Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.245.2023.2.MZ

Możliwość skorzystania z ulgi na zabytki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 20 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 czerwca 2023 r. (wpływ 15 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

9 czerwca 2022 r., jako osoba fizyczna, nabył Pan aktem notarialnym nieruchomość zabytkową – pałac w stylu barokowym, otoczony parkiem. Nieruchomość wpisana jest do rejestru zabytków Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w X. Budynek pałacu posiada własny nr wpisu … ze względu na rosnące w nim pomniki przyrody.

Na terenie parku zostały w 2022 r. przeprowadzone prace konserwatorskie, na które Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał pozwolenie w formie postanowienia z … 2022 r., Nr … wraz z zaleceniami. Konieczność przeprowadzenia prac wynikała z zasad prowadzenia pielęgnacji drzewostanu, w celu zapobieżenia i zahamowania procesów destrukcji roślin. Czynności pielęgnacyjne zostały wykonane, zgodnie z wytycznymi zawartymi w ww. postanowieniu, przez firmę zajmującą się profesjonalnie tego typu zabiegami pielęgnacyjnymi. 3 grudnia 2022 r. firma (będąca czynnym podatnikiem VAT) wystawiła fakturę VAT za usługę. Wystawiona faktura została zapłacona przez właściciela zabytku przelewem bankowym. Rozlicza się Pan z podatku dochodowego od osób fizycznych podatkiem liniowym.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że Pana przychody w 2022 r. były opodatkowane podatkiem dochodowym liniowym. Pałac oraz park stanowią zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Pałac, jak i sam park mają samodzielne, odrębne wpisy w rejestrze zabytków prowadzonym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w X. Park posiada nr rejestracyjny …

Na prace konserwatorskie na terenie parku zostały przez Pana poniesione wydatki w postaci zabiegu - mulczowania terenu. Prace w całości zostały wykonane na przełomie października i listopada 2022 r. Posiada Pan zaświadczenie, wystawione przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w X potwierdzające wykonanie prac konserwatorskich - zgodnie z zaleceniami Konserwatora Zabytków. Zakres prac nie wykroczył poza pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Wszystkie prace zostały sfinansowane z Pana własnych zasobów i nie otrzymał Pan jakiegokolwiek dofinansowania na powyższe prace oraz zwrotu poniesionych na nie wydatków.

Wykonane prace konserwatorskie spełniają definicję prac, wymienionych w art. 26hb ust. 12 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Były to prace spełniające rolę działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji (art. 3 pkt 6 ustawy o ochronie zabytków). Wszystkie wydatki opisane we wniosku są udokumentowane fakturą VAT, a podatnik VAT nie korzysta ze zwolnienia z tego podatku i na dzień wystawienia faktury (3 grudnia 2022 r.) jest czynnym podatnikiem VAT. Faktura za usługę została wystawiona na Pana imię i nazwisko. W zeznaniu za 2022 r. chciałby Pan skorzystać z ulgi przewidzianej w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należność za wystawioną fakturę została uregulowana przelewem bankowym 13 grudnia 2022 r.

Pytanie

Czy ma Pan prawo do skorzystania i rozliczenia w zeznaniu rocznym za 2022 r. z ulgi przewidzianej w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, ma Pan prawo skorzystać z ulgi przewidzianej w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ww. przepis pozwala odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach ulgi wydatki poniesione przez podatnika na odpłatne nabycie zabytku, pod warunkiem poniesienia wydatku o charakterze remontowo-konserwatorskim.

Nabył Pan odpłatnie wyżej opisany zabytek. Poniósł Pan również wydatki, które miały charakter konserwatorski. Wykonane prace spełniają warunek prac konserwatorskich w rozumieniu art. 3 ust. 6 ustawy o ochronie zabytków. Teren, na którym były wykonywane prace spełnia warunek definicji zabytku, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. g) ustawy o ochronie zabytków.

Uzyskał Pan również wymagane art. 36 ww. ustawy, pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Posiadana przez Pana faktura VAT za wykonywane prace oraz potwierdzenie przelewu kwoty wskazanej na fakturze są, Pana zdaniem, dowodem poniesienia wydatku, wymaganego art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

1 stycznia 2022 r. do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.) został dodany art. 26hb, dotyczący ulgi na zabytki.

Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265) zmieniła niektóre rozwiązania dotyczące tej ulgi. Zmiany te weszły w życie 1 stycznia 2023 r., natomiast na mocy przepisu przejściowego (art. 20 ustawy zmieniającej), wydatki poniesione do 31 grudnia 2022 r. są odliczane w ramach ulgi na zabytki na dotychczasowych zasadach.

W analizowanej sytuacji poniósł Pan wydatki w 2022 r. Wobec tego, oceny, czy wydatki te uprawniają Pana do skorzystania z ulgi na zabytki należy dokonać w oparciu o przepisy art. 26hb w brzmieniu obowiązującym w 2022 r.

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się ewidencji zabytków;

3)na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek, o którym mowa w pkt 2.

W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych – w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie – w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Stosownie do art. 26hb ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w:

1)ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności;

2)ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury;

3)ust. 1 pkt 3 uznaje się dzień nabycia własności.

Zgodnie z art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o który mowa w art. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

W myśl art. 26hb ust. 7 pkt 2 omawianej ustawy:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym po raz pierwszy na rzecz nabytego zabytku nieruchomego poniesiono wydatki określone w ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 26hb ust. 8 cyt. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043 oraz z 2022 r. poz. 1846 i 2180);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli m.in. wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840).

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

· prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

· prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

· roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)krajobrazami kulturowymi,

b)układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)dziełami architektury i budownictwa,

d)dziełami budownictwa obronnego,

e)obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)cmentarzami,

g)parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

Ponadto zgodnie z przepisem art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W przypadku wydatków poniesionych do 31 grudnia 2022 r. na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

- być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków w momencie ponoszenia wydatku,

- posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

- posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

- posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Od 1 stycznia 2023 r. w przypadku wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi:

- być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków w momencie ponoszenia wydatku,

- posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac,

- po poniesieniu wydatku, uzyskać zaświadczenia wojewódzkiego konserwatora zabytków o wykonaniu odpowiednich prac, a odliczenie będzie możliwe w zeznaniu składanym po jego otrzymaniu,

- posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

- dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

- odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

- wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

- wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

W przypadku, gdy kwota rocznego dochodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Ponadto, odliczenie na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć wydatki na odpłatne nabycie zabytku nieruchomego od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że:

- jest Pan właścicielem nieruchomości, wpisanej do rejestru zabytków -pałacu otoczonego parkiem;

- pałac oraz park stanowią zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – pałac, jak i sam park mają samodzielne, odrębne wpisy w rejestrze zabytków prowadzonym przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków;

- w 2022 r. rozliczał się Pan z podatku dochodowego od osób fizycznych podatkiem liniowym;

- na terenie parku zostały w 2022 r. przeprowadzone prace konserwatorskie, na które Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał pozwolenie w formie postanowienia wraz z zaleceniami, a czynności pielęgnacyjne zostały wykonane, zgodnie z wytycznymi zawartymi w ww. postanowieniu;

- na prace konserwatorskie na terenie parku zostały przez Pana poniesione wydatki w postaci zabiegu - mulczowania terenu. Prace w całości zostały wykonane na przełomie października i listopada 2022 r.;

- posiada Pan zaświadczenie, wystawione przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków potwierdzające wykonanie prac konserwatorskich - zgodnie z zaleceniami Konserwatora Zabytków;

- zakres prac nie wykroczył poza pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków- były to prace spełniające rolę działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji (art. 3 pkt 6 ustawy o ochronie zabytków);

- wszystkie prace zostały sfinansowane z Pana własnych zasobów i nie otrzymał Pan jakiegokolwiek dofinansowania na powyższe prace oraz zwrotu poniesionych na nie wydatków;

- wykonane prace konserwatorskie spełniają definicję prac, wymienionych w art. 26hb ust. 12 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

- wydatki opisane we wniosku są udokumentowane fakturą VAT, a podatnik VAT nie korzystał ze zwolnienia z tego podatku i na dzień wystawienia faktury (3 grudnia 2022 r.) był czynnym podatnikiem VAT - wystawiona faktura na Pana imię i nazwisko została zapłacona przez właściciela zabytku (Pana) przelewem bankowym;

- w zeznaniu za 2022 r. chciałby Pan skorzystać z ulgi przewidzianej w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że spełnia Pan warunki przedmiotowej ulgi. Wobec powyższego, będzie Panu przysługiwało odliczenie wydatków na odpłatne nabycie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków w związku z poniesieniem przez Pana wydatków na prace konserwatorskie wykonywane na terenie tej nieruchomości, z uwzględnieniem limitu określonego w art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym.

Zatem ma Pan prawo do skorzystania i rozliczenia w zeznaniu rocznym za 2022 r. z ulgi przewidzianej w art. 26hb ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00