Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.314.2023.2.KO
Brak zwolnienia od podatku najmu części nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 kwietnia 2023 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zwolnienia od podatku najmu części nieruchomości.
Wniosek uzupełniono pismem z 11 maja 2023 r. (data wpływu 17 maja 2023 r.) i z 26 maja 2023 r. (data wpływu 30 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zaistniałego stanu faktycznego
Wnioskodawca jest polską osobą prawną (fundacją). Fundacja jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a jej dochody są w całości opodatkowane na terytorium RP.
Do celów statutowych Fundacji należy m.in. działalność na rzecz i w zakresie:
- turystyki i krajoznawstwa,
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- działalności na rzecz ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
- działanie na rzecz (...),
- (...).
Poza działalnością statutową, Fundacja prowadzi także działalność gospodarczą.
Fundacja zawarła Umowę (porozumienie o współpracy) z panem …., rolnikiem indywidualnym (dalej jako „Rolnik”). Strony Umowy oświadczyły, że:
- Fundacja jest właścicielem nieruchomości gruntowych zabudowanych m.in. magazynem surowców, budynkiem administracyjno-produkcyjnym, budynkiem produkcyjnym oraz wiatą na palety (dalej jako „Nieruchomość”);
- Rolnik ma zamiar na części Nieruchomości prowadzić działalność rolniczą obejmującą hodowlę owiec m.in. w celu współpracy z Fundacją w zakresie szeroko pojętej edukacji dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem działalności na rzecz pielęgnowania i rozwijania tradycji kulturowych (...).
W związku z powyższym, Fundacja oddała Rolnikowi do używania część Nieruchomości na warunkach określonych w Umowie, a Rolnik w zamian za to zapewnił Fundacji dostęp do oddanych w używanie pomieszczeń oraz przebywających tam zwierząt oraz współpracę, w celu wykonywania przez Fundację usług edukacyjnych na rzecz dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem działalności na rzecz pielęgnowania i rozwijania tradycji kulturowych (...) (dalej jako „Usługi”).
Z tytułu realizacji Umowy, Rolnik uiszcza na rzecz Fundacji miesięczny czynsz najmu części Nieruchomości. Rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Fundację na rzecz Rolnika. Opis usługi na fakturze to „czynsz na miesiąc x zgodnie z Umową”. Fundacja do ww. usługi stosuje stawkę 23% VAT.
Rolnik nie jest rolnikiem ryczałtowym w myśl art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.
Pismem z 11 maja 2023 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
1) Czy dzierżawa/najem gruntu opisana we wniosku jest przeznaczona na cele rolnicze?
Tak, dzierżawa/najem jest przeznaczona na cele rolnicze. Zaznaczają Państwo jednak, że Nieruchomości będące przedmiotem najmu nie są nieruchomościami (działkami) niezabudowanymi. Każda z działek ewidencyjnych jest zabudowana, o czym wspomniano w stanie faktyczny opisanym w pierwotnej wersji wniosku, a także w poniższym, zaktualizowanym opisie stanu faktycznego. Wynajmowane nieruchomości są zabudowane m.in. magazynem surowców, budynkiem administracyjno-produkcyjnym, budynkiem produkcyjnym, wiatą na palety, a także betonową drogą wewnętrzną i placem wewnętrznym.
2) W niniejszym punkcie przesyłają Państwo lekko zmodyfikowany opis stanu faktycznego (uprzejmie proszą, by przy analizie brać pod uwagę wyłącznie poniższy opis i potraktować go jako korektę opisu z pierwotnego wniosku o interpretację).
Wnioskodawca jest polską osobą prawną (fundacją). Fundacja jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a jej dochody są w całości opodatkowane na terytorium RP.
Do celów statutowych Fundacji należy m.in. działalność na rzecz i w zakresie:
- turystyki i krajoznawstwa,
- działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- działalności na rzecz ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego,
- działanie na rzecz (...),
- (...).
Poza działalnością statutową, Fundacja prowadzi także działalność gospodarczą.
Fundacja zawarła Umowę (porozumienie o współpracy) z panem …, rolnikiem indywidualnym (dalej jako „Rolnik”). Strony Umowy oświadczyły, że:
- Fundacja jest właścicielem nieruchomości gruntowych zabudowanych (każda działka gruntu jest zabudowana, przedmiotem najmu nie jest żadna nieruchomość niezabudowana) m.in. magazynem surowców, budynkiem administracyjno-produkcyjnym, budynkiem produkcyjnym, wiatą na palety, a także betonową drogą wewnętrzną i placem wewnętrznym (dalej jako „Nieruchomość”);
- Rolnik ma zamiar na części Nieruchomości prowadzić działalność obejmującą hodowlę owiec m.in. w celu współpracy z Fundacją w zakresie szeroko pojętej edukacji dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem działalności na rzecz pielęgnowania i rozwijania tradycji kulturowych (...).
W związku z powyższym, Fundacja oddała Rolnikowi do używania część Nieruchomości na warunkach określonych w Umowie, a Rolnik w zamian za to zapewnił Fundacji dostęp do oddanych w używanie pomieszczeń oraz przebywających tam zwierząt oraz współpracę, w celu wykonywania przez Fundację usług edukacyjnych na rzecz dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem działalności na rzecz pielęgnowania i rozwijania tradycji kulturowych (...) (dalej jako „Usługi”).
Z tytułu realizacji Umowy, Rolnik uiszcza na rzecz Fundacji miesięczny czynsz najmu części Nieruchomości. Rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Fundację na rzecz Rolnika. Opis usługi na fakturze to „czynsz na miesiąc x zgodnie z Umową”. Fundacja do ww. usługi stosuje stawkę 23% VAT.
Rolnik nie jest rolnikiem ryczałtowym w myśl art. 2 pkt 19 ustawy o VAT.
Usługa świadczona przez Fundację nie jest usługą kulturalną. Usługa świadczona przez Fundację nie jest wynajmem na cele mieszkaniowe. Wynajem jest przeznaczony na cele rolnicze. Fundacja nie spełnia warunków do skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT.
Pismem z 26 maja 2023 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
Przedmiotem najmu opisanego w stanie faktycznym wniosku są wyłącznie budynki i budowle (m.in. utwardzone place asfaltowe). Przedmiotem najmu nie są grunty (nieruchomości niezabudowane).
W związku z powyższym, Fundacja przy świadczeniu usługi opisanej w stanie faktycznym wniosku (najem Nieruchomości) nie może korzystać z podatku od towarów i usług.
Pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie 11 maja 2023 r.
Czy Fundacja przy świadczeniu usługi opisanej w stanie faktycznym wniosku (najem części Nieruchomości) może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w piśmie 11 maja 2023 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja przy świadczeniu usługi opisanej w stanie faktycznym wniosku (najem części Nieruchomości) nie może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
W niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania jakiekolwiek zwolnienie z podatku od towarów i usług. Przede wszystkim nie znajdą zastosowania następujące przepisy:
- Art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT - zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną - Wnioskodawca zaznacza, że usługa opisana w stanie faktycznym wniosku nie stanowi usługi kulturalnej, gdyż jest to najem części Nieruchomości.
- Art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT - zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561) - Wnioskodawca zaznacza, że niniejszy najem nie obejmuje nieruchomości o charakterze mieszkalnym i nie jest dokonywany na cele mieszkaniowe.
- Art. 113 ustawy o VAT - Wnioskodawca zaznacza, że nie spełnia warunków do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia.
- § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień z dnia 20 grudnia 2013 r. - zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze - Wnioskodawca zaznacza, że przedmiotem najmu nie są grunty (niezabudowane), a wyłącznie nieruchomości zabudowane budynkami i budowlami wskazanymi w stanie faktycznym wniosku. Zgodnie z przyjętą praktyką organów skarbowych, taki wynajem nie może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT (tak m.in. interpretacja Dyrektora KIS z dnia 25.10.2017 r., 0112-KDIL2-3.4012.286.2017.2.ZD).
W związku z powyższym, Fundacja przy świadczeniu usługi opisanej w stanie faktycznym wniosku (najem części Nieruchomości) nie może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...)
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi) jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwo są czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zawarli Państwo Umowę z rolnikiem, w której Strony Umowy oświadczyły, że:
- Fundacja jest właścicielem nieruchomości gruntowych zabudowanych (każda działka gruntu jest zabudowana, przedmiotem najmu nie jest żadna nieruchomość niezabudowana);
- Rolnik ma zamiar na części Nieruchomości prowadzić działalność obejmującą hodowlę owiec m.in. w celu współpracy z Fundacją w zakresie szeroko pojętej edukacji dzieci i młodzieży.
Przedmiotem najmu są wyłącznie budynki i budowle. Przedmiotem najmu nie są grunty (nieruchomości niezabudowane).
Fundacja oddała Rolnikowi do używania część Nieruchomości na warunkach określonych w Umowie, a Rolnik w zamian za to zapewnił Fundacji dostęp do oddanych w używanie pomieszczeń oraz przebywających tam zwierząt oraz współpracę, w celu wykonywania przez Fundację usług edukacyjnych na rzecz dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem działalności na rzecz pielęgnowania i rozwijania tradycji kulturowych …..
Z tytułu realizacji Umowy, Rolnik uiszcza na rzecz Fundacji miesięczny czynsz najmu części Nieruchomości. Rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT wystawionej przez Fundację na rzecz Rolnika.
Usługa świadczona przez Fundację nie jest usługą kulturalną. Usługa świadczona przez Fundację nie jest wynajmem na cele mieszkaniowe. Wynajem jest przeznaczony na cele rolnicze. Fundacja nie spełnia warunków do skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy Fundacja przy świadczeniu usługi najmu części Nieruchomości może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Należy wskazać, że umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki.
Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.),
przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Z powyższych przepisów wynika, że umowa najmu jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Wobec tego, umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i pobierania pożytków, w związku z czym stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez najemcę.
Oznacza to, że czynność polegająca na najmie nieruchomości w zamian za uzyskane wynagrodzenie spełnia warunki do uznania tej czynności za świadczenie usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.
Należy jednak zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy stwierdzić, że usługa najmu wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywana jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Charakter stosunku prawnego, jaki kształtuje umowa najmu, wskazuje, że ma ona długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe.
Zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
W tym miejscu należy zauważyć, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy (od ogólnej zasady powszechności opodatkowania) i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy
zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:
a) podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
b) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.
Z kolei na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy,
zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2021 r. poz. 2224 oraz z 2022 r. poz. 807 i 1561);
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 i 36 nie będzie mieć zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż jak wskazali Państwo usługa świadczona przez Państwa nie jest usługą kulturalną i nie jest wynajmem na cele mieszkaniowe. Przedmiotem najmu są budynki i budowle. Państwo oddali Rolnikowi do używania część Nieruchomości, a Rolnik w zamian za to zapewnił Państwu dostęp do oddanych w używanie pomieszczeń oraz przebywających tam zwierząt. Wynajem jest przeznaczony na cele rolnicze.
Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy,
zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że nie spełniają warunków do skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, o których mowa w art. 113 ustawy o VAT.
A zatem zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 113 ustawy nie będzie miało zastosowania.
Na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy,
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:
1) specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;
2) przebieg realizacji budżetu państwa;
3) potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;
4) przepisy Unii Europejskiej.
Zgodnie § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 955),
zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.
Z powyższego przepisu wynika, że dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze korzysta ze zwolnienia od podatku, pod warunkiem łącznego spełnienia przesłanek co do przedmiotu i celu takiej umowy. Podatnik podatku VAT będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług omawianej usługi, jeśli zawarta zostanie umowa dzierżawy gruntu, która w swojej treści zawierać będzie m.in. postanowienia, z których w sposób niebudzący wątpliwości wynika, że dzierżawiony grunt jest przeznaczony wyłącznie na cele rolnicze.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia ,,cele rolnicze”, jednakże w art. 2 pkt 15 ustawy zdefiniowana została działalność rolnicza,
przez którą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro'', fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Posiłkując się zapisem powyższej definicji uznać należy, że gruntem przeznaczonym na cele rolnicze jest grunt, który wydzierżawiający przekazał na cele działalności, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.
Jak wynika z powołanego przepisu § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta dzierżawa gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, pod warunkiem łącznego spełnienia przesłanek co do przedmiotu i celu takiej umowy. Ponadto należy zauważyć, że decydujące znaczenie w kwestii możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dzierżawy gruntów jest ich faktyczne przeznaczenie przez dzierżawcę oraz wykorzystanie przez niego na cele rolnicze.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że skoro – jak wskazali Państwo – przedmiotem najmu są budynki i budowle, a nie grunt, to w niniejszej sprawie nie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 cyt. rozporządzenia.
W związku z powyższym stanowisko Państwa jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right