Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.473.2023.1.AK
W zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanym konkursem i przekazaniem zwycięzcom nagród w postaci bonu lub karty.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z organizowanym konkursem i przekazaniem zwycięzcom nagród w postaci bonu lub karty.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lipca 2023 r. (wpływ 9 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (NIP (...), dalej: „Wnioskodawca" lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na badaniach rynku i opinii publicznej, w tym przygotowaniu odpowiednich analiz związanych z przeprowadzonymi badaniami oraz zbieraniu informacji służących przeprowadzeniu omawianych badań i opinii.
W celu poznania opinii potencjalnych konsumentów, dotyczącej jakości określonych usług, trendów panujących na rynku, czy też oczekiwań konsumentów dotyczących określonych kategorii towarów i usług, Spółka organizuje różnego rodzaju konkursy o charakterze opiniotwórczym. Konkursy te były przedmiotem wniosku o interpretację, w którym stanowisko Spółki zostało uznane za prawidłowe (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 06 października 2021 r., znak: 0114- KDIP3-1.4011.648.2021.2. AK).
W interpretacji tej Spółka wskazała, że jako organizator konkursów opiniotwórczych wydaje uczestnikom nagrody pieniężne i z tego tytułu pełni rolę płatnika zobowiązanego do pobrania zryczałtowanego podatku (według stawki 10%).
Obecnie Spółka rozważa, by w charakterze nagród w wyżej opisanych konkursach wydawać uczestnikom takie instrumenty jak bony, karty przedpłacone oraz karty podarunkowe (dalej: „Nagrody" lub „bony/karty").
Wspólną cechą tego typu bonów/kart jest to, iż uprawniają one ich posiadacza do dokonania zakupu towarów lub usług, z którymi bony/karty te są związane i stanowią swojego rodzaju substytut pieniądza (środka płatniczego).
Innymi słowy w zamian za danego rodzaju bon/kartę jej posiadacz (z założenia zwycięzca nagrody konkursowej) będzie uprawniony do nabycia określonych towarów lub usług u emitenta bonu/karty, zgodnie z określonymi przez niego zasadami, a jednocześnie emitent ten [podmiot inny niż Spółka i niepowiązany ze Spółką] będzie zobowiązany do przyjęcia bonu/karty jako płatności (wynagrodzenia) i wydania określonych towarów lub wykonania określonych usług na rzecz posiadacza bonu/kartu.
Mówimy zatem o odpowiednim zasileniu przez Spółkę środkami pieniężnymi Spółki bonu/karty, celem umożliwienia zwycięzcy konkursu wykorzystania tych środków pieniężnych na dowolne zakupy objęte tym bonem/kartą.
Na marginesie Spółka wskazuje, iż przez bon/kartę rozumieć należy bon różnego przeznaczenia (MPV) w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, charakteryzującym się tym, iż do czasu ich realnego wykorzystania przez ich posiadacza (tu z założenia: przez zwycięzcę nagrody konkursowej) rodzaj nabytego towaru lub usługi, czy też stawka opodatkowania i ostateczna cena nabytego towaru lub usługi nie są znane. W omawianym zakresie Spółce znana jest wyłącznie kwota zasilenia bonu/karty, czy inaczej kwota środków pieniężnych zapłaconych przez Spółkę przy nabyciu bonu/karty, która to kwota stanowi równocześnie wartość bonu/karty i kwotę wynagrodzenia jaka może zostać zapłacona emitentowi bonu/karty przy jej wykorzystaniu.
W związku z powyższym Wnioskodawca pragnie potwierdzić, czy do tego rodzaju Nagród znajdą zastosowanie zasady opodatkowania PIT tożsame z potwierdzonymi w otrzymanej Interpretacji, tj. czy omawiane Nagrody Spółka będzie mogła uznawać za nagrody pieniężne i okoliczność czy określona kwota środków pieniężnych zostanie wypłacona zwycięzcy gotówką, przelewem lub w postaci bonu/karty nie ma znaczenia.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy:
W jaki sposób zostanie uregulowana kwestia poboru przez Państwa, jako płatnika, zryczałtowanego podatku?
Mając na uwadze, że wydawane uczestnikom bony, karty przedpłacone itd. stanowią rodzaj pieniądza, Spółka zakłada, iż, podobnie jak w przypadku nagród pieniężnych, kwota należnego podatku będzie obliczana przez Wnioskodawcę, występującego w roli płatnika, od wartości, na jaką opiewa taki instrument (tj. wartości jego zasilenia odpowiadającej wartości zakupu takiego instrumentu przez Spółkę), a następnie odprowadzana na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego.
Kto będzie zobowiązany do zapłaty zryczałtowanego podatku od nagrody, tj. kwoty, na jaka zostanie wystawiony bon / karta?
W sensie technicznym zapłaty (przelewu) zryczałtowanego podatku od nagrody, tj. 10 % kwoty, na jaką zostanie wystawiony bon / karta (kwoty zasilenia) , będzie dokonywał Wnioskodawca występujący w roli płatnika, natomiast podatnikiem zryczałtowanego podatku od nagrody, w rozumieniu przepisów ustawy o PIT, będzie zwycięzca konkursu otrzymujący bon / kartę.
Czy zwycięzca przed otrzymaniem nagrody w formie karty / bonu będzie zobowiązany wpłacić Spółce kwotę należnego podatku, czy też kwota bonu / karty, który / którą otrzyma zwycięzca zostanie przed wydaniem pomniejszona o należny zryczałtowany podatkiem?
Przed otrzymaniem nagrody w formie karty / bonu zwycięzca nie będzie zobowiązany do wpłaty Spółce kwoty należnego podatku. W przypadku bonów / kart Spółka nie posiada technicznej możliwości pomniejszenia kwoty zasilenia bonu/karty (kwoty środków pieniężnych zapłaconych przez Spółkę przy nabyciu bonu/karty, która to kwota stanowi równocześnie wartość bonu/karty i kwotę wynagrodzenia jaka może zostać zapłacona emitentowi bonu/karty przy jej wykorzystaniu) o należny zryczałtowany podatek, zatem w celu wywiązania się z obowiązków płatnika, Wnioskodawca przeleje na rachunek właściwego urzędu skarbowego sumę odpowiadającą 10% wartości nagrody, tj. wartości zasilenia bonu / karty, wydawanej zwycięzcy konkursu powiększonej o wartość zryczałtowanego podatku (analogicznie jak ma to miejsce w przypadku wypłat nagród typowo pieniężnych, gdzie wartość nagrody zwycięzcy obejmuje wartość należnego podatku).
Pytanie:
Czy w związku z wydaniem Nagród dla zwycięzców w konkursie (w postaci bonów/kart) na Spółce będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o PIT, analogicznie, jak przy przekazaniu typowej nagrody pieniężnej (gotówką lub przelewem)?
W nadesłanej odpowiedzi doprecyzowali Państwo, że użyty w pytaniu zwrot „analogicznie” oznacza w tym kontekście, że w związku z wydaniem zwycięzcom konkursów bonów / kart na Spółce będą ciążyły tożsameobowiązki płatnika PIT, jak przy wydaniu nagród pieniężnych, tj. w związku z wydaniem zwycięzcom nagród w postaci bonów / kart Spółka będzie zobowiązana pobrać podatek oraz wpłacić go na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego.
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy Nagrody należy uznać za nagrody pieniężne, nie zaś nagrody rzeczowe, a w konsekwencji również w tym przypadku znajdą zastosowanie przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. art. 41 ust. 1 i 4, art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o PIT oraz analogiczne zasady opodatkowania PIT, jak przy przekazaniu typowej nagrody pieniężnej (gotówką lub przelewem).
W przypadku kart przedpłaconych / podarunkowych nie ulega wątpliwości, iż powinny być one traktowane jak nagrody pieniężne, a w konsekwencji zasady opodatkowania PIT, o których mowa powyżej, znajdą zastosowanie również w odniesieniu do wydania tego typu instrumentów. Taki kierunek wykładni znajduje również potwierdzenie w praktyce organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 1 kwietnia 2022 r. 0115-KDIT2.4011.96.2022.1.RS DKIS potwierdził, iż "Karta przedpłacona - a taką jest np. karta podarunkowa zasilana środkami pieniężnymi i umożliwiająca dokonywanie płatności w sklepach posiadających terminale płatnicze - to swoisty rodzaj karty płatniczej. (...) Rolą tych kart jest zapewnienie użytkownikowi karty (np. pracownikom) środków pieniężnych, bez konieczności wydawania (posiadających formę materialną) znaków pieniężnych (np. banknotów) lub znaków legitymacyjnych. Zatem kartę taką należy, co do zasady, uznać za świadczenie pieniężne z uwagi na jej zaklasyfikowanie jako instrumentu dostępu do określonych wartości pieniężnych, co finalnie umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych". Taką charakterystyką karty przedpłaconej posłużył się również DKIS w interpretacjach indywidualnych z 7 kwietnia 2021 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.225.2021.1.AK, 13 sierpnia 2021 r. nr 0113-KDIPT2-3.4011.489.2021.1.GG czy 18 września 2019 r. 0113-KDIPT2- 3.4011.418.2019.1.GG. Jakkolwiek organy podatkowe (w tym DKIS) nie zajmowały w przeszłości stanowiska w przedmiocie zasad opodatkowania PIT wydania nagród w postaci bonów różnego przeznaczenia, jak również nie wynikają one wprost z obowiązujących przepisów, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż charakter bonów różnego przeznaczenia w znacznej mierze zbliżony jest do kart przedpłaconych. W konsekwencji, kwalifikacja dla celów PIT bonów różnego przeznaczenia, jako nagród, powinna być zbieżna z kwalifikacją dokonywaną dla potrzeb PIT w odniesieniu kart przedpłaconych / podarunkowych. W ocenie Wnioskodawcy również bony różnego przeznaczenia stanowią bowiem ekwiwalent pieniądza (można stwierdzić, iż w obrocie gospodarczym, a w konsekwencji dla celów podatkowych, „zachowują się jak pieniądz”) umożliwiając posiadaczowi takiego instrumentu regulowanie zobowiązań pieniężnych.
Jakkolwiek przepisy ustawy o PIT nie regulują zasad opodatkowania bonów w zależności od tego czy są to bony jednego (SPV) czy różnego (MPV) przeznaczenia, to wydaje się, że przepisy ustawy o VAT (oczywiście z uwzględnieniem ich autonomiczności względem przepisów PIT) mogą stanowić w tym zakresie pewną wskazówkę interpretacyjną, jeśli chodzi o klasyfikację bonów dla celów PIT. Zgodnie z przepisami VAT wydanie bonu SPV podlega opodatkowaniu VAT w momencie jego przekazania (tak jak dostawa towaru/ świadczenie usługi), a w przypadku bonu MPV opodatkowaniu VAT podlega dopiero dostawa towaru / świadczenie usługi, które posiadacz bonu zdecydował się nabyć z wykorzystaniem takiego instrumentu. W ocenie Wnioskodawcy można na tej podstawie wysnuć wniosek, iż intencją ustawodawcy podatkowego jest generalnie traktowanie instrumentów pozwalających na nabycie towarów i usług, których rodzaj nie jest znany w momencie przekazania tych instrumentów (tak jak w przypadku bonów różnego przeznaczenia wydawanych przez Spółkę w charakterze Nagrody), jako pieniędzy, nie zaś rzeczy, towarów itp.
Warto również wskazać, iż w art. 21 ust. 1 .pkt 67 ustawy o PIT, regulującym zwolnienie z PIT sfinansowanych z działalności socjalnej świadczeń otrzymywanych przez pracowników, ustawodawca wskazał, iż świadczeniami rzeczowymi, o których mowa w tym przepisie, nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. Zatem również na gruncie przepisów PIT można stwierdzić, iż zamiarem ustawodawcy, również dla celów PIT, było traktowanie takich instrumentów (w tym bonów różnego przeznaczenia) jako środków pieniężnych. Również z tego względu wydaje się zasadnym, by zastosować tego rodzaju podejście do bonów wydawanych przez Spółkę w charakterze Nagród.
Należy także zwrócić uwagę, że charakter opisywanych instrumentów jest zbliżony do czeku, który stanowi instrument (wartość) pieniężną pełniący funkcję płatniczą oraz mający moc umarzania zobowiązań. Jak ujął to m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lipca 2015 r. nr IPPB4/4511 -522/15-3/JK2, czek reprezentuje wartość gotówkową, a zatem otrzymanie czeku przez osobę fizyczną (w cytowanej interpretacji - osobę uprawnioną do emerytury) skutkuje powstaniem dochodu. Można więc stwierdzić, że inne instrumenty reprezentujące wartość gotówkową, które pozwalają na regulowanie zobowiązań, np. z tytułu zakupu towarów i usług, tak jak w przypadku bonów / kart, również powinny stanowić środki (nagrody) pieniężne.
Podsumowując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, Nagrody (tj. bony wielokrotnego przeznaczenia, karty przedpłacone, karty podarunkowe itp.) należy uznać za nagrody pieniężne, nie zaś nagrody rzeczowe, a w konsekwencji również w tym przypadku znajdą zastosowanie przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. art. 41 ust. 1 i 4, art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o PIT oraz analogiczne zasady opodatkowania PIT, jak przy przekazaniu typowej nagrody pieniężnej (gotówką lub przelewem).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1) obliczenie,
2) pobranie,
3) wpłacenie
- podatku, zaliczki.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są inne źródła.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy,
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Stosownie natomiast do art. 11 ust. 2b ww. ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne lub częściowo odpłatne - tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można więc mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze, czy też innych nieodpłatnych świadczeń), jak również na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.
Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-17, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.
W art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ww. ustawy
wymienione zostały przypadki, w których wygrane podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze powyższe przepisy, treść przedstawionego opisu sprawy oraz zadane pytania przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest rozstrzyganie, czy organizowane przez Państwa przedsięwzięcie spełnia kryteria uznania go za konkurs, a tym samym, czy regulacje art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajdują w omawianym zakresie zastosowania.
Na tle przedstawionego opisu sprawy Spółka powzięła wątpliwość, czy nagrody przekazywane uczestnikom konkursów w postaci bonów i kart przedpłaconych/ podarunkowych uprawniające ich posiadacza do wymiany na określony towar lub usługę należy traktować jako świadczenia pieniężne, czy też niepieniężne.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że celu poznania opinii potencjalnych konsumentów, dotyczącej jakości określonych usług, trendów panujących na rynku, czy też oczekiwań konsumentów dotyczących określonych kategorii towarów i usług, Spółka organizuje różnego rodzaju konkursy o charakterze opiniotwórczym. Konkursy te były przedmiotem wniosku o interpretację, w którym stanowisko Spółki zostało uznane za prawidłowe (interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 06 października 2021 r., znak: 0114- KDIP3-1.4011.648.2021.2. AK).
W interpretacji tej Spółka wskazała, że jako organizator konkursów opiniotwórczych wydaje uczestnikom nagrody pieniężne i z tego tytułu pełni rolę płatnika zobowiązanego do pobrania zryczałtowanego podatku (według stawki 10%).
Obecnie Spółka rozważa, by w charakterze nagród w wyżej opisanych konkursach wydawać uczestnikom takie instrumenty jak bony, karty przedpłacone oraz karty podarunkowe (dalej: „Nagrody" lub „bony/karty"). Wspólną cechą tego typu bonów/kart jest to, iż uprawniają one ich posiadacza do dokonania zakupu towarów lub usług, z którymi bony/karty te są związane i stanowią swojego rodzaju substytut pieniądza (środka płatniczego).
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 15a ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2360 ze zm.) w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2022 r., poz. 2324 ze zm.):
karta płatnicza to karta uprawniająca do wypłaty gotówki lub umożliwiająca złożenie zlecenia płatniczego za pośrednictwem akceptanta lub agenta rozliczeniowego, akceptowana przez akceptanta w celu otrzymania przez niego należnych mu środków, w tym karta płatnicza w rozumieniu art. 2 pkt 15 rozporządzenia (UE) 2015/751.
Stosownie do art. 63 ust. 1 ustawy Prawo bankowe:
rozliczenia pieniężne mogą być przeprowadzane za pośrednictwem banków, jeżeli przynajmniej jedna ze stron rozliczenia (dłużnik lub wierzyciel) posiada rachunek bankowy. Rozliczenia pieniężne przeprowadza się gotówkowo lub bezgotówkowo za pomocą papierowych lub informatycznych nośników danych.
Na podstawie art. 63 ust. 3 pkt 4 Prawa bankowego:
rozliczenia bezgotówkowe przeprowadza się w szczególności kartą płatniczą.
Karta przedpłacona – a taką jest np. karta podarunkowa zasilana środkami pieniężnymi i umożliwiająca dokonywanie płatności w sklepach posiadających terminale płatnicze – to swoisty rodzaj karty płatniczej. Wydawana jest bez konieczności posiadania rachunku osobistego w banku, nie jest też przyznawany jej użytkownikowi kredyt. Rolą tych kart jest zapewnienie użytkownikowi karty (np. pracownikom) środków pieniężnych, bez konieczności wydawania (posiadających formę materialną) znaków pieniężnych (np. banknotów) lub znaków legitymacyjnych. Z technicznego punktu widzenia karta przedpłacona jest bardzo zbliżona do karty debetowej. Zatem kartę taką należy, co do zasady, uznać za świadczenie pieniężne z uwagi na jej zaklasyfikowanie jako instrumentu dostępu do określonych wartości pieniężnych, co finalnie umożliwia regulowanie zobowiązań pieniężnych.
Zatem świadczenie w postaci Karty podarunkowej/przedpłaconej, zasilanej środkami pieniężnymi, którą można dokonywać płatności w sklepach honorujących dany rodzaj kart, posiadających terminale płatnicze stanowi świadczenie pieniężne.
Natomiast bon towarowy to dowód uprawniający do otrzymania w oznaczonym terminie pewnych towarów, sumy pieniędzy lub korzystania z usług. Bon nie jest towarem, lecz jedynie dokumentem uprawniającym do zakupu towarów na określoną wartość. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Kwota wskazana na bonie towarowym określa wartość, za jaką jego posiadacz może nabyć dowolny towar u emitenta bonu.
Specyfika bonu podarunkowego nieco rożni się od zasady działania podarunkowej karty prepaid. W przypadku kupna/otrzymania bonu nabywa się możliwość jego wymiany na towary lub usługi do określonej w bonie wartości. Bon można zrealizować w konkretnym terminie i w sieciach handlowych, które go honorują (lub które go wyemitowały). Zakupiony bon będzie więc uprawniał osobę, która go otrzyma do wymiany na towar lub usługę o takiej wartości maksymalnej, na jaką opiewa bon.
Mając powyższe na uwadze, również należy, uznać, iż bon nie może być uznany za nagrodę rzeczową, ponieważ uprawnia on jego posiadacza do wymiany/otrzymania za wartość posiadanego bonu konkretnego towaru lub usługi o określonej wartości pieniężnej a więc stanowi świadczenie pieniężne.
W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Z kolei stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:
Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.
Biorąc pod uwagę treść art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Natomiast art. 42 ust. 1a ww. ustawy stanowi, że:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Obowiązki informacyjne w odniesieniu do przychodów z innych źródeł reguluje art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W konsekwencji, to do opodatkowania nagrody w postaci karty/bonu znajdzie zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz w sytuacji spełnienia niezbędnych przesłanek również art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy. Jeśli nie będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, po Państwa stronie powstanie obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego oraz obowiązek wystawienia deklaracji PIT-8AR, tj. obowiązki wynikające z wyżej cytowanych art. 41 ust. 1,4 i 7 art. 42 ust. 1a ustawy.
Jednakże mając na uwadze treść nadesłanej odpowiedzi na wezwanie organu z której wynika, że „kwota należnego podatku będzie obliczana przez Wnioskodawcę, występującego w roli płatnika, od wartości, na jaką opiewa taki instrument (tj. wartości jego zasilenia odpowiadającej wartości zakupu takiego instrumentu przez Spółkę), a następnie odprowadzana na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego”, „zapłaty (przelewu) zryczałtowanego podatku od nagrody, tj. 10 % kwoty, na jaką zostanie wystawiony bon / karta (kwoty zasilenia) , będzie dokonywał Wnioskodawca występujący w roli płatnika”, „Przed otrzymaniem nagrody w formie karty / bonu zwycięzca nie będzie zobowiązany do wpłaty Spółce kwoty należnego podatku. W przypadku bonów / kart Spółka nie posiada technicznej możliwości pomniejszenia kwoty zasilenia bonu/karty (kwoty środków pieniężnych zapłaconych przez Spółkę przy nabyciu bonu/karty, która to kwota stanowi równocześnie wartość bonu/karty i kwotę wynagrodzenia jaka może zostać zapłacona emitentowi bonu/karty przy jej wykorzystaniu) o należny zryczałtowany podatek, zatem w celu wywiązania się z obowiązków płatnika, Wnioskodawca przeleje na rachunek właściwego urzędu skarbowego sumę odpowiadającą 10% wartości nagrody, tj. wartości zasilenia bonu / karty, wydawanej zwycięzcy konkursu powiększonej o wartość zryczałtowanego podatku (analogicznie jak ma to miejsce w przypadku wypłat nagród typowo pieniężnych, gdzie wartość nagrody zwycięzcy obejmuje wartość należnego podatku)”.
Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku o interpretację indywidualną opisu zdarzenia przyszłego należy zgodzić się z Państwem, iż nagrody w postaci bonów i kart należy uznać za nagrody pieniężne, nie zaś nagrody rzeczowe, a w konsekwencji również w tym przypadku znajdą zastosowanie przepisy art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. art. 41 ust. 1 i 4, art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże w analizowanej sprawie, z uwagi na fakt, iż nie wypłacacie Państwo nagród w formie typowego pieniądza i nie macie możliwości pomniejszenia należnej nagrody (kwoty pieniężnej przekazywanej zwycięzcy) o kwotę należnego do zapłaty przez zwycięzcę konkursu zryczałtowanego 10% podatku tj. zgodnie z nadesłanym uzupełnieniem zwycięzca nie będzie zobowiązany do wpłaty Spółce należnego podatku, a Państwo jako płatnik uregulujecie ten podatek z własnych środków, nie można uznać Państwa stanowiska za prawidłowe, ponieważ pomimo ciążących na Was obowiązków płatnika wynikających z treści art. 30 ust. 1 pkt 2 w zw. art. 41 ust. 1 i 4, art. 42 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na Spółce nie będą ciążyły tożsame obowiązki płatnika PIT, jak przy wydaniu nagród pieniężnych.
Spółka dokona zapłaty należnego podatku z własnych środków, zwycięzca nie będzie bowiem zobowiązany do wpłaty tego podatku Spółce. Spółka nie posiada technicznej możliwości pomniejszenia kwoty zasilenia bonu/karty (kwoty środków pieniężnych zapłaconych przez Spółkę przy nabyciu bonu/karty, która to kwota stanowi równocześnie wartość bonu/karty i kwotę wynagrodzenia jaka może zostać zapłacona emitentowi bonu/karty przy jej wykorzystaniu) o należny zryczałtowany podatek.
Oznacza to, że kwota zapłaconego za zwycięzców przez Płatnika zryczałtowanego podatku na pokrycie tego podatku, stanowić będzie dla zwycięzców otrzymujących nagrody w formie karty/bonu przychód, z innych źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowany na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, tutejszy Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo, prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right