Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 17 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.238.2023.1.KŁ

Czynność udzielania przez Państwa odpłatnych pożyczek stanowi/będzie stanowić czynność mieszczącą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Z uwagi na to, że usługi te mieszczą się w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy jako wymienione wprost w tym przepisie - usługa udzielania pożyczek korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 kwietnia 2023 r. o wpłynął Państwa wniosek o o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z udzieleniem pożyczek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(…) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka, Pożyczkodawca, Wnioskodawca) udzielał oraz zamierza udzielać za wynagrodzeniem w postaci odsetek, zarówno osobom prawnym jak i osobom fizycznym (dalej: pożyczkobiorcy), pożyczek pieniężnych na podstawie umów cywilnoprawnych. Środki przeznaczone na wypłatę określonych kwot pożyczki zostały wypracowane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Przedmiotem przeważającej działalności pożyczkodawcy jest uprawa rolna połączona z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana - PKD 01.50.Z). 10 kwietnia 2020 r. pożyczkodawca dokonał m.in. rozszerzenia przedmiotu prowadzonej działalności o następujące PKD: 64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów oraz pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych - 64.99.Z.

Powodem rozszerzenia działalności gospodarczej w zakresie udzielania pożyczek pieniężnych jest/była chęć inwestowania nadwyżek środków pieniężnych pochodzących m.in. z wypracowanego zysku z prowadzonej działalności gospodarczej, w formie udzielanych pożyczek i uzyskiwania z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia w postaci odsetek.

Na mocy zawartej umowy z (…) 2020 r. „Wnioskodawca udzielił B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, pożyczki odnawialnej z limitem do kwoty 40.000.000 złotych z terminem spłaty do 30 czerwca 2023 r. Pożyczkobiorca może dokonać spłaty pożyczki w dowolnym momencie przed wyznaczonym terminem do spłaty, bez żadnych dodatkowych opłat. Wypłata, na wskazane przez pożyczkobiorcę konto bankowe, kwoty pożyczki w ramach przyznanego limitu nastąpiła dwuetapowo. Tym samym wypłacono kwotę pożyczki w wysokości przyznanego limitu. Pożyczka została udzielona na cele związane z działalnością gospodarczą pożyczkobiorcy. Z tytułu udzielonej pożyczki pożyczkodawca otrzymuje wynagrodzenie w postaci odsetek. Odsetki płatne w okresach miesięcznych, naliczone zostaną za każdy dzień od dnia wypłaty poszczególnych kwot pożyczki w ramach przyznanego limitu, w odniesieniu do wykorzystanej części limitu.

Pożyczkodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Wnioskodawca oprócz wyżej wymienionej pożyczki udzielał w kolejnych okresach również innych pożyczek, w których pożyczkobiorcą była osoba prawna, jak również osoba fizyczna prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą.

Pożyczkodawca udzielał, jak i zamierza udzielać również w przyszłości pożyczek pożyczkobiorcom, zarówno będącym:

1.podatnikami VAT jak i niebędącymi podatnikami tego podatku,

2.podmiotami powiązanymi, jak i podmiotami niepowiązanymi.

Kwoty udzielonych pożyczek, jak i wysokość wynagrodzenia pożyczkodawcy w postaci odsetek wynikała, jak i będzie wynikać z umów pożyczek zawartych z pożyczkobiorcami.

Kwoty otrzymanych odsetek od pożyczek były i będą dokumentowane przez Spółkę wystawionymi w tym celu fakturami VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 22 ustawy VAT, pożyczkodawca nie zrezygnował ze zwolnienia od podatku VAT usług, o których mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 38, świadczonych na rzecz podatników, i tym samym nie wybrał ich opodatkowania.

Pytanie

Czy pożyczkodawca z tytułu udzielanych pożyczek występuje w roli podatnika VAT i w konsekwencji wynagrodzenie w postaci odsetek od udzielanych pożyczek, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca z tytułu udzielanych pożyczek występuje w roli podatnika VAT, a udzielanie przez niego pożyczek stanowi odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, z tytułu którego wynagrodzenie w postaci odsetek, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Co do zasady, opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8. ust. 1 ustawy VAT, przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Wymaga podkreślenia, że dla oceny, czy dana czynność będzie stanowiła usługę, kluczowe jest ustalenie odbiorcy tej czynności oraz wystąpienie świadczenia wzajemnego w postaci wynagrodzenia za wykonanie tej czynności. Tym samym dla wystąpienia usługi konieczny jest związek między wykonaniem czynności a otrzymaniem z tego tytułu wynagrodzenia.

Dokonując interpretacji pojęcia usługi można odwołać się przykładowo do orzecznictwa TSUE. Przykładowo Trybunał w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Counsil, EU:C:1988:120 uznał, że: „Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

Określona czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT wówczas, gdy zostanie wykonana przez podatnika. Podatnikami w myśl art. 15 ust. 1 ustawy VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przez działalność gospodarczą należy rozumieć zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy VAT, wszelką działalność producentów, handlowców oraz usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Interpretacja powyżej przytoczonych przepisów prowadzi do wniosku, że określone świadczenie (usługa) będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w takim przypadku, gdy będzie realizowane przez podmiot posiadający status podatnika VAT, który jednocześnie będzie działał w takim charakterze przy realizacji tego określonego świadczenia. Kluczowym dla określenia, czy realizacji tego określonego świadczenia dokonuje podatnik VAT jest bowiem ustalenie, czy prowadzi on działalność gospodarczą z punktu widzenia ustawy VAT.

Przez umowę pożyczki zgodnie z art. 720 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W ocenie pożyczkodawcy, z uwagi na to, że środki przeznaczone na wypłatę określonych kwot pożyczki były i będą wypracowywane w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, to należy uznać, że udzielenie pożyczki nastąpiło w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Co więcej pożyczkodawca zaznacza, że udzielanie pożyczek nie stanowiło i nie będzie stanowiło czynności jednorazowej, gdyż do tej pory udzielił już pożyczki opisanej powyżej i zamierza udzielać pożyczek również w dalszej przyszłości.

W konsekwencji należy uznać, że czynność ta stanowić będzie odpłatne świadczenie usług, które wpisuje się w zakres prowadzonej przez pożyczkodawcę działalności gospodarczej. Potwierdzeniem powyższego jest fakt, że Wnioskodawca zamierza udzielać kolejnych pożyczek, które to czynności przybiorą formę profesjonalną (co znajduje potwierdzenie w przyjętym przez Spółkę PKD) i powtarzalną, co jednoznacznie wskazuje, że świadcząc te usługi pożyczkodawca występuje w roli podatnika VAT. Zatem, skoro udzielenie pożyczki stanowi świadczenie usług na gruncie ustawy VAT, to wynagrodzenie w postaci odsetek podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi udzielenia kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że udzielenie pożyczki stanowi odpłatne świadczenie usług, które zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT, jest objęte zakresem ustawy VAT. Czynność ta na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania. W następstwie tego odsetki należne pożyczkodawcy z tytułu udzielonej kwoty pożyczki będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT.

Przyjęte przez pożyczkodawcę stanowisko zostało potwierdzone w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych, w szczególności:

1.w interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 29 grudnia 2022 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.535.2022.1.PM,

2.w interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 5 października 2022 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.639.2022.1.IO,

3.w interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 3 października 2022 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.608.2022.3.IO,

4.w interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 15 września 2022 r. nr 0111-KDIB3-1.4012.607.2022.2.IO,

5.w interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 16 grudnia 2021 r. nr 0114-KDIP1.4012.685.2021.2.MM,

6.w interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 10 grudnia 2021 r. nr 0112-KDIL3.4012.381.2021.1.AW,

7.w interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 16 listopada 2021 r. nr 0112-KDIL1.1.4012.655.2021.1.MG,

8.w interpretacji wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2019 r. nr 0112-KDIL1-2.4012.81.2019.1.DC.

Zatem udzielenie pożyczki stanowi odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, z tytułu którego wynagrodzenie w postaci odsetek, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Podsumowując, Spółka z tytułu udzielonych w przeszłości pożyczek, jak i pożyczek które dopiero planuje udzielić na zasadach opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym występuje w roli podatnika VAT. W konsekwencji, udzielanie przez Wnioskodawcę pożyczek stanowi odpłatne świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy VAT, z tytułu którego wynagrodzenie w postaci odsetek, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przyjętego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Przedmiotem Państwa przeważającej działalności jest uprawa rolna połączona z chowem i hodowlą zwierząt. 10 kwietnia 2020 r. rozszerzyli Państwo prowadzoną działalność o PKD: 64.92.Z - pozostałe formy udzielania kredytów oraz pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszy emerytalnych - 64.99.Z.

Udzielają oraz zamierzają Państwo udzielać za wynagrodzeniem w postaci odsetek, zarówno osobom prawnym jak i osobom fizycznym, pożyczek pieniężnych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kwoty udzielonych pożyczek, jak i wysokość wynagrodzenia w postaci odsetek wynikała, jak i będzie wynikać z umów pożyczek zawartych z Pożyczkobiorcami.

Kwoty otrzymanych odsetek od pożyczek były i będą dokumentowane przez Państwa wystawionymi w tym celu fakturami VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy czynność udzielania pożyczek jest/będzie opodatkowana podatkiem VAT oraz czy jest/będzie zwolniona od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

Istota umowy pożyczki została zawarta w art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.). Zgodnie z art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego,

przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

W wyniku spełnienia świadczenia przez dającego pożyczkę, określone przedmioty majątkowe stają się własnością biorącego pożyczkę. Zasilają one jednak tylko czasowo majątek biorącego pożyczkę, który obowiązany jest do zwrotu, tj. do przeniesienia na drugą stronę własności tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego rodzaju.

Czynności polegające na udzielaniu pożyczek pieniężnych podlegających oprocentowaniu stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celu ich udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pożyczek przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, nawet gdy te czynności nie znajdują się w jej zakresie przedmiotowym.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wskazane wyżej przepisy należy stwierdzić, że wskazana we wniosku czynność udzielania przez Państwa pożyczek stanowi/będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega/będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest opodatkowana podatkiem VAT lub może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Regulacje w zakresie zwolnień od podatku zostały zawarte m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy,

zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Należy wskazać, że ww. zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi – cechy, które ją wyróżniają. Ustawodawca szczególny nacisk położył na stronę przedmiotową, nie dokonując zawężenia omawianych zwolnień wyłącznie do określonej grupy podmiotów. Zatem podkreślić należy, że wystarczającą przesłanką pozwalającą objąć zwolnieniem daną czynność jest wykazanie jej związku ze wskazanymi w ww. przepisach czynnościami, przy czym związek ten musi być wyraźny i nie odbiegać od świadczenia usług finansowych, wypaczając przez to istotę przewidzianego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 15 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1)czynności ściągania długów, w tym factoringu

2)usług doradztwa;

3)usług w zakresie leasingu.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczania zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, winny być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą, podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu VAT.

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, należy wskazać, że czynność udzielania przez Państwa odpłatnych pożyczek stanowi/będzie stanowić czynność mieszczącą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Z uwagi na to, że usługi te mieszczą się w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy jako wymienione wprost w tym przepisie - usługa udzielania pożyczek korzysta/będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

Nadmienić również należy, że zgodnie z art. 43 ust. 22 ustawy,

podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:

1)jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

2)złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

Wskazali Państwo, że na podstawie art. 43 ust. 22 ustawy nie zrezygnowali Państwo ze zwolnienia od podatku VAT usług, o których mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 38, świadczonych na rzecz podatników, i tym samym nie wybrali Państwo ich opodatkowania. W związku z tym, wskazane we wniosku usługi korzystają/będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy.

W konsekwencji, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej,

przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. Poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00