Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.180.2023.3.MW
Ustalenie, czy wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie od Kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami) w ramach WDT, jak i samo otrzymanie takiej sumy pieniężnej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, ustalenia, czy wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie od Kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami) w ramach WDT, jak i samo otrzymanie takiej sumy pieniężnej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z (…) r. (data wpływu … r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Spółka z ograniczona odpowiedzialnością z siedzibą w (…) - zwana dalej również: „Spółką” lub „Wnioskodawcą” - jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…) – (…). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT i zarejestrowana jest jako podatnik VAT UE.
Przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest produkcja konstrukcji metalowych i ich części (PKD 25.11.Z). Produkowane przez Spółkę konstrukcje metalowe i ich części wykorzystywane są do montażu (…).
Spółka prowadzi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (zwaną dalej również: „WDT”) - w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - czyli dokonuje wywozu towarów z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Głównym odbiorcą produktów Spółki jest X APS czyli spółka prawa (…) (zwana dalej również: „Kontrahentem z UE”). X APS jest także podmiotem zarejestrowanym na terenie Unii Europejskiej, która również jest czynnym podatnikiem podatku VAT UE.
Produkcja towarów przez Wnioskodawcę - w ramach składanych zamówień przez Kontrahenta z UE - jest procesem długotrwałym i złożonym, a przede wszystkim wymaga dużych nakładów finansowych. Zdarzają się sytuacje, w których od momentu rozpoczęcia produkcji w ramach złożonego zamówienia do momentu jej zakończenia, a następnie finalizacji sprzedaży towarów na rzecz X APS mija kilka lub nawet kilkanaście miesięcy.
W związku z powyższym - w szczególności z uwagi na długotrwały i kosztowny proces produkcyjny towarów - Wnioskodawca zamierza występować do X APS o zapłatę ustalonej sumy pieniężnej na poczet kosztów związanych z produkcją towarów w ramach złożonych zamówień. Wpłacona przez X APS ustalona suma pieniężna będzie miała charakter zaliczki/przedpłaty, co będzie miało na celu zabezpieczenie ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków w procesie produkcyjnym towarów w ramach złożonych przez Kontrahenta z UE zamówień.
W jednym czasie Wnioskodawca realizuje na rzecz X APS co najmniej kilka zamówień (czyli produkuje towary w ramach kilku odrębnych zamówień), natomiast wpłacana przez X APS zaliczka/przedpłata nie będzie wpłacana z przeznaczeniem na realizację określonego z góry zamówienia. Wysokość zaliczki/przedpłaty ustalana będzie wspólnie przez strony w oparciu o wartości będących w realizacji zamówień oraz stopnia ich zaawansowania. W momencie wpłaty zaliczki/przedpłaty zarówno Wnioskodawca, jak i Kontrahent z UE nie będą wiedzieć, w jakich wysokościach i na rzecz których zamówień zaliczka/przedpłata zostanie zaliczona. Ostatecznie X APS w porozumieniu z Wnioskodawcą będą decydować, z którym zamówieniem wpłacona przez X APS zaliczka/przedpłata zostanie rozliczona. Po wykorzystaniu przez Wnioskodawcę wpłaconej zaliczki/przedpłaty, X APS będzie dokonywać ponownie wpłaty sumy pieniężnej mającej charakter zaliczki/przedpłaty.
Wnioskodawca będzie przeznaczał zaliczkę/przedpłatę na wydatki związane z produkcją towarów w ramach będących w realizacji zamówień (w ramach WDT). Taka praktyka będzie mieć na celu utrzymanie przez Spółkę odpowiedniej płynności finansowej podczas procesu produkcyjnego towarów zamówionych przez Kontrahenta z UE.
X APS zasygnalizowała Wnioskodawcy, że zamierza występować do Wnioskodawcy o wydawanie dokumentu księgowego (faktury) potwierdzającej przedmiotową transakcję, tj. wpłatę ustalonej zaliczki/przedpłaty. X APS dla swojego zabezpieczenia chce bowiem otrzymać pełnoprawny dokument z tytułu wpłaconej zaliczki/przedpłaty (proforma takim dokumentem nie jest). Dokument księgowy (faktura zaliczkowa) ma więc dotyczyć sytuacji, w których wytworzenie i dostawa towarów w ramach WDT jeszcze nie nastąpiły i nie wiadomo również na poczet którego z realizowanych zamówień będzie zaliczona.
Wnioskodawca - z uwagi na chęć potrzymania właściwych relacji biznesowych - zamierza wystawiać na rzecz Kontrahenta z UE, na jego wyraźną prośbę fakturę zaliczkową z tytułu zapłaty wyżej opisanej zaliczki/przedpłaty w ramach WDT.
Pytanie w zakresie podatku VAT (oznaczone nr 1 we wniosku)
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie od Kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami) w ramach WDT, jak i samo otrzymanie takiej sumy pieniężnej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku VAT
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie od Kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami) w ramach WDT, jak i samo otrzymanie takiej sumy pieniężnej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w zakresie WDT powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zrealizowane zostanie zamówienie, z którym zaliczka/przedpłata została rozliczona, natomiast otrzymanie zaliczki/przedpłaty i wystawienie faktury zaliczkowej z tytułu WDT nie wpłynie na powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931) (zwanej dalej: „ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (zwana dalej również: „WDT”). Na mocy art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Natomiast zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwila wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, z zastrzeżeniem ust. 4.
Należy również zwróci: uwagę na art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że: 1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi; 2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju; 3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje te dostawy towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Zgodnie z art. 42 ust. 12 pkt 1 ustawy o VAT jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres kwartalny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 za następny okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2. Natomiast zgodnie z art. 42 ust. 12 pkt 2 ustawy o VAT jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres miesięczny - podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawki właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 4 ppkt a) i b) ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2 z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy: wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a także czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.
Natomiast zgodnie z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1 jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 (z pewnymi określonymi w przepisach prawa wyjątkami).
Tym samym, podatnik jest zobligowany do wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem dostawy towarów lub usług, za wyjątkiem sytuacji, gdy zapłata ta dotyczy WDT.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa, Wnioskodawca wskazuje, że podatnik nie powinien wystawiać faktury dokumentującej otrzymanie części zapłaty (zaliczki/przedpłaty) na poczet WDT, nawet na żądanie Kontrahenta z UE.
Mając powyższe na uwadze, wystawienie przez Wnioskodawcę faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie zaliczki/przedpłaty w ramach WDT na wyraźne żądanie Kontrahenta z UE - w celu utrzymania prawidłowych relacji biznesowych - nie powinno skutkować dla Wnioskodawcy obowiązkiem podatkowym w zakresie podatku VAT. W ocenie Wnioskodawcy po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu faktury dokumentującej zaliczkę/przedpłatę w ramach WDT.
Wnioskodawca zwraca również uwagę na uchylony już art. 20 ust. 3 ustawy o VAT, który stanowił, że jeżeli przed dokonaniem WDT otrzymano całość lub część ceny, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny. Tym samym o braku powstania obowiązku podatkowego w zakresie VAT - w przypadku wystawienia przez Spółkę na żądanie Kontrahenta z UE faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie zaliczki/przedpłaty w ramach WDT - przesądza również uchylenie ww. przepisu i późniejsze wprowadzenie przepisów art. 106b ust. 1 pkt 4 oraz ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT (przepisy przytoczone powyżej).
W związku z powyższym brak powstania obowiązku podatkowego w zakresie VAT wprost wynika z treści art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT traktując WDT jako wyjątek od obowiązku wystawienia faktury zaliczkowej w przypadku otrzymania zaliczki/przedpłaty. Zatem nawet ewentualne wystawienie Kontrahentowi z UE, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, faktury dokumentującej otrzymanie zaliczki/przedpłaty dotyczącej WDT (z uwagi na prośbę Kontrahenta z UE), nie wywoła prawnopodatkowego skutku w postaci powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powinien odnosić się do całej wartości zamówienia, w tym kwot objętych wcześniejszymi fakturami zaliczkowymi, które zaliczone zostały na poczet tego zamówienia.
Podsumowując, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług w zakresie WDT powstanie - tak jak stanowi art. 20 ust. 1 ustawy o VAT - 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dostarczony zostanie towar (a więc zrealizowane zostanie zamówienie, z którym zaliczka/przedpłata została rozliczona), natomiast otrzymanie zaliczki/przedpłaty z tytułu WDT, jak i udokumentowanie tej zaliczki/przedpłaty fakturą zaliczkową nie wpłynie na powstanie obowiązku podatkowego w podatku VAT.
Podsumowując zagadnienie związane z pierwszym pytaniem, w ocenie Wnioskodawcy aktualnie ustawa o VAT nie zawiera przepisów, które stanowiłyby podstawę powstania po stronie Spółki obowiązku podatkowego VAT w przypadku wystawienia na rzecz Kontrahenta z UE faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie zaliczki/przedpłaty w ramach WDT. Zatem zgodnie z obowiązującymi przepisami, otrzymanie zaliczki/przedpłaty z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak i udokumentowanie tej zaliczki/przedpłaty fakturą zaliczkową nie wpłynie na powstanie obowiązku podatkowego w VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( ).
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zasady wystawiania faktur regulują przepisy art. 106a-106n ustawy.
Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
W świetle art. 106b ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy o podatku od towarów i usług:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów stwierdzić należy, obowiązek wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności (tzw. faktury zaliczkowej) nie dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Na powyższe nie ma również wpływu żądanie otrzymania faktury zaliczkowej sformułowane przez nabywcę towaru.
Stwierdzić zatem należy, że brak jest podstaw wystawienia faktury zaliczkowej w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT i jest zarejestrowana jest jako podatnik VAT UE. Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest m.in. produkcja konstrukcji metalowych i ich części. Produkowane przez Spółkę konstrukcje metalowe i ich części wykorzystywane są do montażu (…). Spółka prowadzi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - dokonuje wywozu towarów z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Głównym odbiorcą produktów Spółki jest X APS czyli spółka prawa (…). X APS jest także podmiotem zarejestrowanym na terenie Unii Europejskiej, która jest czynnym podatnikiem podatku VAT UE. Z uwagi na długotrwały i kosztowny proces produkcyjny towarów - Wnioskodawca zamierza występować do X APS o zapłatę ustalonej sumy pieniężnej na poczet kosztów związanych z produkcją towarów w ramach złożonych zamówień. Wpłacona przez X APS ustalona suma pieniężna będzie miała charakter zaliczki/przedpłaty, co będzie miało na celu zabezpieczenie ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków w procesie produkcyjnym towarów w ramach złożonych przez Kontrahenta z UE zamówień.
W jednym czasie Wnioskodawca realizuje na rzecz X APS co najmniej kilka zamówień (czyli produkuje towary w ramach kilku odrębnych zamówień), natomiast wpłacana przez X APS zaliczka/przedpłata nie będzie wpłacana z przeznaczeniem na realizację określonego z góry zamówienia. W momencie wpłaty zaliczki/przedpłaty zarówno Wnioskodawca, jak i Kontrahent z UE nie będą wiedzieć, w jakich wysokościach i na rzecz których zamówień zaliczka/przedpłata zostanie zaliczona. Ostatecznie X APS w porozumieniu z Wnioskodawcą będą decydować, z którym zamówieniem wpłacona przez X APS zaliczka/przedpłata zostanie rozliczona. Po wykorzystaniu przez Wnioskodawcę wpłaconej zaliczki/przedpłaty, X APS będzie dokonywać ponownie wpłaty sumy pieniężnej mającej charakter zaliczki/przedpłaty.
X APS zasygnalizowała Wnioskodawcy, że zamierza występować do Wnioskodawcy o wydawanie dokumentu księgowego (faktury) potwierdzającej przedmiotową transakcję, tj. wpłatę ustalonej zaliczki/przedpłaty. Dokument księgowy (faktura zaliczkowa) ma więc dotyczyć sytuacji, w których wytworzenie i dostawa towarów w ramach WDT jeszcze nie nastąpiły i nie wiadomo również na poczet którego z realizowanych zamówień będzie zaliczona.
Wnioskodawca zamierza wystawiać na rzecz Kontrahenta z UE, na jego wyraźną prośbę fakturę zaliczkową z tytułu zapłaty wyżej opisanej zaliczki/przedpłaty w ramach WDT.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie od Kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami), w ramach WDT, jak i samo otrzymanie takiej sumy pieniężnej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów w pierwszej kolejności stwierdzić należy, że nawet na żądanie kontrahenta z innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej nie powinni Państwo wystawiać faktur dokumentujących otrzymanie zaliczek dotyczących wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru. Wynika to wprost z treści art. 106b ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy. Jak bowiem stanowi ten przepis: „na żądanie nabywcy towaru ( ) podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą ( ) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ( )”.
Wskazać należy, że w myśl art. 20 ust. 1 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tej dostawy, z zastrzeżeniem ust. 4.
Przepis ten zobowiązuje podatnika rozliczającego podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do rozpoznania obowiązku podatkowego 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, chyba że przed tym dniem podatnik, będący dostawcą towarów, wystawił fakturę. Wówczas bowiem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Jednocześnie wskazać należy, że ustawodawca odstąpił od określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Przepisy dotyczące obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów nie opisują przypadku otrzymania całości lub części ceny, tzw. zaliczki/przedpłaty. Tym samym otrzymanie zapłaty w trybie zaliczkowym, jak i otrzymanie całości zapłaty przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, nie rodzi obowiązku podatkowego.
W świetle powyższego, jeśli – mimo braku takiego obowiązku - wystawią Państwo „fakturę zaliczkową”, dokumentującą otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, to jej wystawienie nie będzie powodowało powstania obowiązku podatkowego. Również otrzymanie sumy pieniężnej od Kontrahenta w formie zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami, w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nie spowoduje powstania po stronie Spółki obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Wobec tego Państwa stanowisko, zgodnie z którym wystawienie faktury zaliczkowej dokumentującej otrzymanie od Kontrahenta z UE sumy pieniężnej (mającej charakter zaliczki/przedpłaty w związku z realizowanymi zamówieniami) w ramach WDT, jak i samo otrzymanie takiej sumy pieniężnej nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane osobne rozstrzygnięcie.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa wątpliwości wyrażonych w zadanym pytaniu. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.