Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.330.2023.4.OK

W zakresie ukonstytuowania się zakładu w Polsce.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ukonstytuowania się w zagranicznego zakładu w Polsce.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lipca 2023 r. (data wpływu 21 lipca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką prawa niderlandzkiego („Spółka”, „Wnioskodawca”), z siedzibą na terenie Niderlandów. Spółka nie posiada na terenie Polski biura, magazynu czy też pracowników. Spółka jest zarejestrowana w Niderlandach jako podatnik VAT UE.

Spółka zamawiała dotychczas produkty u polskiego kontrahenta („producent”), które sprzedawane były na rzecz Spółki w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na potrzeby tych transakcji spółka podawała niderlandzki NIP. Transport towarów leżał zawsze po stronie polskiego kontrahenta. Polski producent zamawiał części składowe („materiały”) produktów u polskich poddostawców („poddostawcy”).

Spółka zamierza zmienić swoją politykę z odbiorcami, w celu uzyskania znacznych dla spółki oszczędności. Obecnie Spółka planuje zamawiać materiały bezpośrednio u polskich poddostawców i w efekcie zamawiać u producenta tylko usługę produkcyjną. W docelowym modelu, marża producenta będzie niższa, nie będzie on bowiem ponosił kosztów finansowania zakup materiałów u poddostawców, a ponadto Spółka będzie w stanie uzyskać lepsze warunki w zakresie przewalutowania euro na złotówki w stosunku do stosowanych przez producenta. W skali roku będą to znaczne oszczędności dla Spółki. Zmiana polityki ma uzasadnienie ekonomiczne.

Spółka rozpoczęła negocjacje z częścią poddostawców, którzy zadeklarowali współpracę bezpośrednio ze Spółką. Spółka ocenia, że w przeciągu dwóch, trzech lat będzie w stanie zmienić model ze wszystkimi poddostawcami, a przynajmniej z ich większością. W efekcie, dopiero na tym etapie zmieni się model współpracy z Producentem. Poddostawcy dostarczą towar bezpośrednio do magazynu Producenta w Polsce, który wykona na nich usługi na majątku ruchomym, a następnie towary zostaną wywiezione do innego kraju członkowskiego. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT na terenie Polski.

Aby dojść do modelu docelowego Spółka rozważa trzy warianty.

Wariant 1

Spółka pozostanie czynnym podatnik VAT na terenie Polski. Spółka będzie nabywała towary u poddostawców, którzy na dostawę materiałów będą wystawiali faktury z polskim podatkiem od towarów i usług. Materiały będą bowiem dostarczone bezpośrednio do magazynu producenta na terenie Polski. Początkowo taka współpraca będzie tylko z częścią poddostawców, a w perspektywie dwóch, trzech lat, Spółka będzie zamawiała towary bezpośrednio u wszystkich, a przynajmniej większości poddostawców. Dopiero w tym momencie producent w miejsce gotowego produktu będzie świadczył usługę produkcyjną. Na każdym etapie produkty będą wywożone do innego kraju członkowskiego. Za transport będzie odpowiadała Spółka. Towary zostaną zbyte przez spółkę na rzecz podatników VAT czynnych zarejestrowanych na terenie innego kraju członkowskiego.

Wariant 2

Spółka dokona wykreślenia z rejestru podatników VAT na terenie Polski. Spółka będzie nabywała towary u poddostawców, którzy na dostawę materiałów będą wystawiali faktury z polskim podatkiem od towarów i usług. Materiały będą bowiem dostarczone bezpośrednio do magazynu producenta na terenie Polski. Początkowo taka współpraca będzie tylko z częścią poddostawców, a w perspektywie dwóch, trzech lat, Spółka będzie zamawiała towary bezpośrednio u wszystkich, a przynajmniej większości poddostawców. Dopiero w tym momencie producent w miejsce gotowego produktu będzie świadczył usługę produkcyjną. Na każdym etapie produkty będą wywożone do innego kraju członkowskiego. Za transport będzie odpowiadała Spółka. Towary zostaną zbyte przez spółkę na rzecz podatników VAT czynnych zarejestrowanych na terenie innego kraju członkowskiego.

Wariant 3

Spółka dokona wykreślenia z rejestru podatników VAT na terenie Polski. Spółka zacznie zamawiać materiały bezpośrednio u poddostawców, dopiero w momencie gdy producent będzie mógł Spółce świadczyć usługę produkcyjną. Produkty będą wywożone do innego kraju członkowskiego. Za transport będzie odpowiadała Spółka. Towary zostaną zbyte przez spółkę na rzecz podatników VAT czynnych zarejestrowanych terenie innego kraju członkowskiego. W odniesieniu do wszystkich wariantów, zamawianie materiałów i produktów, współpraca z producentem i poddostawcami odbywa się poprzez biuro Spółki w Niderlandach (zdalnie). Poza powyżej opisanej, Spółka nie będzie miała innej aktywności na terenie Polski. Materiały i produkty, nie korzystają z opodatkowania stawkami określonymi w art. 41 ust. 2 i 3 ustawy o VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania dotyczące wskazania:

1)od kiedy jesteście Państwo zarejestrowani dla celów VAT w Polsce oraz w związku z wykonywaniem jakich czynności dokonali Państwo tej rejestracji,

2)z jakiego powodu w wariancie 2 i 3 Spółka zamierza dokonać „wykreślenia z rejestru podatników VAT na terenie Polski”,

3)czy Producent jest czynnym podatnikiem VAT,

4)jakie towary/materiały będzie nabywać Państwa Spółka od poddostawcy,

wskazali Państwo, że:

Ad 1

Spółka jest zarejestrowana od 11 czerwca 2022 r., w związku z przyjętym wariantem nr 1, określonym w stanie faktycznym.

Ad 2

Spółka, tak jak zostało to przedstawione w stanie faktycznym, poszukuje na ten moment oszczędności w prowadzonej działalności gospodarczej. W sytuacji gdy, Organ uzna iż w wariancie 1, Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia, Spółka rozważy wykreślenie się z rejestru podatników VAT.

Ad 3 - Tak.

Ad 4

Spółka na terenie Polski zamawia u producenta podgrzewacz do łóżek wodnych, który zawiera elementy ceramiczne, metalowe, elektroniczne. Poszczególne elementy, które Spółka będzie nabywać od poddostawców, są opodatkowane podstawową stawką VAT.

Natomiast w odpowiedzi na pytania, dotyczące wskazania:

5)w jaki sposób poddostawca będzie fakturował dostawy towarów dokonane na Państwa rzecz, w tym jaki numer identyfikacji podatkowej nabywcy (Państwa Spółki) będzie zawierała faktura, stawka podatku VAT, jakie konkretnie świadczenie/świadczenia będą wymienione w pozycji faktury „nazwa (rodzaj) towaru lub usługi” itp.,

6)na czym będą polegały usługi produkcyjne świadczone przez Producenta (prosimy opisać w sposób ogólny bez podawania szczegółów technicznych),

7)czy Państwo będziecie przenosili prawo do rozporządzania towarem (materiałem) jak właściciel na Producenta,

8)czy Producent będzie wykonywał usługi produkcyjne na towarach powierzonych przez Państwa w celu wykonania usług produkcyjnych,

9)jak należy rozumieć stwierdzenie zawarte w opisie sprawy (wariant 1 i 2), że: „Dopiero w tym momencie producent w miejsce gotowego produktu będzie świadczył usługę produkcyjną”, oraz, że „Na każdym etapie produkty będą wywożone do innego kraju członkowskiego”,

10)jak należy rozumieć stwierdzenie zawarte w opisie sprawy (wariant 3), że: „Spółka zacznie zamawiać materiały bezpośrednio u poddostawców, dopiero w momencie gdy producent będzie mógł świadczyć Spółce usługę produkcyjną”,

11)w jaki sposób będzie następowało fakturowanie usług produkcyjnych wykonanych przez Producenta na Państwa rzecz, tj. jakie konkretnie świadczenie/świadczenia będą wymienione w pozycji faktury „nazwa (rodzaj) towaru lub usługi”,

12)czy usługi świadczone przez Producenta na Państwa rzecz będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT,

13)czy usługi produkcyjne realizowane przez Producenta na Państwa rzecz będą usługami, do których stosuje się art. 28b ustawy o VAT, tj. czy będą to usługi do których nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług,

14)czy Producent będzie wystawiał faktury na Państwa rzecz oznaczone jako „np” czy będą to faktury dokumentujące świadczenie usług, w stosunku do których podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku ze względu na ustalenie miejsca świadczenia jest podmiot zagraniczny z siedzibą działalności gospodarczej poza terytorium kraju (Państwa Spółka),

15)czy towary zakupione w Polsce, po wykonaniu usług produkcyjnych, będą wywiezione z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej w wyniku dostawy dokonanej przez Państwa na rzecz podatników podatku od wartości dodanej zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE,

16)czy dokonując wywozu gotowego produktu z Polski na terytorium innego kraju UE będziecie Państwo mieli ustalonego nabywcę, czy raczej będziecie Państwo wywozić gotowy produkt będący Państwa własnością z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, i dopiero tam dokonywać sprzedaży tego towaru nabywcy,

17)który z podmiotów, tj. Państwo czy Producent będzie dokonywał dostawy gotowego produktu na finalnego nabywcę i wywozu z terytorium Polski na terytorium innego kraju UE,

18)czy w którymś z wariantów dokonują Państwo dostawy gotowych produktów na rzecz Producenta

Nasze wątpliwości budzi Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4, z którego wynika, że „(…) Do momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, producent będzie wystawiał fakturę tytułem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z zerową stawką VAT (…)” – prosimy jednoznacznie odnieść się do tej kwestii i wyjaśnić dlaczego Producent uznaje swoją transakcję za dokonaną przez niego wewnątrzwspólnotową dostawę towarów,

19) czy będą Państwo nabywać towary i usługi na terytorium Polski do wykonywania czynności opodatkowanych, czy zwolnionych z opodatkowania,

20) czy miejscem opodatkowania nabywanych przez Państwa towarów i usług będzie Polska i faktury będą zawierały kwotę podatku VAT naliczonego od zakupów dokonanych w Polsce,

21) jeśli będą Państwo nabywać towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych gdzie miejscem świadczenia i opodatkowania nie będzie terytorium Polski, to czy podatek związany z nabyciem towarów i usług na terytorium Polski służących działalności Spółki mógłby być odliczony gdyby czynności te podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski (miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów zagranicznych byłaby Polska),

22) czy będą spełnione warunki, o których mowa w art. 42 ust. 1 ustawy,

23) czy będą Państwo posiadać dokumenty, które potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju,

odnośnie wariantu 1 wskazali Państwo, że:

Ad 5

Dostarczane przez poddostawców, materiały i surowce, będą opodatkowane 23% stawką VAT. Poddostawcy są polskimi podatnikami VAT. Opis faktury będzie dotyczył dostarczanych towarów, wymienionych w pkt 4. Poddostawcy będą stosowali NIP nadany Spółce w Polsce.

Ad 6-8

Spółka będzie właścicielem materiałów i surowców, które będą powierzone producentowi w celu wykonania usługi produkcyjnej. Producent, w oparciu o materiały i surowce stworzy nowy, gotowy do sprzedaży produkt. Spółka nie będzie przenosić prawa do rozporządzania towarem na producenta.

Ad 9

Jeśli chodzi o zwrot „dopiero w tym momencie”, to chodzi o sytuację, w której z uwagi na wysoki udział materiałów i surowców dostarczanych przez Spółkę do producenta, zmieni się świadczenie producenta z dostawy towarów, na usługę produkcji.

Z kolei zwrot, na „na każdym etapie”, oznacza że zarówno na etapie za mawiania od producenta usługi produkcyjnej, jak i na etapie wcześniejszym, produkty będą przedmiotem wywozu do innego kraju członkowskiego.

Ad 10 - Nie dotyczy wariantu 1 i 2.

Ad 11

Będzie to usługa produkcyjna elementów hydrauliki sprzęgła i hamulca.

Ad 12

Usługi nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

Ad 13 i 14

Do usług nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług, do usług stosuje się art. 28b ustawy o VAT.

Ad 15 - Tak.

Ad 16 - Będą to obie wskazane sytuacje.

Ad 17

W zależności, od etapu współpracy, w okresie nabywania gotowego produktu, to producent będzie dokonywał dostawy, na rzecz spółki jako finalnego nabywcy. Z kolei, z chwilą zmiany modelu współpracy i nabywania usługi produkcyjnej, to Spółka będzie dokonywała dostawy gotowego produktu na rzecz finalnego nabywcę.

Ad 18

Tak, do momentu zmiany modelu współpracy. Otóż, w okresie, w którym udział materiałów i surowców nabywanych przez Spółkę i dostarczanych do producenta, będzie nieznaczący w stosunku do materiałów i surowców własnych producenta, producent będzie dokonywał dostawy gotowego produktu, którego wywóz będzie stanowił WDT. Z kolei, w sytuacji gdy proporcja się zmieni, to świadczenie producenta ulegnie zmianie i będzie stanowiło usługę produkcyjną.

Ad 19 - Będą to czynności opodatkowane.

Ad 20

Miejscem opodatkowania materiałów i surowców, jak i produktów od producenta, będzie terytorium kraju. Z kolei, miejscem świadczenia usługi producenckiej, będzie kraj siedziby Spółki.

Ad 21 - Tak.

Ad 22 - Tak.

Ad 23 - Tak.

Odnośnie pytań dotyczących zakładu podatkowego i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

1)Rezydentem podatkowym jakiego kraju jest Państwa Spółka i gdzie podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu?

Niderlandy.

2)Czy Państwa Spółka posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

3)Czy jesteście Państwo Spółką niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jednak zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jesteście Państwo traktowani jako osoba prawna i podlegacie w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania?

Spółka nie ma osobowości prawnej, niemniej jest opodatkowana od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

4)W jaki sposób jest realizowana/zorganizowana działalność gospodarcza Państwa Spółki w kraju siedziby działalności gospodarczej (należy ogólnie bez wskazywania szczegółów lecz w sposób niebudzący wątpliwości wskazać jak Państwa Spółka prowadzi działalność w Holandii np. czy działalność w kraju siedziby ogranicza się tylko do posiadania biura, czy w kraju siedziby Państwa Spółka korzysta z jakichś magazynów, w sposób ogólny jakie zasoby osobowe i techniczne posiada w kraju siedziby itp.)?

Spółka posiada zespół ludzki, jak i odpowiednie zasoby techniczne i osobowe, jak i biurowe.

5)Przez jaki okres czasu Państwa Spółka zamierza realizować przedstawioną we wniosku współpracę z Producentem i poddostawcami?

Spółka zakłada wieloletnią współpracę z producentem. Z kolei, w zakresie poddostawców, dla Spółki istotne jest czy uda się osiągnąć docelowy model współpracy.

6)Czy Państwa Spółka będzie posiadała na terytorium Polski przedstawicieli/handlowców (osoby pozyskujące nowych klientów) lub inne osoby działające na podstawie udzielonego przez Państwa pełnomocnictwa uprawnione do zawierania umów w Państwa imieniu?

Nie.

7)Czy Państwa Spółka będzie posiadała bezpośrednią kontrolę nad zasobami technicznymi/rzeczowymi Producenta świadczącego usługi na Państwa rzecz, jeśli tak należy wyjaśnić na czym ta kontrola będzie polegała i w jaki sposób będzie realizowana?

Nie.

8)Czy Państwa Spółka będzie miała wpływ na to jaka część zasobów technicznych/rzeczowych Producenta ma zostać wykorzystana do wykonania danej czynności/zadania w tym należy wskazać/opisać na czym ten wpływ polega i w jaki sposób jest realizowany?

Nie.

9)Czy Państwa Spółka będzie posiadała bezpośrednią kontrolę nad zasobami osobowymi Producenta świadczącego usługi na Państwa rzecz, jeśli tak należy wyjaśnić na czym ta kontrola będzie polegała i w jaki sposób będzie realizowana?

Nie.

10)Czy Państwa Spółka będzie miała wpływ na to, które zasoby osobowe Producenta mają realizować usługi oraz na czas pracy zasobów osobowych Producenta?

Nie.

 11)W związku z nabywaniem od Poddostawców towarów/materiałów dostarczanych bezpośrednio do magazynu Producenta prosimy o odpowiedź:

a)jak długo przechowywane są w magazynie ww. towary (materiały)

- na okres realizacji usługi - nie dłuższy niż kilka miesięcy;

b)czy wszystkie towary (materiały) są wykorzystywane w ramach usługi produkcyjnej realizowanej na Państwa rzecz

- tak;

c)czy Producent odkupuje od Państwa towary (materiały) niewykorzystane przez Państwa w ramach usługi produkcyjnej?

- nie.

12)Czy Państwa Spółka będzie posiadała jakieś wydzielone miejsce do magazynowania towarów w magazynie Producenta (usługodawcy), jeśli tak to:

a.kto będzie miał wstęp do takich miejsc, tj. Państwa pracownicy, wyznaczone przez Państwa osoby/inne podmioty (należy dokładnie opisać),

b.czy Państwa Spółka będzie miała prawo decydowania o rozmieszczeniu Państwa towarów na określonej powierzchni oraz prawo do zarządzania powierzchnią magazynową, w której będą przechowywane Państwa towary?

Nie.

13)Czy Państwa Spółka będzie posiadać nieograniczony (swobodny) wstęp na teren zakładu produkcyjnego Polskiego Producenta?

Nie.

14)Czy świadczenie usług przez Producenta jest realizowane zgodnie z wytycznymi/ oczekiwaniami/ilościami wskazanymi/określonymi przez Państwa Spółkę?

Spółka zamawia określoną ilość produktów, o określonych parametrach i jakości.

15)Czy Państwa personel lub przedstawiciele w celu wykonywania ewentualnej kontroli będą dysponowali na terenie magazynu producenta biurem/biurkiem/komputerem/wyodrębnionym miejscem w celu realizacji zadań?

Nie.

16)Co oznacza, że „Poddostawcy dostarczą towar bezpośrednio do magazynu Producenta w Polsce, który wykona na nich usługi na majątku ruchomym (…)”, należy wyjaśnić, w tym wskazać na czym konkretnie będzie polegało wykonanie usługi na majątku ruchomym?

Chodzi o fakt, iż materiały i surowce, stanowią majątek ruchomy, a par. 5 rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek posługuje się takim zwrotem. Producent, w oparciu o powierzone materiały i surowce, wyprodukuje określony produkt.

17)Czy Producent wykonuje usługi produkcji tylko na rzecz Państwa Spółki, czy też innych podmiotów?

Producent dokonuje świadczeń, na rzecz wielu podmiotów.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy w wariancie 1, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez poddostawców, na każdym etapie współpracy?

2.Czy w wariancie 1, Spółka będzie mogła otrzymać zwrot podatku od towarów i usług, od zakupów dokonanych od poddostawców, w trybie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom („Rozporządzenie zwrotowe”)?

3.Czy w wariancie 1, od momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, Spółka będzie zobowiązana do wykazywania na terenie Polski wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką określoną w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT?

4.Czy w wariancie 1, do momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, producent będzie wystawiał fakturę tytułem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką określoną w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, a Spółka nie będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie na terenie Polski?

5.Czy w wariancie 1, od momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, producent będzie wystawiał fakturę z odwrotnym obciążeniem w oparciu o art. 28b ust. 1 ustaw o podatku od towarów i usług, a Spółka nie będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie na terenie Polski?

6.Czy w wariancie 1, Spółka będzie miała na terenie Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. (w zakresie podatku od towarów i usług);

Czy w wariancie 1, Spółka będzie miała na terenie Polski, zakład podatkowy w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania? (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych).

7.Czy w wariancie 2, Spółka będzie mogła otrzymać zwrot podatku od towarów i usług, od zakupów dokonanych od poddostawców, w trybie Rozporządzenia Zwrotowego?

8.Czy w wariancie 2, do momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, producent będzie wystawiał fakturę tytułem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką określoną w art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, a Spółka nie będzie miała prawa do zwrotu VAT w trybie Rozporządzenia Zwrotowego?

9.Czy w wariancie 2, od momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, producent będzie wystawiał fakturę z odwrotnym obciążeniem w oparciu o art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a spółka nie będzie miała prawa do zwrotu VAT w trybie Rozporządzenia Zwrotowego?

10.Czy w wariancie 2, od momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, poddostawcy będą wystawiali fakturę tytułem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką określoną w par. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2.12.2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023, a spółka nie będzie miała prawa do zwrotu VAT w trybie Rozporządzenia Zwrotowego?

11.Czy w wariancie 3, od momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, producent będzie wystawiał fakturę z odwrotnym obciążeniem w oparciu o art. 28b ust. 1 ustaw o podatku od towarów i usług, a spółka nie będzie miała prawa do zwrotu VAT w trybie Rozporządzenia Zwrotowego?

12.Czy w wariancie 3, od momentu zamawiania od producenta usługi produkcyjnej, poddostawcy będą wystawiali fakturę tytułem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką określoną w par. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2.12.2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023, a spółka nie będzie miała prawa do zwrotu VAT w trybie Rozporządzenia Zwrotowego?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 6 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie pytań nr 1-5 oraz 7-12 dotyczących podatku od towarów i usług, a także w zakresie pytania nr 6 w części dotyczącej także podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 6. (doprecyzowane w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w uzupełnieniu wniosku)

W ocenie Spółki, nie będzie ona posiadała na terytorium Polski, zakładu podatkowego w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 5 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania.

Zgodnie z art. 5 Konwencji, "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa.

Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)fabrykę,

e)warsztat i

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Jak wynika z powyższego, Spółka nie będzie miała zakładu podatkowego na terenie kraju. Spółka nie będzie bowiem posiadała na terenie kraju stałej placówki czy zespołu ludzkiego, które mogłoby tworzyć zakład podatkowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”) :

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 3 ust. 2 updop:

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Określając podmiotowy zakres obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawodawca polski przyjął dwie zasady: nieograniczonego obowiązku podatkowego, dotyczącego osób prawnych mających siedzibę lub zarząd w Polsce (zasada rezydencji - art. 3 ust. 1 ustawy o CIT) i ograniczonego obowiązku podatkowego, dotyczącego tych osób prawnych, które nie mają siedziby lub zarządu w Polsce (zasada źródła - wyrażona w art. 3 ust. 2 ustawy o CIT). Zasada ograniczonego obowiązku podatkowego wynika z zasady źródła, która wiąże się z opodatkowaniem dochodu powstałego na terytorium państwa polskiego bez względu na miejsce (kraj), w którym podatnik ma siedzibę lub zarząd.

W myśl art. 3 ust. 3 updop:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1)wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

2)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

3)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

4)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

4a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

5)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

6)niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Jak wynika z ww. ustawy, uzyskiwanie dochodów w Polsce za pośrednictwem zakładu zagranicznego przedsiębiorcy prowadzi do powstania źródła przychodów w Polsce, które powinny być opodatkowane na terytorium Rzeczypospolitej.

Zgodnie z definicją zagranicznego zakładu zawartą w art. 4a pkt 11 ustawy CIT pojęcie to oznacza:

a)stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b)plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

c)osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej.

Analiza czy Wnioskodawca posiada zakład w Polsce powinna zostać przeprowadzona na gruncie postanowień Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Warszawie dnia 13 lutego 2002 r. (Dz. U. z 2003 r. nr 216, poz. 2120; dalej: „konwencja polsko-holenderska”, „UPO”) oraz postanowień Protokołu między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów o zmianie Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2022 r., poz. 906).

Stosownie do art. 5 ust. 1 UPO w rozumieniu niniejszej konwencji, określenie "zakład" oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa.

Z kolei art. 5 ust. 2 UPO wskazuje, że:

Określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

a)miejsce zarządu,

b)filię,

c)biuro,

d)fabrykę,

e)warsztat i

f)kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

W myśl art. 5 ust. 4 UPO:

Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu uważa się, że określenie "zakład" nie obejmuje:

a)użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostawy dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

b)utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostawy;

c)utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu przetworzenia przez inne przedsiębiorstwo;

d)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów, albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

e)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności;

f)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu łącznego prowadzenia którejkolwiek z form działalności, o jakich mowa w literach a) do e) pod warunkiem, że ta działalność, lub w przypadku, o którym mowa w literze f), całkowita działalność stałej placówki, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Tak więc ust. 5 art. 4 ww. Umowy, wylicza różne rodzaje działalności, które uważa się za wyjątki od ogólnej definicji zakładu zawartej w ust. 1, i które nie stanowią zakładu, nawet gdy taka działalność jest wykonywana za pośrednictwem stałej placówki. Wspólną cechą takich rodzajów działalności jest ich przygotowawczy i pomocniczy charakter. Katalog ten jest katalogiem zamkniętym, którego nie należy interpretować rozszerzająco. Dlatego działalność, która nie może zostać zaliczona do żadnego z ww. przypadków będzie uznawana z zakład, w rozumieniu ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania

Reasumując, z ogólnej regulacji zawartej w art. 5 umowy wynika, że dla uznania, że przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność w formie zakładu winny wystąpić łącznie trzy następujące przesłanki:

  • istnienie miejsca gdzie działalność jest prowadzona (placówka),
  • stały charakter takiej placówki,
  • wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.

Podkreślić przy tym należy, że „zakład” jest pewnym abstrakcyjnym pojęciem funkcjonującym w międzynarodowym prawie podatkowym.

Stwierdzenie, czy Wnioskodawca posiada zakład na terytorium Polski ma bezpośredni wpływ na kwestię powstania ograniczonego obowiązku podatkowego w Polsce.

Zasady opodatkowania dochodów osiąganych z tytułu działalności gospodarczej reguluje art. 7 postanowień ww. Konwencji.

Stosownie do art. 7 ust. 1 UPO, zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w ten sposób, zyski które można przypisać temu zakładowi zgodnie z postanowieniami ustępu 2, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Z powyższych zapisów UPO wynika, że w państwie źródła opodatkowaniu podlegają wyłącznie zyski powstałe w związku z działalnością wykonywaną poprzez zakład; opodatkowaniu nie podlegają natomiast zyski osiągnięte bezpośrednio przez centralę (jednostkę macierzystą) lub inną jednostkę tego przedsiębiorstwa.

Z kolei art. 7 ust. 2 UPO stanowi, że dla celów niniejszego artykułu oraz artykułu 23, zyskami które można przypisać w każdym Umawiającym się Państwie zakładowi, o którym mowa w ustępie 1, są zyski, które mógłby on osiągnąć, w szczególności w transakcjach z innymi częściami przedsiębiorstwa, gdyby był samodzielnym i niezależnym przedsiębiorstwem zaangażowanym w taką samą lub podobną działalność prowadzoną w takich samych lub podobnych warunkach, biorąc pod uwagę wykonywane funkcje, zaangażowane środki oraz ryzyka ponoszone przez przedsiębiorstwo poprzez zakład oraz poprzez inne części przedsiębiorstwa.

Z kolei zgodnie z art. 5 ust. 6 UPO:

Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2, ale z zastrzeżeniem postanowień ustępu 7, jeżeli osoba podejmuje w Umawiającym się Państwie czynności na rzecz przedsiębiorstwa oraz podejmując te czynności zwyczajowo zawiera umowy lub zwyczajowo odgrywa główną rolę w doprowadzaniu do zawarcia umów, które są rutynowo zawierane bez istotnych zmian przez to przedsiębiorstwo, a takie umowy są zawierane:

a) w imieniu tego przedsiębiorstwa, lub

b) w celu przeniesienia prawa własności lub w celu przyznania prawa do użytkowania majątku posiadanego przez to przedsiębiorstwo, lub w stosunku do którego przedsiębiorstwo posiada prawo do jego użytkowania, lub

c) w celu świadczenia usług przez to przedsiębiorstwo,

to przedsiębiorstwo będzie uważane za posiadające zakład w tym Państwie, w związku z jakimikolwiek czynnościami, które są podejmowane przez taką osobę dla tego przedsiębiorstwa, chyba że czynności podejmowane przez taką osobę są ograniczone do czynności wymienionych w ustępie 4, które gdyby były dokonywane za pośrednictwem stałej placówki (innej niż stała placówka, do której miałby zastosowanie ustęp 5), co nie pozwalałoby na uznanie tej stałej placówki za stanowiącą zakład zgodnie z przepisami tego ustępu.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 UPO:

Nie będzie się uważać, że przedsiębiorstwo posiada zakład w jednym z Umawiających się Państw tylko z tego powodu, że wykonuje ono tam czynności przez maklera, generalnego przedstawiciela handlowego albo każdego innego niezależnego przedstawiciela, pod warunkiem że te osoby działają w ramach swojej zwykłej działalności (art. 5 ust. 6 UPO).

Zgodnie zaś z art. 5 ust. 9 UPO:

fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę, która ma siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie albo która prowadzi działalność gospodarczą w tym drugim Państwie (przez posiadany tam zakład albo w inny sposób), nie wystarcza, aby którąkolwiek z tych spółek uważać za zakład drugiej spółki.

Pomocnym w interpretacji ww. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może być również tekst Modelowej Konwencji OECD, stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zatem, obowiązki podatkowe podmiotów z siedzibą w odrębnych państwach należy rozpatrywać z uwzględnieniem postanowień umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania oraz Modelowej Konwencji OECD wraz z Komentarzem.

Zgodnie z pkt 2 Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku (z dnia 22 lipca 2010 r. ABC a Wolters Kluwer business), definicja zakładu zawiera następujące warunki:

  • istnienie „placówki działalności gospodarczej”, to jest pomieszczeń, a w pewnych okolicznościach maszyn i urządzeń;
  • taka placówka musi mieć charakter stały, to znaczy musi być utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości;
  • prowadzenie działalności przedsiębiorstwa za pośrednictwem tej stałej placówki; oznacza to, że osoby, które w taki lub inny sposób są zależne od przedsiębiorstwa, prowadzą działalność przedsiębiorstwa w państwie, w którym stała placówka jest położona.

Zgodnie natomiast z pkt 4 ww. Komentarza oraz poglądami doktryny prawa, określenie „placówka” obejmuje każde pomieszczenie, środki lub urządzenia wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy są wykorzystywane wyłącznie w tym celu. Sam fakt, że przedsiębiorstwo ma do dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej, wystarczy do zaistnienia stałej placówki gospodarczej (placówka może istnieć również wtedy, gdy nie ma żadnych pomieszczeń). Placówka może być także usytuowana w pomieszczeniach innego przedsiębiorstwa. Nie ma znaczenia, czy przedsiębiorstwo jest właścicielem czy najemcą lokalu, środków lub urządzeń, czy dysponuje nimi w inny sposób. Nie wymaga się aby przedsiębiorstwo posiadało formalne prawo do dysponowania taką placówką. Dysponowanie nie należy zatem rozumieć w sensie prawnym, ale czysto faktycznym.

Zgodnie z definicją placówka musi być „stała”; musi zatem istnieć więź między placówką a określonym punktem geograficznym.

Ponieważ placówka musi być stała, zakład może istnieć tylko wówczas, gdy placówka ma określony stopień trwałości, tzn. nie ma charakteru tymczasowego. Stałość nie oznacza jednakże, że placówka musi funkcjonować długotrwale, choć tak jest zazwyczaj. Placówka może stanowić zakład nawet wówczas, gdy w rzeczywistości istnieje przez krótki okres, jeśli ze względu na szczególny rodzaj działalności jest prowadzona tylko przez bardzo krótki okres (pkt 6, Komentarz do art. 5).

Działalność przedsiębiorstwa może być prowadzona przez samego przedsiębiorcę lub osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwo na podstawie płatnego stosunku pracy. Personel obejmuje pracowników i inne osoby otrzymujące instrukcje z przedsiębiorstwa, tzw. osoby zależne (pkt 10, Komentarz do art. 5).

Z powyższego wynika, że kryterium prowadzenia działalności poprzez placówkę będzie spełnione, jeśli zostaną zrealizowane dwie przesłanki:

  • podejmowane przez przedsiębiorcę czynności stanowią działalność gospodarczą,
  • przedsiębiorca dysponuje personelem, który prowadzi tę działalność, przy czym mogą być to bądź osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę, bądź pozostające z przedsiębiorcą w stosunku zależności.

W pkt 21 Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD wskazano, iż „Ustęp ten wylicza różne rodzaje działalności, które uważa się za wyjątki od ogólnej definicji zawartej w ust. 1 i które nie stanowią zakładu, nawet gdy taka działalność jest wykonywana za pośrednictwem stałej placówki. Wspólną cechą takich rodzajów działalności jest ich przygotowawczy lub pomocniczy charakter. W pkt c) mówi się jasno, co stanowi ograniczenie zakresu definicji zawartej w ust. 1. Postanowienie w pkt f) przewiduje, że nawet połączenie działalności wymienionej w pkt od a) do e) w tej samej stałej placówce nie może być powodem uważania jej za zakład, pod warunkiem, że całokształt działalności stałej placówki wynikający z takiego połączenia ma przygotowawczy lub pomocniczy charakter. Tak więc celem postanowień ust. 4 jest zapobieżenie sytuacji, w której przedsiębiorstwo jednego państwa jest opodatkowane w drugim państwie, jeżeli prowadzi ono w tym drugim państwie działalność o charakterze czysto przygotowawczym lub pomocniczym.”

Podpunkt a dotyczy tylko przypadku, gdy przedsiębiorstwo nabywa pomieszczenia do składowania, wystawiania lub wydawania jego własnych dóbr lub towarów. Podpunkt b dotyczy samego składu dóbr lub towarów i stanowi, że skład towarów jako taki nie może być traktowany jako zakład, jeżeli jest on utrzymywany w celu składowania, wystawiania lub wydawania. Podpunkt c dotyczy składu towarów należącego do przedsiębiorstwa w celu ich przerobu przez inne przedsiębiorstwo na zlecenie lub w imieniu pierwszego przedsiębiorstwa. (pkt 22 ww. Komentarza).

Natomiast pkt 23 Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji OECD, stwierdza, „Punkt e) zawiera postanowienie, że stała placówka, za pośrednictwem której przedsiębiorstwo wykonuje jedynie działalność o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym, nie jest zakładem. Redakcja tego punktu sprawia, iż zbędne jest długie wyliczanie przykładów. Co więcej, postanowienie to wnosi ogólnie sformułowany wyjątek do definicji zawartej w ust. 1 i daje kryterium selektywne pozwalające zdefiniować to, co stanowi zakład. W znacznym stopniu ogranicza tę definicję i wyklucza z jej szerokiego zakresu wiele form organizacji handlowych, które - choć działają za pośrednictwem stałych placówek - nie mogą być uważane za zakład. Uznaje się, że taka placówka może przyczynić się do wydajności przedsiębiorstwa, lecz te usługi są zbyt odległe od aktualnego uzyskiwania zysków, aby można było przypisać takiej stałej placówce jakąkolwiek konkretną część tych zysków.

Ponadto pkt 24 Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji OECD, stwierdza, że często trudno jest odróżnić działalność mającą charakter przygotowawczy lub pomocniczy od działalności, która nie ma takiego charakteru. Kryterium decydujące polega na stwierdzeniu, czy działalność stałej placówki stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości. Należy więc zbadać każdy przypadek oddzielnie. Z pewnością stała placówka, której cel jest identyczny z celem przedsiębiorstwa jako całości, nie prowadzi działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym”.

Zgodnie z pkt 30 Komentarzem do art. 5 Modelowej Konwencji w przypadku, gdy stała placówka jest wykorzystywana zarówno dla działalności w ramach wyłączeń, jak i dla innej działalności, uznaje się ją za zakład, który podlega opodatkowaniu z tytułu obu rodzajów działalności. Innymi słowy, zakład powstanie, jeżeli oprócz czynności przygotowawczych lub pomocniczych wykonywana jest działalność zasadnicza, nawet w relatywnie niewielkim zakresie.

Natomiast pkt 40 Komentarza wskazuje, iż przyjmuje się powszechnie, że filia (spółka zależna) nie stanowi zakładu spółki matki. Wynika to z zasady, że dla celów podatkowych taka spółka zależna stanowi niezależną jednostkę prawną. Nawet fakt, że działalnością spółki zależnej kieruje spółka matka, nie czyni spółki zależnej zakładem spółki matki.

Jednakże spółka matka może być uznana na mocy ustępu 1 lub 5 artykułu za posiadającą zakład w państwie, w którym spółka zależna posiada placówkę. Tak więc każda przestrzeń lub pomieszczenie należące do spółki zależnej, udostępnione do dyspozycji spółki matki, stanowiące stałą placówkę, za pośrednictwem której spółka matka prowadzi własną działalność, będzie stanowiła zakład spółki matki - na mocy ustępu 1 z uwzględnieniem ustępów 3 i 4 artykułu. Również na mocy ustępu 5 uważa się, że spółka matka posiada zakład w państwie w zakresie wszelkiej działalności, jaką jej spółka zależna podejmuje na jej rzecz, jeżeli spółka zależna posiada w tym państwie upoważnienie do zawierania kontraktów w imieniu spółki matki, chyba że działalność ta ogranicza się do rodzajów działalności, o których mowa w ustępie 4 artykułu, albo że spółka zależna działa w ramach swego normalnego zakresu jako przedstawiciel, do którego ma zastosowanie ustęp 6 artykułu.

Te same zasady mają zastosowanie do każdej spółki stanowiącej część wielonarodowej grupy, tak że taka spółka może być uznana za posiadającą zakład w państwie, w którym ma do dyspozycji i wykorzystuje pomieszczenia należące do innej spółki w ramach tej samej grupy lub jeżeli uważa się, że pierwsza spółka posiada zakład na mocy ustępu 5 artykułu. Ustalenie istnienia zakładu na podstawie ustępu 1 lub 5 artykułu musi być jednakże dokonane oddzielnie dla każdej spółki wchodzącej w skład grupy. Zatem istnienie w jednym państwie zakładu jednej spółki danej grupy nie będzie miało znaczenia dla ustalenia, czy inna spółka danej grupy sama ma zakład w tym państwie (pkt 41 Komentarza).

Z pkt 42 Komentarza wynika natomiast, iż w rzeczywistości fakt, że działalność własna spółki w danym miejscu może przynosić ekonomiczny zysk innej spółce, nie oznacza, że ta druga spółka prowadzi własną działalność gospodarczą za pośrednictwem tego miejsca; mówiąc jaśniej, spółka, która tylko zakupuje części produkowane lub usługi świadczone przez inną spółkę w drugim kraju, nie będzie miała zakładu z tego powodu, że może korzystać z produkowanych części lub świadczonych usług.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jesteście Państwo spółką prawa holenderskiego, z siedzibą na terenie Holandii. Spółka nie ma osobowości prawnej, niemniej jest opodatkowana od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Spółka nie posiada na terenie Polski biura, magazynu czy też pracowników. Spółka zamawiała dotychczas produkty u polskiego kontrahenta, które sprzedawane były na rzecz Spółki w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Transport towarów leżał zawsze po stronie polskiego kontrahenta. Polski producent zamawiał części składowe produktów u polskich poddostawców.

Spółka zamierza zmienić swoją politykę z odbiorcami, w celu uzyskania znacznych dla spółki oszczędności. Obecnie Spółka planuje zamawiać materiały bezpośrednio u polskich poddostawców i w efekcie zamawiać u producenta tylko usługę produkcyjną. W docelowym modelu, marża producenta będzie niższa, nie będzie on bowiem ponosił kosztów finansowania zakup materiałów u poddostawców, a ponadto Spółka będzie w stanie uzyskać lepsze warunki w zakresie przewalutowania euro na złotówki w stosunku do stosowanych przez producenta. W skali roku będą to znaczne oszczędności dla Spółki. Zmiana polityki ma uzasadnienie ekonomiczne.

Spółka rozpoczęła negocjacje z częścią poddostawców, którzy zadeklarowali współpracę bezpośrednio ze Spółką. Spółka ocenia, że w przeciągu dwóch, trzech lat będzie w stanie zmienić model ze wszystkim poddostawcami, a przynajmniej z ich większością. W efekcie, dopiero na tym etapie zmieni się model współpracy z Producentem. Poddostawcy dostarczą towar bezpośrednio do magazynu Producenta w Polsce, który wykona na nich usługi na majątku ruchomym, a następnie towary zostaną wywiezione do innego kraju członkowskiego.

Aby dojść do modelu docelowego Spółka rozważa następujący wariant (wariant 1):

Spółka będzie nabywała towary u poddostawców. Materiały będą bowiem dostarczone bezpośrednio do magazynu producenta na terenie Polski. Początkowo taka współpraca będzie tylko z częścią poddostawców, a w perspektywie dwóch, trzech lat, Spółka będzie zamawiała towary bezpośrednio u wszystkich, a przynajmniej większości poddostawców. Dopiero w tym momencie producent w miejsce gotowego produktu będzie świadczył usługę produkcyjną. Na każdym etapie produkty będą wywożone do innego kraju członkowskiego. Za transport będzie odpowiadała Spółka. Towary zostaną zbyte przez spółkę na rzecz podatników VAT czynnych zarejestrowanych terenie innego kraju członkowskiego.

Państwa Spółka:

  • nie będzie posiadała na terytorium Polski przedstawicieli/handlowców (osoby pozyskujące nowych klientów) lub inne osoby działające na podstawie udzielonego przez Państwa pełnomocnictwa uprawnione do zawierania umów w Państwa imieniu,
  • nie będzie posiadała bezpośredniej kontroli nad zasobami technicznymi/rzeczowymi Producenta świadczącego usługi na Państwa rzecz,
  • nie będzie miała wpływu na to jaka część zasobów technicznych/rzeczowych Producenta ma zostać wykorzystana do wykonania danej czynności/zadania,
  • nie będzie posiadała bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi Producenta świadczącego usługi na Państwa rzecz,
  • nie będzie miała wpływu na to, które zasoby osobowe Producenta mają realizować usługi oraz na czas pracy zasobów osobowych Producenta,
  • nie będzie posiadała wydzielonego miejsca do magazynowania towarów w magazynie Producenta (usługodawcy),
  • nie będzie posiadała nieograniczonego (swobodnego) wstępu na teren zakładu produkcyjnego Polskiego Producenta.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 6 odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczą kwestii, czy w ww. wariancie 1, Spółka będzie miała na terenie Polski, zakład podatkowy w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 Konwencji polsko-holenderskiej.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, że w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym nie dojdzie do powstania na terytorium Polski zakładu Wnioskodawcy w rozumieniu art. 5 UPO.

Wnioskodawca nie będzie posiadał na terytorium Polski stałej placówki przez którą prowadziłby w Polsce działalność gospodarczą, tj. siedziby zarządu, oddziału, przedstawicielstwa, biura lub fabryki. Nie można bowiem stwierdzić, iż w opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca będzie miał „do dyspozycji pewną przestrzeń służącą jego działalności gospodarczej”. Wnioskodawca nie zamierza bowiem wynajmować żadnych powierzchni użytkowych (biurowych lub magazynowych). Wnioskodawca nie zamierza również zatrudniać na terytorium Polski pracowników oraz nie zamierza delegować pracowników do Polski na stałe lub okresowo. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy w zakresie ogółu działań mających na celu sprzedaż/zbycie gotowych produktów odbywać się będzie poza terytorium Polski. Placówka Wnioskodawcy w Polsce nie powstanie także w związku ze świadczeniem na jego rzecz usług produkcji na zlecenie przez polskiego Producenta. Należy bowiem zauważyć, iż Spółka ta stanowić będzie odrębny od Wnioskodawcy i samodzielny podmiot, który wykonywać będzie usługi produkcyjne na własne ryzyko przy wykorzystaniu własnych pomieszczeń oraz własnego personelu. Pomieszczenia polskiego Producenta nie będą udostępniane Wnioskodawcy chodź pracownicy Wnioskodawcy będą mogli mieć wstęp na teren zakładu polskiego Producenta. Komentarz do art. 5 Modelowej Konwencji wyraźnie wskazuje, iż spółka, która tylko zakupuje usługi świadczone przez inną spółkę w drugim kraju, nie będzie miała zakładu z tego powodu, że może korzystać z świadczonych usług.

Ponadto Państwa Spółka:

  • nie będzie posiadała bezpośredniej kontroli nad zasobami technicznymi/rzeczowymi Producenta świadczącego usługi na Państwa rzecz,
  • nie będzie miała wpływu na to jaka część zasobów technicznych/rzeczowych Producenta ma zostać wykorzystana do wykonania danej czynności/zadania,
  • nie będzie posiadała bezpośredniej kontroli nad zasobami osobowymi Producenta świadczącego usługi na Państwa rzecz,
  • nie będzie miała wpływu na to, które zasoby osobowe Producenta mają realizować usługi oraz na czas pracy zasobów osobowych Producenta,
  • nie będzie posiadała wydzielonego miejsca do magazynowania towarów w magazynie Producenta (usługodawcy),
  • nie będzie posiadała nieograniczonego (swobodnego) wstępu na teren zakładu produkcyjnego Polskiego Producenta.

Dodatkowe potwierdzenie, iż w sytuacji opisanej we wniosku, zlecenie działalności produkcyjnej poprzez przerób powierzonych materiałów i surowców na gotowe produkty - nie będzie prowadzić do powstania na terytorium Polski zakładu Wnioskodawcy - stanowi spełnienie w omawianej sprawie wyjątku od ogólnej definicji zakładu określonej w art. 5 ust. 4 pkt a) oraz c) UPO. Powyższe zapisy UPO wyraźnie bowiem wskazują, iż „użytkowane placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa”, jak również utrzymywanie zapasów dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo” bez względu na poprzednie postanowienia art. 5 nie prowadzi do powstania zakładu.

Dodatkowo z wniosku jednoznacznie wynika, iż zakład polskiego Producenta nie będzie stanowił również zależnego przedstawiciela Wnioskodawcy w rozumieniu art. 5 ust. 6 UPO.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, iż w przypadku realizacji Wariantu 1, Wnioskodawca nie będzie posiadać na terytorium Polski zakładu w rozumieniu art. 5 UPO i w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie podlegać ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 2 updop.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 6 odnośnie podatku dochodowego od osób prawnych należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie zauważyć należy, że Organ interpretacyjny wydając interpretacje indywidulane opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nie ma bowiem uprawnień do prowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz gromadzenia i analizy dokumentów. Weryfikacja przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego może natomiast nastąpić w postepowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00