Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.358.2023.1.KFK
Brak prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT związanego z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 25 lipca 2023 r. (wpływ 25 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
-ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916ze zm.) – dalej: u.o.p.;
-ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.) – dalej: u.f.p.u.;
-ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – dalej: u.p.t.u.
Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych.
Rodzaj działalności według PKD 91.04.Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Wnioskodawcy należy w szczególności:
1.prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
2.udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego;
3.prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
Wnioskodawca w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych, przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Wnioskodawca prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.
Wnioskodawca uzyskuje przychody:
1. opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży (…), z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu i obiektów parku, z noclegów w pokojach gościnnych;
2. zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze;
3. związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej), dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie (…) oraz finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dofinansowanie z (…), dotacje z (…).
Teren (…) charakteryzuje się urozmaiconą rzeźbą terenu oraz mozaiką ekosystemów leśnych, nieleśnych, naskalnych i wodnych. Efektem tego jest koncentracja na niewielkiej powierzchni dużej liczby siedlisk przyrodniczych cennych dla sieci (…) oraz gatunków flory i fauny. Planowane działania mają za zadanie poprawić zabezpieczenie pożarowe obszaru (…), tak aby zwiększyć szanse ugaszenia ewentualnego pożaru w początkowej fazie jego rozwoju. Rozwój pożaru do skali wielkopowierzchniowej wiązać się będzie ze znacznymi stratami finansowymi, ale również ze stratami przyrodniczymi, które w efekcie będą skutkować pogorszeniem stanu niektórych przedmiotów ochrony (np. siedlisk leśnych lub gatunków roślin i zwierząt).
Zgodnie z Planem ochrony dla (…) oraz ponowną oceną przeprowadzoną w (…) r. lasy (…) zaliczone zostały do (…) kategorii zagrożenia pożarowego. Zakres przyjętych rozwiązań (po uwzględnieniu kategorii zagrożenia pożarowego lasu) jest wypadkową wymagań określonych w przepisach ogólnie obowiązujących, potrzeb określonych przez (…) oraz konsultacji prowadzonych z Komendą Powiatową Państwowej Straży Pożarnej i Ministerstwem Klimatu i Środowiska. Przyjęte rozwiązania są powszechnie i standardowo stosowane w ochronie przeciwpożarowej lasu. Realizacja projektu ma zapewnić możliwość szybkiego transportu osób i sprzętu do miejsca ewentualnego pożaru (zakup samochodu typu pick-up), poprawić zaopatrzenie w podręczny sprzęt gaśniczy (tłumice, hydronetki, szpadle, łopaty) i zaopatrzenie w wodę (zakup węży, zbiornika, budowa dwóch hydrantów) oraz funkcjonowanie stanowiska zarządzania kryzysowego (dostawa i montaż agregatu prądotwórczego przy dyrekcji).
Wnioskodawca planuje realizować projekt finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej pt.: „(…)”, którego głównym celem jest poprawa zabezpieczenia przeciwpożarowego terenu (…).
Będzie on realizowany poprzez:
-zabezpieczenie środków transportu osób oraz podręcznego sprzętu gaśniczego,
-doposażenie w podręczny sprzęt gaśniczy baz znajdujących się na terenie (…) oraz jednostek OSP,
-poprawę dostępu do wody poprzez budowę dwóch hydrantów wraz z modernizacją linii zasilającej,
-zabezpieczenie zasilania awaryjnego w dyrekcji (…), w której w razie pożaru będzie znajdowało się stanowisko zarządzania kryzysowego.
W ramach projektu planowany jest:
1.Zakup samochodu terenowego typu pickup.
Wnioskodawca posiada na wyposażeniu (…) samochodów i (…) ciągników rolniczych z możliwością wykorzystania do celów transportowych w zestawie z przyczepami. Poruszanie się w trudnym terenie zapewnia pojazd (…), który może służyć jednorazowo do przewozu trzech osób i podręcznego sprzętu gaśniczego. Środki transportu wykorzystywane są w bieżącym działaniu Parku. Nie planuje się rozbudowy bazy transportowej, lecz utrzymanie jej na obecnym poziomie w dobrym stanie technicznym. Spośród wymienionych środków transportu, ze względu na zły stan techniczny pilnej wymiany wymaga samochód (…). Planuje się zakup nowego pojazdu terenowego typu pickup, który zapewni szybki transport w rejon pożaru osób jak również podręcznego sprzętu gaśniczego.
2.Doposażenie baz (…) w podręczny sprzęt gaśniczy.
Wnioskodawca posiada (...) baz z podręcznym sprzętem gaśniczym rozmieszczonych w (…). Podstawowym ręcznym narzędziem do gaszenia ściółki leśnej oraz pożarów traw są tłumice. Obecnie w trzech bazach znajduje się (…) szt. Docelowo planuje się uzupełnić ich stan, tak aby znajdowały się w każdej bazie w ilości co najmniej (…) szt. Bazy z podręcznym sprzętem gaśniczym wymagają pilnego uzupełnienia o hydronetki plecakowe. Docelowo planuje się zakup (…) szt. Dostępność podręcznego sprzętu gaśniczego w różnych rejonach Parku skróci czas jego użycia w przypadku wystąpienia pożaru. Uzupełnieniem wyposażenia będzie przenośny zbiornik na wodę, który będzie wykorzystany w przypadku konieczności dostarczenia wody z terenów niżej położonych w (…).
3.Zakup podręcznego sprzętu gaśniczego dla jednostek OSP zabezpieczających teren (…).
W przypadku wystąpienia pożaru na terenie (…) w „Sposobach postępowania na wypadek pożaru lasu” na terenie (…) do udziału w akcji gaśniczej przewidziane są lokalne jednostki OSP. Węże strażackie oraz podręczny sprzęt gaśniczy będą stanowić doposażenie tych jednostek i docelowo zostaną im przekazane.
4.Dostawa i montaż w dyrekcji (…) agregatu prądotwórczego.
Dyrekcja (…) nie posiada awaryjnego zasilania w energię elektryczną. W przypadku przerw w dostawie prądu funkcjonowanie obiektu będzie utrudnione, w tym również utrudniony będzie dostęp do zasobów cyfrowych (np. map). Posiadanie awaryjnego zasilania jest szczególnie istotne w sytuacjach wystąpienia różnego rodzaju zagrożeń (w tym pożaru). Jest również wymagane dla zapewnienia odpowiednich warunków pracy dla stanowiska kierowania kryzysowego.
5.Wykonanie dwóch hydrantów wraz z przebudową zasilającej sieci wodociągowej.
Budowa dwóch hydrantów zapewni wodę do celów gaśniczych w przypadku wystąpienia pożaru dyrekcji (…) oraz osad znajdujących się w pobliżu dyrekcji. W celu zapewnienia odpowiedniej ilości wody konieczna będzie przebudowa linii wodociągowej na odcinku od głównego wodociągu do hydrantu przy dyrekcji (…). Budowa hydrantów zapewni również dostęp do wody w przypadku wystąpienia pożaru lasu w rejonie (…).
6.Przegląd i aktualizacja planu z zakresu ochrony ppoż.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2022 r., poz. 2057) zarządca terenu zobowiązany jest do ustalenia sposobów postępowania na wypadek pożaru. Taki dokument w (…) został opracowany i corocznie musi być aktualizowany. Planuje się wykonać przegląd tego dokumentu oraz jego aktualizację przez specjalistę z zakresu ochrony przeciwpożarowej.
Ponieważ towary, środki trwałe i usługi zakupione w ramach dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „(…)” dotyczą zadania (…), jakim jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i grzybów – zgodnie z art. 8b pkt 1 ppkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916), zakupy te nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Wnioskodawca (nie generują przychodu opodatkowanego). Podatek ten w całości stanowi koszt.
Faktury za zakupione towary i usługi będą wystawione na (…).
Pytanie
Czy Wnioskodawcy, posiadającemu aktualnie status państwowej osoby prawnej, przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku w jakiejkolwiek formie w związku z realizacją projektu finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, (…) nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu. Wszystkie usługi, środki trwałe i materiały zakupione w ramach dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „(…)” dotyczą zadania (…), jakim jest prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i grzybów – zgodnie z art. 8b pkt 1 ppkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r., poz. 916). Nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi Wnioskodawca.
Ponieważ czynności związane z ochroną przeciwpożarową nie generują przychodu opodatkowanego, towary i usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Park do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatek ten w całości stanowi koszt.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6l ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizować projekt finansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w zakresie ochrony przeciwpożarowej pt.: „(…)”, którego głównym celem jest poprawa zabezpieczenia przeciwpożarowego terenu (…).
W ramach realizacji powyższego projektu planowany jest:
-Zakup samochodu terenowego typu pickup.
-Doposażenie baz (…) w podręczny sprzęt gaśniczy.
-Zakup podręcznego sprzętu gaśniczego dla jednostek OSP zabezpieczających teren (…).
-Dostawa i montaż w dyrekcji (…) agregatu prądotwórczego.
-Wykonanie dwóch hydrantów wraz z przebudową zasilającej sieci wodociągowej.
-Przegląd i aktualizacja planu z zakresu ochrony ppoż.
Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy (…) przysługuje prawo do odliczenia bądź zwrotu podatku VAT, w związku z realizacją projektu finansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pod nazwą „(…)”.
W świetle przywołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – zakup towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi (…), nie generuje przychodu opodatkowanego.
Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. Tym samym, w odniesieniu do przedmiotowego projektu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą mieli Państwo możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków nie mają Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tych warunków, nie będą mieć Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT.
W związku z powyższym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na wskazaniu, że zakup towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi (…), nie generuje przychodu opodatkowanego. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right