Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.208.2023.3.PRP

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 5 maja 2023 r. (data wpływu 5 maja 2023 r.) oraz 21 czerwca 2023 r. (wpływ 21 czerwca 2023 r).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina … (jednostka samorządu terytorialnego) posiada osobowość prawną oraz status podatnika podatku VAT czynnego (prowadzi sprzedaż opodatkowaną, związaną m.in. z usługami najmu, dzierżawy, użytkowania wieczystego, sprzedażą gruntów i budynków, sprzedażą wody itp.).

Gmina wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), zgodnie z którą wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych Gminy, w myśl ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40), należą m.in. sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1) oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 3).

Gmina …. z siedzibą ….. jest Partnerem Projektu pn. „….” (zwany dalej: Projektem) realizowanego jako Projekt partnerski w rozumieniu art. 33 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020. Dnia 28 kwietnia 2021 r. Gmina …. zawarła umowę partnerstwa z Gminą ….. - Liderem. Strony Umowy Partnerstwa postanowiły wspólnie przygotować i zrealizować Projekt. Zakres przygotowania Projektu obejmował opracowanie dokumentacji aplikacyjnej Projektu.

Zakres rzeczowy realizacji Projektu obejmuje:

a)przygotowanie dokumentacji projektowej dla budowy instalacji odnawialnych źródeł energii na nieruchomościach objętych projektem na terenie Gminy …. i Gminy …..,

b)budowę instalacji odnawialnych źródeł energii, tj. zakup i instalację zestawów fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę na nieruchomościach objętych projektem na terenie Gminy …. i Gminy …..

W ramach Projektu prowadzone są także następujące działania: działania informacyjno - promocyjne dotyczące realizacji Projektu oraz działania związane z zarządzaniem Projektem obejmujące prace wykonywane przez inżyniera kontraktu m.in. przygotowanie przetargu na zakup i instalację zestawów fotowoltaicznych, kolektorów słonecznych i kotłów na biomasę oraz nadzór inwestorski i rozliczenie, zarządzanie inwestycją, działania związane z Projektem obejmujące sprawozdawczość, monitoring.

Gmina …. wspólnie z Gminą …. zawarła w maju 2022 r. z Województwem …. umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą „….” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020. Realizacja projektu „…” zostanie zakończona w 2023 r. Gmina nie może przeznaczyć dofinansowania na inny cel niż realizacja Projektu, o którym mowa we wniosku. Realizowane przedsięwzięcie odbywa się przy poszanowaniu środowiska naturalnego oraz wpływa na poprawę jego stanu. Pozwoli to na zwiększenie wykorzystania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii. Pozytywny wpływ inwestycja wywrze poprzez przyczynienie się do poprawy stanu środowiska naturalnego oraz kształtowanie proekologicznych postaw wśród mieszkańców i rozbudzanie świadomości ekologicznej, wspieranie ochrony środowiska. W wyniku realizacji projektu poprawie ulegnie stan środowiska naturalnego.

Lider i partner Projektu będą indywidualnie rozliczać ponoszone w ramach Projektu wydatki za projektowanie, dostawę i montaż instalacji odnawialnych źródeł (zwane dalej: instalacje OZE), działania informacyjno - promocyjne oraz działania związane z zarządzaniem Projektem. Natomiast Gmina …. Lider projektu po uzyskaniu dofinansowania z Województwa …. przelewa określoną kwotę Partnerowi projektu.

Gmina ….. zaznacza, iż niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie udziału Gminy …. w Projekcie.

W ramach projektu na terenie prywatnych nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy …. będą montowane instalacje do wytwarzania energii z odnawialnych źródeł: instalacje fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, kotły na biomasę oraz kotły na biomasę w budynku użyteczności publicznej w Szkole w …...

Realizacja Projektu na terenie Gminy …. nastąpi poprzez:

1)dostawę i montaż zestawów fotowoltaicznych dla potrzeb wytwarzania energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych mieszkańców Gminy,

2)dostawę i montaż kolektorów dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej z promieniowania słonecznego w budynkach mieszkalnych mieszkańców Gminy,

3)dostawę i montaż kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych na terenie Gminy należących do mieszkańców oraz Gminy,

4)dostawę i montaż kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynku użyteczności publicznej - Szkoły na terenie Gminy należącego do Gminy.

Przedmiotem Projektu na terenie Gminy …. są mikroinstalacje, o których mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii funkcjonalnie. Odbiorcami ostatecznymi (użytkownikami instalacji) będą mieszkańcy gminy, tj. osoby fizyczne. Energia wytworzona z montowanych instalacji fotowoltaicznych OZE będzie wprowadzana do sieci energetycznej i zużywana na potrzeby własne (socjalno-bytowe) gospodarstw domowych uczestniczących w projekcie. Kolektory słoneczne i kotły na biomasę będą montowane na potrzeby gospodarstw domowych osób fizycznych. Realizowana inwestycja jest zadaniem własnym Gminy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023r. poz. 40). Koszty kwalifikowalne Projektu złożonego do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej stanowią: dokumenty aplikacyjne (studium wykonalności, program funkcjonalno - użytkowy), roboty budowlane związane z dostawą, zamontowaniem i uruchomieniem instalacji OZE, usługa inżyniera kontraktu oraz promocji. Kosztem niekwalifikowanym jest podatek od towarów i usług VAT. Wartość dofinansowania wg umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa … stanowi do 85% wydatków kwalifikowanych (wydatki kwalifikowane to wydatki netto). Wkład własny mieszkańców obejmie: co najmniej 15% kosztów netto instalacji oraz należny podatek od tej kwoty podatek VAT. Okres trwałości projektu wyniesie minimum 5 lat od momentu rozliczenia finansowego projektu. W celu realizacji Projektu Gmina zawiera z Mieszkańcami, uczestnikami Projektu umowy cywilnoprawne w sprawie ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z zakupem i montażem instalacji z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE) na potrzeby budynków mieszkalnych stanowiących własność mieszkańców.

Zgodnie z zapisami umów zawieranych pomiędzy Gminą … a Mieszkańcami -Właścicielami posesji:

1.Gmina …. zabezpieczy realizację celu projektu w tym m.in.: aplikuje o środki unijne, wyłoni wykonawcę prac w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, który zaprojektuje, dostarczy i zamontuje instalacje OZE; Gmina będzie sprawować nadzór inwestorski nad realizacją prac; Gmina dokona odbiorów końcowych instalacji OZE.

2.Właściciel nieruchomości, który przystępuje do projektu oświadcza, że posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, zabudowaną budynkiem mieszkalnym; Właściciel użycza i oddaje Gminie do bezpłatnego używania niezbędną powierzchnię budynku mieszkalnego/budynku gospodarczego/gruntu położonego na jego nieruchomości z przeznaczeniem na zainstalowanie zestawu fotowoltaicznego/kolektorów słonecznych/kotła na biomasę i prawidłowe funkcjonowanie zamontowanej instalacji OZE. Szczegółowe określenie miejsca lokalizacji urządzeń oraz przedmiotu użyczenia a także sposób ich montażu, zostaną określone zgodnie ze sporządzoną w tym celu dokumentacją uwzględniającą obowiązujące normy branżowe i standardy techniczne.

3.Właściciel wyrażający zgodę na udostępnienie Gminie lub osobom przez nią wskazanym, jego nieruchomości określonej w umowie w celu przeprowadzania niezbędnych prac budowlanych związanych z montażem instalacji OZE wyraża jednocześnie zgodę na użyczenie nieruchomości na okres trwałości projektu.

4.Mieszkaniec upoważnia Gminę do występowania w jego imieniu przed właściwymi organami administracyjnymi przy ubieganiu się o uzyskanie przewidzianych przepisami prawa niezbędnych opinii, zezwoleń i innych dokumentów niezbędnych lub potrzebnych dla prawidłowej i celowej realizacji Projektu w zakresie dotyczącym miejsca instalacji/nieruchomości, na której znajduje się miejsce instalacji OZE.

5.Warunkiem wykonania przez Gminę instalacji OZE jest:

-wniesienie przez Właścicieli nieruchomości wkładów własnych do projektu będących różnicą pomiędzy kwotą brutto instalacji OZE a kwotą otrzymanego przez Gminę dofinansowania,

-pokrycie przez Właściciela kosztów inżyniera kontraktu pomniejszonych o kwotę otrzymanego dofinansowania,

-pokrycie przez właściciela innych kosztów, które mogą wystąpić w trakcie montażu np. niestandardowe rozwiązania proponowane przez właściciela do przedmiotowej instalacji OZE.

6.Instalacja OZE pozostaje własnością Gminy od dnia dokonania jej końcowego odbioru technicznego do ostatniego dnia okresu trwałości projektu wyznaczonego zgodnie z zasadami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

7.Okres trwałości projektu liczony jest przez 5 kolejnych lat od dnia dokonania płatności końcowej na rzecz beneficjenta (Gminy) lub w okresie ustalonym zgodnie z zasadami pomocy publicznej.

8.Na podstawie zawartej z Właścicielem nieruchomości umowy Gmina użycza właścicielowi nieruchomości instalację OZE celem nieodpłatnego użytkowania przez okres realizacji projektu oraz przez okres trwałości projektu.

9.Po zakończeniu okresu trwałości projektu własność instalacji OZE przechodzi z Gminy na rzecz Właściciela w ramach wpłat dokonanych wcześniej przez Właściciela.

Gmina ….i Gmina …. rozstrzygnęły postępowanie przetargowe, na podstawie którego dnia 21 listopada 2022 r. zawarto pomiędzy Zamawiającym Gminą ….. i Gminą ….. a Wykonawcą umowy na: instalacje fotowoltaiczne, kolektory słoneczne, kotły na biomasę. Wartość netto instalacji OZE zgodnie z umowami podpisanymi z Wykonawcą jest wyższa, niż wartość instalacji określona we wniosku aplikacyjnym i umowie o dofinansowaniu zawartej z Województwem …., dlatego dotacja stanowiła będzie mniej niż 85% wydatków kwalifikowanych netto. Natomiast wkład własny mieszkańców oraz Gminy obejmie więcej niż 15% kosztów netto instalacji oraz należny podatek od tej kwoty podatek VAT. Wpłata mieszkańców to wynagrodzenie dla Gminy z tytułu świadczenia usługi przez Gminę na rzecz osób fizycznych, dokonywane wpłaty mieszkańców podlegają ustawie o VAT. Gmina na wpłaty wkładu własnego dokonywane przez Mieszkańców wystawiać będzie Mieszkańcom faktury. Wysokość otrzymanego ostatecznie przez Gminę dofinansowania będzie uzależniona od ilości zamontowanych instalacji OZE. Gmina występować będzie do Województwa …. o zaliczkę dofinansowania i pokrywać z niej będzie płatność na rzecz Wykonawcy. Część dofinansowania będzie rozliczana również jako refundacja poniesionych wydatków. Obowiązującą formą wynagrodzenia zgodnie ze Specyfikacją Warunków Zamówienia, oraz wybraną w trybie przetargu ofertą Wykonawcy będzie wynagrodzenie w formie ryczałtu za poszczególne rodzaje montowanych instalacji OZE i dokumentację projektową. Faktury wystawiane przez Wykonawcę na Gminę …..będą zawierały ceny netto instalacji OZE x ilość = wartość netto ogółem, i od całości faktury będzie liczony obowiązujący podatek VAT. Inżynier kontraktu wystawia Gminie …. faktury opodatkowane według 23% stawki podatku za swoją usługę w ramach Projektu.

Ponadto, w odpowiedzi na zadane w wezwaniu z 28 kwietnia 2023 r. pytania o treści:

1.W związku z informacją zawartą we wniosku, że: „Realizacja Projektu na terenie Gminy …. nastąpi poprzez:

(…)

3)dostawę i montaż kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych na terenie Gminy należących do mieszkańców oraz Gminy,

4)dostawę i montaż kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynku użyteczności publicznej - Szkoły na terenie Gminy należącego do Gminy.”

należy wskazać do jakich innych budynków Gminy nastąpi dostawa i montaż kotłów na biomasę oprócz wskazanego we wniosku budynku użyteczności publicznej – Szkoły.

Odp. Dostawa i montaż kotłów na biomasę do budynków mieszkalnych mieszkańców Gminy i tylko do budynku Szkoły Podstawowej w ….(budynku użyteczności publicznej.

2.Do jakich czynności będziecie Państwo wykorzystywać nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „….” w części dotyczącej dostawy i montażu: zestawów fotowoltaicznych dla potrzeb wytwarzania energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych, kolektorów dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej z promieniowania słonecznego, kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych należących do mieszkańców, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odp. Do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

3.Do jakich czynności będziecie Państwo wykorzystywać nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „…..” w części dotyczącej dostawy i montażu kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynku użyteczności publicznej - Szkoły należącej do Gminy …., tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odp. Do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

4.Do jakich czynności będziecie Państwo wykorzystywać nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „….” w części dotyczącej dostawy i montażu kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynków należących do Gminy, innych niż wymieniony we wniosku budynek użyteczności publicznej – Szkoły, tj. do czynności:

a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Odp. Do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

5.Czy efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez Państwa do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odp. Efekty realizowanego projektu dla budynków mieszkańców nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Efekty realizowanego projektu dla budynku Gminy - Szkoły nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

6.W sytuacji, gdy efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?

Odp. Nie dotyczy.

7.W przypadku, gdy efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz do czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?

Odp. Nie dotyczy.

Z kolei w odpowiedzi na zadane w wezwaniu z 20 czerwca 2023 r. pytania o treści:

1.W związku z informacją zawartą w uzupełnieniu wniosku, że nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu pn. „….” w części dotyczącej dostawy i montażu kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynku użyteczności publicznej - Szkoły należącej do Gminy …., będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, należy wskazać:

a)do jakich czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?

b)na podstawie jakich przepisów ustawy o podatku od towarów i usług czynności te podlegają opodatkowaniu?

Odp. Nabyte towary i sługi związane z realizacją projektu pn. „….” w części dotyczącej dostawy i montażu kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynku użyteczności publicznej – Szkoły należącej do Gminy …. nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

2.Czy budynek Szkoły jest/będzie wykorzystywany do zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej?

Odp. Tak, budynek Szkoły wykorzystywany jest i będzie do zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej.

3.Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie nr 2 jest twierdząca, to należy wskazać czy ww. zadania w zakresie edukacji publicznej są/będą nieodpłatne?

Odp. Zadania w zakresie edukacji, o których mowa w ww. punkcie są i nadal będą realizowane nieodpłatnie.

4.Czy budynek Szkoły jest/będzie w jakiejkolwiek części udostępniony odpłatnie. Jeżeli tak, to proszę wskazać:

-w jakiej części jest/będzie odpłatnie udostępniany ww. budynek Szkoły?

-jakim podmiotom jest/będzie odpłatnie udostępniony budynek Szkoły i na jakie cele?

Odp. Budynek Szkoły nie jest udostępniany odpłatnie.

5.Czy realizacja ww. projektu w części dotyczącej dostawy i montażu: zestawów fotowoltaicznych dla potrzeb wytwarzania energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych, kolektorów dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej z promieniowania słonecznego, kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych należących do mieszkańców ma na celu osiąganie przez Państwa stałego dochodu, zysku z tego tytułu?

Odp. Projekt nie ma na celu osiągania przez Gminę stałego dochodu ani żadnego zysku.

6.W związku ze wskazaną informacją, że: „Wkład własny mieszkańców obejmie: co najmniej 15% kosztów netto instalacji oraz należny podatek od tej kwoty podatek VAT.” proszę jednoznacznie wskazać jaki będzie procentowy wkład mieszkańców na realizację przedmiotowego projektu.

Odp. Procentowy wkład mieszkańców na realizację przedmiotowego projektu wyniesie 15%.

Pytania

1.Czy Gminie …. przysługuje prawo do obniżenia w 100% podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach związanych z realizacją projektu?

2.Czy Gminie …. przysługuje prawo do obniżenia w 100% podatku naliczonego w zakresie dostawy i montażu kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynku użyteczności publicznej - Szkoły należącej do Gminy ….?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto w świetle art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy wskazać, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zatem z art. 88 ust. 3a pkt 7 ustawy 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że w sytuacji, gdy zostały wystawione faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których na fakturze nie wykazuje się kwoty podatku, podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w tej fakturze w części dotyczącej tych czynności.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją opisanego projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W świetle zatem powołanych okoliczności Gminie … z tego tytułu będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „……”, ponieważ, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Według przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą ”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

a)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2,

bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:

„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Przepis ten stwierdza, że wykorzystywanie własności dóbr materialnych lub niematerialnych do celów zarobkowych w sposób ciągły, należy w szczególności uznać za działalność gospodarczą.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Są Państwo Partnerem Projektu pn. „…..” realizowanego jako Projekt partnerski w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020. 28 kwietnia 2021 r. zawarli Państwo umowę partnerstwa z Gminą ….. - Liderem. Realizacja Projektu na Państwa terenie nastąpi poprzez:

1)dostawę i montaż zestawów fotowoltaicznych dla potrzeb wytwarzania energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych mieszkańców,

2)dostawę i montaż kolektorów dla potrzeb przygotowania ciepłej wody użytkowej z promieniowania słonecznego w budynkach mieszkalnych mieszkańców,

3)dostawę i montaż kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynków mieszkalnych na Państwa terenie należących do mieszkańców,

4)dostawę i montaż kotłów na biomasę dla potrzeb ogrzewania budynku użyteczności publicznej - Szkoły na Państwa terenie należącego do Państwa.

Wartość dofinansowania wg umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa ….. stanowi do 85% wydatków kwalifikowanych (wydatki kwalifikowane to wydatki netto). Wkład mieszkańców na realizację przedmiotowego projektu wyniesie 15%. W celu realizacji Projektu zawierają Państwo z Mieszkańcami, uczestnikami Projektu umowy cywilnoprawne w sprawie ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z zakupem i montażem instalacji z zakresu odnawialnych źródeł energii (OZE) na potrzeby budynków mieszkalnych stanowiących własność mieszkańców. Zabezpieczą Państwo realizację celu projektu w tym m.in.: aplikują Państwo o środki unijne, wyłonią Państwo wykonawcę prac w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, który zaprojektuje, dostarczy i zamontuje instalacje OZE; będą Państwo sprawować nadzór inwestorski nad realizacją prac; dokonają Państwo odbiorów końcowych instalacji OZE. Okres trwałości projektu wyniesie minimum 5 lat od momentu rozliczenia finansowego projektu. Po zakończeniu okresu trwałości projektu własność instalacji OZE przechodzi z Państwa na rzecz Właściciela w ramach wpłat dokonanych wcześniej przez Właściciela. Budynek Szkoły wykorzystywany jest i będzie do Państwa zadań własnych w zakresie edukacji publicznej. Zadania w tym zakresie są i nadal będą realizowane nieodpłatnie. Budynek Szkoły nie jest udostępniany odpłatnie.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…..” dotyczącegodostawy i montażu: zestawów fotowoltaicznych, kolektorów i kotłów na biomasę na/w budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców oraz dostawy i montażu kotłów na biomasę na/w budynku użyteczności publicznej – Szkoły.

Mając na uwadze przedstawioną na wstępie analizę przepisów podatkowych, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy realizacja przez Państwa ww. projektu w części dotyczącej ww. instalacji na/w budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ww. ustawy.

Odnosząc się do okoliczności sprawy zasadnym jest odwołanie się do wyroku TSUE z 30 marca 2023 r. w sprawie C-612/21 (Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przeciwko Gminie ....).

W wyroku tym TSUE wskazał, iż aby czynności dokonywane przez gminę w ramach promowania odnawialnych źródeł energii były objęte zakresem stosowania dyrektywy 2006/112, powinny one, po pierwsze, stanowić dostawę lub świadczenie usług, które gmina ta wykonuje odpłatnie na rzecz swoich mieszkańców w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. a) i c) tej dyrektywy, a po drugie, być dokonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 rzeczonej dyrektywy, tak aby owa gmina działała również w charakterze podatnika (pkt 24).

W pkt 42 wyroku Trybunał wskazał, że art. 2 ust. 1, art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu VAT nie stanowi dostarczenie i zainstalowanie przez gminę, za pośrednictwem przedsiębiorstwa, systemów OZE na rzecz jej mieszkańców będących właścicielami nieruchomości, którzy wyrazili wolę wyposażenia tych nieruchomości w takie systemy, jeżeli taka działalność nie ma na celu osiągania stałego dochodu i skutkuje jedynie zapłatą przez tych mieszkańców kwot pokrywających najwyżej jedną czwartą poniesionych kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych.

TSUE wskazał, że w konsekwencji o ile w świetle powyższych rozważań należy uznać, że  gmina ...., nie wykonuje działalności wchodzącej w zakres stosowania dyrektywy 2006/112, nie jest konieczne ustalenie, czy działalność ta byłaby również wyłączona z tego zakresu stosowania na podstawie art. 13 ust. 1 tej dyrektywy.

Trybunał w przedmiocie dokonania świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej zauważył, że po pierwsze, podczas gdy przedsiębiorca dąży do stałego osiągania dochodu (zob. podobnie wyrok z dnia 20 stycznia 2021 r., AJFP Sibiu i DGRFP Braãov, C655/19, EU:C:2021:40, pkt 27–29 i przytoczone tam orzecznictwo), gmina O. wskazała we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, (…) że nie zamierza świadczyć regularnie usług instalacji systemów OZE i nie zatrudnia ani nie zamierza zatrudniać pracowników w tym celu, co odróżnia niniejszą sprawę od spraw, w których świadczenia gminne miały charakter trwały (pkt 36).

Po drugie, (…) gmina ... wydaje się ograniczać do zaproponowania swoim mieszkańcom będącym właścicielami nieruchomości, którzy mogą być zainteresowani systemami OZE, w ramach programu regionalnego mającego na celu umożliwienie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną, dostarczenia i zainstalowania u nich tych systemów OZE za pośrednictwem przedsiębiorstwa wybranego w wyniku przetargu, w zamian za ich udział nieprzekraczający 25% kosztów podlegających dofinansowaniu związanych z tą dostawą i z tą instalacją, podczas gdy owa gmina płaci danemu przedsiębiorstwu wynagrodzenie za te same dostawę i instalację po cenie rynkowej (pkt 37).

Tymczasem (…) jeżeli gmina odzyskuje – w drodze otrzymywanych przez nią wkładów – jedynie niewielką część poniesionych przez siebie kosztów, a pozostała część jest finansowana ze środków publicznych, taka różnica między tymi kosztami a kwotami otrzymanymi w zamian za oferowane usługi może sugerować, że wkłady te należy raczej uznać za opłatę aniżeli wynagrodzenie (zob. podobnie wyrok z dnia 12 maja 2016 r., Gemeente Borsele i Staatssecretaris van Financiën, C520/14, EU:C:2016:334, pkt 33 i przytoczone tam orzecznictwo). W konsekwencji nawet biorąc pod uwagę płatności przyznane gminie O. przez dane województwo, które wynoszą 75% kosztów podlegających dofinansowaniu, suma kwot otrzymanych od zainteresowanych właścicieli z jednej strony i od owego województwa z drugiej strony pozostaje strukturalnie niższa od łącznych kosztów faktycznie poniesionych przez tę gminę, co nie odpowiada podejściu, jakie przyjąłby w danym wypadku instalator systemów OZE, który przy ustalaniu swoich cen starałby się zawrzeć w nich swoje koszty i osiągnąć marżę zysku. Natomiast wspomniana gmina ponosi jedynie ryzyko strat, nie mając perspektywy zysku.

Po trzecie, nie wydaje się ekonomicznie opłacalne, aby taki instalator systemów OZE obciążał odbiorców swoich dostaw towarów i świadczenia usług jedynie najwyżej jedną czwartą poniesionych przez siebie kosztów, oczekując jednocześnie rekompensaty w postaci dofinansowania za zasadniczą część pozostałych trzech czwartych tych kosztów. Taki mechanizm nie tylko stawiałby jego przepływy pieniężne w sytuacji strukturalnie deficytowej, ale ponadto stwarzałby nietypowy stopień niepewności dla podatnika, ponieważ kwestia, czy i w jakim zakresie osoba trzecia zwróci tak istotną część poniesionych kosztów, pozostaje faktycznie otwarta do czasu podjęcia przez tę osobę trzecią decyzji, co następuje po tym, jak sporne transakcje zostaną dokonane.

Opis przedmiotowej sprawy wskazuje, że Państwo na rzecz mieszkańców nie wykonują działań na zasadach i w tych samych warunkach, które dotyczą podmiotów gospodarczych: Państwa rola sprowadza się do zorganizowania skutecznego finansowania i wykonania odnawialnych źródeł energii dla mieszkańców na terenie gminy.

Wkład mieszkańców na realizację przedmiotowego projektu wyniesie 15%. Pozostała część inwestycji na rzecz mieszkańców będzie finansowana ze środków publicznych. Zlecą Państwo wykonanie czynności podmiotom trzecim, nie zatrudniają Państwo zatem własnych pracowników celem świadczenia takich usług powszechnie jak inne przedsiębiorstwa trudniące się montażem instalacji. Z wniosku wynika, że Państwa celem nie jest stałe i zorganizowane wykonywanie takiej działalności w celach zarobkowych, na warunkach w jakich wykonują je podmioty gospodarcze trudniące się montażem takich instalacji, lecz celem Państwa działania jest interes społeczny. Nie jest to zatem sposób działania występujący w przypadku zwykłej działalności gospodarczej.

W wyniku Państwa działań na rzecz mieszkańców nie wystąpią znaczące zakłócenia konkurencji, które prowadzić by mogły do wyłączenia z dostaw dla ostatecznego konsumenta innych podmiotów (w tym przypadku prywatnych firm działających w zakresie instalacji odnawialnych źródeł energii). Działają Państwo bowiem jako świadczeniobiorca dokonujący zakupu od podmiotów prywatnych, a podmiot będący wykonawcą zostaje wyłoniony w drodze postępowania prowadzonego w trybie zamówień publicznych.

W konsekwencji, działania Państwa w związku z realizacją projektu pn. „…..” dotyczącego dostawy i montażu: zestawów fotowoltaicznych, kolektorów i kotłów na biomasę na/w budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców nie będą stanowiły dostawy towarów ani świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i realizując projekt na rzecz mieszkańców nie będą Państwo wykonywali działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem realizacja projektu na rzecz mieszkańców nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, w niniejszej sprawie nie wystąpi związek pomiędzy zakupami dokonanymi na cele realizacji projektu na rzecz mieszkańców a czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nie będzie Państwu przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…..” dotyczącego dostawy i montażu: zestawów fotowoltaicznych, kolektorów i kotłów na biomasę na/w budynkach mieszkalnych należących do mieszkańców. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. ponoszone wydatki na realizację projektu na rzecz mieszkańców nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego również nie będzie Państwu przysługiwało w związku z realizacją projektu pn. „…..” dotyczącego dostawy i montażu kotłów na biomasę na/w budynku użyteczności publicznej – Szkoły należącej do Gminy ….., ponieważ – jak Państwo wskazali ostatecznie w uzupełnieniu z 21 czerwca 2023 r.- nabyte towary i usługi związane z realizacją ww. projektu na/w budynku użyteczności publicznej – Szkoły nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00