Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.254.2023.1.AS
Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją Operacji.
Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia w związku z realizacją Operacji.
Uzupełnili go Państwo pismem z 31 maja 2023 r. (wpływ 2 czerwca 2023 r.) oraz pismem z 5 lipca 2023 r. (wpływ 6 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina (…) (dalej, „Gmina”, „Wnioskodawca”), 10 lutego 2023 r., w siedzibie Lokalnej Grupy Działania (…), złożyła wniosek o przyznanie pomocy dla operacji pn. (…) (dalej, „Operacja”).
Operacja będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach podziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wniosek został oceniony pozytywnie i 24 maja 2023 r. jest podpisana umowa o przyznaniu pomocy Nr (…).
Przedmiotem Operacji jest przebudowa pomostu na jeziorze (...) w miejscowości (...). Gmina posiada kompletną dokumentację dla Operacji polegającej na likwidacji istniejących elementów pomostu pływającego zakotwionego linami stalowymi do trwałych kotew betonowych, umieszczenie nowych elementów pływających wraz z nawierzchnią pomostu.
Istniejący pomost rekreacyjno-pływający, znajdujący się w miejscowości (...) na jeziorze (...), ma łączną długość (...) m i szerokość (...) m, wykazuje znaczne uszkodzenie desek pomostu oraz miejscowe uszkodzenie pływaków. Wymiary pojedynczego pływaka o konstrukcji stalowej: (...).
W wyniku realizacji Operacji, pomost będzie miał długość całkowitą (...) m. Pomost będzie się składał z trzech segmentów i dwóch trapów dojściowych. Pomost będzie miał kształt litery U, konstrukcja każdego elementu będzie się składała z pływaków siatkobetonowych ((...)) połączonych ramą, na której będzie położony pokład z zaimpregnowanych fabrycznie bali drewnianych ((...)). Łączna liczba pływaków – (...) szt. Poszczególne segmenty pomostu połączone zostaną w jeden zespolony pomost, który zostanie utwierdzony zakotwiczony do skarpy i dna jeziora za pomocą martwych kotwic (masa (...) kg) i łańcuchów. Utwierdzenie do linii brzegowej nastąpi poprzez dwa pale stanowe długości (...) – każde dojście.
Pomost spowoduje uatrakcyjnienie tej części jeziora (...), poprawi bezpieczeństwo korzystania z wód i nie wpłynie ujemnie na środowisko wodne. Stanowić będzie zaplecze rekreacyjne dla mieszkańców (...) i turystów. Pomost służyć będzie także do cumowania jednostek pływających (rowery wodne, kajaki, łodzie, itp.) w ilości do (...) szt. oraz będzie wykorzystany przez plażowiczów i wędkarzy.
Połączenie pomostu z brzegiem nastąpi za pomocą ruchomego trapu dojściowego o szerokości (...) m. Pomost będzie zlokalizowany przy istniejącym miejscu wypoczynku sąsiadującym z drogą gminną. Zgodnie z decyzją znak (…) Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskim w (…) z 12 czerwca 2020 r., Gmina uzyskała pozwolenie wodnoprawne na likwidację istniejącego, starego pomostu na jeziorze (...) oraz w to miejsce wykonanie nowego pomostu o lepszych parametrach technicznych i trwałości, umożliwiającego bezpieczne użytkowanie wraz z dwoma trapami.
Poprzez rozbiórkę istniejącego, skorodowanego pomostu, uniknie się przedostawania do środowiska niepożądanych substancji, które mogą być szkodliwe zarówno dla wody jak i dla roślinności i zwierząt żyjących w jeziorze (...), w związku z tym Operacja wpłynie na poprawę stanu środowiska. Inwestycja realizowana będzie na obszarze chronionego krajobrazu (…). Dodatkowo przedsięwzięcie jest zlokalizowane na obszarze Natura 2000 o nazwie (…) kod (…).
Rozbiórka i umieszczenie urządzenia wodnego nie powoduje negatywnego wpływu na różnorodność. Realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie wywierała negatywnego wpływu na ekosystem i siedliska zajmowane przez cenne gatunki fauny i flory. Prace będą prowadzone z poszanowaniem środowiska naturalnego. Obecnie – istniejący pomost rekreacyjno-pływający, trwale przymocowany za pomocą łańcuchów i częściowo zatopionych kotew betonowych w jeziorze (...) (fundamenty), wykazuje znaczne uszkodzenie deskowania oraz miejscowe uszkodzenie pływaków wywołane korozją, co stwarza niebezpieczeństwo dla turystów.
Dzięki realizacji Operacji, zwiększy się oferta turystyczna miejscowości (...) jak i całego obszaru. Pomost zlokalizowany będzie na plaży (...). Bez pomostu, plaża nie jest tak bardzo atrakcyjna turystycznie. Likwidacja istniejącego pomostu oraz dostawa i montaż nowego urządzenia sprawi, że teren stanie oraz mieszkańców po zagospodarowanym urządzenia wodnego nie powoduje negatywnego wpływu na różnorodność. Realizacja i eksploatacja inwestycji nie będzie wywierała negatywnego wpływu na ekosystemy i siedliska zajmowane przez cenne gatunki fauny i flory. Prace będą prowadzone z poszanowaniem środowiska naturalnego.
Obecnie – istniejący pomost rekreacyjno-pływający, trwale przymocowany za pomocą łańcuchów i części w zatopionych kotew betonowych w jeziorze (...) (fundamenty), wykazuje znaczne uszkodzenie deskowania oraz miejscowe uszkodzenie pływaków wywołane korozją, co stwarza niebezpieczeństwo dla turystów.
Dzięki realizacji Operacji, zwiększy się oferta turystyczna miejscowości (...) jak i całego obszaru. Pomost zlokalizowany będzie na plaży (...). Bez pomostu, plaża nie jest tak bardzo atrakcyjna turystycznie. Likwidacja istniejącego pomostu oraz dostawa i montaż nowego urządzenia sprawi, że teren stanie się atrakcyjny turystycznie, a plaża przyciągnie wielu turystów przez cały rok. Pozwoli także na bezpieczne poruszanie się turystów oraz mieszkańców po zagospodarowanym terenie.
Wartość Operacji na podstawie kosztorysu inwestorskiego – (…) zł brutto. W związku z realizowaną Operacją nie zostały wykonane żadne prace. Wnioskodawca nie poniósł na dzień dzisiejszy kosztów zawartych w zestawieniu rzeczowo-finansowym.
Obiekt będzie użytkowany co najmniej 5 lat. Operacja ma pozytywny wpływ na poprawę atrakcyjności turystycznej obszaru. Dzięki realizacji Operacji, zwiększy się oferta turystyczna miejscowości.
Gmina w żaden sposób nie może odliczyć naliczonego podatku VAT – nie będzie prowadzona działalność opodatkowana, wydarzenia będą ogólnodostępne, działalność niekomercyjna.
Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, realizując powyższą Operację, wykonuje zadania zapisane w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, które obejmują sprawy:
-ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
-gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
-kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
-zieleni gminnej i zadrzewień.
Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie jest spełniony. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty realizacji wymienionej Operacji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podatek VAT zaliczany jest do kosztów kwalifikowanych projektu pod warunkiem, że Gmina nie może go odzyskać. W takiej sytuacji VAT naliczony przy fakturach zakupowych, dotyczących Operacji, będzie w całości kosztem kwalifikowanym.
Pytanie
Czy podatnik – Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w systemie tego podatku realizując opisaną wyżej Operację, poprzez realizację działań zapisanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, które obejmują sprawy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 10 i 12):
-ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
-gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
-kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
-zieleni gminnej i zadrzewień?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa do realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast, zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
Przedmiotowa Operacja służy realizacji zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt. 1, 2, 10, 12 ustawy o samorządzie gminnym.
Wobec powyższego, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług niezbędnych do realizacji zadania.
Operacja będzie służyła całej społeczności, nie przynosząc Gminie dochodów. Tym samym wydatki poniesione na realizację projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie będzie jej przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku– jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, według którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 10 i 12 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy, ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz zieleni gminnej i zadrzewień.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy dla Operacji. Przedmiotem Operacji jest przebudowa pomostu. Pomost spowoduje uatrakcyjnienie tej części jeziora, poprawi bezpieczeństwo korzystania z wód i nie wpłynie ujemnie na środowisko wodne. Stanowić będzie zaplecze rekreacyjne dla mieszkańców i turystów. Pomost służyć będzie także do cumowania jednostek pływających oraz będzie wykorzystany przez plażowiczów i wędkarzy. Operacja wpłynie na poprawę stanu środowiska. Dzięki realizacji Operacji, zwiększy się oferta turystyczna miejscowości, jak i całego obszaru. Wartość Operacji na podstawie kosztorysu inwestorskiego – (…) zł brutto. Obiekt będzie użytkowany co najmniej 5 lat. Operacja ma pozytywny wpływ na poprawę atrakcyjności turystycznej obszaru. W związku z wybudowanym pomostem nie będzie prowadzona działalność opodatkowana, wydarzenia będą ogólnodostępne, działalność niekomercyjna. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizując Operację, wykonuje zadania własne, wynikające z ustawy o samorządzie gminnym. Efekty realizacji Operacji nie będą wykorzystywane do celów zarobkowych, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia w związku z realizacją Operacji.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie są spełnione. Jak bowiem wynika z wniosku, Gmina realizując przedmiotową Operację nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, a ponadto, efekty realizacji Operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych wykonywanych przez Gminę.
W konsekwencji Gminie nie przysługuje – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowej Operacji.
Podsumowując, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług realizując opisaną wyżej Operację, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right