Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.481.2023.2.AMA

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z wykonaniem zadania pn. (…).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lipca 2023 r. (data wpływu 18 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) [dalej: Gmina lub Wnioskodawca] jest jednostką samorządu terytorialnego, która jako wspólnota samorządowa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r., poz. 713 ze zm.) [dalej: UOSG] obejmuje swoim zakresem działania wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 UOSG). Gmina (…) od (…) r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej VAT) i posiada własny nr NIP. Wypełniając swoje cele ustawowe gmina realizować będzie zadania własne polegające na modernizacji placu zabaw w (...). Dnia (…) r. pomiędzy Gminą (...) a Województwem (…) została podpisana umowa o przyznanie pomocy finansowej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 na realizację zadania w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach inicjatywy LEADER objętego Programem w zakresie: Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej.

W ramach inwestycji gmina realizować będzie zadanie pn.: (…). W wyniku operacji osiągnięty zostanie następujący cel: zwiększenie atrakcyjności turystycznej obszaru gminy poprzez udostępnienie mieszkańcom odnowionego obiektu infrastruktury rekreacyjnej do aktywnego spędzania wolnego czasu.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 40) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art 6 ust. 1 w/w ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy).

Realizacja planowanej inwestycji nastąpi w ramach zadań własnych Gminy, tj. poprawy gminnej infrastruktury skierowanej na zaspokojenie potrzeb społecznych związanych z kulturą, kulturą fizyczną, rozwojem ruchowym oraz rozwojem zainteresowań mieszkańców.

Gmina (...) przystępując do realizacji planowanej operacji zmodernizuje ogólnodostępny, ogrodzony plac zabaw w miejscowości (...) przy ul. (...). Przedmiotowy plac zabaw będzie innowacyjny pod względem nawierzchni bezpiecznej, która pokrywać będzie powierzchnie pod urządzeniami zabawowymi. Na terenie placu zabaw zostanie wykonana bezpieczna nawierzchnia pod urządzenia oraz nawierzchnia z kostki brukowej, zostanie on wyposażony w urządzenia do zabaw oraz elementy małej architektury. Plac zostanie ogrodzony.

Przedmiotowy ogólnodostępny plac zabaw poszerzy ofertę obszarów rekreacyjnych na terenie gminy.

Umiejscowiony w sąsiedztwie ogólnodostępnego boiska oraz niedalekim sąsiedztwie siłowni zewnętrznej stanowić będzie element swego rodzaju kompleksu rozwoju aktywności fizycznej w miejscowości (...). Dostęp do obiektu będzie bezpłatny. Obiekt będzie wykorzystywany jako miejsce spotkań i integracji mieszkańców.

Gmina zakłada, że po zakończeniu zadania modernizowany obiekt stanowić będzie, tak jak do tej pory własność Beneficjenta, gmina będzie ponosić koszty jego utrzymania (tj. dokonywanie okresowych przeglądów, serwisowanie urządzeń, utrzymanie czystości itp.) i sama będzie nim zarządzać. Obiekt będzie służyć do celów niekomercyjnych, nieodpłatnych, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z obiektu, nie będzie w nim prowadzona działalność opodatkowana, nie przewiduje się uzyskiwania dochodów z tytułu udostępniania obiektu za odpłatnością.

Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku w piśmie z 18 lipca 2023 r. (data wpływu 18 lipca 2023 r.) wskazali Państwo, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Gminę (...) jako nabywcę.

Pytanie

Czy Gmina (...)ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z wykonaniem zadania pn. (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy Gmina (...) nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z (...).

Gmina (...) realizując projekt pn. (...) wykonuje swoje zadanie ustawowe wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 10 UOSG, jakim jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Jest to zadanie własne gminy.

Wytworzony obiekt nie będzie wykorzystywany dla celów działalności gospodarczej, nie będzie przy jego wykorzystaniu prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Korzystanie z wytworzonej infrastruktury będzie nieodpłatne

Realizując ten projekt Gmina (...) nie działa w charakterze podatnika podatku VAT (art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT), ale w charakterze organu władzy publicznej realizującego zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych (art. 15 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z ww. przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Realizowana inwestycja, polegająca na modernizacji placu zabaw, nie będzie służyła do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak więc nie zostaną spełnione warunki dające prawo Gminie (...) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ podatek należny nie będzie generowany. Nabyte towary i usługi dotyczące modernizacji placu zabaw w (...). Gmina zamierza wykorzystać wyłącznie do celów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że Gmina (...), dokonując zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, nie będzie wykonywać czynności w celu prowadzenia działalności gospodarczej i nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 i tym samym nie spełni przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy.

Gmina (...) przystępując do realizacji przedmiotowej inwestycji działa jako organ władzy publicznej realizując cel publiczny.

Zatem Gminie (...) nie będzie przysługiwało prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących czynności objęte zakresem rzeczowym realizowanej inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W przepisie tym wskazano, że

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy,

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.),

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy,

zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wypełniając swoje cele ustawowe będą Państwo realizować zadania własne polegające na modernizacji placu zabaw w (...). W ramach inwestycji gmina realizować będzie zadanie pn. (...). W wyniku operacji osiągnięty zostanie następujący cel: zwiększenie atrakcyjności turystycznej obszaru gminy poprzez udostępnienie mieszkańcom odnowionego obiektu infrastruktury rekreacyjnej do aktywnego spędzania wolnego czasu. Przystępując do realizacji planowanej operacji zmodernizują Państwo ogólnodostępny, ogrodzony plac zabaw w miejscowości (...)przy ul. (...). Przedmiotowy plac zabaw będzie innowacyjny pod względem nawierzchni bezpiecznej, która pokrywać będzie powierzchnie pod urządzeniami zabawowymi. Przedmiotowy ogólnodostępny plac zabaw poszerzy ofertę obszarów rekreacyjnych na terenie gminy. Umiejscowiony w sąsiedztwie ogólnodostępnego boiska oraz niedalekim sąsiedztwie siłowni zewnętrznej stanowić będzie element swego rodzaju kompleksu rozwoju aktywności fizycznej w miejscowości (...). Dostęp do obiektu będzie bezpłatny. Obiekt będzie wykorzystywany jako miejsce spotkań i integracji mieszkańców. Zakładają Państwo, że po zakończeniu zadania modernizowany obiekt stanowić będzie, tak jak do tej pory własność Beneficjenta, gmina będzie ponosić koszty jego utrzymania i sama będzie nim zarządzać. Obiekt będzie służyć do celów niekomercyjnych, nieodpłatnych, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z obiektu, nie będzie w nim prowadzona działalność opodatkowana, nie przewiduje się uzyskiwania dochodów z tytułu udostępniania obiektu za odpłatnością. Powstała infrastruktura (plac zabaw) nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z wykonaniem zadania pn. (...).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, gdyż nabyte w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, bowiem – jak wskazali Państwo we wniosku – powstała infrastruktura (plac zabaw) nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Obiekt będzie służyć do celów niekomercyjnych, nieodpłatnych, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie z obiektu, nie będzie w nim prowadzona działalność opodatkowana, nie przewiduje się uzyskiwania dochodów z tytułu udostępniania obiektu za odpłatnością. Ponadto, co również wynika z wniosku, będą Państwo realizować ww. Projekt w ramach zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Zatem realizując ww. Projekt nie działają Państwo w charakterze podatnika VAT, lecz jako organ władzy publicznej.

W związku z powyższym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących czynności związane z wykonaniem zadania pn. (...).

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w („...”). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00