Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 23 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.246.2023.2.KFK

Możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług dla świadczonych usług szkoleniowych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 24 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 czerwca 2023 r. (wpływ 21 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą m.in. w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji i jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Jest Pan (…), posiadającym wykształcenie kierunkowe w obszarze tworzonych kursów on-line oraz posiada 15-letnie doświadczenie praktyczne w zakresie tematyki objętej kursami on-line.

Posiada Pan także doświadczenie pedagogiczne z uwagi na prowadzenie zajęć na studiach magisterskich i inżynierskich na (…).

Nie jest Pan nauczycielem w rozumieniu przepisów ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.).

Jest Pan twórcą kursów on-line, których celem jest przekazywanie wiedzy odnoszącej się do (…). Adresatami kursów są dorośli, w tym studenci – osoby chcące pogłębić swą wiedzę z zakresu projektowania (…). Zakres przedmiotowy omawianych kursów on-line zawiera wyłącznie wiedzę, która jest przekazywana na wyższym poziomie nauczania wraz z wiedzą pomocniczą dotyczącą wykonywania zawodu (…).

Wniosek dotyczy kursów, które tworzy Pan samodzielnie od strony merytorycznej. Przy ich tworzeniu korzysta Pan z pomocy technicznej innych osób lub firm, np. w celu udostępnienia kursów za pomocą Internetu.

Świadczy Pan usługi polegające na odpłatnym udostępnianiu opisanych wyżej kursów on-line. Osoba, która wykupiła dostęp do kursu, może odtworzyć kurs (zapoznać się z przygotowanymi materiałami) w dowolnym momencie (z możliwym ograniczeniem czasu dostępu np. do 12 czy 24 miesięcy od zakupu).

Omawiane usługi stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm., dalej: uptu) jako „automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi” – zgodnie z załącznikiem I do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. Powyższe usługi świadczył Pan w przeszłości, świadczy obecnie oraz zamierza świadczyć w przyszłości.

W uzupełnieniu do wniosku z 21 czerwca 2023 r. na zadane przez Organ pytania, udzielił Pan następujących odpowiedzi:

1. Czy jest Pan jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 900)?

Odpowiedź:

Nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty.

2. Czy jest Pan uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk lub instytutem badawczym? Jeśli tak, to czy kursy prowadzone przez Pana stanowią usługę w zakresie kształcenia?

Odpowiedź:

Nie jest Pan uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym.

3. Jakie wykształcenie kierunkowe Pan posiada? Czy wykształcenie kierunkowe zdobył Pan w oficjalnym systemie nauczania, prywatnym lub publicznym (np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym)?

Odpowiedź:

Posiada Pan wykształcenie kierunkowe jako (…). Wykształcenie to zdobył Pan w oficjalnym, publicznym systemie nauczania, tj. zgodnie z przepisami o szkolnictwie wyższym.

4. Jakie kwalifikacje i doświadczenie praktyczne w zakresie prowadzonych kursów Pan posiada?

Odpowiedź:

Prowadzi Pan działalność edukacyjną od (…) r. w zakresie merytorycznym tworzonych kursów, przy czym same kursy przygotowuje od (…) r.

Jeśli zaś chodzi o kwalifikacje i doświadczenie praktyczne w tematyce tworzonych kursów, to posiada Pan 15-letnie doświadczenie praktyczne w zakresie tematyki objętej kursami on-line.

5. Czy istnieje związek pomiędzy treścią przekazywaną na prowadzonych kursach, a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami? Jeśli tak, to prosimy wyjaśnić jaki to związek.

Odpowiedź:

Tak, istnieje związek pomiędzy treścią przekazywaną na tworzonych kursach a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami. Związek ten polega na tym, że posiada Pan 15-letnie doświadczenie praktyczne w zakresie tematyki objętej kursami on-line.

6. Czy kursy prowadzone przez Pana stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i/lub wyższym?

Odpowiedź:

Tworzone przez Pana kursy stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie wyższym.

7. Czy materiał przerabiany na Pana kursach jest zgodny z materiałem przewidzianym w programie nauczania szkół lub uczelni wyższych?

Odpowiedź:

Materiał tworzonych kursów jest zgodny z materiałem przewidzianym w programie nauczania uczelni wyższych.

8. Czy kursy prowadzone przez Pana stanowią uzupełnienie lub poszerzenie wiedzy w ramach systemu kształcenia przedszkolnego, podstawowego, ponadpodstawowego i/lub wyższego?

Odpowiedź:

Tworzone przez Pana kursy stanowią uzupełnienie lub poszerzenie wiedzy przekazywanej w ramach systemu kształcenia wyższego.

Pytanie

Czy świadczenie opisanych usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczenie opisanych usług podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 uptu.

Uzasadnienie

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 27 uptu zwalnia się od VAT usługi prywatnego nauczania, które łącznie spełniają oba poniższe warunki:

a) dotyczą one poziomu przedszkolnego, podstawowego, ponadpodstawowego lub wyższego oraz

b) są świadczone przez nauczycieli.

Nie ulega wątpliwości, że opisana usługa stanowi prywatne nauczanie. Jak wskazano bowiem w opisie sprawy, jest Pan twórcą kursów on-line, których celem jest nauczanie – przekazywanie wiedzy odnoszącej się do projektowania (…). Przesłanka omawianego zwolnienia, opisana w lit. a, jest spełniona – opisane usługi prywatnego nauczania odnoszą się do poziomu wyższego. Jak wskazano bowiem w opisie sprawy, zakres przedmiotowy omawianych kursów zawiera wyłącznie wiedzę, która jest przekazywana na wyższym poziomie nauczania wraz z wiedzą pomocniczą dotyczącą wykonywania zawodu (…). Przesłanka omawianego zwolnienia, opisana w lit. b, także jest spełniona – świadczy Pan opisane usługi osobiście i posiada stosowne przygotowanie merytoryczne. Jak wskazano bowiem w opisie sprawy, jest Pan (…), posiadającym wykształcenie kierunkowe w obszarze tworzonych kursów on-line oraz posiada 15-letnie doświadczenie praktyczne w zakresie tematyki objętej kursami on-line. Posiada Pan także doświadczenie pedagogiczne z uwagi na prowadzenie zajęć na studiach magisterskich i inżynierskich na (…). Nie ma przy tym znaczenia, że nie jest Pan nauczycielem w rozumieniu przepisów powołanej ustawy

z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.

Wniosek ten znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

- z 31 marca 2023 r., znak 0112-KDIL1-2.4012.444.2022.2.SN;

- z 31 marca 2023 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.147.2023.1.MMA;

- z 15 marca 2023 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.31.2023.3.WH;

- z 14 marca 2023 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.572.2022.3.KS.

Dla możliwości skorzystania z omawianego zwolnienia nie ma znaczenia fakt, że usługi nauczania, opisane w niniejszym wniosku, stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 uptu. Żaden przepis ustawy nie zawęża bowiem stosowania omawianego zwolnienia w takiej sytuacji. Wniosek ten znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, w których uznaje się, że pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów uptu odnosi się wyłącznie do formy świadczenia usługi, a nie do jej treści. Stąd wynika wniosek, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej, która jest dokonywana w celu ustalenia miejsca świadczenia, nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy, zatem „usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną”. Potwierdzają to interpretacje indywidualne:

- z 12 kwietnia 2023 r., znak 0112-KDIL1-1.4012.39.2023.2.WK;

- z 31 marca 2023 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.51.2023.1.KS;

- z 9 marca 2023 r., znak 0112-KDIL3.4012.539.2022.2.NS;

- z 7 marca 2023 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.32.2023.1.MC;

- z 14 lutego 2023 r., znak 0114-KDIP1-2.4012.568.2022.3.RD.

Powołane wyżej argumenty potwierdzają zatem stanowisko, w świetle którego świadczenie usług opisanych w niniejszym wniosku podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 uptu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem”, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zaznaczyć należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. Zgodnie ze stanowiskiem TSUE zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób.

W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.

Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy:

Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a) usług nadawczych;

b) usług telekomunikacyjnych;

c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f) płyt CD i kaset magnetofonowych;

g) kaset wideo i płyt DVD;

h) gier na płytach CD-ROM;

i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l) hurtowni danych off-line;

m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n) usług centrum wsparcia telefonicznego;

o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q-s) (uchylone);

t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanprojektych online;

u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.):

Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa 2006/112/WE stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i prowadzi Pan działalność gospodarczą m.in. w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji. Jest Pan twórcą kursów on-line, których celem jest przekazywanie wiedzy odnoszącej się do (…). Adresatami kursów są osoby chcące pogłębić swą wiedzę z zakresu (…). Zakres przedmiotowy omawianych kursów on-line zawiera wyłącznie wiedzę, która jest przekazywana na wyższym poziomie nauczania wraz z wiedzą pomocniczą dotyczącą wykonywania zawodu (…). Świadczone przez Pana usługi polegają na odpłatnym udostępnianiu kursów on-line. Osoba, która wykupiła dostęp do kursu, może odtworzyć kurs w dowolnym momencie.

Posiada Pan wykształcenie kierunkowe jako (…). Wykształcenie to zdobył Pan w oficjalnym, publicznym systemie nauczania, tj. zgodnie z przepisami o szkolnictwie wyższym. Posiada Pan także doświadczenie pedagogiczne z uwagi na prowadzenie zajęć na studiach magisterskich i inżynierskich na (…).

Nie jest Pan nauczycielem w rozumieniu przepisów ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty. Nie jest Pan uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym.

Prowadzi Pan działalność edukacyjną od (…) r. w zakresie merytorycznym tworzonych kursów, przy czym same kursy przygotowuje od (…) r. Posiada Pan 15-letnie doświadczenie praktyczne w zakresie tematyki objętej kursami on-line, zawodowo projektuje Pan (…). Istnieje zatem związek pomiędzy treścią przekazywaną na tworzonych kursach a posiadanymi przez Pana kwalifikacjami. Tworzone przez Pana kursy stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie wyższym. Materiał tworzonych kursów jest zgodny z materiałem przewidzianym w programie nauczania uczelni wyższych. Kursy stanowią uzupełnienie lub poszerzenie wiedzy przekazywanej w ramach systemu kształcenia wyższego.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy świadczenie usług opisanych we wniosku podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pan jednostką objętą systemem oświaty. Nie jest Pan też uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym. W rezultacie, świadczone przez Pana usługi polegające na odpłatnym udostępnianiu kursów on-line nie korzystają/nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, ponieważ nie jest Pan podmiotem wymienionym w tym przepisie.

Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiającą zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym, nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.), ale np. osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe matematyczne i udziela korepetycji z matematyki). „Nauczyciel” powinien zatem legitymować się wiedzą i kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania (czy to publicznym, czy prywatnym), np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie np. wykształcenie podstawowe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa, należy wskazać, że świadczone przez Pana usługi związane z odpłatnym udostępnianiem kursów on-line zawierających wyłącznie wiedzę, która jest przekazywana na wyższym poziomie nauczania wraz z wiedzą pomocniczą dotyczącą wykonywania zawodu (…), będą podlegać zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy od podatku od towarów i usług. Świadcząc ww. usługi posiada Pan w tym zakresie wykształcenie zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, tj. wykształcenie kierunkowe jako (…). Tworzone kursy stanowią usługi prywatnego nauczania na poziomie wyższym. Materiał tworzonych kursów jest zgodny z materiałem przewidzianym w programie nauczania uczelni wyższych. Przy czym, dla możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy bez znaczenia pozostaje okoliczność świadczenia przez Pana opisanych usług w formie on-line. Istotne jest to, że stanowią one usługi prywatnego nauczania na poziomie wyższym oraz fakt, że świadczone są one przez Pana jako osobę, która legitymuje się wiedzą i kwalifikacjami zdobytymi w oficjalnym systemie nauczania. Okoliczności sprawy wskazują zatem, że zostaną spełnione przesłanki – podmiotowa i przedmiotowa – warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla ww. usług, określone w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Podsumowując, świadczone przez Pana usługi w zakresie odpłatnego udostępniania kursów on-line, dotyczących (…), korzystają/będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

W świetle powyższego Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

· stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

· zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto, należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00