Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB2-2.4011.166.2023.4.SD
Ulga prorodzinna
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 kwietnia 2023 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 12 czerwca 2023 r. (ta sama data wpływu), 21 czerwca 2023 r. (ta sama data wpływu), 4 lipca 2023 r. (ta sama data wpływu) oraz 12 lipca 2023 r. (ta sama data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W dniu (…) rozwiodła się Pani z (...), ojcem Pani małoletnich córek (…). Na mocy wyroku rozwodowego oboje rodziców ma pełną władzę rodzicielską nad córkami, ale ich miejsce zamieszkania jest przy Pani. Ojciec dzieci, zgodnie z wyrokiem, wywiązuje się z uregulowanych sądownie kontaktów tj. spędza z nimi co drugi weekend w miesiącu, 3 tygodnie wakacji, 1 tydzień ferii zimowych, 1 z tzw. długich weekendów (majowy lub Boże Ciało), co drugie święta Wielkiej Nocy / Bożego Narodzenia. Dziewczynki w wyżej wymienione dni spędzają czas w miejscu pobytu ojca. Pozostały czas tj. od poniedziałku do niedzieli, za wyjątkiem co drugiego weekendu, 7 tygodni wakacji, długie weekendy (z wyjątkiem jednego w/w), 1 tydzień ferii zimowych oraz co drugie święta Wielkiejnocy/Bożego Narodzenia, córki mieszkają z Panią. Od urodzenia dzieci są zameldowane pod Pani adresem. W tym roku rozliczyła Pani podatek dochodowy od osób fizycznych, wykorzystując w pełni ulgę na dzieci.
W piśmie z 12 czerwca 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że(…):
1)Daty urodzenia Pani córek to:
-(…) (wniosek nie dotyczy tej córki, ale wpisała Pani jej dane bo też z Panią mieszka); (…)
-Przez cały okres, którego dotyczy zapytanie córki mieszkały z Panią pod tym samym adresem tj. (…)
2)Faktyczną władzę rodzicielską wypełnia Pani. Dzieci mieszkają na co dzień w Pani mieszkaniu za które regularnie odprowadza Pani opłaty np. czynsz, kredyt hipoteczny, prąd, internet. Jest Pani odpowiedzialna za naukę córek (obecnie w szkole podstawowej koło miejsca Pani zamieszkania). Kupuje Pani im ubrania, dba o bieżące leczenie, spędzanie wolnego czasu (zarówno po szkole, jak i w weekendy bądź w okresie wakacyjnym), wspiera i opłaca ich hobby (np. tańce), wspiera je w ich rozwoju fizycznym i intelektualnym.
3)Ojciec córek spędza z dziećmi co drugi weekend oraz 3 tygodnie wakacji. W tym czasie odpowiada za ich wyżywienie oraz za zorganizowanie im czasu jaki z nim spędzają. Opłaca również alimenty zasądzone przez Sąd w wyroku rozwodowym z 2018 roku.
4)Obie Pani córki uczą się w szkole podstawowej (…).
5)Przez cały okres którego dotyczy wniosek, żadna z Pani córek, na podstawie orzeczenia sądu, nie została umieszczona w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
6)Nie ustaliła Pani z ojcem dzieci proporcji, według których dokona Pani odliczenia ulgi prorodzinnej. Jest to kwestia sporna, Pani zdaniem ulga prorodzinna przysługuje Pani jako osobie z którą dzieci mieszkają oraz sprawującej faktyczną władzę rodzicielską.
7)Orzeczenie sądu o rozwodzie między Panią a byłym mężem uprawomocniło się (…)
8)W okresie, którego dotyczy wniosek nie prowadziła Pani działalności gospodarczej.
9)Pracuje Pani na umowie o pracę.
10)W okresie będącym przedmiotem zapytania żadna z Pani córek nie wstąpiła w związek małżeński, są zdecydowanie za młode (…).
11)W okresie którego dotyczy wniosek, Pani dzieci nie uzyskały dochodów podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (skala podatkowa) ani dochodów podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30b (dochodów ze zbycia papierów wartościowych, udziałów(akcji) lub pochodnych instrumentów finansowych) ani przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 (ulga dla młodych) lub art. 21 ust. 1 pkt. 152 (ulga na powrót) w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej z wyjątkiem renty rodzinnej.
12)W okresie, którego dotyczy wniosek do Pani i Pani dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (podatek liniowy), ani ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z wyjątkiem najmu prywatnego ani ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym ani ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
13)Prawo do skorzystania z ulgi na dzieci w okresie którego dotyczy wniosek nie było przedmiotem postępowania podatkowego ani kontroli podatkowej.
W pismach z 21 czerwca 2023 r., 4 lipca 2023 r. oraz 12 lipca 2023 r. stanowiących uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że(…):
1)Ojciec widuje się z dziećmi w co drugi weekend oraz 3 tygodnie wakacji. W czasie pobytu u ojca, zapewniał on córkom mieszkanie, jedzenie i odrabiał z nimi lekcje na poniedziałek. W przypadku wakacji, to za część którą ojciec spędza z córkami ponosi wydatki z tym związane. Płaci regularnie alimenty zasądzone przez sąd.
2)Zostało Pani przyznane świadczenie wychowawcze wysokości 500 zł na dziecko.
3)Nie została ustalona opieka naprzemienna w stosunku do Pani córek. Zgodnie z decyzją sądu opiekę sprawuje matka, ojciec ma przyznane prawo do widzeń się z dziećmi.
4)Nie uzyskiwała Pani dochodów do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 30b (z kapitałów pieniężnych ani art. 30c. Nie planuje Pani ich również uzyskiwać w bieżącym roku.
Pytanie
Czy na podstawie obecnych przepisów podatkowych (art. 27f ust.4), ma Pani prawo do wykorzystania w pełni ulgi prorodzinnej za rok 2022 oraz do wykorzystania jej w kolejnych latach, jeśli nie ulegnie zmianie stan faktyczny przedstawiony we wniosku?
Pani stanowisko w sprawie - ostatecznie sformułowane w uzupełnieniach wniosku z 21 czerwca 2023 r., 4 lipca 2023 r. oraz 12 lipca 2023 r.
Uważa Pani, że zgodnie art. 27f, ustęp 4, przysługuje Pani odliczenie w wysokości 100% gdyż dzieci mają u Pani miejsce zamieszkania. Prawidłową interpretację tego zapisu konsultowała Pani również z Pierwszym Urzędem Skarbowym (w październiku 2022 przesłała Pani do US prośbę o interpretację za pośrednictwem epuap), (…) w dniu 3 listopada 2022 przesłała Pani powyższą podstawę prawną.
Pani zdaniem, zgodnie z obecnymi przepisami dotyczącymi uprawnień do wykorzystania ulgi prorodzinnej, odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Uważa Pani, że taka sytuacja dotyczy Pani i Pani małoletnich córek (…). Zgodnie z opisem powyżej sprawuje Pani nad nimi władzę rodzicielską, a dzieci mieszkają z Panią (z ojcem spędzają co drugi weekend i 3 tygodnie wakacji, nie jest to opieka naprzemienna)(…).
Pani zdaniem, prawidłowo skorzystała Pani ze 100% ulgi prorodzinnej w rozliczeniu rocznym za rok 2022 oraz może Pani skorzystać z tej ulgi w kolejnych latach po spełnieniu pozostałych warunków oraz jeżeli opisane przez Panią rzeczy pozostaną bez zmian.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27 podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1) wykonywał władzę rodzicielską;
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Zatem zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnikom przysługuje ulga na dzieci małoletnie, jeżeli wykonują władzę rodzicielską.
Stosownie do art. 27f ust. 2 ww. ustawy:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1) jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2) dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:
a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b) 166,67 zł na trzecie dziecko,
c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
Na podstawie art. 27f ust. 2a ww. ustawy:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Stosownie art. 27f ust. 2b ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
- na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
- wstąpiło w związek małżeński.
Zgodnie z art. 27f ust. 3 ww. ustawy:
W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.
Na mocy art. 27f ust. 4 ww. ustawy:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Stosownie do art. 26 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.)
§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
Na podstawie art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów - imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1) odpis aktu urodzenia dziecka;
2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Zgodnie z art. 6 ust. 4e ww. ustawy przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli:
Dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 27f ust. 7 ww. ustawy:
Przepisy art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Stosownie do art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1) stosuje przepisy:
a) art. 30c lub
b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Zgodnie z art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy(Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.):
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.
Stosownie do art. 95 § 1 ww. ustawy:
Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.
W myśl art. 97 § 1 tej ustawy:
Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.
Zgodnie z art. 106 ww. ustawy:
Jeżeli wymaga tego dobro dziecka, sąd opiekuńczy może zmienić orzeczenie o władzy rodzicielskiej i sposobie jej wykonywania zawarte w wyroku orzekającym rozwód, separację bądź unieważnienie małżeństwa, albo ustalającym pochodzenie dziecka.
Zgodnie z treścią art. 107 ww. Kodeksu:
§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.
§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.
Należy podkreślić, że separacja bądź rozwód rodziców nie są równoznaczne z utratą przez rodzica prawa do wykonywania władzy rodzicielskiej. Sąd rodzinny, ogłaszając separację bądź rozwiązując związek małżeński określa także prawa rodzicielskie. Jeżeli zatem nie pozbawia tego prawa jednego z rodziców, to uznaje, że rodzice są zdolni do porozumienia w sprawach dotyczących dziecka. Jednakże, z uwagi na dobro dziecka, Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do dziecka.
Warunkiem niezbędnym do zastosowania ulgi na dzieci w stosunku do małoletniego dziecka jest wykonywanie władzy rodzicielskiej (a nie samo jej posiadanie). Nie można utożsamiać pojęcia „wykonywanie władzy rodzicielskiej” z pojęciem „przysługiwanie władzy rodzicielskiej”.
W pierwszej kolejności - przystępując do oceny możliwości zastosowania ulgi prorodzinnej - wskazać należy, że wysokość odliczenia kwoty z tytułu ulgi na dzieci, o której mowa w art. 27f ustawy, została określona na dziecko, przy czym rodzicom dziecka ustawodawca przyznał jeden wspólny limit. W konsekwencji, jeżeli w stosunku do danego dziecka obojgu rodzicom przysługuje władza rodzicielska, to w określonych przypadkach każdy z rodziców ma prawo do odliczenia, w granicach przysługującej kwoty ulgi. Powyższe oznacza, że suma miesięcznych odliczeń dokonanych przez oboje rodziców względem tego samego dziecka nie może przekroczyć kwoty obliczonej zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy.
Co istotne, kwotę tę rodzice dziecka mogą odliczyć od podatku
a) w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,
b) w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:
-zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub
-gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.
Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani matką trzech córek: (…) Pani zapytanie dotyczy ulgi prorodzinnej na Pani małoletnie córki: (…). W (…) uprawomocniło się orzeczenie sądu o rozwodzie między Panią a Pani byłym mężem. Władza rodzicielska została powierzona obojgu rodzicom, natomiast miejsce zamieszkania dzieci pozostaje przy Pani.
Wypełniała Pani faktyczną władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich córek. Mieszkają one na co dzień z Panią i jest Pani odpowiedzialna za ich edukację, bieżące potrzeby, zapewnienie ubrań oraz dba o zdrowie i leczenie. Wspólnie spędzają Panie wolny czas, zarówno po szkole jak i w weekendy lub wakacje. Wspiera Pani hobby córek jak również ich rozwój fizyczny i intelektualny. Ojciec dzieci spędza z nimi co drugi weekend oraz 3 tygodnie wakacji. W tym czasie odpowiada za ich wyżywienie, pracę domową na poniedziałek oraz zorganizowanie wspólnie spędzanego czasu. Ojciec płaci regularnie alimenty oraz ponosi koszty wakacji dzieci, za część którą z nimi spędza.
W świetle zacytowanych wyżej przepisów - na tle przedstawionego stanu faktycznego - uznać należy, że skoro to Pani sprawowała faktycznie stałą władzę rodzicielską w stosunku do małoletnich córek, tzn. dbała o ich naukę, leczenie, wspierała w realizacji hobby, rozwoju fizycznym i intelektualnym oraz dzieci cały czas mieszkają z Panią, a Pani były mąż spędza z nimi wyłącznie co drugi weekend i 3 tygodnie wakacji, to wyłącznie Pani przysługuje prawo do dokonania odliczenia w ramach ulgi prorodzinnej, wynikającej z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym przysługuje Pani prawo do dokonania odliczenia 100% kwoty ulgi prorodzinnej za 2022 rok oraz lata kolejne na zasadach określonych w art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli nie zmieni się stan faktyczny lub nie ulegną zmianie przepisy prawa podatkowego w tym zakresie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo wskazać należy, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right