Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.253.2023.2.KT
• Brak opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych przez Gminę czynności na rzecz mieszkańców w ramach Zakresu A Projektu pn. „…”, • nieuznanie otrzymanych wkładów własnych mieszkańców oraz dotacji za stanowiące podstawę opodatkowania wykonywanych przez Gminę czynności na rzecz mieszkańców w ramach Zakresu A ww. Projektu, • brak opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej przez Gminę na realizację ww. Projektu w ramach Zakresu B, • brak prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Zakresu A Projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·braku opodatkowania podatkiem VAT wykonywanych przez Gminę czynności na rzecz mieszkańców w ramach Zakresu A Projektu pn. „…”,
·nieuznania otrzymanych wkładów własnych mieszkańców oraz dotacji za stanowiące podstawę opodatkowania wykonywanych przez Gminę czynności na rzecz mieszkańców w ramach Zakresu A ww. Projektu,
·braku opodatkowania podatkiem VAT dotacji otrzymanej przez Gminę na realizację ww. Projektu w ramach Zakresu B,
·braku prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Zakresu A Projektu.
Uzupełnili go Państwo pismami z 22 czerwca 2023 r. i 23 czerwca 2023 r. (wpływ 23 czerwca 2023 r.) oraz z 5 lipca 2023 r. (wpływ 5 lipca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnień)
Gmina … (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „podatek” lub „VAT”).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego i gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody.
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska w art. 403 ust. 2 w związku z art. 400a ust. 1 pkt 21 i pkt 22, określa, że finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii jest zadaniem własnym gmin.
W 2023 r. Gmina zamierza zrealizować inwestycję pn. „...” (dalej: „Inwestycja”, „Zadanie”), celem której jest zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy.
Projekt obejmuje swym zakresem:
a)montaż na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy:
o... nowych instalacji fotowoltaicznych - instalacje będą montowane zarówno na budynkach mieszkalnych jak i gospodarczych oraz na gruncie,
o... kotłów na pellet,
(dalej: „Zakres A Projektu”);
b)montaż ... kotłów na pellet w nieruchomościach stanowiących własność Gminy, tj. odpowiednio po 1 kotle w budynku oddziału Przedszkolnego w …, w budynku OSP w …, w budynku, w którym jest prowadzona Społeczna Szkoła Podstawowa w … oraz w budynku po byłym Przedszkolu w …
(dalej: „Zakres B Projektu”).
Projekt zakłada wzrost produkcji energii elektrycznej i cieplnej ze źródeł odnawialnych oraz poprawę jakości powietrza poprzez zmniejszenie stężeń zanieczyszczeń w atmosferze, co w dłuższej perspektywie wpłynie na poprawę zdrowia mieszkańców regionu.
Gmina planuje zrealizować Inwestycję do dnia 31 grudnia 2023 r, przy czym w terminie do końca sierpnia 2023 r. planowane jest wykonanie instalacji fotowoltaicznych.
W związku z realizacją Zadania, Gmina poniesie wydatki udokumentowane wystawionymi przez wykonawcę, na Gminę jako nabywcę, fakturami VAT.
Faktury dokumentujące usługi (w tym zarówno roboty budowlane jak i nadzór oraz dokumentację projektową oraz usługi inżyniera kontraktu) związane z montażem instalacji fotowoltaicznych będą dotyczyły wyłącznie Zakresu A Projektu, tj. czynności realizowanych na rzecz mieszkańców.
Natomiast w odniesieniu do faktur dokumentujących usługi wykonawcy oraz dokumentację projektową i nadzór oraz usługi inżyniera projektu związane z instalacją kotłów na pellet Gmina, na podstawie danych wskazanych przez wykonawców usług na fakturach lub w załącznikach do faktury będzie w stanie określić w jakiej części poniesione wydatki dotyczą Zakresu A Projektu, realizowanego na rzecz mieszkańców, a w jakiej części wydatki te dotyczyć będą 4 kotłów montowanych w budynkach stanowiących własność Gminy (tj. Zakresu B Projektu). Gmina będzie otrzymywać faktury dokumentujące odrębnie dla każdego z 9 kotłów usługi montażu i dokumentację projektową. Natomiast na podstawie otrzymywanych faktur za nadzór oraz za usługi inżyniera kontraktu Gmina będzie również w stanie bezpośrednio przypisać poniesione wydatki do poszczególnych kotłów na pellet realizowanych odpowiednio w ramach Zakresu A i Zakresu B Projektu.
Dotychczas Gmina nie poniosła wydatków związanych z realizacją Inwestycji (nie otrzymała jeszcze faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji), zatem nie dokonywała jakichkolwiek odliczeń VAT w tym zakresie.
Inwestycja będzie realizowana przy udziale dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, przy czym VAT został wskazany jako wydatek niekwalifikowany w tym Zadaniu.
Przyznane dofinansowanie nie będzie mogło zostać przeznaczone na inny cel, jeżeli zakres Inwestycji miałby ulec zmianie np. w przypadku odstąpienia części mieszkańców od udziału w tym Zadaniu.
Gmina otrzymane dofinansowanie będzie mogła bezpośrednio przypisać do części ponoszonych wydatków, tj. do poszczególnych instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet montowanych na/w nieruchomościach mieszkańców (w ramach Zakresu A Projektu) oraz kotłów montowanych w budynkach gminnych (Zakres B Projektu).
Instalacje fotowoltaiczne montowane w ramach Zakresu A Projektu na nieruchomościach prywatnych mieszkańców Gminy spełniają definicję mikroinstalacji, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2021 r. poz. 610, 1093, 1873 i 2376 oraz z 2022 r. poz. 467) i będą funkcjonalnie związane z budynkami mieszkalnymi objętymi społecznym programem mieszkaniowym.
Gmina zawarła z mieszkańcami zainteresowanymi przystąpieniem do Inwestycji umowy cywilnoprawne mające na celu ustalenie zobowiązań organizacyjnych i finansowych. W szczególności, uczestnicy Zakresu A Projektu zobowiązani będą do uiszczenia odpłatności na rzecz Gminy – wkładu własnego w wysokości kosztów instalacji, które nie zostaną sfinansowane z otrzymanego przez Gminę dofinansowania. Gmina nie będzie finansować wydatków na realizację Zakresu A Projektu ze środków własnych.
Gmina z własnych środków sfinansuje wyłącznie wydatki związane z realizacją Zakresu B Projektu w części w jakiej nie zostaną one pokryte z otrzymanego dofinansowania.
W przypadku gdyby Gmina nie otrzymała dofinansowania, Inwestycja nie byłaby przez Gminę realizowana, a w przypadku otrzymania dofinansowania na realizację Zakresu A Projektu na niższym poziomie wkład własny mieszkańców byłby odpowiednio wyższy.
Budynki, w których montowane będą ... kotły na pellet w ramach realizacji Zakresu B Projektu, są przez Gminę wykorzystywane w następujący sposób:
a)budynek Oddziału Publicznego Przedszkola w … jest przez Gminę wykorzystywany zasadniczo na cele prowadzonej w nim działalności oświatowej Gminy, niepodlegającej opodatkowaniu VAT. W budynku tym mieszczą się również mieszkania komunalne, wynajmowane przez Gminę, w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania VAT;
b)budynek OSP w … jest przez Gminę nieodpłatnie udostępniany (w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT) na rzecz OSP na potrzeby realizacji zadań statutowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
c)budynek, w którym jest prowadzona Społeczna Szkoła Podstawowa w … jest przez Gminę nieodpłatnie udostępniany stowarzyszeniu prowadzącemu niepubliczną placówkę oświatową (w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu VAT) na potrzeby realizacji zadań w zakresie edukacji;
d)budynek po byłym Przedszkolu w … – w budynku tym mieszczą się mieszkania komunalne, które Gmina wynajmuje w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania VAT.
Gmina nie przewiduje zmiany sposobu użytkowania budynków objętych Zakresem B Projektu po zakończeniu Zadania, w szczególności Gmina nie zamierza dokonać sprzedaży tych budynków czy odpłatnego udostępnienia części lub całości budynków w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Wydatki jakie Gmina poniesie na realizację Zakresu B Inwestycji będą związane wyłącznie z działalnością Gminy, niepodlegającą opodatkowaniu VAT (w zakresie części budynku stanowiącego oddział Przedszkola w …, budynku OSP w … oraz budynku Społecznej Szkoły Podstawowej w …) oraz zwolnioną z opodatkowania (w zakresie wynajmu mieszkań komunalnych w budynku Przedszkola w … oraz budynku po byłym Przedszkolu w …), tj. nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Ponadto w uzupełnieniu wskazano:
1)Należy wskazać strukturę udziału poszczególnych źródeł finansowania realizowanej przez Państwa inwestycji pn. „...”
Odpowiedź Gminy:
Całkowita planowana wartość realizowanej przez Gminę inwestycji pn. „...” (dalej: „Inwestycja”) wynosi ... zł, w tym koszt montażu:
·instalacji fotowoltaicznych – ... zł;
·... kotłów na pellet (w tym ... kotłów montowanych u mieszkańców i ... kotłów w nieruchomościach gminnych) – ... zł (wartość po przetargu, ale przed podpisaniem umowy z wykonawcą).
Gmina otrzyma dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 (dalej: „RPO ...”) w kwotach odpowiednio:
·... zł na montaż instalacji fotowoltaicznych na nieruchomościach mieszkańców,
·... zł na montaż kotłów na pellet – w tym ... zł na montaż kotłów montowanych u mieszkańców i ... zł na montaż kotłów w nieruchomościach gminnych.
Łączna wartość wpłat mieszkańców na realizację zakresu związanego z montażem instalacji fotowoltaicznych wynosi ... zł i ... zł na montaż kotłów na pellet.
Gmina pokrywa koszt montażu kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych w kwocie ... zł oraz w związku ze złożoną wyższą ofertą przez wykonawcę zaciągnęła pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … (dalej: „WFOŚ”) w kwocie ... zł na sfinansowanie pozostałych kosztów związanych z montażem kotłów w nieruchomościach mieszkańców (zwiększonego wkładu własnego mieszkańców).
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania:
Montaż instalacji fotowoltaicznych na nieruchomościach mieszkańców – 73% dofinansowanie z RPO ... i 27% wkład własny mieszkańców.
Montaż kotłów na pellet w nieruchomościach mieszkańców – 41% dofinansowanie z RPO ..., 45% pożyczka z WFOŚ i 14% wkład własny mieszkańców.
Montaż kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych – 19% dofinansowanie z RPO ... i 81% wkład własny Gminy.
2)Należy wskazać strukturę udziału poszczególnych źródeł finansowania realizowanej przez Państwa ww. inwestycji w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet.
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania Inwestycji w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet kształtuje się następująco:
·montaż instalacji fotowoltaicznych na nieruchomościach mieszkańców – 73% dofinansowanie z RPO ... i 27% wkład własny mieszkańców,
·montaż kotłów na pellet w nieruchomościach mieszkańców – 41% dofinansowanie z RPO ..., 45% pożyczka z WFOŚ, 14% wkład własny mieszkańców.
3)Jaka jest/będzie wysokość wkładu własnego Mieszkańca w finansowanie inwestycji?
Łączna wartość wkładów własnych mieszkańców na realizację zakresu związanego z montażem instalacji fotowoltaicznych wynosi ... zł i ... zł na montaż kotłów na pellet.
Wysokości poszczególnych kwot wkładu własnego mieszkańców nie są jednakowe, różnią się w zależności od rodzaju montowanej instalacji.
W zakresie montażu instalacji fotowoltaicznych kwoty te kształtują się od ... zł (najniższy wkład własny) do ... zł (najwyższy wkład własny).
W zakresie montażu kotłów na pellet kwoty te kształtują się od ... zł (najniższy wkład własny) do ... zł (najwyższy wkład własny).
4)Jaka część wartości inwestycji jest/będzie pokrywana z wpłat Mieszkańców z tytułu wkładu własnego w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet (proszę wskazać procentowo)?
Wpłaty mieszkańców stanowią 27% wartości inwestycji w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznych (73% wartości tego zakresu inwestycji stanowi dofinansowanie) oraz 14% wartości inwestycji w zakresie montażu kotłów na pellet.
5)Czy dofinansowanie oraz wpłaty Mieszkańców pokrywają/będą pokrywały całość kosztów związanych z realizacją inwestycji w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet?
Tak – w zakresie montażu instalacji fotowoltaicznych.
W odniesieniu do montażu kotłów na pellet, poza wpłatami Mieszkańców i dofinansowaniem z RPO ..., koszty zostaną pokryte z zaciągniętej przez Gminę pożyczki z WFOŚ.
Gmina nie finansuje tego zakresu Inwestycji ze środków własnych.
6)Czy realizacja inwestycji w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet ma na celu osiąganie przez Państwa stałego dochodu, zysku z tego tytułu?
Nie. Realizacja inwestycji w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet nie ma na celu osiągania przez Gminę stałego dochodu, zysku, lecz stanowi realizację zadań własnych Gminy. Zakres inwestycji realizowany na/w nieruchomościach mieszkańców jest finansowany z wkładów własnych mieszkańców i pozyskanego na ten cel dofinansowania z RPO ... oraz pożyczki z WFOŚ.
Pytania
1)Czy wykonywane przez Gminę czynności na rzecz mieszkańców w ramach Zakresu A Projektu będą stanowiły usługi opodatkowane VAT?
2)Czy podstawą opodatkowania dla wykonywanych przez Gminę na rzecz mieszkańców czynności w ramach Zakresu A Projektu, będzie kwota pobierana od mieszkańców tytułem ich wkładu własnego w realizację Projektu, pomniejszona o kwotę VAT należnego oraz kwota dofinansowania przyznanego Gminie w części przypadającej na Zakres A Projektu, pomniejszona o kwotę VAT należnego?
3)Czy dotacja otrzymana przez Gminę na pokrycie wydatków związanych z montażem 4 kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych (w ramach Zakresu B Projektu) stanowi element wchodzący w skład podstawy opodatkowania?
4)Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Zakresu A Projektu?
Pytanie nr 1 dotyczy jednego stanu faktycznego i jednego zdarzenia przyszłego.
Pytanie nr 2 dotyczy drugiego zdarzenia przyszłego.
Pytanie nr 3 dotyczy trzeciego zdarzenia przyszłego.
Pytanie nr 4 dotyczy czwartego zdarzenia przyszłego.
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1 i 2)(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Mając na względzie wnioski wynikające z wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 30 marca 2023 r., C-612/21 (Gmina O. przeciwko Dyrektorowi Krajowej Informacji Skarbowej), w którym Trybunał stwierdził, że „art. 2 ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT nie stanowi dostarczenie i zainstalowanie przez gminę, za pośrednictwem przedsiębiorstwa, systemów OZE na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili wolę wyposażenia tych nieruchomości w takie systemy, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i skutkuje jedynie zapłatą przez tych mieszkańców kwot pokrywających najwyżej jedną czwartą poniesionych kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych.
1)Wykonywane przez Gminę czynności na rzecz mieszkańców, w ramach Zakresu A Projektu, nie będą stanowiły usług opodatkowanych VAT.
2)Gmina nie będzie zobowiązana do rozliczania VAT należnego od wkładów własnych mieszkańców oraz otrzymanej dotacji.
Uzasadnienie stanowiska Gminy
Zdaniem Gminy czynności, do wykonania których Gmina się zobowiązała w ramach podpisanych z mieszkańcami umów nie stanowią odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina nie działa w tym zakresie w charakterze podatnika VAT.
W konsekwencji, od wpłat otrzymanych od mieszkańców, zdaniem Gminy, nie ma ona obowiązku odprowadzenia VAT należnego (nie jest to wynagrodzenie za czynności podlegające opodatkowaniu VAT).
W zakresie opodatkowania dotacji Gmina pragnie zauważyć, iż w przypadku gdy otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia, taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i jednocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług, wówczas należy potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Gminę opisu sprawy, w jej ocenie należy stwierdzić, iż:
·Gmina, w ramach podejmowanych w związku z realizacją Zakresu A Projektu czynności nie działa w charakterze podatnika VAT, zatem nie mamy w tym przypadku do czynienia z jakąkolwiek ceną usługi, która mogłaby przesądzać o „cenotwórczym” charakterze dotacji
oraz
·dotacja ma na celu sfinansowanie kosztów związanych z realizacją Inwestycji, jest to zatem dotacja o charakterze ogólnym/kosztowym.
Zatem, z uwagi na powyższe okoliczności, uzyskane przez Gminę dofinansowanie nie zwiększy podstawy opodatkowania VAT i tym samym Gmina nie ma obowiązku odprowadzenia podatku należnego z tego tytułu.
Gmina pragnie wskazać, iż podobne stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, w tym przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 5 maja 2023 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4012.538.2017.11.EW.
W konsekwencji zdaniem Gminy, ze względu na fakt, iż w ramach realizacji Zakresu A Projektu Gmina realizuje zadania własne, a nie świadczy usługi podlegającej opodatkowaniu VAT, Gmina nie będzie zobowiązana do odprowadzenia VAT należnego od wkładów własnych mieszkańców ani od otrzymanej dotacji.
Ad. 3)
Dotacja otrzymana przez Gminę na pokrycie wydatków związanych z montażem 4 kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych (w ramach Zakresu B Projektu) nie stanowi elementu wchodzącego w skład podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a- 30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostaw towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Jednocześnie Gmina pragnie jeszcze raz podkreślić, że kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że przyznawana jest ona w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu VAT. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Do podstawy opodatkowania zaliczane są więc tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.
Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż dotacja otrzymana przez Gminę na pokrycie wydatków związanych z montażem ... kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych (w ramach Zakresu B Projektu) nie stanowi elementu wchodzącego w skład podstawy opodatkowania. Montaż tych instalacji w nieruchomościach gminnych nie stanowi bowiem po stronie Gminy czynności podlegającej opodatkowaniu, dla której otrzymane dofinansowanie mogłoby stanowić element podstawy opodatkowania.
Ad. 4)(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację Zakresu A Projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT: „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...)”.
Rozliczenie VAT naliczonego na zasadach określonych w ww. przepisie ustawy o VAT uwarunkowane jest zatem tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest zatem łączne spełnienie następujących przesłanek:
·wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
·wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
·nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego możliwe jest jedynie przez podmiot, który występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Jednocześnie prawo do odliczenia przysługuje jedynie od wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.
W analizowanej sprawie związek taki nie będzie występował, bowiem – jak wskazano powyżej, Gmina, w ramach realizacji Projektu nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych VAT.
Jak bowiem wskazano powyżej, czynności, do wykonania których Gmina jest zobowiązana w związku z realizacją Zakresu A Projektu nie stanowią odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT. Tym samym realizując Zakres A Projektu, Gmina nie będzie występowała w charakterze podatnika VAT świadczącego jakiekolwiek usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone w ramach realizacji Zakresu A Projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi VAT. W konsekwencji zatem Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w tym zakresie.
Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m.in. w ww. interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 5 maja 2023 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4012.538.2017.11.EW.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak stanowi art. 8 ust. 2a ustawy o VAT:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Ponadto stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Przepis ten stwierdza, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. W 2023 r. zamierzają Państwo zrealizować inwestycję pn. „...”, celem której jest zwiększenie produkcji energii ze źródeł odnawialnych na terenie Gminy.
Projekt obejmuje swym zakresem:
a)montaż na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy:
o... nowych instalacji fotowoltaicznych – instalacje będą montowane zarówno na budynkach mieszkalnych jak i gospodarczych oraz na gruncie,
o... kotłów na pellet,
(dalej: „Zakres A Projektu”);
b)montaż ... kotłów na pellet w nieruchomościach stanowiących własność Gminy, tj. odpowiednio po 1 kotle w budynku oddziału Przedszkolnego w …, w budynku OSP w …, w budynku, w którym jest prowadzona Społeczna Szkoła Podstawowa w … oraz w budynku po byłym Przedszkolu w …
(dalej: „Zakres B Projektu”).
W związku z realizacją Zadania, Gmina poniesie wydatki udokumentowane wystawionymi przez wykonawcę, na Gminę jako nabywcę, fakturami VAT. Inwestycja będzie realizowana przy udziale dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020, przy czym VAT został wskazany jako wydatek niekwalifikowany w tym Zadaniu. Przyznane dofinansowanie nie będzie mogło zostać przeznaczone na inny cel, jeżeli zakres Inwestycji miałby ulec zmianie np. w przypadku odstąpienia części mieszkańców od udziału w tym Zadaniu. Gmina otrzymane dofinansowanie będzie mogła bezpośrednio przypisać do części ponoszonych wydatków, tj. do poszczególnych instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet montowanych na/w nieruchomościach mieszkańców (w ramach Zakresu A Projektu) oraz kotłów montowanych w budynkach gminnych (Zakres B Projektu).
Uczestnicy Zakresu A Projektu (mieszkańcy) zobowiązani będą do uiszczenia wkładu własnego w wysokości kosztów instalacji, które nie zostaną sfinansowane z otrzymanego przez Gminę dofinansowania.
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania:
·Montaż instalacji fotowoltaicznych na nieruchomościach mieszkańców – 73% dofinansowanie z RPO ... i 27% wkład własny mieszkańców.
·Montaż kotłów na pellet w nieruchomościach mieszkańców – 41% dofinansowanie z RPO ..., 45% pożyczka z WFOŚ i 14% wkład własny mieszkańców.
·Montaż kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych – 19% dofinansowanie z RPO ... i 81% wkład własny Gminy.
Mając na uwadze przedstawioną na wstępie analizę przepisów podatkowych, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. Projektu w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet jest/będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Odnosząc się do okoliczności sprawy zasadnym jest odwołanie się do wyroku TSUE z 30 marca 2023 r. w sprawie C-612/21 (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przeciwko Gminie O.).
W wyroku tym TSUE wskazał, iż aby czynności dokonywane przez gminę w ramach promowania odnawialnych źródeł energii były objęte zakresem stosowania dyrektywy 2006/112, powinny one, po pierwsze, stanowić dostawę lub świadczenie usług, które gmina ta wykonuje odpłatnie na rzecz swoich mieszkańców w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a) i c) tej dyrektywy, a po drugie, być dokonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 rzeczonej dyrektywy, tak aby owa gmina działała również w charakterze podatnika (pkt 24).
W pkt 42 wyroku Trybunał wskazał, że art. 2 ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT nie stanowi dostarczenie i zainstalowanie przez gminę, za pośrednictwem przedsiębiorstwa, systemów OZE na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili wolę wyposażenia tych nieruchomości w takie systemy, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i skutkuje jedynie zapłatą przez tych mieszkańców kwot pokrywających najwyżej jedną czwartą poniesionych kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych.
TSUE wskazał, że w konsekwencji o ile w świetle powyższych rozważań należy uznać, że gmina O., nie wykonuje działalności wchodzącej w zakres stosowania dyrektywy 2006/112, nie jest konieczne ustalenie, czy działalność ta byłaby również wyłączona z tego zakresu stosowania na podstawie art. 13 ust. 1 tej dyrektywy.
Trybunał w przedmiocie dokonania dostawy towarów i świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej zauważył, że po pierwsze, podczas gdy przedsiębiorca dąży do stałego osiągania dochodu (zob. podobnie wyrok z dnia 20 stycznia 2021 r., AJFP Sibiu i DGRFP Braãov, C‑655/19, EU:C:2021:40, pkt 27–29 i przytoczone tam orzecznictwo), gmina O. wskazała we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, (…) że nie zamierza świadczyć regularnie usług instalacji systemów OZE i nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudniać pracowników w tym celu, co odróżnia niniejszą sprawę od spraw, w których świadczenia gminne miały charakter trwały (pkt 36).
Po drugie, (…) gmina O. wydaje się ograniczać do zaproponowania swoim mieszkańcom będącym właścicielami nieruchomości, którzy mogą być zainteresowani systemami OZE, w ramach programu regionalnego mającego na celu umożliwienie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, dostarczenia i zainstalowania u nich tych systemów OZE za pośrednictwem przedsiębiorstwa wybranego w wyniku przetargu, w zamian za ich udział nieprzekraczający 25% kosztów podlegających dofinansowaniu związanych z tą dostawą i z tą instalacją, podczas gdy owa gmina płaci danemu przedsiębiorstwu wynagrodzenie za te same dostawę i instalację po cenie rynkowej (pkt 37).
Tymczasem (…) jeżeli gmina odzyskuje – w drodze otrzymywanych przez nią wkładów – jedynie niewielką część poniesionych przez siebie kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych, taka różnica między tymi kosztami a kwotami otrzymanymi w zamian za oferowane usługi może sugerować, że wkłady te należy raczej uznać za opłatę aniżeli wynagrodzenie (zob. podobnie wyrok z dnia 12 maja 2016 r., Gemeente Borsele i Staatssecretaris van Financiën, C‑520/14, EU:C:2016:334, pkt 33 i przytoczone tam orzecznictwo). W konsekwencji nawet biorąc pod uwagę płatności przyznane gminie O. przez dane województwo, które wynoszą 75% kosztów podlegających dofinansowaniu, suma kwot otrzymanych od zainteresowanych właścicieli z jednej strony i od owego województwa z drugiej strony pozostaje strukturalnie niższa od łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez tę gminę, co nie odpowiada podejściu, jakie przyjąłby w danym wypadku instalator systemów OZE, który przy ustalaniu swoich cen starałby się zawrzeć w nich swoje koszty i osiągnąć marżę zysku. Natomiast wspomniana gmina ponosi jedynie ryzyko strat, nie mając perspektywy zysku.
Po trzecie, nie wydaje się ekonomicznie opłacalne, aby taki instalator systemów OZE obciążał odbiorców swoich dostaw towarów i świadczenia usług jedynie najwyżej jedną czwartą poniesionych przez siebie kosztów, oczekując jednocześnie rekompensaty w postaci dofinansowania za zasadniczą część pozostałych trzech czwartych tych kosztów. Taki mechanizm nie tylko stawiałby jego przepływy pieniężne w sytuacji strukturalnie deficytowej, ale ponadto stwarzałby nietypowy stopień niepewności dla podatnika, ponieważ kwestia, czy i w jakim zakresie osoba trzecia zwróci tak istotną część poniesionych kosztów, pozostaje faktycznie otwarta do czasu podjęcia przez tę osobę trzecią decyzji, co następuje po tym, jak sporne transakcje zostaną dokonane.
Opis przedmiotowej sprawy wskazuje, że w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych oraz kotłów na pellet nie wykonujecie Państwo działań będących przedmiotem wniosku na zasadach i w tych samych warunkach, które dotyczą podmiotów gospodarczych: Państwa rola sprowadza się do zorganizowania skutecznego finansowania i wykonania nowych systemów produkujących energię odnawialną na terenie Gminy.
Uczestnicy Zakresu A Projektu zobowiązani zostali do uiszczenia wkładu własnego w wysokości kosztów instalacji, które nie zostaną sfinansowane z otrzymanego przez Gminę dofinansowania. Gmina nie będzie finansować wydatków na realizację Zakresu A Projektu ze środków własnych.
Struktura udziału poszczególnych źródeł finansowania:
·Montaż instalacji fotowoltaicznych na nieruchomościach mieszkańców – 73% dofinansowanie z RPO ... i 27% wkład własny mieszkańców.
·Montaż kotłów na pellet w nieruchomościach mieszkańców – 41% dofinansowanie z RPO ..., 45% pożyczka z WFOŚ i 14% wkład własny mieszkańców.
Dofinansowanie oraz wpłaty mieszkańców pokrywają/będą pokrywały całość kosztów związanych z realizacją inwestycji w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych. W odniesieniu do montażu kotłów na pellet, poza wpłatami mieszkańców i dofinansowaniem z RPO ..., koszty zostaną pokryte z zaciągniętej przez Gminę pożyczki z WFOŚ.
Jak wynika z okoliczności sprawy Gmina zleca wykonanie czynności podmiotowi trzeciemu, mieszkańcy nie mają możliwości wyboru wykonawcy usług. Nie zamierzacie Państwo świadczyć regularnie usług instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet i nie zatrudniacie, ani nie zamierzacie zatrudniać pracowników w tym celu. Z wniosku wynika, że celem Państwa Gminy nie jest stałe i zorganizowane wykonywanie takiej działalności w celach zarobkowych, na warunkach w jakich wykonują je podmioty gospodarcze trudniące się montażem takich instalacji, lecz celem Państwa działania jest interes społeczny. Nie jest to zatem sposób działania występujący w przypadku zwykłej działalności gospodarczej.
W wyniku Państwa działań nie wystąpią znaczące zakłócenia konkurencji, które prowadzić by mogły do wyłączenia z dostaw dla ostatecznego konsumenta innych podmiotów (w tym przypadku prywatnych firm działających w zakresie instalacji odnawialnych źródeł energii). Działacie bowiem Państwo jako świadczeniobiorca dokonujący zakupu od podmiotów prywatnych, a podmiot będący wykonawcą zostaje wyłoniony w drodze postępowania prowadzonego w trybie zamówień publicznych.
W konsekwencji, Państwa działania w związku z realizacją przedmiotowego Projektu pn. „...” w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet nie stanowią/nie będą stanowiły dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Państwo realizując ww. Projekt w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet nie wykonujecie/nie będziecie wykonywać działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zatem realizacja Projektu w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących kwestii niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i tym samym braku obowiązku odprowadzenia podatku VAT od wpłat mieszkańców i dotacji otrzymanej przez Państwa w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego należy wskazać, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Przepis art. 29a ust. 1 ustawy o VAT jest odpowiednikiem art. 73 ww. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Jak wyżej wskazano Państwa działania w związku z realizacją Projektu pn. „...” w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet nie będą stanowiły dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego w niniejszej sprawie wpłaty mieszkańców wnoszone w związku z dostawą i montażem instalacji fotowoltaicznych oraz kotłów na pellet na rzecz mieszkańców nie będą stanowiły zapłaty za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a w konsekwencji nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem nie będą mieli Państwo obowiązku odprowadzenia podatku VAT od wkładów uiszczanych przez mieszkańców w związku z realizacją Projektu pn. „...” w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Zauważyć należy, że dotacja/dofinansowanie nie funkcjonuje samodzielnie, nie podlega opodatkowaniu jako odrębna kwota, lecz wyłącznie w odniesieniu do czynności, do której jest wypłacana. Jeżeli czynność, do której dopłata jest przyznawana nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatku VAT, to i dopłata do tej czynności nie stanowi elementu ceny oraz nie może być włączona do podstawy opodatkowania.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku nie występuje związek pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację ww. Projektu w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Jak bowiem wskazano wyżej, w zakresie realizacji Projektu pn. „...” w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet nie wykonujecie/nie będziecie Państwo wykonywać działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Państwa działania w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet nie stanowią/nie będą stanowiły dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem otrzymana przez Państwa dotacja, przeznaczona na realizację ww. Projektu w części dotyczącej montażu instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy, nie będzie stanowiła podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym nie będą mieli Państwo obowiązku odprowadzenia podatku VAT od uzyskanej dotacji na dofinansowanie ww. Projektu w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet.
Natomiast w przypadku realizacji przedmiotowego Projektu w części dotyczącej montażu kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych, jak już wskazano powyżej, jeżeli otrzymana dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, to taka dotacja podlega opodatkowaniu VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.
W analizowanym przypadku, w zakresie realizacji Projektu w części dotyczącej montażu kotłów na pellet na nieruchomości stanowiących własność Gminy, nie zachodzi sytuacja, w której wystąpią skonkretyzowane świadczenia w zamian za określone wynagrodzenie. Zatem w odniesieniu do wykonywanych przez Państwa działań w części dotyczącej montażu kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych, nie wystąpi związek pomiędzy otrzymanym dofinansowaniem a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Otrzymane przez Gminę dofinansowanie zostanie przekazane na pokrycie wydatków w zakresie B Projektu i nie będzie stanowiło dla Państwa wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym nie będzie stanowić ono podstawy opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem należy stwierdzić, że otrzymane dofinansowanie na realizację Projektu w części dotyczącej montażu kotłów na pellet w nieruchomościach gminnych nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29 ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwości Państwa dotyczą również kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Zakresu A Projektu tj. dotyczącego montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak już wcześniej wskazano realizacja przedmiotowego Projektu w ramach Zakresu A polegającego na montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych i kotłów na pellet nie podlega/nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie dokonują/nie będą Państwo dokonywać dostawy towarów, ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie występuje/nie wystąpi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonywanymi zakupami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzam, że nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu pn. „...” w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych oraz kotłów na pellet. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ponoszone wydatki na realizację Projektu w części dotyczącej montażu na/w nieruchomościach mieszkańców Gminy instalacji fotowoltaicznych oraz kotłów na pellet nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1-4 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
We wniosku wskazali Państwo, że przedmiotem wniosku jest 1 stan faktyczny i 4 zdarzenia przyszłe, a zatem należna opłata wynosi 200,00 zł. Natomiast wnieśli Państwo opłatę od wniosku w kwocie 280,00 zł. W związku z tym nienależnie uiszczona opłata w kwocie 80,00 zł zostanie Państwu zwrócona.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right