Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.333.2023.1.PC
1. Czy w związku z tym, że majątek pozostający w Spółce, jak i majątek wydzielany do Nowoutworzonej Spółki będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, wskutek przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca przestanie być podmiotem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia strefowego, ponieważ Nowoutworzona Spółka, na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej, wstąpi w całość praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, związanych z Zezwoleniem strefowym? 2. Czy w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, ewentualne konsekwencje naruszenia pozostających do spełnienia warunków Zezwolenia strefowego w okresie po podziale, w szczególności obowiązek zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia, w przypadku jego cofnięcia, o czym mowa w art. 17 ust. 6 ustawy o PDOP, nie będą obciążały Wnioskodawcy?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy :
- w związku z tym, że majątek pozostający w Spółce, jak i majątek wydzielany do Nowoutworzonej Spółki będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, wskutek przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca przestanie być podmiotem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia strefowego, ponieważ Nowoutworzona Spółka, na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej, wstąpi w całość praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, związanych z Zezwoleniem strefowym;
- w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, ewentualne konsekwencje naruszenia pozostających do spełnienia warunków Zezwolenia strefowego w okresie po podziale, w szczególności obowiązek zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia, w przypadku jego cofnięcia, o czym mowa w art. 17 ust. 6 ustawy o PDOP, nie będą obciążały Wnioskodawcy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w C., należącą do międzynarodowej grupy Z. - globalnej grupy technologicznej dostarczającej rozwiązania dla samochodów osobowych, pojazdów użytkowych i przemysłu motoryzacyjnego.
W ramach działalności Wnioskodawcy, funkcjonują cztery dywizje:
- „Dywizja R” zajmująca się produkcją i pracami badawczo-rozwojowymi w zakresie pasów i poduszek bezpieczeństwa, zlokalizowana w C.;
- „Dywizja U” zajmująca się inżynierią elektroniczną i usługami operacyjnymi, obejmująca dział produkcyjny i badawczo-rozwojowy, zlokalizowana w C.;
- „Dywizja Z” stanowiąca Centra Usług Wspólnych (obejmująca m.in. IT, centrum zakupów, finanse / księgowość (księgowość, kadry i płace, controlling) zlokalizowana w C.;
- „Dywizja B” zajmująca się handlem częściami zamiennymi (tzw. Aftermarket) zlokalizowana w W.
Grupa planuje przeprowadzenie podziału Spółki w formie podziału przez wydzielenie zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm.; dalej: „k.s.h.”) do nowo zawiązanej polskiej spółki kapitałowej (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), będącej polskim rezydentem podatkowym (dalej: „Nowutworzona Spółka”) utworzonej na moment podziału.
Planowane jest, że Nowutworzona Spółka zostanie zarejestrowana w KRS pod nazwą Z. Sp. z o.o. Siedziba Spółki Przejmującej będzie znajdowała się w C. (…).
W ramach Podziału, Dywizja R oraz część Dywizji Z zostaną wydzielone ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej. Pozostała część działalności Spółki, t.j. Dywizja U, Dywizja B oraz pozostała część Dywizji Z, pozostanie w Spółce.
Wnioskodawca podkreśla, że Podział ma uzasadnienie biznesowe, którym jest rozdzielenie biznesów i specjalizacji w poszczególnych dziedzinach, w szczególności, w celu umożliwienia zbycia części biznesu (Działalność Wydzielana) w przyszłości na rzecz podmiotu trzeciego.
Spółka uważa, że zarówno majątek pozostający w Spółce, jak i majątek wydzielany do Nowoutworzonej Spółki stanowią na moment obecny i będą stanowiły na moment podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa. Spółka uzyskała w tym zakresie interpretację indywidualną, wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 5 czerwca 2023 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.209.2023.3.JKU, potwierdzającą niniejsze.
Spółka prowadzi działalność na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Strefa”) na podstawie czterech zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o których mowa w art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 91 ze zm., dalej „ustawa o SSE”), na podstawie których korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej jako: „ustawa o PDOP”) i art. 12 ustawy o SSE. W dniu 3 marca 2016 roku, Spółka (działająca wówczas pod nazwą TRW Polska sp. z o.o.) otrzymała Zezwolenie nr 471 na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Zezwolenie strefowe”). Spółka wykorzystała już cały limit zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługujący na podstawie Zezwolenia strefowego.
Spółka zrealizowała warunki określone w Zezwoleniu strefowym, tj.: poniosła na terenie Strefy wymaganą wartość wydatków inwestycyjnych, zakończyła inwestycję do dnia 31 grudnia 2020 r., oraz zatrudniła 30 nowych pracowników na terenie Strefy do dnia 31 grudnia 2020 r., co potwierdzone zostało protokołami z kontroli wykonanych przez Strefę. Warunki związane z Zezwoleniem jakie pozostają do spełnienia to utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 3982 pracowników do 31 grudnia 2025 r., utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne – przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja została zakończona, tj. do 31 grudnia 2025 r., o których to warunkach mowa w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 121 ze zm., dalej: „Rozporządzenie strefowe”).
Zezwolenie strefowe dotyczy działalności wchodzącej w skład „dywizji R”, która zgodnie z planowanym procesem restrukturyzacyjnym zostanie wydzielona do Nowoutworzonej Spółki w ramach podziału przez wydzielenie. Zezwolenie strefowe zostanie wymienione w planie podziału sporządzonym zgodnie z art. 534 k.s.h. jako związane z Nowoutworzoną Spółką (wchodzącymi w jej skład składnikami majątku). Aktywa, których koszty zakupu i wytworzenia były rozpoznane jako koszty kwalifikowane inwestycji będącej podstawą udzielenia Zezwolenia strefowego oraz inne aktywa związane z tą inwestycją, jak również aktywa wykorzystywane w prowadzeniu działalności na podstawie Zezwolenia strefowego, wejdą w skład majątku wydzielanego do Nowoutworzonej Spółki.
Zezwolenie strefowe nie zawiera zapisów ograniczających możliwość ani zakres sukcesji praw i obowiązków z niego wynikających.
Pozostałe zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej pozostają w Spółce.
Pytania:
1. Czy w związku z tym, że majątek pozostający w Spółce, jak i majątek wydzielany do Nowoutworzonej Spółki będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, wskutek przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca przestanie być podmiotem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia strefowego, ponieważ Nowoutworzona Spółka, na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej, wstąpi w całość praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, związanych z Zezwoleniem strefowym?
2. Czy w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, ewentualne konsekwencje naruszenia pozostających do spełnienia warunków Zezwolenia strefowego w okresie po podziale, w szczególności obowiązek zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia, w przypadku jego cofnięcia, o czym mowa w art. 17 ust. 6 ustawy o PDOP, nie będą obciążały Wnioskodawcy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1. W związku z tym, że majątek pozostający w Spółce, jak i majątek wydzielany do Nowoutworzonej Spółki będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, wskutek przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca przestanie być podmiotem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia strefowego, ponieważ Nowoutworzona Spółka, na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej, wstąpi w całość praw i obowiązków, przewidzianych w przepisach prawa podatkowego, związanych z Zezwoleniem strefowym.
2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie 1, ewentualne konsekwencje naruszenia pozostających do spełnienia warunków Zezwolenia strefowego w okresie po podziale, w szczególności obowiązek zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia, w przypadku jego cofnięcia, o czym mowa w art. 17 ust. 6 ustawy o PDOP, w okresie po podziale, nie będą obciążały Wnioskodawcy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad. Pytanie 1
Jak wynika z art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału, składnikami majątku. W myśl art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej, powyższy przepis stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Tym samym, zgodnie z cytowanymi przepisami, sukcesja uniwersalna dotycząca praw i obowiązków podatkowych związanych z przenoszonymi składnikami majątku (określonymi w planie podziału), ma miejsce, jeżeli:
1. majątek wydzielany na skutek podziału do spółki przejmującej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, oraz
2. majątek pozostający w spółce dzielonej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Spółka uważa, że w zdarzeniu przyszłym zarówno majątek wydzielany ze Spółki do Nowoutworzonej Spółki, jak i majątek pozostający w Spółce, będą stanowić zorganizowane części przedsiębiorstwa.
Wniosek o interpretację indywidualną w tym zakresie jest procedowany przez Organ.
Pomimo braku bezpośredniego odesłania w przepisach Ordynacji podatkowej do przepisów k.s.h., zdaniem Wnioskodawcy, ww. art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej odnosi się w szczególności do podziału przez wydzielenie przewidzianego w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. Zgodnie z art. 531 § 1 k.s.h. spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Z kolei art. 531 § 2 k.s.h. stanowi, że na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podział przez wydzielenie dotyczy w szczególności całej „dywizji R”, w ramach której przeprowadzona była inwestycja, będąca podstawą udzielenia Zezwolenia strefowego. Zezwolenie strefowe wydane zostało w związku z nową inwestycją, a zatem jego związek z aktywami wydzielanymi lub pozostającymi w Spółce należy oceniać na podstawie zakresu inwestycji oraz przedmiotu działalności prowadzonej na podstawie Zezwolenia strefowego. Należy podkreślić, że aktywa, których koszt zakupu i wytworzenia zostały rozpoznane jako koszty kwalifikowane inwestycji, oraz wszelkie inne aktywa związane z tą inwestycją i prowadzeniem działalności na podstawie Zezwolenia strefowego, przejdą wskutek podziału przez wydzielenie do Nowoutworzonej Spółki.
Zezwolenie pozostaje więc w ścisłym związku z aktywami wydzielanymi do Nowoutworzonej Spółki i powinno podlegać sukcesji, zgodnie z art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej oraz 531 § 2 k.s.h.
Jednocześnie, należy zauważyć, że w obecnym stanie prawnym, brak jest przepisów wyłączających z ogólnych zasad sukcesji przewidzianej w Ordynacji podatkowej i k.s.h. zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Ani ustawa o SSE, ani Rozporządzenie strefowe, ani Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 2376), ani również żadne inne przepisy właściwe dla Zezwolenia strefowego, nie zawierają ograniczeń związanych z sukcesją generalną praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia strefowego, przewidzianą w Ordynacji podatkowej i k.s.h. W szczególności, przedmiotowe regulacje nie stanowią o braku możliwości sukcesji praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia strefowego lub też o możliwości cofnięcia, stwierdzenia wygaśnięcia, lub utraty mocy prawnej w jakikolwiek inny sposób Zezwolenia strefowego, następującego w rezultacie przeprowadzonych procesów restrukturyzacyjnych. Wprawdzie § 5 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia strefowego, przewiduje możliwość utraty prawa do zwolnienia w razie utraty własności składników majątkowych, z którymi związane były wydatki inwestycyjne, ale reguła ta nie dotyczy przeniesienia własności w wyniku m.in. podziału spółek, ponieważ w przypadku podziału spółek ma miejsce sukcesja uniwersalna ogółu praw i obowiązków związanych z wydzielanymi składnikami majątku do nowoutworzonej spółki, tak więc również sukcesja uniwersalna wszelkich praw do składników majątku, więc zachowana jest ciągłość własności (posiadania) składników majątku przez podmiot będący następcą prawnym spółki dzielonej, co również potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 3 lipca 2019 r., o sygn. 0114-KDIP2-3.4010.74.2019.1.MS., w której uznał on takie stanowisko podatnika za prawidłowe.
Również sama treść Zezwolenia strefowego nie zawiera ograniczeń w zakresie sukcesji generalnej.
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że majątek pozostający w Spółce, jak i majątek wydzielany do Nowoutworzonej Spółki będą stanowiły zorganizowane części przedsiębiorstwa, wskutek przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego podziału Spółki przez wydzielenie, Wnioskodawca przestanie być podmiotem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia strefowego, ponieważ Nowoutworzona Spółka na podstawie art. 93c Ordynacji podatkowej wstąpi w całość praw i obowiązków związanych z Zezwoleniem strefowym.
Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych, w tym m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 lipca 2019 r., o sygn. 0114-KDIP2-3.4010.74.2019.1.MS, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 27 lipca 2016 r., o sygn. IPPB3/4510-481/16-4/MS, i Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 marca 2015 r., o sygn. IPPB3/423-1308/14-2/MS. W wyżej wymienionych interpretacjach, organy uznały stanowiska podatników odnośnie sukcesji uniwersalnej praw związanych z zezwoleniami strefowymi poprzez podział przez wydzielenie za prawidłowe i stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiły od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawców.
W szczególności, w interpretacji indywidualnej o sygn. 0114-KDIP2-3.4010.74.2019.1.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym:
„[…] w świetle zaprezentowanych przepisów Ordynacji podatkowej oraz przepisów aktów prawnych regulujących prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych – spółka utworzona w wyniku podziału spółki dzielonej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. będzie sukcesorem Zezwolenia (Zezwoleń), a tym samym sukcesorem praw i obowiązków wynikających z tych zezwoleń i w konsekwencji zwolnień z CIT wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, w zakresie przewidzianym przez art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, tj. wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy”.
Ad. Pytanie 2
Zgodnie z art. 19 ust 3 ustawy o SSE:
„Zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:
1) zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
2) rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
3) nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki, lub
4) wystąpił z wnioskiem o cofnięcie zezwolenia albo ograniczenie zakresu lub przedmiotu działalności określonego w zezwoleniu.”
W przypadku cofnięcia zezwolenia, podatnik podatku dochodowego od osób prawnych traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia, na zasadach określonych w art. 17 ust. 6 ustawy o PDOP.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 1, Nowoutworzona Spółka wskutek przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego podziału Spółki przez wydzielenie, jako sukcesor praw i obowiązków związanych z Zezwoleniem, od momentu tego podziału wstąpi w całość praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia. Konsekwentnie, to na Nowoutworzonej Spółce spoczywać będzie od momentu podziału obowiązek wypełnienia warunków pozostających w związku z Zezwoleniem, tj. utrzymanie zatrudnienia na poziomie co najmniej 3982 pracowników do 31 grudnia 2025 r., utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne – przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz utrzymanie inwestycji w regionie w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja została zakończona, tj. do 31 grudnia 2025 r.
W związku z tym, to na Nowoutworzonej Spółce, a nie na Wnioskodawcy, będą ciążyły wszelkie ewentualne konsekwencje naruszenia warunków Zezwolenia, do których utrzymania zobligowana będzie Nowoutworzona Spółka w wyniku sukcesji generalnej Zezwolenia strefowego. Zatem, w wypadku ewentualnego rażącego naruszenia warunków Zezwolenia, co mogłoby prowadzić do cofnięcia Zezwolenia strefowego i obowiązku zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 17 ust. 6 ustawy o PDOP, to nie Wnioskodawca, tylko Nowoutworzona Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku należnego w wyniku cofnięcia Zezwolenia, skoro to ona od momentu podziału będzie podmiotem obowiązków wynikających z Zezwolenia strefowego przysługującego jej w wyniku sukcesji generalnej.
Należy również zwrócić uwagę, że obowiązek zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia, na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy o PDOP, powstaje w terminie właściwym do rozliczenia zaliczki za pierwszy okres przypadający do wpłaty zaliczki, o którym mowa w art. 25 ustawy o PDOP, następujący po miesiącu, w którym dojdzie do cofnięcia zezwolenia, a gdy do cofnięcia zezwolenia dojdzie w ostatnim miesiącu roku podatkowego - w zeznaniu rocznym. Oznacza to, że w przypadku ewentualnego cofnięcia Zezwolenia strefowego po podziale, wskazany obowiązek podatkowy powstanie dopiero po podziale, a więc w momencie gdy Wnioskodawca nie będzie już podmiotem praw i obowiązków wynikających z Zezwolenia Strefowego.
Konsekwentnie, ewentualne konsekwencje naruszenia pozostających do spełnienia warunków Zezwolenia strefowego w okresie po podziale, w szczególności obowiązek zapłaty podatku należnego od dochodu wynikającego z cofniętego zezwolenia, w przypadku jego cofnięcia, o czym mowa w art. 17 ust. 6 ustawy o PDOP, w okresie po podziale, nie będą obciążały Wnioskodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.