Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.224.2023.2.KK
Ustalenie czy usługa załadunku sztuk padłych zwierząt gospodarskich, świadczona przez rolnika prowadzącego działalność rolniczą na rzecz firmy zajmującej się odbiorem padłego zwierzęcia i jego unieszkodliwieniem (utylizacją), jest usługą rolniczą korzystającą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, którą należy udokumentować wystawieniem przez nabywcę usługi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wskazania, czy usługa załadunku sztuk padłych zwierząt gospodarskich, świadczona przez rolnika prowadzącego działalność rolniczą na rzecz firmy zajmującej się odbiorem padłego zwierzęcia i jego unieszkodliwieniem (utylizacją), jest usługą rolniczą korzystającą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, którą należy udokumentować wystawieniem przez nabywcę usługi, tj. Wnioskodawcę, faktury VAT RR. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 czerwca 2023 r. (wpływ 27 czerwca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której podstawowym przedmiotem jest zbiórka, transport i unieszkodliwianie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym sztuk padłych zwierząt gospodarskich.
Spółka – Wnioskodawca planuje zawrzeć umowy z rolnikami (właścicielami gospodarstw rolnych, w których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie), na podstawie których rolnicy będą dokonywać, za wynagrodzeniem, załadunku sztuk padłych zwierząt pochodzących z ich gospodarstwa na pojazdy przeznaczone do odbioru ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, należące do Wnioskodawcy.
Usługa załadunku sztuk padłych byłaby świadczona przez rolników, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, tylko działalność rolniczą i dotyczyłaby wyłącznie sztuk padłych zwierząt gospodarskich utrzymywanych w ich gospodarstwach rolnych.
Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Rolnicy, którzy będą świadczyć na rzecz Wnioskodawcy usługę załadunku sztuk padłych zwierząt, będą rolnikami ryczałtowymi w myśl art. 2 pkt 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy usługa załadunku sztuk padłych, świadczona przez rolnika prowadzącego działalność rolniczą na rzecz firmy zajmującej się odbiorem padłego zwierzęcia i jego unieszkodliwieniem (utylizacją), jest usługą rolniczą korzystającą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, którą należy udokumentować wystawieniem przez nabywcę usługi, tj. Wnioskodawcę, wystawieniem faktury VAT RR?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, usługa załadunku sztuk padłych na pojazd Wnioskodawcy, świadczona przez rolnika prowadzącego gospodarstwo rolne, w którym utrzymywane są zwierzęta gospodarskie, jest usługą rolniczą, korzystającą ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Z uwagi na powyższe, właściwe jest udokumentowanie wskazanej usługi wystawieniem przez Wnioskodawcę faktury VAT RR.
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Przez produkty rolne – rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).
Z kolei przez usługi rolnicze rozumie się:
a)usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0).
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez rolników usługi załadunku padłych zwierząt, we własnym gospodarstwie rolnym na rzecz firmy utylizacyjnej, będą miały bezpośredni związek z prowadzoną przez nich działalnością rolniczą.
Biorąc pod uwagę fakt, że zwalnia się od podatku VAT dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, nabywający produkty rolne lub usługi od rolnika ryczałtowego ma obowiązek udokumentować takie nabycie wystawiając w dwóch egzemplarzach fakturę VAT RR.
W sytuacji, w której Wnioskodawca będzie nabywał od rolników ryczałtowych usługi w postaci załadunku sztuk padłych zwierząt gospodarskich pochodzących z gospodarstwa takiego rolnika, będzie on zobowiązany do dokumentowania nabycia usługi załadunku fakturą VAT RR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W świetleart. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu, niebędące dostawą towarów.
Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym związaną z tym świadczeniem.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy:
Przez działalność rolniczą rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro'', fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
W świetle art. 2 pkt 19 ustawy:
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Według art. 2 pkt 20 ustawy:
Przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 21 ustawy:
Przez usługi rolnicze rozumie się:
a)usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
b)usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
c)usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
d)wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0);
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Stosownie do art. 295 ust. 1 pkt 5 Rozdziału 2 Wspólny system ryczałtowy dla rolników Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
„Usługi rolnicze” oznaczają usługi, w szczególności te wymienione w załączniku VIII, świadczone przez rolnika, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim, a które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej.
Zatem za usługi rolnicze należy uznać usługi świadczone przez rolnika, czyli podatnika prowadzącego działalność w ramach gospodarstwa rolnego, leśnego lub rybackiego, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w takim gospodarstwie.
Zgodnie z załącznikiem nr VIII do Dyrektywy 2006/112/WE Rady zawierającym przykładowy wykaz usług rolniczych, o których mowa w art. 295 ust. 1 pkt 5:
(1)Prace przy uprawie ziemi, koszenie, młócenie, wyciskanie, zbiór i żniwa, sianie i sadzenie;
(2)pakowanie i przygotowywanie do sprzedaży, np. suszenie, czyszczenie, rozdrabnianie, odkażanie oraz silosowanie produktów rolnych;
(3)przechowywanie produktów rolnych;
(4)dozór nad trzodą, chów i tucz;
(5)wynajem do celów rolniczych sprzętu używanego zwykle w gospodarstwach rolnych, leśnych lub rybackich;
(6)pomoc techniczna;
(7)zwalczanie chwastów i szkodników, opylanie i opryskiwanie upraw oraz ziemi;
(8)obsługa sprzętu nawadniającego i odwadniającego;
(9)obcinanie gałęzi, ścinanie drzew i inne usługi leśne.
W tym miejscu należy wskazać, że powyższa lista nie ma charakteru zamkniętego. Oznacza to, że wszystkie czynności, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem siły roboczej lub przy użyciu sprzętu w gospodarstwie rolnym, będą stanowiły usługi rolnicze.
Przepisy art. 115 – 118 ustawy określają szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych, w tym zasady nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług produktów rolnych lub usług rolniczych od rolnika ryczałtowego.
Zgodnie z art. 115 ust. 1 ustawy:
Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
Na podstawie art. 116 ust. 1 ustawy:
Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
W oparciu o art. 116 ust. 2 ustawy:
Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako "Faktura VAT RR" i zawierać co najmniej:
1)imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2)numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
3)(uchylony)
4)datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
5)nazwy nabytych produktów rolnych;
6)jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
7)cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
8)wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
9)stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
10)kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
11)wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
12)kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
13)czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
Stosownie do art. 116 ust. 3 ustawy,
Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu:
„Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.
Jak stanowi art. 116 ust. 6 ustawy:
Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
1)nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
2)zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
3)w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.
Ponadto, w myśl art. 118 ustawy:
Przepisy art. 115, art. 116 ust. 1-3a i 5-10 oraz art. 117 stosuje się odpowiednio w przypadku wykonywania przez rolnika ryczałtowego usług rolniczych na rzecz podatników podatku, którzy rozliczają ten podatek.
Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której podstawowym przedmiotem jest zbiórka, transport i unieszkodliwianie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym sztuk padłych zwierząt gospodarskich. Spółka – Wnioskodawca planuje zawrzeć umowy z rolnikami (właścicielami gospodarstw rolnych, w których utrzymywane są zwierzęta gospodarskie), na podstawie których rolnicy będą dokonywać, za wynagrodzeniem, załadunku sztuk padłych zwierząt pochodzących z ich gospodarstwa na pojazdy przeznaczone do odbioru ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, należące do Wnioskodawcy. Usługa załadunku sztuk padłych byłaby świadczona przez rolników, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej, tylko działalność rolniczą i dotyczyłaby wyłącznie sztuk padłych zwierząt gospodarskich utrzymywanych w ich gospodarstwach rolnych.
Rolnicy, którzy będą świadczyć na rzecz Wnioskodawcy usługę załadunku sztuk padłych zwierząt, będą rolnikami ryczałtowymi w myśl art. 2 pkt 19 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy usługa załadunku sztuk padłych zwierząt gospodarskich, świadczona przez rolnika prowadzącego działalność rolniczą na rzecz firmy zajmującej się odbiorem padłego zwierzęcia i jego unieszkodliwieniem (utylizacją), jest usługą rolniczą korzystającą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, którą należy udokumentować wystawieniem przez nabywcę usługi, tj. Wnioskodawcę, faktury VAT RR.
Ze wskazanego wyżej art. 2 pkt 21 ustawy wynika, że przez usługi rolnicze rozumie się usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt.
Z uwagi na powyższe należy stwierdzić, że świadczone przez rolników usługi załadunku padłych zwierząt we własnym gospodarstwie rolnym na rzecz firmy utylizacyjnej, będą miały bezpośredni związek z prowadzoną przez nich działalnością rolniczą, zatem będą stanowić usługi rolnicze.
Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że usługa załadunku sztuk padłych zwierząt gospodarskich świadczona przez rolnika ryczałtowego na rzecz Wnioskodawcy, będzie usługą rolniczą korzystającą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ponadto Wnioskodawca – nabywca usługi rolniczej świadczonej przez rolnika ryczałtowego – zobowiązany będzie do wystawienia faktury VAT RR dokumentującej nabycie tej usługi.
Podsumowując, usługa załadunku sztuk padłych zwierząt gospodarskich, świadczona przez rolnika prowadzącego działalność rolniczą na rzecz firmy zajmującej się odbiorem padłego zwierzęcia i jego unieszkodliwieniem (utylizacją), będzie usługą rolniczą korzystającą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, którą należy udokumentować wystawieniem przez nabywcę usługi, tj. Wnioskodawcę, faktury VAT RR.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).