Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.221.2023.2.JK

Brak opodatkowania czynności dostawy towarów lub części zamiennych, przekazanych nieodpłatnie do serwisanta zewnętrznego na terenie innego kraju członkowskiego, do wykonania usługi reklamacji w ramach umowy gwarancyjnej na zlecenie Wnioskodawcy lub bezpośrednio do klienta indywidualnego, który zakupił towar wadliwy, bez względu na sytuację, czy wadliwy towar lub część wymienna są zwracane do Wnioskodawcy czy nie.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania czynnościdostawy towarów lub części zamiennych, przekazanych nieodpłatnie do serwisanta zewnętrznego na terenie innego kraju członkowskiego, do wykonania usługi reklamacji w ramach umowy gwarancyjnej na zlecenie Wnioskodawcy lub bezpośrednio do klienta indywidualnego, który zakupił towar wadliwy, bez względu na sytuację, czy wadliwy towar lub część wymienna są zwracane do Wnioskodawcy czy nie.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 czerwca 2023 r. (wpływ 29 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest krajowym producentem (...). Przedsiębiorstwo posiada swoją bazę serwisantów, są to serwisanci zarówno fabryczni, jak i zewnętrzni, ze względu na zapewnienie natychmiastowej reakcji na potrzeby Państwa klientów. Prowadzą Państwo sprzedaż swoich produktów za granicę, w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Dokonują Państwo również napraw gwarancyjnych swoich produktów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Często w związku z reklamacją dochodzi do wymiany towaru wadliwego lub jego części na niewadliwy. Towar lub jego część, który był przedmiotem WDT, nie zawsze wraca do Polski, a w jego miejsce podatnik wysyła towar lub jego część bez wad.

Przepisy o VAT nie regulują wprost zasad wymiany towarów w ramach reklamacji. Jednak zgodnie z ustawą o VAT, przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu dostawy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego, zaś przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem WDT występuje wówczas, gdy dochodzi do dostawy towarów, w Państwa przypadku sprzedaży (...).

Do przeniesienia na kontrahenta prawa do rozporządzania towarem jak właściciel doszło już w momencie dostawy towarów, które okazały się wadliwe. Nie można więc mówić o takim przejściu w momencie dostarczenia zastępujących je towarów wolnych od wad. Należy wówczas uznać, że nie występuje żadna czynność podlegająca opodatkowaniu (ani WDT, ani po stronie odbiorcy wewnątrzwspólnotowe nabycie – WNT – towarów ponownie wysyłanych) co też ma miejsce u podatnika.

Doprecyzowanie opisu sprawy

1.Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

2.Spółka jest zarejestrowana do transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik VAT UE.

3.Klienci indywidualni i serwisant zewnętrzny, do którego prowadzona będzie wysyłka części zamiennych, są zarejestrowani do transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik VAT UE na terenie innego kraju członkowskiego, tj. Litwa, Łotwa i Czechy.

4.Odbiorcą wysyłanych towarów i części wolnych od wad ostatecznie będzie klient indywidualny, który dokonał zakupu towaru, wobec którego są Państwo zobowiązani jako gwarant usług gwarancyjnych. Dostawa towarów z uwagi na techniczne ułatwienie może odbywać się za pośrednictwem serwisanta zewnętrznego, który będzie faktycznie dokonywał czynności wymiany czy naprawy na zlecenie firmy sprzedającej.

5.Części zamienne od firmy Spółki w „podręczny” depozyt serwisanta zewnętrznego będą przekazywane nieodpłatnie.

6.Części zamienne przekazywane zewnętrznemu serwisantowi czy klientowi indywidualnemu związane będą każdorazowo z przemieszczeniem ich z terytorium kraju, tj. z Polski na terytorium innego kraju członkowskiego.

7.Podczas przemieszczania części zamiennych między terytoriami różnych państw członkowskich prawo do rozporządzania tymi towarami będzie miała Państwa firma, aż do momentu użycia ich fizycznie w celu usługi reklamacji gwarancyjnej. Serwisant zewnętrzny będzie otrzymywać od Państwa zlecenie do wymiany danej części zamiennej ze wskazaniem konkretnego nabywcy (...). Serwisant zewnętrzny nie będzie posiadał możliwości dysponowania/korzystania z części zamiennych na prawach właściciela. Klient indywidualny prawo do rozporządzania towarem otrzymał już w momencie zakupu tego towaru, a część zamienna będzie jedynie realizacją przywrócenia funkcji sprawności towaru i kontynuacją umowy sprzedaży.

8.Serwisant zewnętrzny na każdorazowe Państwa zlecenie świadczy usługi wymiany towaru wadliwego lub wymiany części zamiennej, która jest niesprawna. Za wykonanie usługi serwisant zewnętrzny otrzyma zapłatę, zgodnie z umową z Państwem.

9.Serwisant zewnętrzny, do świadczonej na Państwa rzecz usługi wymiany wadliwego towaru lub wadliwej części zamiennej, nie będzie doliczał ceny wysłanego i przekazanego do wymiany towaru i części zamiennej pobranej do celów realizacji świadczonej usługi gwarancyjnej. Towar lub część zamienna stanowi koszt ściśle związany z umową gwarancyjną w Państwa firmie.

10.W sytuacji, gdy nastąpi faktyczna wymiana wadliwego towaru lub części zamiennej przez serwisanta zewnętrznego, to Państwa firma wystawia dokument magazynowy rozchodowy „Rw” na klienta indywidualnego i przypisuje daną część wymienną według nr fabrycznego (...) ,w systemie ewidencyjnym serwisu, by tworzyć historię napraw gwarancyjnych. Wykonawcą wymiany jednak będzie serwisant zewnętrzny, który otrzyma od Spółki zlecenie wykonania usługi na podstawie zawartej umowy.

Pytanie (sformułowane w piśmie z 26 czerwca 2023 r.)

Czy czynność dostawy towarów lub części zamiennych, przekazanych nieodpłatnie do serwisanta zewnętrznego na terenie innego kraju członkowskiego, do wykonania usługi reklamacji w ramach umowy gwarancyjnej na Państwa zlecenie lub bezpośrednio do klienta indywidualnego, który zakupił towar wadliwy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 0% i czy należy traktować jako dostawę towarów WDT bez względu na sytuację, czy wadliwy towar lub część wymienna są zwracane do Państwa czy nie?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w piśmie z 26 czerwca 2023 r.)

Państwa zdaniem, Spółka gwarantując jakość produktu wykorzystuje do realizacji tych zadań podwykonawców, tj. zewnętrznych serwisantów, którzy na zlecenie Spółki wykonują usługi reklamacyjne i gwarancyjne u wskazanego w zleceniu klienta z identyfikacją nr fabrycznego produktu.

Ze względu na nieodpłatny charakter świadczonych usług gwarancyjnych, korzystanie z podwykonawców przy wykonywaniu tych usług, stało się bardzo dobrym rozwiązaniem, które Spółka chce przenieść na rynek kraju członkowskiego, na którym sprzedaje swoje produkty, tj. Litwa, Łotwa i Czechy.

W ramach czynności reklamacyjnych i gwarancyjnych dokonują Państwo wymiany wadliwych towarów lub części zamiennych. Istotą tych czynności jest nieodpłatność – oznacza to, że udzielenie gwarancji, jak i spełnienie świadczenia gwarancyjnego następuje bez pobrania dodatkowej opłaty.

Należność za świadczenie gwarancyjne jest wkalkulowana w cenę nabytego produktu, objętego gwarancją. Odpłatność za świadczenie gwarancyjne następuje więc na etapie sprzedaży produktu, nie następuje natomiast na etapie wykonania zobowiązania gwarancyjnego. Opodatkowaniu VAT, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, w tym przypadku stanowi obrót na etapie sprzedaży produktu.

Wymienione czynności, których celem jest usunięcie wady fizycznej rzeczy czy dostarczenie rzeczy wolnej od wad (art. 577-582 Kodeksu cywilnego) dokonane przez Państwa, lub zlecone zewnętrznemu serwisantowi, na rzecz uprawnionego do tego nabywcy produktu, nie podlegają opodatkowaniu VAT. Wykonywanie usług gwarancyjnych, wymiana wadliwej części towaru czy wymiana towaru na pozbawiony wad, mają na celu przywrócenie jakości sprzedanego towaru i stanowią kontynuację umowy sprzedaży.

Prawidłowość opisanego stanowiska potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji indywidualnej z 16 stycznia 2008 r. nr IPPP2/443-519/07-2/ASI, z konkluzją, iż wnioskodawca interpretacji nie powinien naliczać podatku od towarów i usług od części zamiennych, które zużywa do wykonania naprawy gwarancyjnej.

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w Interpretacji indywidualnej z 26 marca 2009 r. nr ITPP2/443-1085/08/EL potwierdza, że wydanie towaru wolnego od wad w ramach gwarancji na rzecz klientów do tego uprawnionych, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z kolei stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w Interpretacji indywidualnej z 26 marca 2009 r. nr ITPP2/443-1085/08/EL wskazuje, iż opodatkowaniu będzie podlegała usługa (odpłatna czynność) wykonana przez podwykonawcę (zewnętrzny serwisant) wymiany towaru lub części zamiennej w produkcie objętym gwarancją na zasadach ogólnych z zastosowaniem stawki właściwej dla wykonywanej czynności.

Przepisy o VAT nie regulują wprost zasad wymiany towarów w ramach reklamacji. Zgodnie z ustawą o VAT, przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu dostawy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego, zaś przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Do przeniesienia na kupującego Państwa produkt, który okazał się wadliwy, prawa do rozporządzania towarem jako właściciel doszło już w momencie dostawy towaru. Nie można więc mówić o takim przejściu w momencie dostarczenia zastępujących je towarów wolnych od wad czy części zamiennych. Należy wówczas uznać, że nie występuje żadna czynność podlegająca opodatkowaniu (ani WDT ani WNT po stronie odbiorcy).

Potwierdzeniem tego stanowiska są Interpretacje Izby Skarbowej w Warszawie z 6 stycznia 2010 r. nr IPPP2/443-905/09-2/SAP oraz z 7 lipca 2010 r. nr IPPP3/443-1092/09-3/KB, w których organ podatkowy uznał, iż reklamacja nie powoduje zwrotu pieniędzy przez sprzedającego, a jedynie wymianę reklamowanego towaru na towar wolny od wad. Wydanie towaru w ramach reklamacji nie ma charakteru odpłatnej dostawy, w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, Izba Skarbowa w Katowicach w Interpretacji z 17 czerwca 2011 r. nr IBPP3/ 443-365/11/DG stwierdziła, że przemieszczanie między państwami członkowskimi części zamiennych niezbędnych do wykonania zobowiązania gwarancyjnego nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Nie dochodzi tu do nabycia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel oraz nie ma odpłatności. Wykonujący naprawę (serwisant zewnętrzny) nie ma prawa do swobodnego dysponowania towarem. Zobowiązany jest tylko do jego naprawy.

Towar wadliwy, czy wymienione części zamienne, co do zasady są zwracane do Państwa i rozliczane ilościowo z serwisantem zewnętrznym wykonującym usługi gwarancyjne. Są to części wymienne, zazwyczaj o istotnej wartości, lub istotne ze względu na eliminacje wad w przyszłości, np. analiza wad konstrukcyjnych, wad pracy elektronicznych podzespołów itp. Katalog części podlegających zwrotowi jest zamknięty i stanowi element umowy z wykonawcą usługi gwarancyjnej. Pozostałe części wymienne, spoza katalogu podlegających zwrotowi, są utylizowane bezpośrednio przez serwisanta zewnętrznego lub pozostawiane u klienta indywidualnego do utylizacji. Nie prowadzą Państwo rejestru informacji, co z tymi częściami wymiennymi się dzieje po ich wymianie w produkcie zakupionym i objętym gwarancją.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w sprawie pytania jest następujące:

1)dostawa towarów lub części zamiennych przekazanych do serwisanta zewnętrznego lub bezpośrednio do klienta indywidualnego na terenie innego kraju członkowskiego i wykorzystanych do wykonania usługi reklamacji w ramach umowy gwarancyjnej na zlecenie Spółki nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT bez względu na sytuację, czy wadliwy towar lub część zamienna została zwrócona do Spółki,

2)dostawa towarów lub części zamiennych przekazanych nieodpłatnie do serwisanta zewnętrznego lub bezpośrednio do klienta indywidualnego na terenie innego kraju członkowskiego i wykorzystane do wykonania usługi reklamacji w ramach umowy gwarancyjnej na zlecenie Spółki nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bez względu na sytuację, czy wadliwy towar lub część zamienna została zwrócona do Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 3 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Aby uznać daną dostawę towarów za odpłatną dostawę towarów, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą a odbiorcą towarów, a w zamian za dostawę towarów powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego dokonywana jest dostawa towarów, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dostawcy towarów.

Mając na względzie powyższe przepisy należy stwierdzić, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dostawa towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy ma charakter odpłatny – z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie.

Na mocy art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych

Z powyższego przepisu, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, a także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie (w tym także darowizna) tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1)podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2)osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4)podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zatem, przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, co do zasady, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

Ponadto, na mocy art. 13 ust. 3 ustawy:

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Powołany przepis rozszerza więc pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na czynności niemające charakteru czynności dwustronnych (pomiędzy dwoma odrębnymi podmiotami), polegające na przemieszczeniu towarów przedsiębiorstwa z Polski do innego kraju Unii Europejskiej, które mają służyć działalności gospodarczej podatnika. W takim przypadku dostawca pełni jednocześnie rolę nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 2 ustawy:

W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.

Na mocy art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo krajowym producentem (...). Posiadają Państwo swoją bazę serwisantów, są to serwisanci zarówno fabryczni, jak i zewnętrzni, ze względu na zapewnienie natychmiastowej reakcji na potrzeby Państwa klientów. Prowadzą Państwo sprzedaż swoich produktów za granicę, w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Dokonują Państwo również napraw gwarancyjnych swoich produktów zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Często w związku z reklamacją dochodzi do wymiany towaru wadliwego lub jego części na niewadliwy. Towar lub jego część, który był przedmiotem WDT, nie zawsze wraca do Polski, a w jego miejsce podatnik wysyła towar lub jego część bez wad.

Do przeniesienia na kontrahenta prawa do rozporządzania towarem jak właściciel doszło już w momencie dostawy towarów, które okazały się wadliwe. Nie można więc mówić o takim przejściu w momencie dostarczenia zastępujących je towarów wolnych od wad.

Są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny.

Są Państwo zarejestrowani do transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik VAT UE.

Klienci indywidualni i serwisant zewnętrzny, do którego prowadzona będzie wysyłka części zamiennych, są zarejestrowani do transakcji wewnątrzwspólnotowych jako podatnik VAT UE na terenie innego kraju członkowskiego, tj. Litwa, Łotwa i Czechy.

Odbiorcą wysyłanych towarów i części wolnych od wad ostatecznie będzie klient indywidualny, który dokonał zakupu towaru, wobec którego są Państwo zobowiązani jako gwarant usług gwarancyjnych. Dostawa towarów z uwagi na techniczne ułatwienie może odbywać się za pośrednictwem serwisanta zewnętrznego, który będzie faktycznie dokonywał czynności wymiany czy naprawy na zlecenie firmy sprzedającej.

Części zamienne od Państwa firmy w „podręczny” depozyt serwisanta zewnętrznego będą przekazywane nieodpłatnie.

Części zamienne przekazywane zewnętrznemu serwisantowi czy klientowi indywidualnemu związane będą każdorazowo z przemieszczeniem ich z terytorium kraju, tj. z Polski na terytorium innego kraju członkowskiego.

Podczas przemieszczania części zamiennych między terytoriami różnych państw członkowskich prawo do rozporządzania tymi towarami będzie miała Państwa firma, aż do momentu użycia ich fizycznie w celu usługi reklamacji gwarancyjnej. Serwisant zewnętrzny będzie otrzymywać od Państwa zlecenie do wymiany danej części zamiennej ze wskazaniem konkretnego nabywcy (...). Serwisant zewnętrzny nie będzie posiadał możliwości dysponowania/korzystania z części zamiennych na prawach właściciela. Klient indywidualny prawo do rozporządzania towarem otrzymał już w momencie zakupu tego towaru, a część zamienna będzie jedynie realizacją przywrócenia funkcji sprawności towaru i kontynuacją umowy sprzedaży.

Serwisant zewnętrzny na każdorazowe Państwa zlecenie świadczy usługi wymiany towaru wadliwego lub wymiany części zamiennej, która jest niesprawna. Za wykonanie usługi serwisant zewnętrzny otrzyma zapłatę, zgodnie z umową z Państwem.

Serwisant zewnętrzny, do świadczonej na Państwa rzecz usługi wymiany wadliwego towaru lub wadliwej części zamiennej, nie będzie doliczał ceny wysłanego i przekazanego do wymiany towaru i części zamiennej pobranej do celów realizacji świadczonej usługi gwarancyjnej. Towar lub część zamienna stanowi koszt ściśle związany z umową gwarancyjną w Państwa firmie.

W sytuacji, gdy nastąpi faktyczna wymiana wadliwego towaru lub części zamiennej przez serwisanta zewnętrznego, to Państwa firma wystawia dokument magazynowy rozchodowy „Rw” na klienta indywidualnego i przypisuje daną część wymienną według nr fabrycznego (...),w systemie ewidencyjnym serwisu, by tworzyć historię napraw gwarancyjnych. Wykonawcą wymiany jednak będzie serwisant zewnętrzny, który otrzyma od Państwa zlecenie wykonania usługi na podstawie zawartej umowy.

Państwa wątpliwości dotyczą określenia, czy czynność dostawy towarów lub części zamiennych, przekazanych nieodpłatnie do serwisanta zewnętrznego na terenie innego kraju członkowskiego, do wykonania usługi reklamacji w ramach umowy gwarancyjnej na Państwa zlecenie lub bezpośrednio do klienta indywidualnego, który zakupił towar wadliwy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 0% i czy należy traktować jako dostawę towarów WDT bez względu na sytuację, czy wadliwy towar lub część wymienna są zwracane do Państwa czy nie.

Należy zauważyć, że celem określenia zasadniczych cech stosunku gwarancyjnego, który co do zasady jest elementem cywilistycznie rozumianej umowy sprzedaży, należy przytoczyć przepisy odrębne regulujące to zagadnienie.

Stosownie do art. 535 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

W myśl art. 5431 § 1 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Na mocy art. 556 Kodeksu cywilnego:

Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną (rękojmia).

Ponadto, zgodnie z art. 577 § 1 Kodeksu cywilnego:

Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, które określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu. Oświadczenie gwarancyjne może zostać złożone w reklamie.

W myśl art. 577 § 2 Kodeksu cywilnego:

Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.

Zgodnie natomiast z art. 577 § 3 Kodeksu cywilnego:

Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

Obowiązek wymiany rzeczy z tytułu gwarancji wynika więc wprost z przepisów Kodeksu cywilnego. Źródłem powstania tego obowiązku jest umowa sprzedaży łącząca sprzedającego i kupującego oraz skutki przewidziane w tym zakresie w przepisach tego kodeksu.

Z powyższego wynika, że przysługujące nabywcy uprawnienia z tytułu rękojmi lub gwarancji są nierozerwalnie związane z transakcją sprzedaży i jako forma zabezpieczenia interesów nabywcy stanowią element stosunku prawnego jaki łączy sprzedawcę i kupującego. Oznacza to, że ewentualne świadczenia sprzedawcy obowiązanego do rękojmi lub gwarancji wykonywane w razie ujawnienia się wad fizycznych rzeczy w okresie gwarancji bądź rękojmi stanowią jedynie realizację jego zobowiązań z tytułu rękojmi bądź udzielonej gwarancji mających na celu zapewnienie nabywcy niezakłóconego korzystania z rzeczy sprzedanej w przypadku, gdy rzecz ta okaże się wadliwa. Świadczenia te nie mogą być więc traktowane jako dodatkowe świadczenia dokonywane na rzecz nabywcy rzeczy w oderwaniu od transakcji sprzedaży rzeczy.

Gwarant (w tym przypadku Państwo) nie dokonuje nowej sprzedaży towaru ani nie świadczy żadnej dodatkowej odpłatnej usługi. Czynności te wynikają wyłącznie z uprzednio zawartej transakcji pomiędzy stronami. W rezultacie, nie uzyskują Państwo z tytułu wydania towaru lub części zamiennych wolnych od wad wynagrodzenia, a zatem nie istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy wykonaną czynnością (wymianą towaru lub części zamiennych) a świadczeniem wzajemnym ze strony nabywcy towaru. W konsekwencji, nie zostały spełnione warunki do uznania przedmiotowej wymiany towaru lub części zamiennych w ramach gwarancji za odpłatną dostawę towaru w rozumieniu ustawy.

Skoro zatem w przedmiotowej sprawie przekazują Państwo nieodpłatnie towary lub części zamienne – w ramach realizacji zobowiązań gwaranta – to nie dochodzi do odrębnej dostawy towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie ma miejsca wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy.

Brak jest również podstaw do uznania przedmiotowego wydania towarów lub części zamiennych za nieodpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy i opodatkowania jej podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. A zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, czynność dostawy towarów lub części zamiennych, przekazanych nieodpłatnie do serwisanta zewnętrznego na terenie innego kraju członkowskiego do wykonania usługi reklamacji w ramach umowy gwarancyjnej na Państwa zlecenie lub bezpośrednio do klienta indywidualnego, który zakupił wadliwy towar, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów, a w konsekwencji nie stanowi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką podatku 0%, bez względu na sytuację, czy wadliwy towar lub część zamienna została zwrócona do Państwa.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00