Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.154.2023.2.MW
Obowiązki podatkowe w zakresie produkcji i zużycia energii elektrycznej, wyprodukowanej z paneli fotowoltaicznych o mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 4 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązków podatkowych w zakresie produkcji i zużycia energii elektrycznej, wyprodukowanej z paneli fotowoltaicznych o mocy nieprzekraczającej 1 MW wpłynął 17 maja 2023 r.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lipca 2023 r. (wpływ 25 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku):
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, głównie w zakresie wynajmu nieruchomości mieszkalnych, a oprócz tego, wynajmuje w ramach wynajmu prywatnego budynek mieszkalny, w którym inny podmiot świadczy usługi związane z zakwaterowaniem. Najemcą tego budynku jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której podatnik posiada udziały. Zagadnienia będące przedmiotem niniejszego wniosku dotyczą usług świadczonych w zakresie wynajmu prywatnego przez Wnioskodawcę. Wynajmowany w zakresie wynajmu prywatnego budynek stanowi przedmiot małżeńskiej wspólnoty majątkowej podatnika i jego żony. Podatnik wynajmując budynek innemu podmiotowi, w cenie usługi wynajmu dostarcza również energię elektryczną, która w części pochodzi z zainstalowanej na obiekcie instalacji fotowoltaicznej. Faktura za wynajem prywatny wystawiana jest za okres roczny na koniec roku. Koszt energii elektrycznej nie jest oddzielnie wyodrębniany na fakturze, a ilość zużytej energii elektrycznej nie wpływa bezpośrednio na opłatę za wynajem, Wnioskodawca przyjmuje bowiem z góry zryczałtowane (hipotetyczne) koszty zużycia energii elektrycznej. Moc paneli fotowoltaicznych, z których pochodzi energia, nie przekracza 1 MW. Część paneli fotowoltaicznych stanowi własność podatnika, a część jest użytkowana przez niego na podstawie umowy najmu. Wszystkie umowy z operatorem energii elektrycznej zawarte są przez wnioskodawcę jako osobę prywatną. W związku z takim stanem faktycznym podatnik ma wątpliwość, czy świadczenie usług wynajmu nieruchomości z zawartym w cenie kosztem energii elektrycznej pochodzącej w części z fotowoltaiki rodzi obowiązki podatkowe w zakresie podatku akcyzowego. Ponadto Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące obowiązku składania zerowych deklaracji dla podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej, w przypadku ewentualnego wystąpienia takiego obowiązku.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, odpowiadając na pytania:
1) Czy posiada Pan koncesję w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie posiada koncesji w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
2) Czego dotyczą Pana „ogólne wątpliwości” dotyczące obowiązku składania zerowych deklaracji dla podatku akcyzowego, o których napisał Pan w opisie stanu faktycznego?
Odpowiedź: Ogólne wątpliwości w zakresie obowiązku składania zerowych deklaracji dla podatku akcyzowego w zakresie energii elektrycznej. W stosunku do treści pytania przed uzupełnieniem, pytanie ograniczono w ramach uzupełnienia wyłącznie do sytuacji związanych z energią elektryczną. Pytanie dotyczy ustawowej zasady składania deklaracji z tytułu zużycia/sprzedaży energii elektrycznej. Jako deklaracje zerowe, dla celów pytania nr 5 rozumie się sytuację w której nie wystąpi żadna sprzedaż lub żadne zużycie energii elektrycznej w danym okresie objętym deklaracją.
3) Czy jest/będzie Pan w przyszłości podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu wykonywania innych czynności podgalających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym? - jeśli tak, to jakie to są/będą czynności?
Odpowiedź: Odnośnie pytania zawartego w wezwaniu do uzupełnienia, dotyczącego obowiązków podatkowych w zakresie podatku akcyzowego w przyszłości, prosi Pan o przyjęcie założenia, że rozliczenia podatkowe w tym zakresie będą ograniczały się wyłącznie do sytuacji związanych z energią elektryczną, opisanych we wniosku. Wszystkie ewentualne zmiany w przyszłości (ograniczenie lub rozszerzenie ewentualnych obowiązków podatkowych w zakresie podatku akcyzowego) będą objęte oddzielną analizą, ponieważ precyzyjne ich określenie nie jest obecnie możliwe.
Pytania (pytanie nr 5 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
1. Czy świadcząc kompleksową usługę najmu, w skład której wejdzie m.in. koszt energii wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego, a jeżeli tak to czy z tytułu sprzedaży energii elektrycznej odbiorcy końcowemu, czy z tytułu zużycia energii przez Wnioskodawcę.
2. W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie nr 1 czy Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego?
3. Czy Wnioskodawca podlega z tytułu wykonywanych czynności rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (skrót: CRPA)?
4. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania deklaracji w zakresie podatku akcyzowego uwzględniając odpowiedzi na pytania 1-3.
5. Czy w zakresie rozliczania podatku akcyzowego, istnieje ustawowy obowiązek składania zerowych deklaracji akcyzowych w zakresie zużycia/sprzedaży energii elektrycznej i jak obowiązek ten wygląda w przypadku uznania przez organ wydający interpretację, że we wskazanym stanie faktycznym występuje sprzedaż energii elektrycznej. Jako deklaracje zerowe, dla celów pytania nr 5 rozumie się sytuację w której nie wystąpi żadna sprzedaż lub żadne zużycie energii elektrycznej w danym okresie objętym deklaracją. Ograniczono i uzupełniono zakres pytania nr 5 wyłącznie do sytuacji związanych z ewentualnym zużyciem/sprzedażą energii elektrycznej.
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w zakresie pytania nr 5 pismem z 21 lipca 2023 r.):
Stanowisko w zakresie pytania nr 1:
Zdaniem Wnioskodawcy, w analizowanej sytuacji nie dochodzi do sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu. Przedmiotem opodatkowania akcyzą w omawianym przypadku będzie natomiast zużycie energii elektrycznej, ponieważ energia ta nie jest przedmiotem sprzedaży, lecz jest zużywana w ramach wynajmu prywatnego przez Wnioskodawcę w budynku użytkowanym przez najemcę na podstawie zawartej umowy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 143 dalej: „u. p. a.”), wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do u. p. a.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
W opisanej sytuacji, Wnioskodawca nie prowadzi działalności, której przedmiotem jest wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, tylko wynajmuje budynek w ramach wynajmu prywatnego, na którym zainstalowana jest instalacja fotowoltaiczna, a kosztami zużytej przez najemcę energii elektrycznej obciążany jest najemca, jednak nie na podstawie rzeczywistego zużycia, a pośrednio w ramach ustalonej stałej ceny najmu. Oznacza to, że w omawianej sytuacji nie dojdzie do powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju (art. 9 ust. 1 pkt 2 u. p. a.).
Niemniej jednak na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 4) u. p. a., przedmiotem zużycia jest również „zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię”. Przedmiotem opodatkowania akcyzą w omawianym przypadku będzie więc zużycie energii elektrycznej przez Wnioskodawcę w ramach wynajmu prywatnego dla celów kompleksowej usługi wynajmu (z zawartą w cenie energią elektryczną).
Podobne stanowisko w sprawie o analogicznym stanie faktycznym przedstawił Szef Krajowej Administracji Skarbowej w piśmie z dnia 1 lutego 2023 r. (sygn. DOP7.8101.4.2022).
Stanowisko w zakresie pytania nr 2:
Zdaniem Wnioskodawcy przysługuje mu zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego od zużytej energii elektrycznej. Zwolnieniu od akcyzy podlega bowiem zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej w panelach fotowoltaicznych o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który ją wyprodukował. Wskazuje na to wprost § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, który mówi, że zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
Analogicznie Szef Krajowej Administracji Skarbowej w piśmie z dnia 1 lutego 2023 r. (sygn.DOP7.8101.4.2022).
Stanowisko w zakresie pytania nr 3:
Wnioskodawca nie podlega rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych. Zgodnie z art. 16 ust. 7a u. p. a, obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie dotyczy m.in.: „podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego”.
Stanowisko w zakresie pytania nr 4: Jeżeli przedstawione w odpowiedzi na pytania 1 i 2 stanowisko Wnioskodawcy zostanie uznane za prawidłowe, a więc nastąpi wyłącznie zużycie energii przez podmiot, który ją wyprodukował, oraz zużycie to będzie zwolnione od podatku akcyzowego na podstawie § 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zastosowanie znajdzie art. 24e ust. 1b u. p. a., zgodnie z którym deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Stanowisko w zakresie pytania nr 5:
Zgodnie z zapisami zawartymi w rozdziale 4 art. 21 ust. 1 u .p. a., składanie deklaracji podatkowych w zakresie podatku akcyzowego, wprost uzależnione jest od powstania obowiązku podatkowego. Jak wskazuje ustawa podatnik jest zobowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać deklaracje, a także obliczać i wpłacać podatek do 25 dnia miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy. Również ust.2 tegoż artykułu odnosi się do momentu zobowiązania podatkowego. W zakresie zdarzeń określonych w art. 21 ust. 3 u. p. a., obowiązek złożenia deklaracji wystąpi w okresach, w których wystąpią okoliczności określone w konkretnych przepisach wskazanych w ust. 3 . Dlatego też okresy, w których nie powstał obowiązek podatkowy lub zobowiązanie podatkowe, lub nie wystąpiły okoliczności określone w przepisach wskazanych w art. 21 ust. 3 u. p. a., nie są objęte obowiązkiem złożenia deklaracji. W przypadku uznania w niniejszej interpretacji indywidualnej, że występuje sprzedaż energii elektrycznej, obowiązek powstaje zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 2 u. p. a. W okresach, w których nie upływałby termin płatności za kompleksową usługę najmu na podstawie faktury lub innego dokumentu, nie powstawałby również obowiązek podatkowy w zakresie energii elektrycznej. Jeżeli natomiast w wydanej interpretacji organ uzna za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, bezprzedmiotowa staje się druga część pytania nr 5.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, ściśle względem sformułowanych pytań, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:
Nabywca końcowy to podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:
a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328,355, 680, 1505, 1595 i 2140),
c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,
d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.
W art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy wskazano, że:
Użyte w ustawie określenie sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1. podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl art. 24 ust. 1, 3 i 4 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
4. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego składa deklarację podatkową, w której wykazuje energię elektryczną w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.
Stosownie do art. 24e ust. 1, 1a i 1b ustawy:
1. W zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru z kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:
1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ichskładania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokościakcyzy.
Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) oraz deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436, ze zm.).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 1378, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.) (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego (z którym Organ jest związany) wynika, że wynajmuje Pan budynek innemu podmiotowi, w cenie usługi wynajmu dostarcza również energię elektryczną, która w części pochodzi z zainstalowanej na obiekcie instalacji fotowoltaicznej. Faktura za wynajem prywatny wystawiana jest za okres roczny na koniec roku. Koszt energii elektrycznej nie jest oddzielnie wyodrębniany na fakturze, a ilość zużytej energii elektrycznej nie wpływa bezpośrednio na opłatę za wynajem, przyjmuje Pan bowiem z góry zryczałtowane (hipotetyczne) koszty zużycia energii elektrycznej. Moc paneli fotowoltaicznych, z których pochodzi energia, nie przekracza 1 MW. Wszystkie umowy z operatorem energii elektrycznej zawarte są przez Pana jako osobę prywatną. Nie posiada Pan koncesji w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
Z uzupełnienia wniosku wynika również, że prosi Pan o przyjęcie założenia, że rozliczenia podatkowe będą ograniczały się wyłącznie do sytuacji związanych z energią elektryczną, opisanych we wniosku. Wszystkie ewentualne zmiany w przyszłości (ograniczenie lub rozszerzenie ewentualnych obowiązków podatkowych w zakresie podatku akcyzowego) będą objęte oddzielną analizą.
Powyższe pozwala przyjąć, że nie dokonuje Pan innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, z tytułu których ciąży na Panu obowiązek rejestracji oraz składania deklaracji.
Powziął Pan wątpliwość, czy świadcząc kompleksową umowę najmu, w skład które wejdzie m.in. koszt energii wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej, będą ciążyć na Panu obowiązki związane z podatkiem akcyzowym: rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, składanie deklaracji oraz zapłata podatku, a jeśli tak to czy z tytułu sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu, czy z tytułu zużycia energii elektrycznej przez Pana (Wnioskodawcę).
Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika na zasadach wynikających z art. 24 ustawy.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą w przypadku energii elektrycznej jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.
Natomiast nabywcą końcowym, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy, jest każdy podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne (z włączeniami wskazanymi w tym przepisie).
Wyjaśnić również należy, że obowiązek podatkowy powstaje m.in. z dniem zużycia energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, a także przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 11 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 ustawy), a w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju, z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu (art. 11 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy).
Jednocześnie w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju, wydanie to jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną (art. 11 ust. 2 ustawy).
W przedstawionych we wniosku okolicznościach, wyprodukowana z paneli fotowoltaicznych energia elektryczna wykorzystywana jest do zaopatrzenia w energię elektryczną budynku mieszkalnego będącego Pana własnością w ramach majątkowej wspólnoty małżeńskiej, który to budynek wynajmuje Pan innemu podmiotowi. Najemca korzysta z energii wytworzonej w instalacjach fotowoltaicznych w ramach zawartej umowy najmu. Koszt energii elektrycznej nie jest oddzielnie wyodrębniany na fakturze, a ilość zużytej energii elektrycznej nie wpływa bezpośrednio na opłatę za wynajem, przyjmuje Pan bowiem z góry zryczałtowane (hipotetyczne) koszty zużycia energii elektrycznej.
Tym samym po Pana stronie nie dochodzi do czynności sprzedaży energii elektrycznej najemcy, jako czynności podlegającej opodatkowaniu.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą w tym przypadku będzie zużycie energii elektrycznej przez Pana (właściciela nieruchomości) wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej - ponieważ energia ta nie jest przedmiotem sprzedaży, lecz jest zużywana przez Pana w ramach prowadzonej działalności, polegającej na wynajmie nieruchomości przez najemcę na podstawie zawartej z nim umowy.
Ustawodawca przewidział jednak możliwość zwolnienia z opodatkowania akcyzą zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku, energia elektryczna jest wytwarzana w instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1MW, a następnie wykorzystywana przez Pana na potrzeby własne (prowadzonej działalności), bez dalszej odsprzedaży.
Wobec powyższego jest Pan uprawniony - na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia - do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w zakresie zużywanej na własne potrzeby energii elektrycznej, wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW.
W myśl tego przepisu, energia elektryczna, która została wytworzona, a następnie zużyta przez podmiot, który ją wytworzył, z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, tj. nie jest przykładowo przedmiotem dalszej sprzedaży nabywcy końcowemu - podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego.
W konsekwencji, w sytuacji zastosowania ww. zwolnienia (po spełnieniu warunków uprawniających do skorzystania z niego) nie będzie Pan zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do Pana wątpliwości związanych z rejestracją w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (pytanie nr 3) należy wskazać, że co do zasady - zgodnie z wyżej wskazanym art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a - zgłoszenia rejestracyjnego powinny dokonać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które zamierzają wykonywać czynności opodatkowane akcyzą, przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, wyłączone są natomiast podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
W sprawie objętej wnioskiem energia elektryczna produkowana jest z instalacji fotowoltaicznej o mocy do 1MW. Wytworzona energia elektryczna jest zużywana na Pana potrzeby własne w ramach prowadzonej działalności, a tym samym - co zostało wskazane powyżej - wykonuje Pan czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Jednak z uwagi na fakt, że moc instalacji fotowoltaicznej nie przekracza 1 MW (zgodnie z opisem stanu faktycznego), na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy nie jest Pan zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej.
Tym samym stanowisko Pana w zakresie pytania nr 3 należało uznać za prawidłowe.
Nawiązując z kolei do pytań oznaczonych we wniosku nr 4 i 5, dotyczących obowiązku składania deklaracji w zakresie podatku akcyzowego, w pierwszej kolejności należy wskazać, że obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady - z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ustawodawca wprowadził jednak art. 24 ust. 3 ustawy (dodany do ustawy na mocy art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2022 r., poz. 2707), zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast, jak zostało wyżej wskazane, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (o ile nie są podatnikami z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą, z tytułu których byliby zobowiązani do składania deklaracji w okresach miesięcznych). Jednak od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje także art. 24e ust. 1b ustawy (dodany do ustawy na mocy art. 1 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw), w myśl którego deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Należy więc wskazać, że względu na to, że jest Pan podmiotem produkującym i zużywającym energię elektryczną z generatora o mocy do 1MW, korzystającym ze zwolnienia z podatku akcyzowego, a na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej nie jest Pan zobowiązany do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej - nie jest Pan również zobowiązany do składania deklaracji podatkowych w zakresie podatku akcyzowego.
Zatem stanowisko Pana w zakresie pytań nr 4 i 5 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm. dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.