Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 9 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.257.2023.1.AD

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 90.03.11.0, PKWiU 74.10.12.0 .

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną 19% podatkiem liniowym w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotem Pani działalności jest przygotowywanie multimedialnych szkoleń online na zlecenie innych firm. Przygotowanie szkolenia rozpoczyna się od otrzymania od zleceniodawcy materiału tekstowego z opisem, czego dane szkolenie ma dotyczyć. Niekiedy otrzymuje Pani od zleceniodawcy całą treść merytoryczną, a jej zadaniem jest stworzyć z niej ciekawą interaktywną prezentację (…). Niekiedy tworzy Pani szkolenie od zera, tj. dodatkowo tworzy również treści merytoryczne szkolenia. Tematyka szkoleń jest szeroka, (...). Na podstawie otrzymanych wytycznych przygotowuje Pani multimedialne szkolenie, do którego tworzy grafikę, dodaje audio i opcje interakcji. (...). Przy tworzeniu szkolenia wykorzystuje Pani elementy grywalizacji, (...). Podczas tworzenia szkolenia nie pisze Pani kodu źródłowego. Szkolenie multimedialne tworzone jest za pomocą odpowiednich narzędzi graficznych i kreatorów szkoleń, (...).

Efekt Pani prac stanowi zaawansowaną prezentację multimedialną z możliwością interakcji. Gotowe szkolenie dostarczane jest zleceniodawcy w formacie (...) która później jest umieszczana na platformie e- larningowej (...). Wtedy uczeń ma do niej dostęp po zalogowaniu i dzięki paczce (...) na platformie zapisują się wyniki, np. ile ekranów obejrzał, ile zadań wykonał, jaki ma wynik testu. Takie szkolenie może zostać odtworzone przez pracownika zleceniodawcy lub inne osoby zainteresowane lub pobrane przez niego na komputer. Celem szkolenia jest doskonalenie, rozwijanie zawodowe odbiorców szkolenia.

Wytworzone przez Panią szkolenie nie jest później przez nią fizycznie prezentowane, a samo w sobie już jest szkoleniem. Innymi słowy szkolenie nie jest pomocą przy szkoleniu stacjonarnym czy internetowym, ale stanowi oddzielne szkolenie, które klienci Pani udostępniają na swoich wewnętrznych platformach e-learningowych. Natomiast może być częścią procesu edukacyjnego, np. część teoretyczna materiału jest dostarczana w formie e-szkolenia, a część praktyczna jest omawiana na warsztatach. Niekiedy wykonuje Pani takie szkolenie w pełni samodzielnie, a niekiedy podleca jego części podwykonawcom (…).

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, w odpowiedzi na wniosek z kwietnia 2022 r., przesłany w celu ustalenia klasyfikacji do celów podatku dochodowego, informacją z marca 2023 r., sygnatura sprawy (...) (dalej „Informacja”), uznał wymienione usługi przygotowywania multimedialnych szkoleń w postaci zaawansowanych prezentacji multimedialnych z możliwością interakcji, obejmujące tworzenie grafiki, dodawanie audio i opcji interakcji (przycisków umożliwiających kontynuowanie szkolenia po wysłuchaniu i obejrzeniu danej części, wybór jednej z przedstawionych opcji, nawigacja w labiryncie, zbieranie punktów lub monet) za mieszczące się w grupowaniach:

-w przypadku, gdy opracowywana jest zarówno część merytoryczna, jak i sama prezentacja: PKWiU 90.03.11.0 „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców”;

-w przypadku, gdy opracowywana jest prezentacja na podstawie treści merytorycznych przekazanych przez zlecającego: PKWiU 74.10.12.0 „Usługi w zakresie projektowania przemysłowego”.

Zamierza Pani od następnego roku podatkowego skorzystać ze zryczałtowanego opodatkowania przychodów uzyskiwanych z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „Ustawa”). Zakłada Pani, że w bieżącym roku podatkowym nie uzyska przychodów z działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro, nie korzysta również z opodatkowania w formie karty podatkowej. Nie dotyczą i nie będą dotyczyć Pani wyłączenia określone w art. 8 ustawy.

Pytania

1)Czy właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego dla wykonywanych przez Panią usług jest 15% dla usług przygotowywania multimedialnych szkoleń w postaci zaawansowanych prezentacji multimedialnych z możliwością interakcji - w przypadku, gdy opracowywana jest zarówno część merytoryczna, jak i sama prezentacja?

2)Czy właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego dla wykonywanych przez Panią usług jest 14% dla usług przygotowywania multimedialnych szkoleń w postaci zaawansowanych prezentacji multimedialnych z możliwością interakcji - w przypadku, gdy opracowywana jest prezentacja na podstawie treści merytorycznych przekazanych przez zlecającego?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile - jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy - w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, a oprócz tego, w myśl art. 8 ustawy, nie stosują opodatkowania w formie karty podatkowej ani nie osiągają w całości lub w części przychodów z prowadzenia aptek lub z działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, jak również nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, bądź nie podejmują wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Panią nie mieści się w ustawowym katalogu wyłączeń, nie zamierza również wykonywać żadnej z działalności podlegającej wyłączeniu z opodatkowania ryczałtem, wobec tego ma prawo do wyboru zryczałtowanego opodatkowania swoich przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90). W dziale tym mieści się grupowanie PKWiU 90.03.11.0 - „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców”.

Grupowanie to, zgodnie z Informacją uzyskaną przez Panią z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, odpowiada prowadzonej przez Panią działalności w zakresie przygotowywania multimedialnych szkoleń w postaci zaawansowanych prezentacji multimedialnych z możliwością interakcji, obejmujące tworzenie grafiki, dodawanie audio i opcji interakcji (przycisków umożliwiających kontynuowanie szkolenia po wysłuchaniu i obejrzeniu danej części, wybór jednej z przedstawionych opcji, nawigacja w labiryncie, zbieranie punktów lub monet) w przypadku, gdy opracowywana jest zarówno część merytoryczna, jak i sama prezentacja.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy, stawkę 14% stosuje się do przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1), w zakres których wchodzi między innymi grupowanie PKWiU 74.10.12.0 - „Usługi w zakresie projektowania przemysłowego”.

Takie usługi, zgodnie z Informacją, świadczy Pani w przypadku, gdy opracowywana jest prezentacja na podstawie treści merytorycznych przekazanych przez zlecającego.

Reasumując, uważa Pani, że właściwymi stawkami zryczałtowanego podatku dochodowego dla wykonywanych usług są 15% dla usług przygotowywania multimedialnych szkoleń w postaci zaawansowanych prezentacji multimedialnych z możliwością interakcji, obejmujące tworzenie grafiki, dodawanie audio i opcji interakcji (przycisków umożliwiających kontynuowanie szkolenia po wysłuchaniu i obejrzeniu danej części, wybór jednej z przedstawionych opcji, nawigacja w labiryncie, zbieranie punktów lub monet) - w przypadku, gdy opracowywana jest zarówno część merytoryczna, jak i sama prezentacja oraz 14% dla usług przygotowywania multimedialnych szkoleń w postaci zaawansowanych prezentacji multimedialnych z możliwością interakcji, (...) - w przypadku, gdy opracowywana jest prezentacja na podstawie treści merytorycznych przekazanych przez zlecającego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540, ze zm.)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazała Pani, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na przygotowywaniu multimedialnych szkoleń online na zlecenie innych firm. Na podstawie otrzymanych wytycznych przygotowuje Pani ww. szkolenia, do których tworzy grafikę, dodaje audio i opcje interakcji. Usługi mieszczą w grupowaniu PKWiU 90.03.11.0 „Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy i pozostałych artystów, z wyłączeniem artystów wykonawców” - w przypadku, gdy opracowywana jest zarówno część merytoryczna, jak i sama prezentacja oraz 74.10.12.0 „Usługi w zakresie projektowania przemysłowego” - w przypadku, gdy opracowywana jest prezentacja na podstawie treści merytorycznych przekazanych przez zlecającego.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeżeli:

-Pani przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą w 2023 r. limitu 2 000 000 euro,

-nie będzie Pani wykonywała w 2023 r. w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających ww. czynnościom,

przychody uzyskiwane przez Panią od 2024 r. ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 90.03.11.0 mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. y ustawy, natomiast usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.10.12.0 – 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu że przepisy prawa nie ulegną zmianie.

Ponadto, warunkiem zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie przez Panią sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w terminie do dnia do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pani pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnie Pani w grudniu roku podatkowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.

•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00