Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.210.2023.2.MJ

Stawka ryczałtu dla usług projektowania systemów informatycznych i rozwiązań interfejsowych na potrzeby tworzenia oprogramowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lipca 2023 r. (wpływ 18 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą. Przy rejestracji działalności złożył wniosek o opodatkowanie przychodów zgodnie z Ustawą o Ryczałcie (ryczałtem ewidencjonowanym).

Działalność faktycznie prowadzona przez Wnioskodawcę obejmuje projektowanie systemów informatycznych i rozwiązań interfejsowych na potrzeby tworzenia oprogramowania. W ramach swojej działalności Wnioskodawca świadczy następujące usługi:

·projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych,

·analiza funkcjonalności systemów informatycznych,

·zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX,

·proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów,

·przygotowywanie specyfikacji technicznej,

·zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu,

·nadzorowaniem wdrażanych rozwiązań,

·testowanie zaprojektowanych rozwiązań.

Jest to działalność związana z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.11.0.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Wnioskodawcę oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem definiowanym w Ustawie o Ryczałcie pod PKWiU ex 62.01.1.

Wniosek dotyczy przychodów za lata 2021-2022 oraz uzyskiwanych obecnie i w przyszłości, zatem zarówno stanu faktycznego jak i zdarzenia przyszłego.

Przy świadczeniu usług Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników na umowę o pracę, nie podzleca czynności na umowę zlecenie, umowę o dzieło lub inną umowę o podobnym charakterze.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o Ryczałcie. Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył w latach 2021 i 2022 i nie przekroczy w roku 2023, limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie.

W ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWIU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.0 i wskazanego powyżej zakresu, Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:

1. „Projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych"

Projektowanie architektury aplikacji i usług internetowych polega na określeniu struktury, komponentów, modułów, interfejsów i danych. Celem jest stworzenie projektu, który opisuje, jak aplikacja powinna być zbudowana i jak poszczególne komponenty będą ze sobą współdziałać, aby osiągnąć pożądaną funkcjonalność. Proces projektowania obejmuje podejmowanie decyzji dotyczących używanego oprogramowania, stosu technologicznego, skalowalności, bezpieczeństwa i wydajności.

Proces projektowania oparty jest na wymaganiach funkcjonalnych i niefunkcjonalnych i obejmuje tworzenie dokumentacji technicznej i diagramów opisujących i uzasadniających podjęte decyzje oraz przedstawiających komponenty systemu i interakcje między nimi, z uwzględnieniem stosu technologicznego, wymagań skalowalności, bezpieczeństwa itp. na różnych poziomach abstrakcji.

Interakcja z klientem (zleceniodawcą) odbywa się w formie regularnych i okazjonalnych spotkań online z wykorzystaniem narzędzi takich jak (...). Wykorzystywana jest również korespondencja mailowa (...) oraz systemy zarządzania wiedzą takie jak strony (…).

2. „Analiza funkcjonalności systemów informatycznych"

Analiza funkcjonalności systemów informacyjnych to proces stosowany do oceny możliwości i cech systemów informacyjnych oraz do identyfikacji obszarów, w których można dokonać usprawnień. Polega ona na zbadaniu obecnych systemów i procesów wykorzystywanych przez organizację do gromadzenia, przechowywania, przetwarzania i rozpowszechniania informacji oraz określeniu, w jakim stopniu spełniają one potrzeby organizacji.

Analizę przeprowadza się najczęściej przez:

·wywiad z interesariuszami (właściciele biznesowi, właściciele produktów, menedżerowie produktów, inżynierowie systemów i oprogramowania, inżynierowie QA, użytkownicy);

·przegląd istniejącej dokumentacji,

·analizę logów systemowych.

Wyjściem z analizy jest zwykle zestaw rekomendacji w postaci dokumentacji tekstowej, wykresów i diagramów, a także prezentacji.

3. „Zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX"

·Proces ten składa się z następujących etapów:

·identyfikacja interesariuszy: Ustalenie, kto będzie korzystał z oprogramowania oraz jakie są jego potrzeby i oczekiwania,

·prowadzenia wywiadów i ankiet z interesariuszami: zbieranie informacji od interesariuszy w celu lepszego zrozumienia ich wymagań,

·identyfikacji użytkowników: tworzenie profili użytkowników reprezentujących typowych użytkowników oprogramowania,

·prowadzenia badań użytkowników: prowadzenie testów użyteczności, grup fokusowych i innych metod badawczych w celu zebrania informacji na temat potrzeb i zachowań użytkowników,

·definiowania wymagań: przekładanie informacji zebranych od interesariuszy i badań użytkowników na zestaw wymagań, które mogą kierować rozwojem oprogramowania,

·współpracy z projektantami i deweloperami: współpraca z zespołem projektowym UX i zespołem deweloperskim w celu zapewnienia, że projekt spełnia wymagania i jest prawidłowo realizowany.

W wyniku procesu powstaje uporządkowany zestaw wymagań funkcjonalnych uzupełniony o prototypy Ul.

4. „Proponowanie rozwiązań i szacowanie wymagań zasobów"

Dotyczy o rozwiązaniach architektonicznych i systemowych, które spełniają wymagania i/lub propozycje ulepszenia produktu programowego (systemu informatycznego). Problem informatyczny może być rozwiązany na wiele sposobów. Wybór metody zależy od systemu i zasobów już dostępnych, a także od zadanych kryteriów optymalizacji (w zakresie kosztów rozwoju i utrzymania, jakości, wydajności, bezpieczeństwa, stabilności, skalowalności, szybkości wprowadzania na rynek - time to market - itp.). Uwzględnia się stos technologiczny systemu, zasoby inżynierskie dostępne w firmie i ich motywację, dostępność zasobów ludzkich o wymaganych kwalifikacjach na rynku pracy i ich wynagrodzenia, nowość stosowanych rozwiązań, różnego rodzaju ograniczenia i wymagania.

Rozwiązania te są wysokopoziomowe, oparte na interesariuszach i nie obejmują tworzenia oprogramowania. Zestawienie wymagań, kryteriów oceny, wykresów, grafów oraz krótka analiza każdego rozwiązania umożliwia interesariuszom dokonanie umotywowanego wyboru rozwiązania.

5. „Przygotowanie specyfikacji technicznej"

Specyfikacja techniczna to dokument, który określa wymagania techniczne i ograniczenia dla projektu. Jest to szczegółowy opis tego, jak system ma być zbudowany, zawierający informacje o architekturze, strukturach danych, algorytmach, interfejsach i wymaganiach dotyczących wydajności.

W rzeczywistości specyfikacja techniczna służy jako "schemat" dla programistów i zapewnia jasne zrozumienie tego, czego oczekuje się od oprogramowania.

Specyfikacja techniczna obejmuje:

· wymagania funkcjonalne (wymagania biznesowe - opis tego, co system oprogramowania powinien robić i jak powinien się zachowywać),

· wymagania niefunkcjonalne (ograniczenia techniczne, które należy uwzględnić przy tworzeniu systemu, jak również wymagania dotyczące wydajności, takie jak czas reakcji, przepustowość i skalowalność),

·wymagania architektoniczne (opisują składniki systemu i sposób ich współdziałania),

·dane i algorytmy (jak przechowywać i przetwarzać dane, jakie algorytmy stosować przy realizacji wymagań),

·interfejsy (opis interfejsów używanych przez oprogramowanie, w tym Ul, API i metody dostępu do danych).

Specyfikacja techniczna jest ważnym dokumentem dla każdego projektu tworzenia oprogramowania, ponieważ kładzie fundamenty pod rozwój i pomaga zapewnić, że oprogramowanie spełnia potrzeby interesariuszy i użytkowników.

6. „Zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu"

Informacje na temat potrzeb użytkowników i cech produktów są gromadzone w celu zrozumienia ich potrzeb i oceny działania produktów. Informacje te mogą być wykorzystane do projektowania, rozwoju i ulepszania produktu oraz do zapewnienia, że produkt spełnia potrzeby użytkowników.

Zbieranie informacji to:

·badania użytkowników - prowadzenie badań jakościowych i ilościowych, takich jak ankiety, wywiady z użytkownikami i testy użyteczności, w celu zebrania informacji na temat potrzeb, zachowań i preferencji użytkowników;

·analityka - gromadzenie i analizowanie danych o produkcie, takich jak wzorce użytkowania i metryki wydajności, w celu uzyskania wglądu w to, jak użytkownicy wchodzą w interakcje z produktem i jakie obszary mogą wymagać poprawy;

·opinie użytkowników - analizowanie opinii użytkowników otrzymanych za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak formularze opinii w aplikacji, helpdesk i media społecznościowe, aby zrozumieć ich doświadczenia z produktem i zidentyfikować wszelkie problemy i pytania;

·_testy A/B - przeprowadzanie kontrolowanych eksperymentów w celu przetestowania różnych opcji projektowych lub funkcji i zebrania danych na temat tego, który projekt lub funkcja są bardziej skuteczne.

Informacje te stanowią cenne źródło spostrzeżeń i mogą pomóc organizacjom zrozumieć, czego ich użytkownicy chcą i oczekują od produktu oraz zidentyfikować obszary wymagające poprawy. Może to doprowadzić do powstania lepszych produktów, które lepiej spełniają potrzeby użytkowników, a także pomóc organizacjom w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących rozwoju produktów i map drogowych.

7. „Nadzorowanie wdrażanych rozwiązań"

Rozwiązania są wdrażane przez inżynierów lub zespoły odpowiedzialne za wdrożenie i działanie systemu. Nadzór jest konieczny, aby zapewnić, że rozwiązanie jest wdrażane z powodzeniem i spełnia wymagania.

Na nadzór składają się następujące zadania:

·monitorowanie postępu (śledzenie procesu rozwoju, w tym wykonanych zadań, aktualizacji statusu i terminów realizacji projektu);

·zapewnienie jakości (w szczególności sprawdzenie, czy system spełnia wymagania architektoniczne i niefunkcjonalne);

·zarządzanie interesariuszami (informowanie interesariuszy o postępach i rozwiązywanie pojawiających się problemów lub kwestii);

·koordynacja zasobów (przydzielanie zasobów i zapewnienie inżynierom narzędzi i wsparcia potrzebnego do realizacji projektu).

8. „Testowanie zaprojektowanych rozwiązań"

Testowanie zaprojektowanych rozwiązań jest integralną częścią zapewnienia jakości produktu. Badania mogą dotyczyć zasadniczo wszystkich aspektów specyfikacji technicznej rozwiniętego systemu oprogramowania będącego efektem wielu usług.

Zadaniem Wnioskodawcy jako architekta jest zorganizowanie procesu testowania i upewnienie się przede wszystkim, że wymagania architektoniczne i związane z nimi wymagania niefunkcjonalne są spełnione, ponieważ zastosowane rozwiązania architektoniczne bezpośrednio wpływają np. na czas odpowiedzi systemu, jego szybkość skalowania do obciążenia i zdolność do odzyskiwania danych po awariach. Wyniki są dokumentowane i porównywane z zadaniem i projektem.

Usługi Wnioskodawcy mogą być świadczone albo oddzielnie, albo jako element zintegrowanej usługi. Usługi mogą być świadczone przez firmę produktową (która tworzy własne oprogramowanie) lub przez firmę outsourcingową (która świadczy usługi tworzenia oprogramowania dla firm produktowych). I podczas gdy zwykle firma produktowa zawiera umowy na pewne konkretne usługi, firmy outsourcingowe zawierają ogólne umowy, w których wymienia się wiele usług bez precyzowania klientów i ich potrzeb.

W kontraktach, na podstawie których świadczone są usługi Wnioskodawcy, są one wymienione jako elementy usługi kompleksowej.

W umowach Wnioskodawcy nie ma odniesień do klasyfikatora PKWiU. Kod PKWiU Wnioskodawca umieszcza na fakturach, aby firma księgowa mała dane do obliczenia podatków.

Wymienione usługi nie są bezpośrednio związane z programowaniem (tworzeniem kodu oprogramowania), ale są częścią procesu tworzenia oprogramowania. Można je przypisać do grup klasyfikacyjnych 62.01.11.0 i 62.01.12.0.

W piśmie z 18 lipca 2023 r., Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu organu pytania:

1.Czy Pana przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym pierwszy rok podatkowy, którego dotyczy zadane we wniosku pytanie tj. w roku 2020, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, Pana przychód w roku 2020 nie przekroczył tego limitu.

2. Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskiwał Pan w latach 2021-2022 oraz uzyskuje i będzie uzyskiwać dochody podlegające opodatkowaniu?

Odpowiedź: Jedynym źródłem przychodów w latach 2021-2022 była opisana we wniosku działalność gospodarcza. Również w roku 2023 nie uzyskuje i nie planuje uzyskiwać w przyszłości innych dochodów.

3.Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja występuje?

Odpowiedź: Tak, prowadzi Pan ewidencję umożliwiającą odrębne określenie takiego wynagrodzenia.

Pytanie

Jaką stawką podatku (ryczałtu ewidencjonowanego) opodatkowane były w latach 2021 i 2022 oraz opodatkowane są obecnie przychody z tytułu usług świadczonych przez Wnioskodawcę?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z tytułu świadczonych przez niego usług opodatkowane były w latach 2021 i 2022 oraz opodatkowane są obecnie stawką 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a. Ustawy o Ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Stosownie do art. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie reguluje ona opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym niektórych dochodów (przychodów) uzyskanych przez osoby prowadzące działalność gospodarczą. Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Przychód Wnioskodawcy w latach 2021 i 2022 nie przekroczył wskazanego limitu.

Dodatkowo, u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy. Żadne z nich u Wnioskodawcy nie występują.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o Ryczałcie za działalność usługową uważa się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Stosownie zaś do art. 4 ust. 4 Ustawy o Ryczałcie ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy stawka ryczałtu ewidencjonowanego wynosi 12% dla przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b tej ustawy stawka ryczałtu ewidencjonowanego wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej niewymienionych w innych punktach tego przepisu.

Z powyższego wynika, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane te usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, mieszcząca się w klasyfikacji PKWIU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.0, nie może być rozumiana jako mieszcząca się w grupowaniu PKWiU ex 62.01.1. Działalność faktycznie prowadzona przez Wnioskodawcę nie obejmuje bowiem programowania, a jedynie projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych, analizę funkcjonalności systemów informatycznych, zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX, proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, przygotowywanie specyfikacji technicznej, zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu, nadzorowanie wdrażanych rozwiązań oraz testowanie zaprojektowanych rozwiązań.

Wnioskodawca nie wykonuje zatem działalności opisanej w Ustawie o Ryczałcie jako PKWiU ex 62.01.1. Związek z oprogramowaniem należy bowiem rozumieć jako czynności jego tworzenia, pracy nad kodem, jego modyfikacje mieszczące się we wskazanym kodzie klasyfikacyjnym PKWiU. Nie są zaś nimi wszelkie czynności, których związek z oprogramowaniem jest jedynie pośredni, funkcjonalny, odległy, takie jak działania analityczne, zbieranie wywiadów o potrzebach użytkowników, obliczanie zasobów, projektowanie itp. mieszczące się w innym kodzie klasyfikacyjnym PKWiU. Nie muszą one doprowadzić do wytworzenia oprogramowania, a zakończyć się mogą już na fazie wstępnej procesu. Przyjęcie szerokiej dowolnej interpretacji "związku" prowadziłoby bowiem do wniosków, iż nawet np. projektowanie opakowania (pudełka) na nośnik oprogramowania (dysk) jest usługą związaną z oprogramowaniem. Taki zakres unormowania należy oczywiście wykluczyć z uwagi na wyjątkowość stawek ryczałtu ewidencjonowanego innych niż 8,5% dla działalności usługowej.

W świetle powyższego zdaniem Wnioskodawcy przychody z tytułu świadczonych przez niego usług opodatkowane były w latach 2021 i 2022 oraz opodatkowane są obecnie stawką 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a. Ustawy o Ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej„spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w stanie prawnym obowiązującym do 4 października 2021 r.:

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne obowiązującym od 5 października 2021 r.:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W stanie prawnym obowiązującym w 2021 r., przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 15% przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h;

– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2022 r., przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

– 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

– 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą. Działalność faktycznie prowadzona przez Pana obejmuje projektowanie systemów informatycznych i rozwiązań interfejsowych na potrzeby tworzenia oprogramowania. W ramach swojej działalności świadczy Pan następujące usługi: projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych; analiza funkcjonalności systemów informatycznych; zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX; proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów; przygotowywanie specyfikacji technicznej; zbieranie informacji o potrzebach użytkownika i działaniu produktu; nadzorowaniem wdrażanych rozwiązań; testowanie zaprojektowanych rozwiązań. Jest to działalność związana z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przy rejestracji działalności złożył Pan wniosek o opodatkowanie przychodów ryczałtem ewidencjonowanym.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje m.in. grupowanie PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Wyjaśnienia do PKWiU wskazują, że grupowanie 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Wyjaśnienia do PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” wskazują natomiast, że grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że do Pana obowiązków w ramach świadczonych usług obejmujących projektowanie systemów informatycznych i rozwiązań interfejsowych na potrzeby tworzenia oprogramowania należą m.in.: projektowanie architektury aplikacji oraz serwisów internetowych, analiza funkcjonalności systemów informatycznych, proponowanie rozwiązań i szacowanie wymaganych zasobów, przygotowywanie specyfikacji technicznej, testowanie zaprojektowanych rozwiązań.

Co istotne w sprawie, wskazał Pan, że faktycznie prowadzona przez Pana działalność obejmuje projektowanie systemów informatycznych i rozwiązań interfejsowych na potrzeby tworzenia oprogramowania, a ponadto, że chociaż wymienione usługi nie są bezpośrednio związane z programowaniem (tworzeniem kodu oprogramowania), to jednak są częścią procesu tworzenia oprogramowania.

W konsekwencji, osiągane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” powinny być opodatkowane:

-w 2021 r. – 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-od 2022 r. (tj. w 2022 r., 2023 r. i latach kolejnych – jeśli przepisy nie ulegną zmianie) –12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o poprawności wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00