Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.316.2023.1.KS
Kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem działki nr 2. W analizowanym przypadku będą spełnione - przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabyta przez Kupującego nieruchomość będzie służyła czynnościom opodatkowanym, a Kupujący jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 7 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży działki zabudowanej.
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
A. Sp. z o.o.
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Pani I.S.
Opis zdarzenia przyszłego
Zainteresowana niebędąca stroną postępowania, I.S. (dalej: „Zainteresowana” lub „Sprzedająca”) jest jedynym właścicielem nieruchomości położonej w (…), dla której Sąd Rejonowy (…), prowadzi księgę wieczystą nr (…) („Nieruchomość”).
Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym 24 kwietnia 2023 r. z upoważnienia (...) Miasta (…), Nieruchomość położona jest w obrębie (…) i zawiera następujące użytki:
1.działkę gruntu 1 („Działka 1”) o obszarze 0,0127 ha, stanowiącą w całości drogi (symbol użytku „Dr”),
2.działkę gruntu 2 („Działka 2”) o obszarze 1,4008 ha (zabudowaną), stanowiącą w całości grunty rolne zabudowane, grunty orne i pastwiska (symbole użytków: „Br-RV”, „RV” i „PsV”.
Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków wydanym 24 kwietnia 2023 r. z upoważnienia (...) Miasta (…), Działka 2 zabudowana jest:
1.budynkiem produkcyjnym usługowym i gospodarczym dla rolnictwa, o jednej kondygnacji nadziemnej, o powierzchni zabudowy 68 m2,
2.budynkiem mieszkalnym, o jednej kondygnacji nadziemnej, o powierzchni zabudowy 60 m2,
3.budynkiem produkcyjnym usługowym i gospodarczym dla rolnictwa, o jednej kondygnacji nadziemnej, o powierzchni zabudowy 114 m2.
Od oddania do użytkowania ww. budynków po ich wybudowaniu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W okresie krótszym niż 2 lata na ww. budynki nie ponoszono wydatków na ulepszenie.
Nieruchomość położona jest na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta (…) położonej w rejonie (…) przyjętego 28 marca 2018 r. na podstawie uchwały nr (…), zgodnie z którym działka 2 (Działka 2) położona jest na terenie oznaczonym symbolami: 1P/U (przeznaczenie podstawowe: zabudowa produkcyjna, składy i magazyny oraz zabudowa usługowa z wyłączeniem usług kultury, oświaty, zdrowia, sportu i rekreacji) oraz 1KDZ (istniejące ulice zbiorcze; przeznaczenie podstawowe terenu: ulice wraz z obiektami i urządzeniami związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu drogowego), a działka 1 (Działka 1) położona jest na terenie 1KDZ (istniejące ulice zbiorcze; przeznaczenie podstawowe terenu: ulice wraz z obiektami i urządzeniami związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu drogowego).
Z uwagi na to, że dla terenu, na którym położona jest Nieruchomość uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym Nieruchomość jest przeznaczona w całości na cele inne niż rolne, Nieruchomość nie stanowi nieruchomości rolnej.
Działka 2 jest częściowo ogrodzona.
Sprzedająca nabyła Nieruchomość w drodze umowy zamiany z 18 marca 2004 r. oraz wyroku o uzgodnienie księgi wieczystej.
Status sprzedawcy i nabywcy nieruchomości dla celów VAT i opis planowanej transakcji.
Sprzedająca nie posiada statusu rolnika ryczałtowego w myśl art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ustawy o VAT.
Sprzedająca jest czynnym podatnikiem podatku do towarów i usług („VAT”) i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży hurtowej odzieży i obuwia (PKD: 46.42.Z - sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia), która stanowi przeważającą działalność gospodarczą Zainteresowanej.
Nieruchomość jest przedmiotem umowy dzierżawy z 9 września 2011 r. Przed podpisaniem umowy sprzedaży Nieruchomości umowa dzierżawy zostanie rozwiązana. Umowa dzierżawy nie jest zawarta przez Zainteresowaną w ramach jej działalności gospodarczej.
Nieruchomość stanowi element majątku prywatnego Zainteresowanej. Nieruchomość nie jest wykorzystywana na potrzeby prowadzonej przez Zainteresowaną działalności gospodarczej i nie jest elementem majątku wchodzącego w skład tej działalności.
Zainteresowana zawarła przedwstępną umowę sprzedaży („Umowa przedwstępna”) Nieruchomości z podmiotem trzecim („Podmiot trzeci”). Na mocy umowy cesji między tym Podmiotem trzecim a innym podmiotem („Inny podmiot”) prawa i obowiązki wynikające z ww. umowy przedwstępnej zostaną przeniesione na Inny podmiot. Następnie, na mocy kolejnej umowy cesji między Innym podmiotem a Wnioskodawcą, prawa i obowiązki wynikające z ww. umowy przedwstępnej zostaną przeniesione na Wnioskodawcę.
W Umowie przedwstępnej przedmiotem sprzedaży na rzecz Podmiotu trzeciego miała być cała Nieruchomość, tj. Działka 1 oraz Działka 2. Finalnie, przedmiotem sprzedaży w transakcji, do której dojdzie pomiędzy Zainteresowaną a Wnioskodawcą, będzie wyłącznie Działka 2 (Działka 1 jest zajęta pod drogę publiczną i zgodnie z decyzją Wojewody (…) stwierdzono nabycie jej własności z mocy prawa przez Miasto (…), w czasie zawarcia Umowy przedwstępnej status Działki 1 nie był wyjaśniony).
W konsekwencji, w opisywanym zdarzeniu przyszłym nabywcą Działki 2 będzie Wnioskodawca.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i planuje wykorzystywać Działkę 2 wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a zatem właściwa kwalifikacja opisanej w zdarzeniu przyszłym transakcji jako czynności opodatkowanej lub nieopodatkowanej VAT będzie jedną z przesłanek do rozpoznania lub nierozpoznania przez Wnioskodawcę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Opis działań podjętych w odniesieniu do nieruchomości będącej przedmiotem planowanej sprzedaży.
Wraz z zawarciem umowy przedwstępnej sprzedaży Nieruchomości z Podmiotem trzecim, w oparciu o jej postanowienia, Sprzedająca wyraziła zgodę i zezwoliła kupującemu - od dnia zawarcia umowy przedwstępnej sprzedaży do dnia zawarcia umowy sprzedaży - na dysponowanie przez kupującego Nieruchomością (z prawem cesji tego prawa na dowolną osobę trzecią) dla celów budowlanych, to jest dla składania oświadczeń o posiadanym prawie do dysponowania Nieruchomością na cele budowlane, składania i cofania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów, niezbędnych do potwierdzenia, iż Nieruchomość wolna jest od zanieczyszczeń, a warunki gruntowe umożliwiają realizację na niej inwestycji, a nadto do wejścia na teren Nieruchomości celem usunięcia kolizji istniejących sieci z projektowanym przebiegiem sieci.
Ponadto, Sprzedająca ustanowiła pełnomocnikami (z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw kupującego oraz wyznaczoną osobę fizyczną (każdego z nich z osobna) do:
1.przeglądania akt (w tym dokumentów i pism) księgi wieczystej, a nadto składania wniosków o sporządzenie kserokopii i fotokopii z akt oraz do odbioru takich kserokopii, a także do przeglądania i sporządzania kopii dokumentów stanowiących podstawę zamieszczenia wzmianek w księdze wieczystej,
2.uzyskiwania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości, koniecznych do przeprowadzenia kompleksowego badania prawnego Nieruchomości,
3.uzyskiwania wypisów z ewidencji gruntów i budynków oraz wyrysów z map ewidencyjnych, dotyczących Nieruchomości, w tym uzyskiwania archiwalnych materiałów geodezyjnych,
4.uzyskania, wyłącznie w celu zawarcia umowy sprzedaży, we właściwych dla Zainteresowanej oraz ze względu na miejsce położenia Nieruchomości: urzędzie gminy, urzędach skarbowych, oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub oddziale Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Państwowym Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zaświadczeń, wydanych również w trybie art. 306g Ordynacji podatkowej, potwierdzających, że Zainteresowana nie zalega z należnymi podatkami i innymi świadczeniami publicznoprawnymi lub płatnością należnych składek, zaświadczeń potwierdzających, że Zainteresowana nie figuruje w rejestrze lub zaświadczeń o wysokości zaległości,
5.uzyskania zaświadczenia w przedmiocie objęcia Nieruchomości uproszczonym planem urządzenia lasu lub decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy o lasach,
6.wystąpienia w imieniu Zainteresowanej do właściwych podmiotów, celem uzyskania technicznych warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej, umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenia do układu drogowego, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru, a nadto zawarcia w imieniu Zainteresowanej, umów przyłączenia do sieci oraz umów określających warunki włączenia do układu drogowego,
7.wystąpienia do organów administracji publicznej, sądów, organów nadzoru budowlanego, rejestrów lub jakichkolwiek innych organów, podmiotów (w tym dostawców mediów) i osób, w celu uzyskania zaświadczeń lub innych informacji (także pisemnych), odpisów lub kopii dokumentów dotyczących stanu prawnego (w szczególności roszczeń byłych właścicieli i postępowań w tym przedmiocie), faktycznego i technicznego Nieruchomości,
8.wystąpienia w imieniu Zainteresowanej do właściwych organów w celu uzyskania decyzji zezwalającej na wycinkę drzew i krzewów znajdujących się na Nieruchomości oraz decyzji o wykonaniu nasadzeń zastępczych,
9.wystąpienia w imieniu Zainteresowanej do właściwych organów w celu uzyskania decyzji o wyłączeniu Nieruchomości z produkcji rolniczej, zmiany klasyfikacji gruntów we właściwych rejestrach oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie,
10.składania dokumentów, wniosków, udzielania wszelkich informacji, składania oświadczeń i wyjaśnień, odbioru decyzji administracyjnych, potwierdzania wszelkich dokumentów za zgodność z oryginałem,
11.składania w powyższym zakresie wszelkich oświadczeń, innych wniosków, pism i podań dotyczących Nieruchomości, do otrzymywania, odbioru i kwitowania dokumentów, korespondencji (zwykłej lub poleconej), w tym z Poczty Polskiej i innych doręczycieli oraz do dokonywania wszelkich czynności jakie okażą się potrzebne lub konieczne,
12.złożenia oświadczenia woli w imieniu właściciela Nieruchomości o braku sprzeciwu wobec wydanych decyzji związanych z realizacją inwestycji,
13.reprezentowania Zainteresowanej we wszelkich postępowaniach administracyjnych dotyczących Nieruchomości oraz inwestycji.
Celem ustanowienia ww. pełnomocników było umożliwienie przeprowadzenia przez nich czynności niezbędnych do umożliwienia realizacji planowanej przez kupującego inwestycji.
Pytania
1.Czy dokonując planowanej sprzedaży Działki 2 w wyżej opisanych okolicznościach Zainteresowana będzie działać w charakterze podatnika VAT?
W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1:
2.Czy planowana sprzedaż Działki 2 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała zwolnieniu od VAT, z którego Zainteresowana będzie uprawniona zrezygnować poprzez złożenie wraz z Wnioskodawcą oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT?
3.Czy w przypadku, gdy Zainteresowana zrezygnuje ze stosowania zwolnienia od VAT i wybierze wraz z Wnioskodawcą opodatkowanie transakcji VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej sprzedaż Działki 2?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko w zakresie pytania nr 1
Planowana sprzedaż Działki 2 będzie dokonana przez Zainteresowaną działającą w charakterze podatnika VAT.
Stanowisko w zakresie pytania nr 2
Planowana sprzedaż Działki 2 przez Zainteresowaną w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego będzie podlegała zwolnieniu od VAT, z którego Zainteresowana będzie uprawniona zrezygnować poprzez złożenie wraz z Wnioskodawcą oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.
Stanowisko w zakresie pytania nr 3
Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury lub faktur dokumentujących sprzedaż Działki 2 na rzecz Wnioskodawcy.
UZASADNIENIE
Uzasadnienie w zakresie pytania nr 1
Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
2.eksport towarów,
3.import towarów na terytorium kraju,
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zatem budynki, budowle i grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.
Jednocześnie wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być wykonana przez podatnika VAT.
Podatnikami VAT - zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika VAT, a dodatkowo działającego w takim charakterze w ramach tej konkretnej transakcji. Istotnym dla określenia, iż w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o VAT.
Wraz z zawarciem umowy przedwstępnej, Sprzedająca udzieliła Podmiotowi trzeciemu ograniczone warunkami umowy prawo do dysponowania nieruchomością dla celów budowlanych oraz ustanowiła pełnomocnikami (z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw) kupującego oraz wyznaczoną osobę fizyczną, którzy uprawnieni będą dokonać szeregu czynności prawnych niezbędnych do wykonania przed rozpoczęciem realizacji inwestycji Wnioskodawcy na nieruchomości.
Dostawa towarów (w tym nieruchomości) podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika VAT. Powyższe może mieć miejsce również w odniesieniu do czynności dokonanej jednorazowo. Dla uznania czynności za wykonywaną w ramach działalności gospodarczej nie ma bowiem znaczenia częstotliwość jej wykonywania, lecz zamiar z jakim została zrealizowana i okoliczności w jakich ją wykonano.
Decydujące znaczenie w przedmiotowej sprawie ma fakt zawarcia umowy przedwstępnej, w ramach której Sprzedająca umożliwiła Podmiotowi trzeciemu dysponowanie nieruchomością dla celów budowlanych w tym m.in. do składania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych przyłączy oraz ustanowiła pełnomocników, którzy na mocy udzielonych ich pełnomocnictw uprawnieni są do dokonywania czynności niezbędnych do przygotowania realizacji inwestycji na nieruchomości.
Zgodnie z art. 95 § 1 Kodeksu cywilnego („KC”), z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego, o czym stanowi art. 95 § 2 KC.
W myśl art. 96 KC, umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).
Pełnomocnictwo jest więc jednostronnym oświadczeniem osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy.
Udostępniając nieruchomość Podmiotowi trzeciemu w ograniczonym zakresie dla celów budowlanych i ustanawiając ww. pełnomocników, Sprzedająca umożliwiła Podmiotowi trzeciemu (i umożliwi Wnioskodawcy, gdy ten stanie się stroną umowy przedwstępnej), przygotowanie Działki pod planowaną inwestycję. W zależności od zakresu działań faktycznie podjętych przez Podmiot trzeci lub Wnioskodawcę przed przeniesieniem praw z umowy przedwstępnej na rzecz Wnioskodawcy, może to prowadzić do zwiększenia wartości i atrakcyjności nieruchomości, która wciąż stanowi własność Sprzedającej.
To, że opisane wyżej działania nie będą podejmowane bezpośrednio przez Sprzedającą, ale przez wyznaczonych pełnomocników nie oznacza, że pozostaną bez wpływu na sytuację prawną Sprzedającej. Czynności wykonane przez pełnomocników wywołają bowiem skutki bezpośrednio w sferze prawnej Sprzedającej. W wyniku działań podjętych przez pełnomocników Sprzedająca uatrakcyjnia przedmiotową nieruchomość będącą nadal jej własnością, w szczególności poprzez podejmowane przez pełnomocników czynności związane z przygotowaniem planowanej inwestycji na nieruchomości. Wszystkie te czynności z punktu widzenia podatku VAT zostaną „wykonane” w sferze prawnopodatkowej Sprzedającej. W efekcie wykonywanych czynności dostawie podlegać będzie nieruchomość o zupełnie innym charakterze niż w chwili zawarcia umowy przedwstępnej.
Zatem przedstawiona we wniosku aktywność Sprzedającej będzie wykraczała poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności (zarządem majątkiem prywatnym) w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości, a zaistniały ciąg zdarzeń będzie wskazywał na aktywność Sprzedającej w zakresie obrotu nieruchomościami.
Rodzaj działań podjętych przez Sprzedającą (wykonywanych przez osoby działające na podstawie pełnomocnictwa w imieniu i na rzecz Sprzedającej), a bezpośrednio związanych z transakcją zbycia nieruchomości jest zbliżony do działań typowych dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami, wykonywanych przez handlowców oraz świadczy o zorganizowanym charakterze sprzedaży i powoduje, że sprzedaż nieruchomości przybiera formę zawodową (profesjonalną) w zakresie obrotu nieruchomościami.
W związku z powyższym, mając na uwadze całokształt okoliczności w niniejszej sprawie należy wskazać, że sprzedaż Działki 2 przez Zainteresowaną będzie wypełniać definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, a Zainteresowana w związku z przedmiotową sprzedażą będzie działała jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Na podstawie art. 2 pkt 14 Ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W konsekwencji, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają dostawy budynków, budowli lub ich części dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Natomiast dostawy budynków, budowli lub ich części niedokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia oraz gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata podlegają zwolnieniu od VAT.
Działka 2 jest nieruchomością zabudowaną (znajdują się na niej trzy budynki). Od oddania do użytkowania ww. budynków po ich wybudowaniu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W okresie krótszym niż 2 lata na ww. budynki nie ponoszono wydatków na ulepszenie.
Z uwagi na powyższe należy wskazać, że dostawa Działki 2 nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą Działki 2 upłynął okres dłuższy niż 2 lata, więc zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT znajdzie zastosowanie do jej sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy.
Skoro do sprzedaży znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, to analiza możliwości zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT jest bezprzedmiotowa (zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT wyłącza zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT).
Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni,
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Dokonujący dostawy Działki 2 (Zainteresowana) i nabywca Działki 2 (Wnioskodawca) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Należy więc wskazać, że jeżeli przed dniem dokonania dostawy Działki 2 Zainteresowana i Wnioskodawca złożą zgodne oświadczenie (w sposób wskazany w art. 43 ust. 10 pkt 2 lit a. lub lit. b Ustawy o VAT), że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części, to zwolnienie, o którym w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, w skutek rezygnacji Zainteresowanej, nie znajdzie zastosowania do sprzedaży Działki 2 na rzecz Wnioskodawcy.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 3
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z wyjątkami określonymi w Ustawie o VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, jeżeli zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia podatku naliczonego dokonuje podatnik VAT a towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających podatkowi VAT.
Ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych przewidzianych w art. 88 Ustawy o VAT.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest i na dzień dokonania nabycia Działki 2 będzie czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca planuje zrealizować (wybudować) inwestycję na nabytej Działce 2, a następnie planuje wykorzystywać inwestycję w prowadzonej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT oraz niepodlegającej zwolnieniu od VAT.
W świetle powyższego, zdaniem Zainteresowanych, po dokonaniu nabycia Działki 2 i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z nabycia przedmiotowej Działki 2, gdyż spełnione będą warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego określone w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.
Uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca będzie mógł zrealizować, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych określonych w art. 88 Ustawy o VAT oraz zrezygnowania przez Sprzedającą ze zwolnienia od VAT i złożenia wraz z Wnioskodawcą oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT o wyborze opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z powołanymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:
„podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. „Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Jednocześnie na podstawie art. 12 ust. 1 lit. b) powołanej Dyrektywy 2006/112/WE:
państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności dostawy terenu budowlanego. „Teren budowlany” to każdy grunt nieuzbrojony lub uzbrojony, uznawany za teren budowlany przez państwa członkowskie (art. 12 ust. 3 Dyrektywy 2006/112/WE).
W myśl art. 2 ust. 1 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE:
opodatkowaniu VAT podlega, na podstawie odpłatna dostawa towarów na terytorium państwa członkowskiego przez podatnika działającego w takim charakterze.
Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że uznanie, iż dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże jak wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, w którym trybunał stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
Zgodnie z art. 535 Kodeksu cywilnego:
przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na Kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a Kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
W myśl art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego:
umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.
Z kolei umowa przedwstępna została uregulowana w art. 389-396 Kodeksu cywilnego.
Zgodnie z art. 389 § 1 Kodeksu cywilnego:
umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.
Stosownie do art. 389 § 2 Kodeksu cywilnego:
jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.
Umowa przedwstępna jest więc jedynie zobowiązaniem do przeniesienia własności, lecz własności nie przenosi. Kupujący nie otrzymuje na mocy tej umowy żadnych uprawnień właścicielskich. Właścicielem zostaje dopiero dzięki zawarciu umowy przyrzeczonej.
Tym samym, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego – umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy sprzedaży, nawet jeśli sporządzona została w formie aktu notarialnego, nie powoduje przeniesienia prawa własności nieruchomości.
Ponadto należy zwrócić uwagę na kwestię udzielania pełnomocnictw, która to została uregulowana w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo, ustawy Kodeks cywilny.
Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.
W myśl art. 96 ww. Kodeksu cywilnego:
umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).
Stosownie do art. 98 ww. Kodeksu cywilnego:
pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.
Stosownie do art. 99 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie. Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.
Na mocy art. 108 ww. Kodeksu cywilnego,
pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonuje w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.
Z regulacji art. 109 ww. Kodeksu cywilnego wynika, że:
przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.
Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo – to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.
W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Sprzedająca podejmowała działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta powinna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że Sprzedająca zawarła przedwstępną umowę sprzedaży Nieruchomości – działki gruntu 2. Sprzedająca wyraziła zgodę i zezwoliła kupującemu od dnia zawarcia umowy przedwstępnej sprzedaży do dnia zawarcia umowy sprzedaży na dysponowanie przez kupującego Nieruchomością (z prawem cesji tego prawa na dowolną osobę trzecią) dla celów budowlanych, to jest dla składania oświadczeń o posiadanym prawie do dysponowania Nieruchomością na cele budowlane, składania i cofania wniosków oraz uzyskiwania pozwoleń, uzgodnień, sprawdzeń, opinii, warunków technicznych przyłączy, a także do prowadzenia na niej badań i odwiertów, niezbędnych do potwierdzenia, iż Nieruchomość wolna jest od zanieczyszczeń, a warunki gruntowe umożliwiają realizację na niej inwestycji, a nadto do wejścia na teren Nieruchomości celem usunięcia kolizji istniejących sieci z projektowanym przebiegiem sieci.
Ponadto, Sprzedająca ustanowiła pełnomocnikami (z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw kupującego oraz wyznaczoną osobę fizyczną (każdego z nich z osobna) m.in. do:
- wystąpienia w imieniu Sprzedającej do właściwych podmiotów, celem uzyskania technicznych warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, gazowej, teleinformatycznej, wodociągowej, ciepłowniczej, kanalizacji deszczowej i sanitarnej lub innej infrastruktury technicznej, umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenia do układu drogowego, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru, a nadto zawarcia w imieniu Sprzedającej, umów przyłączenia do sieci oraz umów określających warunki włączenia do układu drogowego,
- wystąpienia do organów administracji publicznej, sądów, organów nadzoru budowlanego, rejestrów lub jakichkolwiek innych organów, podmiotów (w tym dostawców mediów) i osób, w celu uzyskania zaświadczeń lub innych informacji (także pisemnych), odpisów lub kopii dokumentów dotyczących stanu prawnego (w szczególności roszczeń byłych właścicieli i postępowań w tym przedmiocie), faktycznego i technicznego Nieruchomości,
- wystąpienia w imieniu Sprzedającej do właściwych organów w celu uzyskania decyzji zezwalającej na wycinkę drzew i krzewów znajdujących się na Nieruchomości oraz decyzji o wykonaniu nasadzeń zastępczych,
- wystąpienia w imieniu Sprzedającej do właściwych organów w celu uzyskania decyzji o wyłączeniu Nieruchomości z produkcji rolniczej, zmiany klasyfikacji gruntów we właściwych rejestrach oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie,
- składania dokumentów, wniosków, udzielania wszelkich informacji, składania oświadczeń i wyjaśnień, odbioru decyzji administracyjnych, potwierdzania wszelkich dokumentów za zgodność z oryginałem,
- składania w powyższym zakresie wszelkich oświadczeń, innych wniosków, pism i podań dotyczących Nieruchomości, do otrzymywania, odbioru i kwitowania dokumentów, korespondencji (zwykłej lub poleconej) oraz do dokonywania wszelkich czynności jakie okażą się potrzebne lub konieczne,
- złożenia oświadczenia woli w imieniu właściciela Nieruchomości o braku sprzeciwu wobec wydanych decyzji związanych z realizacją inwestycji,
- reprezentowania Sprzedającej we wszelkich postępowaniach administracyjnych dotyczących Nieruchomości oraz inwestycji.
W świetle powyższego uznać należy, że Sprzedająca upoważniła podmiot trzeci do dokonywania szeregu określonych czynności w związku ze sprzedażą nieruchomości – działki nr 2. Aby takie czynności mogły zostać poczynione, to faktyczny właściciel nieruchomości musi wystąpić z wnioskiem lub udzielić stosownych pełnomocnictw potencjalnemu przyszłemu właścicielowi, tak aby mógł on działać w Jego imieniu.
Okoliczność, że ww. działania nie będą podejmowane bezpośrednio przez Sprzedającą, ale upoważniono do ich wykonywania podmiot trzeci nie oznacza, że pozostaje to bez wpływu na sytuację prawną Sprzedającej. Po udzieleniu pełnomocnictwa czynności, które są/będą wykonane przez podmiot trzeci wywołają skutki bezpośrednio w sferze prawnej Sprzedającej jako mocodawcy. Działania te, dokonywane za pełną zgodą Sprzedającej, wpłyną generalnie na podniesienie atrakcyjności nieruchomości jako towaru i wzrost jej wartości.
Udzielone pełnomocnictwo upoważnia do wykonania w imieniu Sprzedającej czynności, które wykluczają uznanie, że jest to sprzedaż majątku prywatnego w ramach zarządzania majątkiem prywatnym. Sprzedającą należy uznać za osobę, która w celu dokonania sprzedaży nieruchomości wykazuje aktywność porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie obrotem nieruchomościami.
Wobec powyższego, dokonując sprzedaży nieruchomości gruntowej – działki nr 2 Sprzedająca nie będzie korzystała z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem prywatnym, nie jest to bowiem typowe (zwykłe) rozporządzanie prawem własności. Podmiot trzeci działając za zgodą i w imieniu Sprzedającej, został umocowany do dokonywania szeregu istotnych zmian. Udzielone pełnomocnictwo ma bardzo szeroki zakres. Upoważnia podmiot trzeci do wykonania w odniesieniu do nieruchomości wielu czynności, mających na celu niewątpliwie uatrakcyjnienie nieruchomości i przygotowanie jej do inwestycji. Szeroki zakres udzielonego pełnomocnictwa, nie stanowi zwykłego zarządzania majątkiem prywatnym o którym mowa w powołanych wyżej orzeczeniach TSUE. Zakres udzielonego pełnomocnictwa obejmuje działania podobne do tych jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami.
Tym samym Sprzedająca wykazała aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem i w tej konkretnej sytuacji nie można uznać, że przedmiotem dostawy będzie składnik majątku osobistego Sprzedającej, a sprzedaż działki nr 2 będzie stanowiła realizację prawa do rozporządzania majątkiem osobistym.
Istotne w rozpatrywanej sprawie jest również to, że działka mająca być przedmiotem zbycia była przedmiotem dzierżawy.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 693 § 1 Kodeksu cywilnego:
przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
W kontekście niniejszej sprawy należy zwrócić uwagę na treść zdania drugiego definicji pojęcia „działalność gospodarcza”, w której mówi się o wykorzystywaniu m.in. towarów w sposób ciągły do celów zarobkowych. Takie wykorzystywanie towarów ma miejsce poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne (najem, dzierżawa, leasing itp.).
Istota umowy dzierżawy wskazuje, że na jej podstawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez właściciela na rzecz dzierżawcy. Dzierżawca za oddaną mu w dzierżawę rzecz płaci umówiony czynsz. Istnieje zatem bezpośredni związek między świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem.
Z treści przywołanego wyżej art. 8 ust. 1 ustawy i przedstawionych w tym zakresie objaśnień wynika, że ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
W konsekwencji, dzierżawa nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, bez względu na to, czy dzierżawa jest prowadzona w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że nieruchomość wydzierżawiana na podstawie zawartej umowy de facto wykorzystywana była przez Sprzedającą w działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
W związku z powyższym należy wskazać, że elementami przesądzającymi o uznaniu Sprzedającej z tytułu transakcji sprzedaży nieruchomości – działki nr 2 za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, jest całokształt działań, jakie Sprzedająca podjęła w odniesieniu do tego gruntu przez cały okres jego posiadania.
Ze wskazanego powyżej orzeczenia C-291/92 wynika, że aby nieruchomość nie stanowiła majątku związanego z działalnością gospodarczą, nie może ona służyć takiej działalności w całym okresie jej posiadania.
Natomiast analiza przedstawionego we wniosku opisu sprawy, powołanych regulacji oraz aktualnego orzecznictwa, prowadzi do wniosku, że Sprzedającą należy uznać za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działki nr 2.
W przypadku sprzedaży nieruchomości – działki nr 2, Sprzedająca nie będzie zbywać majątku osobistego, ale majątek wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej.
W konsekwencji, w analizowanej sprawie występują przesłanki stanowiące podstawę do uznania Sprzedającej za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy prowadzącego działalność gospodarczą określoną w art. 15 ust. 2 ustawy, a czynność sprzedaży działki nr 2, będzie podlegała po stronie Sprzedającej opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
W tym miejscu należy podkreślić, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedlenie - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Należy zwrócić uwagę, że ww. zwolnienie ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym stanowi art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2) złożą:
a) przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
1) imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2) planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3) adres budynku, budowli lub ich części.
Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym, podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Dodatkowo należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:
w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu na analogicznych zasadach jak budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”, „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Jak stanowi art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;
Natomiast w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.
Z okoliczności sprawy wynika, że nieruchomość mająca być przedmiotem sprzedaży - działka nr 2 zabudowana jest budynkami. Działka 2 jest częściowo ogrodzona.
Należy zauważyć, że decydujące dla rozstrzygnięcia, czy w analizowanej sprawie dla planowanej dostawy zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania, jest rozstrzygnięcie kwestii, czy i kiedy względem budynków znajdujących się na ww. działce nastąpiło pierwsze zasiedlenie.
Jak Państwo wskazali, od oddania do użytkowania budynków po ich wybudowaniu upłynął okres dłuższy niż 2 lata. W okresie krótszym niż 2 lata na ww. budynki nie ponoszono wydatków na ulepszenie.
Zatem z uwagi na fakt, że od pierwszego zasiedlenia do chwili planowanej dostawy upłynie okres dłuższy niż 2 lata i jednocześnie Sprzedająca nie ponosiła nakładów na ulepszenie budynków usytuowanych na działce nr 2, to dostawa ta będzie korzystała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Z uwagi na fakt, że sprzedaż nieruchomości – działki nr 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analiza zwolnienia tej dostawy wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a i 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezzasadna.
Rozważają Państwo również rezygnację ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Jak już wyżej wskazano, zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest fakultatywne i przy spełnieniu warunków wynikających z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, dostawca i nabywca mają możliwość rezygnacji z niniejszego zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania planowanej dostawy.
W związku z powyższym, jeśli przed dokonaniem dostawy działki nr 2 będą spełnione warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, to transakcja sprzedaży nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
W konsekwencji transakcja sprzedaży działki nr 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i jednocześnie będzie korzystała ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z możliwością rezygnacji z tego zwolnienia przy spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy.
Kolejne wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy w przypadku rezygnacji ze zwolnienia od VAT i wyboru opodatkowanie transakcji zbycia nieruchomości, Kupującemu (Wnioskodawcy) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej sprzedaż działki nr 2.
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu:
zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższymi przepisami, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, a transakcja udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu i nie jest zwolniona od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że Kupujący jest czynnym podatnikiem VAT i planuje wykorzystywać działkę nr 2 wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jak wskazano uprzednio, jeśli przed dokonaniem dostawy nieruchomości - działki nr 2 będą spełnione warunki wynikające z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, to transakcja sprzedaży nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT i będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
Mając na uwadze zaprezentowany opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że Kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem działki nr 2. W analizowanym przypadku będą spełnione - przewidziane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nabyta przez Kupującego nieruchomość będzie służyła czynnościom opodatkowanym, a Kupujący jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Tym samym, w przypadku, gdy Sprzedająca wystawi na rzecz Kupującego fakturę dokumentującą zbycie działki nr 2 z wykazaną kwotą podatku, to Kupujący będzie mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tej faktury.
A zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A. Sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right