Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.326.2023.1.JK

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji pn. (…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym). W katalogu powierzonych Gminie zadań własnych przewidziane zostały, w szczególności sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

W ramach realizacji zadań własnych, Gmina realizuje projekt pn. „(…)” (dalej: Inwestycja lub Zadanie). Celem przedmiotowej Inwestycji jest poprawa atrakcyjności turystycznej obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju, poprzez zagospodarowanie zasobów naturalnych obszaru i stworzenie produktu turystyczno-rekreacyjnego w idei zrównoważonego rozwoju.

W wyniku realizacji Zadania powstanie plac zabaw wyposażony m.in. w takie elementy jak huśtawka wahadłowa podwójna oraz huśtawka wagowa. Na terenie działki objętej Inwestycją, powstanie również miejsce, w którym turysta poruszający się na rowerze lub pieszo będzie mógł odpocząć, ale również naprawić rower – na działce tej zamontowanie zostaną dwa pięciostanowiskowe stojaki na rowery i stacja do naprawy rowerów z ławką. Na terenie tym postawiona zostanie również wiata ekologiczna, o wymiarach 3,6 x 3 m (powierzchnia pod dachem). Powstała w wyniku Inwestycji infrastruktura podniesie atrakcyjność turystyczną obszaru i umożliwi realizację indywidualnych form rekreacji zarówno dla turystów, jak i mieszkańców.

Zakres prac związanych z realizacją Inwestycji obejmuje w szczególności: roboty przygotowawcze;

wykonanie nawierzchni utwardzonej ze schodami;

wykonanie nawierzchni trawiastej;

wykonanie nawierzchni bezpiecznej pod urządzenia placu zabaw;

wykonanie nawierzchni dojścia do plaży;

montaż urządzeń placu zabaw z wiatą ekologiczną oraz stacji obsługi rowerów.

Inwestycja jest/będzie finansowana częściowo ze środków własnych Gminy, jak również ze środków zewnętrznych. Na realizację Inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie, w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla poddziałania „(…)”, z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej.

W wyniku realizacji działań przewidzianych w projekcie, powstanie niekomercyjna infrastruktura na potrzeby realizacji różnych form rekreacji udostępniona mieszkańcom jak i turystom. Realizowany projekt poszerzy ofertę turystyczną oraz spowoduje wzrost atrakcyjności obszaru LGD, poprzez stworzenie nowego miejsca dostępnego dla turystów, licznie odwiedzających teren Gminy. Realizacja projektu przewiduje wykorzystanie lokalnych zasobów przyrodniczych, poprzez umiejscowienie placu zabaw wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w atrakcyjnym turystycznie i przyrodniczo miejscu, w pobliżu plaży oraz w sąsiedztwie lasów. Część terenu zostanie dostosowana do potrzeb osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.

Wydatki związane z realizacją Inwestycji są/będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT, z wykazanym podatkiem, na których to fakturach Gmina jest/będzie wskazana jako nabywca określonych towarów/usług (z uwzględnieniem NIP Gminy).

Gmina dokonywała/nie będzie dokonywała odliczenia VAT z ww. faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.

Infrastruktura będąca przedmiotem Inwestycji pozostanie własnością Gminy. Przedmiotowy majątek będzie ogólnodostępny, tj. z tytułu korzystania z placu zabaw oraz stacji obsługi rowerów nie będą pobierane żadne opłaty. W konsekwencji, przedmiotowy plac zabaw i stacja obsługi rowerów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu posiadania przedmiotowego majątku (w szczególności przedmiotowa infrastruktura nie będzie udostępniana na podstawie umów najmu, dzierżawy lub innych umów cywilnoprawnych o podobnym charakterze, w związku z zawarciem których Gmina osiągałaby dochody).

Z tytułu realizacji inwestycji Gmina nie uzyska i nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów oraz dochodów. Jak wskazano wyżej Inwestycja będzie ogólnodostępna, a korzystanie z niej będzie bezpłatne.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją Zadania.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl natomiast art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyżej przytoczonych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tym samym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT albo niepodlegających temu podatkowi.

Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Gmina realizuje Inwestycję polegającą na budowie placu zabaw i stacji obsługi rowerów wraz z wiatą ekologiczną sprzyjającą rozwojowi aktywności ruchowej. Mieszkańcy Gminy będą korzystać nieodpłatnie z nowopowstałej infrastruktury. Realizacja Zadania nie ma/nie będzie miała celu zarobkowego. Realizowana Inwestycja, po oddaniu jej do użytkowania będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania zadań własnych Gminy, w zakresie wskazanym w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności sprawy należy wskazać, iż w ocenie Gminy planowany sposób wykorzystania Inwestycji będzie miał charakter publicznoprawny (niekomercyjny). W konsekwencji, przedmiotowe Zadanie wykorzystywane będzie przez Gminę wyłącznie na potrzeby czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, nie ma/nie będzie Ona miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Inwestycji, z tego względu, że wydatki ponoszone na jej realizację nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, mając na uwadze przedstawione okoliczności, zdaniem Gminy, nie będzie Jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Zadania z tego względu, że Gmina podejmując działania zmierzające do realizacji prac inwestycyjnych i nabywając niezbędne towary i usługi nie występuje w charakterze podatnika VAT, a wydatki planowane do poniesienia na realizację Projektu nie są/nie będą związane z czynnościami Gminy podlegającymi opodatkowaniu VAT.

Stanowisko Gminy znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 31 października 2017 r., sygn. 0114-KDIP4.4012.570.2017.1.KR, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż: „Na tle przedstawionego opisu sprawy i wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową placu zabaw w ramach operacji »Budowa placu zabaw«. „(...) W konsekwencji, z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją opisanego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostały spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego, tj. Miasto nie będzie działało jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT”.

Stanowisko Gminy zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej z 17 maja 2023 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.179.2023.1.KK oraz w interpretacji indywidualnej z 11 maja 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.182.2023.1.TK.

Reasumując, zdaniem Gminy, nie przysługuje/nie będzie przysługiwać Jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Według art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jako jednostką samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. W katalogu powierzonych Gminie zadań własnych przewidziane zostały, w szczególności sprawy dotyczące kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). W ramach realizacji zadań własnych, Gmina realizuje projekt pn.: „(…)”. Celem przedmiotowej Inwestycji jest poprawa atrakcyjności turystycznej obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju, poprzez zagospodarowanie zasobów naturalnych obszaru i stworzenie produktu turystyczno-rekreacyjnego w idei zrównoważonego rozwoju.

W wyniku realizacji Zadania powstanie plac zabaw wyposażony m.in. w takie elementy jak huśtawka wahadłowa podwójna oraz huśtawka wagowa. Na terenie działki objętej Inwestycją, powstanie również miejsce, w którym turysta poruszający się na rowerze lub pieszo będzie mógł odpocząć, ale również naprawić rower – na działce tej zamontowanie zostaną dwa pięciostanowiskowe stojaki na rowery i stacja do naprawy rowerów z ławką. Na terenie tym postawiona zostanie również wiata ekologiczna, o wymiarach 3,6 x 3 m (powierzchnia pod dachem). Powstała w wyniku Inwestycji infrastruktura podniesie atrakcyjność turystyczną obszaru i umożliwi realizację indywidualnych form rekreacji zarówno dla turystów, jak i mieszkańców.

Zakres prac związanych z realizacją Inwestycji obejmuje w szczególności roboty przygotowawcze, tj. wykonanie nawierzchni utwardzonej ze schodami, wykonanie nawierzchni trawiastej, wykonanie nawierzchni bezpiecznej pod urządzenia placu zabaw, wykonanie nawierzchni dojścia do plaży, montaż urządzeń placu zabaw z wiatą ekologiczną oraz stacji obsługi rowerów.

Inwestycja jest/będzie finansowana częściowo ze środków własnych Gminy, jak również ze środków zewnętrznych. Na realizację Inwestycji Gmina uzyskała dofinansowanie, w ramach Programu Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla poddziałania „(…)”, z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej.

W wyniku realizacji działań przewidzianych w projekcie, powstanie niekomercyjna infrastruktura na potrzeby realizacji różnych form rekreacji udostępniona mieszkańcom jak i turystom. Realizowany projekt poszerzy ofertę turystyczną oraz spowoduje wzrost atrakcyjności obszaru LGD, poprzez stworzenie nowego miejsca dostępnego dla turystów, licznie odwiedzających teren Gminy. Realizacja projektu przewiduje wykorzystanie lokalnych zasobów przyrodniczych, poprzez umiejscowienie placu zabaw wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w atrakcyjnym turystycznie i przyrodniczo miejscu,

w pobliżu plaży oraz w sąsiedztwie lasów. Część terenu zostanie dostosowana do potrzeb osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.

Wydatki związane z realizacją Inwestycji są/będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców/wykonawców fakturami VAT, z wykazanym podatkiem, na których to fakturach Gmina jest/będzie wskazana jako nabywca określonych towarów/usług (z uwzględnieniem NIP Gminy).

Infrastruktura będąca przedmiotem Inwestycji pozostanie własnością Gminy. Przedmiotowy majątek będzie ogólnodostępny, tj. z tytułu korzystania z placu zabaw oraz stacji obsługi rowerów nie będą pobierane żadne opłaty. W konsekwencji, przedmiotowy plac zabaw i stacja obsługi rowerów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, tj. Gmina nie będzie czerpać żadnych dochodów z tytułu posiadania przedmiotowego majątku (w szczególności przedmiotowa infrastruktura nie będzie udostępniana na podstawie umów najmu, dzierżawy lub innych umów cywilnoprawnych o podobnym charakterze, w związku z zawarciem których Gmina osiągałaby dochody). Z tytułu realizacji inwestycji Gmina nie uzyska i nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów oraz dochodów.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania pn.: „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, majątek powstały w wyniku realizacji Zadania pn. „Budowa placu zabaw i stacji obsługi rowerów wraz z wiatą w miejscowości Lutek działka nr 31” będzie ogólnodostępny, tj. z tytułu korzystania z placu zabaw oraz stacji obsługi rowerów nie będą pobierane żadne opłaty, a w konsekwencji przedmiotowy plac zabaw i stacja obsługi rowerów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Gmina nie będzie czerpać żadnych przychodów ani dochodów z tytułu posiadania przedmiotowego majątku (w szczególności przedmiotowa infrastruktura nie będzie udostępniana na podstawie umów najmu, dzierżawy lub innych umów cywilnoprawnych o podobnym charakterze, w związku z zawarciem których Gmina osiągałaby dochody).

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w ramach realizowanej Inwestycji.

Podsumowując, Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „(…)”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji..

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00