Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 27 czerwca 2023 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP4.8221.22.2023

Obowiązki podatkowe spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej.

Zmiana interpretacji indywidualnej

Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2019 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.206.2019.2.DP wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmienia z urzędu[1] wymienioną interpretację uznając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 maja 2019 r. (data wpływu 24 maja 2019 r.) uzupełnionym 18 czerwca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia statusu podatnika oraz obowiązku składania corocznie deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego w zakresie:

1)braku obowiązku opodatkowania przez Spółkę wpływów uzyskiwanych z tytułu przekazania do używania i pobierania pożytków z nieruchomości wspólnoty gruntowej – jest prawidłowe;

2)braku obowiązku składania corocznie deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 24 maja 2019 r. do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia statusu podatnika oraz obowiązku składania corocznie deklaracji CIT-8 oraz sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 4 czerwca 2019 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.206.2019.1.DP wezwano do jego uzupełnienia. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia 18 czerwca 2019 r. (data wpływu do Organu).

Opis stanu faktycznego

Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej (dalej: „Spółka”), została powołana zarządzeniem Wójta Gminy z dnia (...) na mocy art. 14 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (t.j. Dz.U z 2016 r., poz. 703) jako spółka przymusowa dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej, (zwana dalej „Wspólnotą”).

Zgodnie z powołaną wyżej ustawą Spółka sprawuje zarząd nad Wspólnotą i właściwym zagospodarowaniem X ha gruntów, obejmujących pastwiska (X ha), lasy (X ha), nieużytki (X ha), grunty pod wodami powierzchniowymi płynącymi (X ha), grunty zadrzewione i zakrzewione (X).

Spółka nie jest właścicielem gruntów Wspólnoty lecz pełni tylko funkcje zarządcze jako administrator jej aktywów. Przychody, które uzyskuje Spółka jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty Spółki, stanowią dochód, będący współwłasnością osób uprawnionych do udziału we Wspólnocie.

Aktualnie fundusze Spółki stanowią przychody z tytułu umowy używania i pobierania pożytków z gruntów Wspólnoty, zawartej w dniu 22 lutego 2016 r., które przeznaczane są na cele statutowe Spółki oraz - w zakresie nadwyżki - dzielone na rzecz członków Wspólnoty w stosunku proporcjonalnym do ich udziałów we Wspólnocie.

Do 2017 r. Spółka corocznie składała deklaracje CIT-8, wskazując zawsze przychody i dochody równe „0” oraz sprawozdanie finansowe.

Aktualnie powzięła wątpliwości co do zasadności składania tych dokumentów, ponieważ:

po pierwsze, Spółka nie jest właścicielem majątku Wspólnoty,

po drugie, przychód (i dochód), uzyskiwany z tytułu wpływów z tytułu używania gruntów Wspólnoty stanowi dochód wyłącznie członków wspólnoty,

po trzecie, dochody z gruntów Wspólnoty są dochodami z tytułu działalności rolniczej i leśnej, objętej wyłączeniem na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu dochodów osiąganych z przekazania do używania i pobierania pożytków z gruntów Wspólnoty i czy w związku z tym jest zobowiązana do składania deklaracji CIT-8 i rocznych sprawozdań finansowych?

Zdaniem Wnioskodawcy

Do Spółki nie będą miały zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego Spółka nie ma obowiązku składania do urzędu skarbowego zeznań podatkowych CIT-8, czy też rocznego sprawozdania finansowego. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Zgodnie z art. 16 ust. 1 tej ustawy członkami spółki są osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej. Spółka nie jest więc właścicielem gruntu Wspólnoty lecz pełni tylko funkcje zarządcze, jako administrator aktywów, które nie są jej własnością. Ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem Wspólnoty, nie uzyskując z tego tytułu żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje Spółka jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu, stanowią dochód, będący dochodem osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Do przychodów Spółki powołanej w celu zarządzania majątkiem Wspólnoty, ze względu na jej specyficzny status, nie będą miały zatem zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji Spółka nie ma obowiązku składania do urzędu skarbowego zeznań podatkowych CIT-8, czy też rocznego sprawozdania finansowego na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Takie stanowisko poparte jest jednolitą interpretacją organów skarbowych, w tym:

0114-KDIP2-2.4010.194.2018.3.AG - interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 lipca 2018 r.;

IBPB-1-3/4510-674/15/TS - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 lutego 2016 r.;

IPTPB3/4510-117/15-4/KC - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 czerwca 2015 r.;

IBPBI/2423-400/14/BG - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 lipca 2014 r.;

IPTPB3/423-161/14-4/PM - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 31 lipca 2014 r.

Ocena stanowiska dokonana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 czerwca 2019 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.206.2019.2.DP uznał stanowisko Spółki za prawidłowe.

Uzasadnienie zmiany interpretacji indywidualnej

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

w części dot. stwierdzenia, że Spółka nie ma obowiązku składania corocznie deklaracji CIT-8 i sprawozdania finansowego do właściwego urzędu skarbowego jest nieprawidłowa;

natomiast w części dot. stwierdzenia, że wpływy uzyskiwane przez Spółkę z tytułu przekazania do używania i pobierania pożytków z nieruchomości wspólnoty gruntowej nie podlegają po stronie Spółki opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jest prawidłowa i w tym zakresie pozostaje bez zmiany.

Istotą sprawy jest kwestia tego, czy spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą gruntową podlega reżimowi ustawy o CIT[2] w zakresie przychodów uzyskiwanych z tytułu przekazania do używania i pobierania pożytków z nieruchomości wspólnoty gruntowej oraz czy podlega wynikającym z tej ustawy obowiązkom deklaracyjno-sprawozdawczym.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawy o CIT, reguluje ona opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Definicja osoby prawnej wskazana jest w art. 33 KC[3] zgodnie z którym osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

Zarządzana przez Wnioskodawcę wspólnota gruntowa stanowi specyficzną formę prawną funkcjonującą na mocy u.z.w.g.[4] Istotną właściwością wspólnoty gruntowej jest to, że osoby uprawnione do udziału we wspólnocie nie mogą sprawować zarządu nad posiadanymi przez wspólnotę gruntami. Stosownie zaś do treści art. 14 ust. 1 u.z.w.g osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład tej wspólnoty. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 1 u.z.w.g., spółka ta jest osobą prawną, a osobowość prawną uzyskuje z momentem, w którym decyzja starosty o zatwierdzeniu statutu spółki, jego zmiany, stanie się ostateczna (art. 18 ust. 1 u.z.w.g.). Spółka ta nie podlega również obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.

Mając na uwadze powyższe, nie budzi wątpliwości, że spółka posiada osobowość prawną, a co za tym idzie, objęta jest normą z art. 1 ust. 1 ustawy o CIT. Przedmiotowa ustawa obejmuje zakresem podmiotowym wszystkie osoby prawne, za wyjątkiem podmiotów zwolnionych z opodatkowania, enumeratywnie wskazanych w art. 6 ust. 1 tej ustawy. Z racji braku wskazania przedmiotowej spółki w art. 6 ust. 1 ustawy o CIT należy przyjąć, że jest ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zakresem przedmiotowym ustawy o CIT objęte są dochody osiągane przez tę spółkę, nie zaś dochody osiągane przez członków wspólnoty bezpośrednio z tytułu udziału we wspólnocie gruntowej. W przypadku uzyskiwania wskazanych we wniosku przychodów z tytułu przekazania do używania i pobierania pożytków z nieruchomości wspólnoty gruntowej nie będą one stanowiły przychodu spółki. Spółka, przy dokonywaniu czynności prawnych dotyczących nieruchomości stanowiących część wspólnoty gruntowej (np. ich sprzedaży, wydzierżawienia, przekazania w używanie) jest uprawniona wyłącznie do reprezentowania owej wspólnoty, nie osiągając przy tym przychodów z tych czynności. Przychody te są odpowiednio przypisane do członków, którzy mają udziały we wspólnym majątku wspólnoty (zgodnie z art. 6 i art. 9 u.z.w.g.). Reasumując, przychody z tytułu przekazania do używania nieruchomości nie będą przypisane spółce, lecz poszczególnym członkom wspólnoty gruntowej.

W związku z powyższym bezprzedmiotowe jest wskazanie przez Spółkę na wynikające z treści art. 2 ust. 1 ustawy o CIT wyłączenie osiąganych przychodów z przekazania do używania gruntów rolnych/leśnych, gdyż przychody te należy przypisać bezpośrednio podmiotom uprawnionym do uczestnictwa we wspólnocie gruntowej, nie zaś samej spółce.

Jednakże, opisane powyżej okoliczności nie przesądzają o nieopodatkowaniu dochodów własnych spółki podatkiem dochodowym od osób prawnych i braku obowiązku spełniania ciężarów deklaracyjno-sprawozdawczych wynikających z ustawy o CIT.

Spółka, poza zarządzaniem majątkiem wspólnoty gruntowej, może również prowadzić inną działalność statutową i osiągać inne przychody aniżeli związane z zarządzaniem wspólnotą gruntową. Wprost potwierdza to § 18 pkt 1-5 załącznika do zarządzenia Ministra Rolnictwa oraz Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 29 kwietnia 1964 r. w sprawie ustalenia wzoru statutu spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej (M.P. 1964, nr 33, poz. 145), który stanowi akt wykonawczy do ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych oraz sporządzony na jego podstawie statut Wnioskodawcy. Zgodnie z treścią statutu Spółki, może ona dysponować własnymi funduszami, pochodzącymi przykładowo z darowizn i zapisów, z działalności gospodarczej i dochodów z majątku spółki, z wpłat dokonywanych przez członków na pokrycie kosztów wykonywania zadań spółki, z pożyczek, z wpływów ze sprzedaży lub zamiany majątku spółki. Stanowi to jednoznacznie o możliwości osiągania przez Spółkę własnego dochodu, który winien być opodatkowany w ramach reżimu ustawy o CIT. (por. wyrok WSA w Lublinie z 22 lutego 2023 r., sygn. akt I SA/Lu 658/22, wyrok WSA w Warszawie z 29 lipca 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 501/09).

W związku z podleganiem przez spółkę opodatkowaniu w ramach reżimu ustawy o CIT, ciążą na niej określone w ustawie obowiązki.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Celem ustalenia należnego dochodu (straty), spółka zobowiązana jest zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o CIT do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami. Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o CIT podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Podkreślić należy, że brak osiągnięcia przez spółkę w okresie podatkowym jakichkolwiek przychodów, bądź też brak ponoszenia jakichkolwiek kosztów nie zwalnia jej z obowiązku składania zeznania rocznego CIT-8.

Jednocześnie, zgodnie z art. 27 ust. 2 powołanej ustawy, podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie finansowe, odmowę podpisu, o której mowa w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, oświadczenie lub odmowę złożenia oświadczenia, o których mowa w art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości, jeżeli zostały one sporządzone, wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek przekazania sprawozdania finansowego Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej nie dotyczy podmiotów zwolnionych podmiotowo z podatku oraz podmiotów, które na podstawie odrębnych przepisów mają obowiązek przekazywania sprawozdań finansowych do Krajowego Rejestru Sądowego. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości albo w formacie, o którym mowa w art. 45 ust. 1ga lub 1h tej ustawy. Obowiązek przekazania sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe nie są objęte obowiązkiem badania. Zważywszy więc na brak podlegania przez spółkę do zagospodarowania wspólnoty gruntowej wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, obowiązana jest ona do przekazywania sprawozdania finansowego Szefowi KAS.

Podsumowując, fakt nieosiągania przez Spółkę przychodów z tytułu przekazania do używania i pobierania pożytków nieruchomości należących do wspólnoty gruntowej nie przesądza o jej niepodleganiu obowiązkowi podatkowemu w ramach ustawy o CIT. Spółka nie została zwolniona podmiotowo na mocy art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, czy też innych przepisów szczególnych, z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie, może osiągać przychody z innych tytułów, które pomniejszone o określone koszty ich uzyskania będą stanowiły jej dochód do opodatkowania.

W związku z powyższym, Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i ciążą na niej z tego tytułu m.in. obowiązki wskazane w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT oraz wynikające z art. art. 27 ust. 1 i ust. 2 powołanej ustawy, tj.:

prowadzenie ksiąg rachunkowych i sporządzanie sprawozdania finansowego,

składanie we właściwym terminie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty),

przekazywanie we właściwym terminie Szefowi KAS sprawozdania finansowego.

W związku z powyższym dokonano zmiany interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 24 czerwca 2019 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.206.2019.2.DP ze względu na jej częściową nieprawidłowość.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który został przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które zostało przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji indywidualnej.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na zmianę interpretacji indywidualnej

Stronie przysługuje prawo do zaskarżenia tej zmiany interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi[5]).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP:/bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretacji indywidualnej może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).


[1] art. 13 § 2 pkt 4 oraz art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), dalej Ordynacja podatkowa.

[2] Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.), dalej ustawa o CIT.

[3] Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2019 r. poz. 1145 ze zm.), dalej KC.

[4] Ustawa z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 703 ze zm.), dalej u.z.w.g.

[5] Dz. U. z 2023 r. poz. 259.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00