spółdzielni, nie nastąpi to na podstawie uchwały o podziale zysków.
Pytanie
Czy przekazanie członkom grupy producentów środków pochodzących ze środków Spółdzielni przeznaczonych jako pomoc dla producentów rolnych w postaci przelewu środków pieniężnych na konto w celu zakupu środków do produkcji rolnej stanowi podstawę do pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% z tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych po stronie płatnika?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalne jest przekazanie dotacji w postaci środków pieniężnych na rzecz członków grupy producentów rolnych w celu zakupu środków do produkcji bez pobierania z tego tytułu podatku dochodowego od dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
W myśl art. 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw, utworzona grupa producentów rolnych oprócz realizacji podstawowych celów w akcie założycielskim może również zamieścić postanowienia dotyczące w szczególności zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji. Oznacza to, że grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji rolnej w gospodarstwach rolnych swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji, przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż.
Istnieje zatem związek pomiędzy działalnością grupy producentów rolnych a działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwach rolnych jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach. Bez wątpienia w ocenie Wnioskodawcy pozostaje również fakt, iż dochód pochodzący z wypłacanych środków pomocowych powstaje jedynie w związku z prowadzoną działalnością rolną rolnika-spółdzielcy (członka grupy). Członkowie grupy za dostarczane grupie producentów rolnych produkty rolne uzyskują nie tylko środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży tych produktów, ale także mogą otrzymać inne środki, np. dotacje z UE. Oznacza to, że zarówno przychody członków grupy producentów rolnych pochodzące ze sprzedaży produktów rolnych oraz z tytułu przekazanych im środków pieniężnych z dotacji służących do wytworzenia produktów rolnych, dla których ta grupa została utworzona, należałoby uznać za stanowiące przychody z działalności rolniczej prowadzonej w ich gospodarstwach rolnych.
Do takich środków zdaniem Wnioskodawcy należy również uznać środki pieniężne otrzymane od Spółdzielni w ramach pomocy. Jak wskazano powyżej, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i osób prawnych przewidują wyłączenie spod ich stosowania przychodów uzyskiwanych z działalności rolniczej. Oznacza to, iż przepisy ustaw podatkowych nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych (osób prawnych i fizycznych), pochodzących z przekazanych im przez grupę środków pieniężnych z dotacji, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.
Zatem dla członków grupy prowadzących działalność rolniczą otrzymane środki pieniężne z dotacji należy kwalifikować jako przychody z działalności rolniczej, która normatywnie została wyłączona z opodatkowania, a nie jako przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
W podobnej sprawie, ale dotyczącej przekazywania dotacji UE powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej 26 lipca 2019 r., nr 0112-KDIL3-1.4011 173.2019.1.AN. Jak zaznacza organ: „Członkowie grupy za dostarczane grupie producentów rolnych produkty rolne uzyskują nie tylko środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży tych produktów, ale także mogą otrzymać przekazane im przez grupę środki pieniężne pochodzące z dotacji UE. Oznacza to, że zarówno przychody członków grupy producentów rolnych pochodzące ze sprzedaży produktów rolnych oraz z tytułu przekazanych im środków pieniężnych z dotacji, służących do wytworzenia produktów rolnych, dla których ta grupa została utworzona, należałoby uznać za stanowiące przychody z działalności rolniczej prowadzonej w ich gospodarstwach rolnych. Do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy). Oznacza to, iż przepis wskazanej ustawy podatkowej nie ma zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych - osób fizycznych, pochodzących z przekazanych im przez grupę nieodpłatnie środków pieniężnych z dotacji, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej. Zatem dla członków grupy prowadzących działalność rolniczą otrzymane środki pieniężne z dotacji należy kwalifikować jako przychody z działalności rolniczej, która normatywnie została wyłączona z opodatkowania, a nie jako przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika”.
Podobnie również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 kwietnia 2018 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011 3.2018.4.AP, zaznaczając że: „skoro nieodpłatne przekazanie w 2017 r. członkom Grupy Producentów Rolnych środków produkcji w postaci urządzenia czyszcząco-myjącego zakupionego przez Spółdzielnię w 2017 r. w części z wypracowanego zysku 2016 r. nie zostało dokonane na mocy uprzednio podjętej uchwały Walnego Zgromadzenia członków Spółdzielni o podziale zysku, przekazanie to nie będzie stanowić przekazania udziału w zyskach osób prawnych. Tym samym, skoro nieodpłatne przekazanie środków do produkcji rolnej nie będzie stanowić przychodu z tytułu udziału w zyskach osćb prawnych, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek poboru podatku z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. Przychód z tytułu nieodpłatnego przekazania środków do produkcji rolnej należy zaliczyć do przychodów z działalności rolniczej. W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 42 ust. 1 i art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Takie stanowisko potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 12 stycznia 2018 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.397.2017.1.RR oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 6 marca 2015 r., nr IBPBII/1/4515-10/15/BP.
Zdaniem Wnioskodawcy, na zasadzie analogii tak samo jak przekazywanie środków z dotacji z UE należy potraktować środki pochodzące z pomocy na rzecz spółdzielców. Istnieje bowiem analogia w zakresie przeznaczenia funkcjonalnego obydwu środków, tj. przeznaczenie na cele rolne, pochodzenia tych środków - z działalności rolnej. W opinii Wnioskodawcy w tym zakresie nie rozróżnia się źródła pochodzenia środków (dotacje UE czy środki pomocowe). Tak więc ww. przepisów w zakresie niepobierania zaliczek stosuje się do wszystkich tego rodzaju transferów, jeśli służą one celom rolnym i są przeznaczone na cele rolne, ponieważ są one poza zakresem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, chyba ze rolnik jest opodatkowany z dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1145):
Osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne, które w ramach działalności rolniczej prowadzą gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub dział specjalny produkcji rolnej, mogą organizować się w grupy producentów rolnych do realizacji co najmniej jednego celu spośród następujących celów:
1)dostosowanie produktów rolnych i procesu produkcyjnego do wymogów rynkowych;
2)wspólne wprowadzanie towarów do obrotu, w tym przygotowanie do sprzedaży, centralizacja sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych;
3)optymalizacja kosztów produkcji oraz stabilizowanie cen producentów.
Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 1 tej ustawy:
W akcie założycielskim mogą być również zawarte postanowienia dotyczące w szczególności:
1) zaopatrzenia członków grupy w środki produkcji;
2) zasad wspólnego użytkowania sprzętu rolniczego;
3) promocji produktów lub grupy produktów wprowadzanych do obrotu;
4) przechowywania, konfekcjonowania i standaryzacji produktów lub grupy produktów.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2674 ze zm.):
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl art. 2 ust. 2 tej ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
W myśl art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych zorganizowaną w formie spółdzielni. Wnioskodawca planuje przekazanie spółdzielcom-rolnikom środków pieniężnych w celu zakupu środków do produkcji rolnej. Nastąpi to na podstawie stosownej uchwały walnego zgromadzenia członków spółdzielni, nie nastąpi to na podstawie uchwały o podziale zysków.
Grupa producentów rolnych zajmuje się kompleksową organizacją produkcji rolnej w gospodarstwach rolnych swoich członków poprzez zaopatrzenie w środki produkcji, przygotowanie do obrotu handlowego produktów rolnych oraz ich sprzedaż. Istnieje zatem związek pomiędzy działalnością handlową grupy producentów rolnych a działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwach rolnych jej członków, która ukierunkowana jest na to, aby ich produkty były konkurencyjne na rynku i sprzedane na korzystnych warunkach.
Oznacza to, że zarówno przychody członków grupy producentów rolnych pochodzące ze sprzedaży produktów rolnych oraz z tytułu przekazania spółdzielcom-rolnikom środków pieniężnych celem realizacji przez nich celu podstawowego (tj. produkcji rolnej), należałoby uznać za stanowiące przychody z działalności rolniczej prowadzonej w ich gospodarstwach rolnych.
Do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, nie stosuje się przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, iż przepisy tej ustawy podatkowej nie mają zastosowania do przychodów członków grup producentów rolnych pochodzących z przekazanych środków pieniężnych w celu zakupu środków do produkcji rolnej, jako uznanych za przychody z działalności rolniczej.
Z uwagi na to, że przekazanie tych środków nie odbywa się na mocy podjętej uchwały o podziale zysku, przekazanie to nie będzie stanowić przychodu z udziału w zyskach osób prawnych.
W konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right