Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDSB1-1.4019.10.2023.3.WK
Opłata od środków spożywczych od napojów, w których udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi powyżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko dotyczące wyłączenia z opłaty od środków spożywczych zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy napojów (…), w których udział masowy soku owocowego wynosi (…)% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi (…) g w przeliczeniu na 100 ml napoju, jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym, w zakresie opłaty od środków spożywczych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 25 maja 2023 r. (wpływ 25 maja 2023 r.), 6 czerwca 2023 r. (wpływ 7 czerwca 2023 r.) oraz 19 czerwca 2023 r. (wpływ 19 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką (...), prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji napojów bezalkoholowych, ujęte w PKWiU sklasyfikowane w grupie 11.07.19 (...).
Wśród wytwarzanych przez Spółkę towarów znajdują się m. in. napoje (...) zawierające dodatek cukru lub innych substancji słodzących.
Mając na względzie obserwowaną w ostatnim czasie zwiększoną koncentrację konsumentów na aspektach zdrowotnych wybieranych przez nich produktów oraz poszukiwanie wyrobów jak najbardziej naturalnych, Spółka wprowadza na rynek nowy produkt (...). To napój (...) występujący w (...) wariantach smakowych: (...).
Wymienione powyżej produkty składają się z: (...) soków owocowych (...). Wprowadzona do produktu ilość soku owocowego, daje (...) g cukru w przeliczeniu na 100 ml wyrobu z zaznaczeniem, że jest to cukier pochodzący wyłącznie z naturalnych soków owocowych, więc nie został on dodany do produktu osobno, tylko występuje w nim naturalnie.
Jednocześnie, wymienione powyżej napoje co do zasady nie zawierają i nie będą zawierać w swoim składzie kofeiny.
W odniesieniu do każdego wyrobu skład surowcowy, w tym udział soku owocowego, będzie uwidoczniony na opakowaniu tego wyrobu, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
W uzupełnieniu wniosku z 25 maja 2023 r. doprecyzowali Państwo opis stanu faktycznego o następujące informacje:
Napoje (...) będące przedmiotem wniosku są napojami ujętymi w PKWiU (2015) w dziale 11 w szczególności w klasie 11.07.19 – pozostałe napoje bezalkoholowe.
Cukier występujący w napoju (...) jako pochodzący z naturalnych soków owocowych jest monosacharydem (...).
Potwierdzamy, że napój (...) będący przedmiotem wniosku nie zawiera w swoim składzie dodatku substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, ze zm.), bądź kofeiny lub tauryny.
Zawartość cukru w napoju (…) wykazana w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie produktu w przeliczeniu na 100 ml przedstawiają poniższe tabele:
(...)
Proces produkcji napojów (…) objętych zakresem przedmiotowym wniosku:
(…)
Potwierdzamy, iż jesteśmy :
- producentem dla zamawiającego w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez Spółkę, a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego;
- podmiotem sprzedającym napoje na rzecz kontrahentów prowadzących sprzedaż hurtową i detaliczną napojów.
Spółka nie prowadzi sprzedaży odbiorcom detalicznym (konsumentom).
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 7 czerwca 2023 r. oraz jego sprostowaniu z 19 czerwca 2023 r. doprecyzowali Państwo, że:
Wyjaśniamy, iż w przypadku produktu jakim jest napój (…) będący przedmiotem wniosku nr 0111-KDSB1-1. 4019.10.2023.1.WK z dnia 25.04.2023 r. uzupełnionego w dniu 25.05.2023 r. występujący w (…) smakach: (…) jesteśmy wyłącznie podmiotem sprzedającym napoje na rzecz Kontrahentów prowadzących sprzedaż hurtową i detaliczną napojów.
Zapewniamy, iż w przypadku (…) nie zmieniamy składu surowcowego produktu pod konkretne zamówienie kupującego. Napój (…) posiada stały skład surowcowy opisany we wniosku z dnia 25.04.2023 r. i szczegółowo doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku z dnia 25.05.2023 r.
(…)
Zatem w uzupełnieniu wniosku z dnia 25.05.2023 r. popełniliśmy błąd wskazując spółkę jako producenta dla zamawiającego, ponieważ dla napoju (…) w rozumieniu ustawy o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022r. poz. 1608) jesteśmy podmiotem sprzedającym napoje na rzecz kontrahentów prowadzących sprzedaż hurtową i detaliczną napojów.
Jesteśmy jego producentem, ale jedynie w interpretacji handlowej i biznesowej.
Pytanie
Czy wytwarzane przez Spółkę i wprowadzane na rynek nowe napoje (...), w których udział soku owocowego wynosi (...)%, zawartość cukru pochodzenia naturalnego wynosi (...) g w przeliczeniu na 100 ml, cukier ten jest wyłącznie składnikiem soku naturalnego będącego składową wyrobu i nie został do niego dodany osobno, wyrób nie zawiera kofeiny, będą wyłączone z opłaty od środków spożywczych zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy o zdrowiu publicznym?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy (Spółki), napoje, o których mowa powyżej, w których to udział soku owocowego w składzie surowcowym wynosi (...)%, a zawartość cukru pochodzenia naturalnego wynosi (...) g w przeliczeniu na 100 ml produktu, nie zawierające kofeiny i tauryny oraz dodatkowych substancji słodzących, spełniają przesłanki określone w art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy o zdrowiu publicznym są wyłączone z opłaty od środków spożywczych przewidzianej tą ustawą. Napoje te są napojami ujętymi w PKWiU (2015) w dziale 11, w szczególności w klasie 11.07.19 – pozostałe napoje bezalkoholowe.
Ponadto w swym składzie surowcowym zawierają (...)% soku owocowego. Cukier zawarty w napoju wg tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykiecie napoju wynosi (...) g w przeliczeniu na 100 ml produktu i jest on (...) monosacharydem pochodzenia naturalnego (sok owocowy).
Proces produkcyjny napoju (...) potwierdza fakt, iż Wnioskodawca na żadnym etapie nie dodaje do napoju dodatkowych substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, ze zm.), bądź kofeiny lub tauryny.
Powyższe fakty potwierdzają słuszność stanowiska Wnioskodawcy o nie naliczaniu opłaty od środków spożywczych od napoju (...).
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza wyrok wydany w dniu 1 marca 2023 roku przez Naczelny Sąd Administracyjny dla przedsiębiorców zobowiązanych do rozliczenia podatku cukrowego (sygn. akt III FSK 1278/22). Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku dotyczące wyłączenia z opłaty od środków spożywczych zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy napojów (...), w których udział masowy soku owocowego wynosi (...)% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi (...) g w przeliczeniu na 100 ml napoju – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy z 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1608), zwanej dalej ustawą,
wprowadzanie na rynek krajowy napojów z dodatkiem:
1) cukrów będących monosacharydami lub disacharydami oraz środków spożywczych zawierających te substancje oraz substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, z późn. zm.) zwanym dalej "rozporządzeniem nr 1333/2008",
2) kofeiny lub tauryny
- podlega opłacie.
Stosownie do art. 12a ust. 2 ustawy,
przez wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w ust. 1, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3.
Natomiast w myśl art. 12b ust. 1 ustawy,
za napój, o którym mowa w art. 12a ust. 1, uważa się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w którego składzie znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Stosownie do art. 12b ust. 2 ustawy,
Opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów:
(…)
5) w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju;
(…)
Zgodnie z art. 12d ust. 1 ustawy,
obowiązek zapłaty opłaty ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej będącej:
1) podmiotem sprzedającym napoje do punktów sprzedaży detalicznej albo prowadzącym sprzedaż detaliczną napojów w przypadku: producenta, podmiotu nabywającego napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju;
2) zamawiającym, w przypadku gdy skład napoju objętego opłatą stanowi element umowy zawartej przez producenta a dotyczącej produkcji tego napoju dla zamawiającego.
Jak stanowi art. 12e ust. 1 ustawy,
obowiązek zapłaty opłaty powstaje z dniem wprowadzenia na rynek krajowy napoju, o którym mowa w art. 12a ust. 1.
Dodatkowo, jak wskazuje art. 12e ust. 3 ustawy,
obowiązek zapłaty opłaty ciąży na podmiocie sprzedającym napoje, o których mowa w art. 12a ust. 1, podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową. W takim przypadku opłatę odprowadza się od wszystkich sprzedanych temu podmiotowi napojów objętych opłatą.
Stosownie do art. 12f ustawy:
1. Na wysokość opłaty składają się następujące części:
1) 0,50 zł za zawartość cukrów w ilości równej lub mniejszej niż 5 g w 100 ml napoju, lub za zawartość w jakiejkolwiek ilości co najmniej jednej substancji słodzącej, o których mowa w rozporządzeniu nr 1333/2008,
2) 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju
- w przeliczeniu na litr napoju.
2. Wysokość opłaty dla napojów zawierających powyżej 5 g cukrów w 100 ml napoju stanowi sumę części, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, z wyłączeniem ust. 7.
(...)
5. Do obliczenia opłaty zawartość cukrów w 100 ml napoju jest zaokrąglana w górę do pełnego grama.
6.Maksymalna wysokość opłaty wynosi 1,2 zł w przeliczeniu na 1 litr napoju.
7. Napoje:
1) w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, (...) zawierające powyżej 5 g cukrów w 100 ml napoju są objęte wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie produkcji napojów bezalkoholowych, ujętych w PKWiU w grupie 11.07.19 (...). Wśród produkowanych przez Państwa towarów znajdują się także napoje (...) zawierające dodatek cukru lub innych substancji słodzących.
Wprowadzają Państwo na rynek krajowy nowy napój (...) występujący w (…) wariantach smakowych: (…). Napoje zawierają w swoim składzie soki owocowe, (…), a także są ujęte w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w dziale 11. Zawartość cukrów wykazana w tabeli wartości odżywczych zamieszczonej na etykietach produktów w przeliczeniu na 100 ml wynosi (…) g. Wskazali Państwo również, że cukier występujący w napojach jest monosacharydem (…) oraz pochodzi on z soków owocowych. Udział masowy soku owocowego w napoju wynosi (…)% składu surowcowego. Napoje nie zawierają w swoim składzie dodatku substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (Dz. Urz. UE L 354 z 31.12.2008, str. 16, ze zm.), bądź kofeiny lub tauryny.
Wyjaśnili Państwo, że proces produkcji napojów (…) polega m.in. na (…).
Doprecyzowali Państwo także, że jesteście podmiotem sprzedającym napoje na rzecz kontrahentów prowadzących sprzedaż hurtową i detaliczną napojów.
Państwa wątpliwość budzi, czy wytwarzane oraz wprowadzane na rynek napoje (...), w których udział masowy soku owocowego wynosi (…)% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi (…) g w przeliczeniu na 100 ml napoju będą wyłączone z opłaty od środków spożywczych zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy.
Jak wynika z wyżej powołanych przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów ujętych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11, w składzie których znajduje się co najmniej jedna z substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1, z wyłączeniem substancji występujących w nich naturalnie.
Należy zauważyć, że w art. 12a ust. 1 ustawy wskazano konkretne substancje, których dodanie do napoju rodzi obowiązek zapłaty opłaty. Jednocześnie ustawa nie precyzuje sformułowania „substancje występujące w nich naturalnie”.
Natomiast jak wskazano w uzasadnieniu do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów (Druk sejmowy nr 210) „przez substancje występujące naturalnie rozumie się substancje, które nie zostały dodane do produktu, natomiast znajdują w składzie zgodnie z jego charakterystyką, np. cukry występujące w owocach (w odniesieniu do soków) lub kofeina zawarta w naparze z kawy”.
Ustawodawca substancje występujące naturalnie odnosi do napoju podlegającego opłacie, a nie do składników, na bazie których napój jest wyprodukowany. Tym samym substancje występujące naturalnie w napoju powinny być zgodne z charakterystyką napoju, a nie jego składników.
W związku z powyższym środki spożywcze zawierające cukry będące monosacharydami lub disacharydami, nawet występujące naturalnie w tych środkach spożywczych, dodane w trakcie procesu produkcji napoju – nie stanowią substancji występujących w nim naturalnie. Sok owocowy zawierający występujący w nim naturalnie cukier, dodawany w procesie produkcyjnym napoju, stanowi dodatek środka spożywczego zawierającego cukier. W konsekwencji, nie można mówić o „cukrach występujących naturalnie” w napojach opisanych we wniosku.
Tym samym, napoje będące przedmiotem wniosku spełniają definicję napoju, o którym mowa w art. 12b ust. 1 ustawy. Napoje te są ujęte w dziale 11 PKWiU oraz zawierają w swoim składzie dodatek substancji wymienionych w art. 12a ust. 1 ustawy (środki spożywcze zawierające cukry - soki owocowe).
Powołany powyżej art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy stanowi, że opłacie od środków spożywczych nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów jest mniejsza lub równa 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Jednocześnie należy zauważyć, że w świetle przytoczonego wcześniej art. 12f ust. 7 pkt 1 ustawy napoje, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, zawierające powyżej 5g cukrów w 100 ml napoju są objęte wyłącznie częścią opłaty, o której mowa w ust. 1 pkt 2, czyli 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju w przeliczeniu na litr napoju.
W związku z powyższym, nie można zgodzić się z Państwem, iż napoje będące przedmiotem wniosku będą wyłączone z opłaty od środków spożywczych zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy, gdyż przepis ten stanowi, iż opłacie nie podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, a zawartość cukrów w napoju nie przekracza 5g/ 100 ml napoju. Natomiast w analizowanej sprawie z uwagi na zawartość cukru w wyrobach, powyżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju, przedmiotowe napoje (…) będą objęte wyłącznie częścią opłaty tj. za każdy gram cukrów powyżej 5 g/100 ml napoju w przeliczeniu na litr napoju.
Jak wynika z cytowanych powyżej przepisów ustawy, opłacie od środków spożywczych podlega wprowadzenie na rynek krajowy napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy. Z kolei przez wprowadzenie na rynek krajowy tych napojów zgodnie z art. 12a ust. 2 ustawy, rozumie się sprzedaż napojów przez podmioty obowiązane do zapłaty opłaty, o których mowa w art. 12d ust. 1, do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna oraz sprzedaż detaliczna napojów przez: producenta, podmiot, o którym mowa w art. 12d ust. 1 pkt 2, podmiot nabywający napoje w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importera napoju, albo sprzedaż w przypadku, o którym mowa w art. 12e ust. 3 (sprzedaż napojów do podmiotu prowadzącego jednocześnie sprzedaż detaliczną oraz hurtową).
W świetle powyższego będziecie Państwo zobowiązani do uiszczenia opłaty od środków spożywczych z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy (sprzedaży do kontrahentów prowadzących równocześnie sprzedaż hurtową i detaliczną) napojów, w których udział masowy soku owocowego wynosi (…)% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi (…) g w przeliczeniu na 100 ml napoju, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12f ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 12f ust. 7 pkt 1 ustawy.
Wysokość opłaty powinna zatem zostać obliczona, w przeliczeniu na litr napoju, w wysokości 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej 5 g w 100 ml napoju.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie wyłączenia z opłaty od środków spożywczych zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 5 ustawy napojów (…), w których udział masowy soku owocowego wynosi (…)% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi (…) g w przeliczeniu na 100 ml napoju – należało uznać za nieprawidłowe.
Końcowo odnosząc się do powołanego przez Państwa we własnym stanowisku w sprawie wyroku z 1 marca 2023 r. sygn. akt III FSK 1278/22 wskazać należy, iż zapadł on w indywidualnej sprawie. Organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right