Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.175.2023.1.AM
Uznanie usług za usługi elektroniczne; określenie miejsca świadczenia usług; rozliczanie podatku VAT w procedurze OSS; brak obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu wpłynął (…) r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji (dalej: „Spółka”) posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce i nie prowadzi oraz nie będzie prowadzić działalności gospodarczej w żadnym innym kraju za pośrednictwem stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka jest obecnie w likwidacji, jednak podjęta została decyzja o rozpoczęciu przez nią nowej działalności, opisanej w niniejszym wniosku i podjęta zostanie uchwała wspólników o uchyleniu likwidacji. Spółka zostanie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny przed rozpoczęciem aktywnej działalności gospodarczej, o której mowa poniżej.
Spółka zamierza rozpocząć świadczenie usług z wykorzystaniem aplikacji webowej pod nazwą „(…)” (zwanej dalej: „Serwisem”). Rolą Spółki będzie zapewnienie dostępu do Serwisu jego użytkownikom. Spółka będzie administratorem Serwisu. Spółka będzie odpłatnie dzierżawiła aplikację webową służącą do prowadzenia Serwisu od innego podmiotu z siedzibą w Polsce, który jest jej właścicielem.
Usługi świadczone będą w formie aplikacji online, w której Spółka:
1) zapewni prezentowanie ofert pracy pracodawców;
2) pracownikom zapewni możliwość przeglądania ofert pracy pracodawców;
3) a także obu stronom, to jest pracodawcom i pracownikom zapewni komunikator (czat) do kontaktu pomiędzy pracodawcami i pracownikami, jak również
4) zapewni im usługi towarzyszące, służące efektywnemu nawiązaniu współpracy pomiędzy pracodawcami, a pracownikami.
Usługi Serwisu stanowić będą usługi gromadzenia w postaci dokumentu elektronicznego i udostępnianie informacji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, w rozumieniu art. 18c ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudniania i instytucjach rynku pracy. Spółka nie będzie natomiast świadczyć którejkolwiek z czynności, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Funkcjonalności Serwisu dla pracodawców
Użytkownikami Serwisu będą z jednej strony pracodawcy, czyli osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne, prowadzące działalność gospodarczą, które za pośrednictwem Serwisu będą oferować pracownikom podjęcie zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub współpracy na podstawie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej. Pracodawcy będą podatnikami VAT, o których mowa w art. 28a Ustawy VAT.
Serwis zapewni pracodawcy możliwość publikacji ofert pracy w ramach abonamentu. Oferta pracodawcy będzie obejmowała co najmniej część z następujących informacji: opis stanowiska, czas pracy, oferowane wynagrodzenie, płeć, wymagane doświadczenie zawodowe, język komunikacji, zakwaterowanie, pomoc w zapewnieniu pobytu, pomoc koordynatora, dodatkowe warunki zatrudnienia. Serwis zapewniać będzie możliwość edytowania, przeglądania i usuwania ofert przez pracodawcę.
Serwis zapewni pracodawcy możliwość korzystania z komunikatora (czatu) pozwalającego na wymianę wiadomości tekstowych pomiędzy pracodawcą a potencjalnym pracownikiem w czasie rzeczywistym. W razie potrzeby użytkownicy będą mieli możliwość skorzystania z funkcji tłumaczenia w językach (…) (lista ta może być z czasem rozszerzana). Tłumaczenie będzie miało charakter tłumaczenia automatycznego (za pomocą programu komputerowego).
Serwis zapewni pracodawcy poglądowe, ogólne dokumenty dotyczące zatrudniania lub nawiązania współpracy z pracownikiem, w szczególności: ogólny poradnik o podjęciu pracy na terytorium Polski, formularze inicjujące podjęcie zatrudniania lub współpracy z obcokrajowcem, a także zapewni instrukcje wypełnienia tych dokumentów.
Serwis zapewni również dodatkową funkcję wyróżnienia profilu pracodawcy.
Opisane powyżej usługi dla pracodawców będą świadczone wyłącznie odpłatnie dla użytkowników posiadających konto w Serwisie.
Internauci odwiedzający Serwis bez rejestracji i logowania będą mogli przeglądać treści Serwisu w ograniczonym lub pełnym zakresie, w zależności od polityki Spółki.
Zasady opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Serwis na rzecz pracodawców nie są przedmiotem pytań w niniejszym wniosku o interpretację.
Funkcjonalności Serwisu dla pracowników
Użytkownikami Serwisu będą także pracownicy, czyli pełnoletnie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Pracownicy korzystający z Serwisu nie będą podatnikami VAT, o których mowa w art. 28a Ustawy VAT i będą dalej zwani: „Konsumentami” albo zamiennie „Pracownikami”.
Z Serwisu korzystać będą Konsumenci posiadający stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w Polsce (pierwsze zdarzenie przyszłe), w innym państwie Unii Europejskiej (drugie zdarzenie przyszłe) lub w kraju trzecim, w szczególności w (…) (trzecie zdarzenie przyszłe).
Z punktu widzenia Konsumenta celem Serwisu jest zapewnienie użytkownikowi poszukującemu zatrudnienia lub współpracy dostępu do ofert pracodawcy i danych kontaktowych pracodawcy, który zechce go zatrudnić lub z nim współpracować, a także zapewnienie mu narzędzia do komunikacji z pracodawcą w czasie rzeczywistym i jej tłumaczenia. Celem Serwisu będzie też poglądowe przedstawienie wzorów dokumentów, które mogą służyć nawiązaniu stosunku pracy lub cywilnoprawnego stosunku współpracy z pracownikiem zagranicznym.
Spółka nie będzie miała wpływu na treść ofert pracodawców i nie będzie ponosić odpowiedzialności za wiarygodność pracodawców.
Celem Serwisu nie będzie realizacja następujących czynności, które Pracownik powinien zrealizować we własnym zakresie:
a. weryfikowanie wiarygodności pracodawców i ofert pracodawców,
b. zapewnienie zgodności pomiędzy ofertą pracodawcy prezentowaną w ramach Serwisu, a ofertą zatrudnienia lub współpracy kierowaną w rzeczywistości do Pracownika przez pracodawcę,
c. zapewnienie Pracownikowi transportu na terytorium, na którym siedzibę ma pracodawca,
d. udział w rozmowach, ustaleniach czy negocjacjach pomiędzy Pracownikiem a pracodawcą,
e. rozwiązywanie sporów pomiędzy pracodawcą a Pracownikiem,
f. inicjowanie kontaktu między Pracownikiem a pracodawcą, a także doprowadzenie do zawarcia umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej pomiędzy pracodawcą a Pracownikiem,
g. zapewnienie Pracownikowi prawa pobytu na terytorium, na którym siedzibę ma przedsiębiorstwo pracodawcy,
h. zapewnienie Pracownikowi indywidualnej porady prawnej lub podatkowej, dotyczącej warunków jego pobytu, zatrudnienia, współpracy, czy innej, w ramach relacji z pracodawcą, którą pozyskał za pomocą Serwisu,
i. realizacja innych czynności, chyba że wprost przewidziano w je w regulaminie Serwisu.
W ramach Serwisu Pracownik będzie miał możliwość poglądu listy ofert pracodawców wraz z funkcjonalnością filtrowania ofert pracodawców po różnych kryteriach.
Pracownik będzie miał także możliwość korzystania z komunikatora (czatu) z pracodawcą wraz z możliwością automatycznego tłumaczenia rozmowy.
Serwis udostępni Pracownikom poglądowe, ogólne dokumenty dotyczące zatrudniania lub nawiązania współpracy z pracodawcą, w szczególności: ogólny poradnik o podjęciu pracy na terytorium Polski, formularze inicjujące podjęcie zatrudniania lub współpracy z obcokrajowcem, a także zapewni instrukcje wypełnienia tych dokumentów.
Pracownik, który nie będzie posiadał aktywnego odpłatnego abonamentu, będzie mógł korzystać z Serwisu z następującymi ograniczeniami: (i) funkcja komunikatora (chatu) będzie ograniczona do możliwości nadania jednej wiadomości na 24 godziny, (ii) funkcja udostępniania dokumentacji będzie pozbawiona możliwości korzystania z instrukcji. Oznacza to, że dostęp do Serwisu w niepełnym zakresie będzie nieodpłatny, natomiast w pełnym zakresie - odpłatny.
Podsumowując, Spółka będzie świadczyła za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów odpłatne usługi polegające na zapewnieniu Konsumentowi abonamentu w Serwisie, w ramach którego będzie mógł bez ograniczeń korzystać z opisanych wyżej funkcjonalności Serwisu, w tym z czatu z Pracodawcą zapewniającego tłumaczenie oraz z instrukcji wypełniania dokumentacji (dalej: „Usługi”). Usługi odbywać się będą w sposób zautomatyzowany i w całości świadczone będą przez Internet.
Przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację są zasady opodatkowania VAT wskazanych wyżej Usług świadczonych przez Spółkę na rzecz Konsumentów za pośrednictwem Serwisu.
Aspekt techniczny
Do prawidłowego funkcjonowania Serwisu wymagane będzie posiadanie przez użytkownika:
a) Urządzenia przetwarzającego dane (komputer, smartphone, tablet itp.) połączonego z siecią Internet,
b) Zainstalowanej na w/w urządzeniu przeglądarki internetowej w najnowszej wersji: Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Opera, Brave. Przeglądarka powinna akceptować pliki cookies (informacje zapisywane na urządzeniu użytkownika w toku działania Serwisu, które są automatyczne wykorzystywane przez Serwis przy korzystaniu z jego usług).
Serwis co do zasady powinien być dostępny siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.
Obowiązki Spółki
Opisane usługi Serwisu świadczone będą co do zasady automatycznie, tj. nie będą wymagały bieżącego zaangażowania Spółki.
Spółka angażować się będzie w działalność Serwisu tylko w sytuacjach szczególnych, wymagających jej interwencji. Spółka zapewni użytkownikom kontakt ze swoim Biurem Obsługi Klienta (BOK) w celu rozwiązywania problemów technicznych użytkowników oraz wyjaśniania funkcjonalności Serwisu. Kontakt możliwy będzie za pośrednictwem: e-mail, czatu oraz call center. BOK będzie także przyjmowało reklamacje i zawiadomienia o wypowiedzeniu umowy przez użytkownika.
Spółka będzie ponadto realizowała okresowe prace techniczne w Serwisie, które są konieczne do jego prawidłowego funkcjonowania.
Płatności
Opłaty za usługi świadczone za pośrednictwem Serwisu, tj. abonamenty, dokonywane będą przez użytkowników z góry. Wykonanie płatności możliwe będzie jednie za pomocą płatności online (za pośrednictwem banku).
Z ewidencji prowadzonej przez Serwis będzie wynikać jednoznacznie, jakiej konkretnie usługi dotyczyła dana płatność. Konkretna płatność zawsze będzie powiązana z abonamentem określonego użytkownika na dany okres.
Spółka przyjmuje, że suma całkowitej wartości Usług, świadczonych na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 10 000 euro lub jej równowartość w PLN, tj. 42 000 zł.
Pytanie
1. Czy Usługi świadczone przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów stanowić będą usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 Ustawy VAT?
2. Czy miejscem świadczenia Usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu?
3. Czy miejscem świadczenia Usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej) będzie państwo trzecie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu?
4. Czy Spółka będzie mogła rozliczać podatek od wartości dodanej w stosunku do Usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d Ustawy VAT?
5. Czy świadczenie przez Spółkę Usług za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów nie będzie podlegać lub będzie zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Spółki:
1. Usługi świadczone przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów stanowić będą usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 Ustawy VAT.
2. Miejscem świadczenia Usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
3. Miejscem świadczenia Usług, świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej) będzie państwo trzecie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
4. Spółka będzie mogła rozliczać podatek od wartości dodanej w stosunku do Usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d Ustawy VAT.
5. Świadczenie przez Spółkę Usług za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów nie będzie podlegać lub będzie zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej.
Uzasadnienie własnego stanowiska Wnioskodawcy
Pytanie 1:
Zgodnie z art. 2 pkt 26 Ustawy VAT przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 Rozporządzenia 282/2011.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Rozporządzenia 282/2011 do "usług świadczonych drogą elektroniczną", o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 282/2011 ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011 ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q-s) (uchylone);
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Ze wskazanych powyżej regulacji wynika, że za usługę elektroniczną uznać należy usługę spełniającą łącznie następujące warunki:
a. realizacja za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
b. świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
c. jej wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
d. nie jest objęta wyłączeniem zawartym w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011.
W ocenie Spółki Usługi świadczone przez nią za pośrednictwem Serwisu spełniać będą wszystkie wskazane warunki:
Ad a. Usługi świadczone będą za pomocą Internetu.
Ad b. Usługi będą świadczone przez Serwis 24 godziny na dobę siedem dni w tygodniu w sposób zautomatyzowany. W szczególności funkcjonalność czatu wraz z tłumaczeniem realizowana będzie automatycznie. Podobnie zaangażowania Spółki nie będzie wymagało pobieranie przez Konsumentów dokumentów wraz z instrukcjami, czy filtrowanie ofert pracy.
Serwis wymagać będzie udziału i obsługi człowieka wyłącznie w marginalnym stopniu, głównie w zakresie niezwiązanym bezpośrednio z realizacją zasadniczych Usług (tj. obsługa BOK, okresowe prace serwisowe).
Ad c. Działanie Serwisu oparte będzie o technologię informatyczną. Bez wykorzystania tej technologii Serwis nie mógłby funkcjonować. Tytułem przykładu przywołać można automatyczne komputerowe tłumaczenie czatu, które nie byłoby możliwe bez wykorzystania technologii informatycznej.
Ad d. Usługi nie są wymienione w art. 7 ust. 3 Rozporządzenia 282/2011.
W ocenie Spółki, świadczone przez nią na rzecz Konsumentów Usługi mieścić się będą w kategoriach wskazanych w art. 7 ust. 2 Rozporządzenia 282/2011:
lit. c - jako usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę - usługa tłumaczenia czatu,
lit. e - jako pakiet usług internetowych oferujący dostęp do informacji - tj. ofert pracy, dokumentów, czatu z pracodawcami.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Spółki Usługi świadczone przez nią za pośrednictwem Serwisu stanowić będą usługi elektroniczne w rozumieniu Ustawy VAT.
Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych dotyczących podobnych z technicznego punktu widzenia usług świadczonych za pośrednictwem portali internetowych:
- interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 grudnia 2021 r. o sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.675.2021.2.KT: „świadczona usługa odpłatnego udostępnienia portalu internetowego umożliwiającego komercjalizowanie autorskich materiałów publikowanych przez Twórców (polegająca na udostępnianiu przestrzeni dyskowej Twórcom i udostępnianiu treści cyfrowych przez Twórców) stanowi usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy w zw. z art. 7 rozporządzenia 282/2011, a ponadto przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011”.
- interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 stycznia 2015 r. o sygn. IPPP3/443-1009/14-4/SM: „Wnioskodawca prowadzi działalność poprzez serwis internetowy. Usługa realizowana za pomocą tego serwisu polega na utrzymywaniu bazy ofert miejsc postojowych przeznaczonych do parkowania pojazdów, wraz z algorytmami wyszukiwania informacji w niej zawartych. (…) Ponadto w procesie świadczenia usługi przez Spółkę, Użytkownicy mają możliwość przedstawienia oferty, a także jej wyszukania wskutek wprowadzonych przez użytkowników danych. Wprowadzenie danych przez Użytkownika polegających na akceptacji oferty, prowadzi z kolei do finalizacji usługi poprzez zawarcie pomiędzy Użytkownikami umowy. Zatem przedmiotowe usługi będą usługami elektronicznymi”.
- interpretacja z dnia 16 lipca 2020 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.137.2020.2.JK: „Spółka A będzie wykonywała na rzecz Klientów usługi związane udostępnianiem informacji gospodarczych na zasadach określonych w przepisach u.u.i.g. Świadczenie usług przez Spółkę A będzie się odbywało drogą elektroniczną. Usługi będą wykonywane za pomocą Internetu. (…) Analiza zakresu świadczonych przez Wnioskodawcę usług prowadzi do wniosku, że skoro świadczenie usług przez Spółkę A zasadniczo nie będzie możliwe bez wykorzystania technologii informatycznej, a ponadto wykonywanie tych usług w większości będzie zautomatyzowane i zasadniczo nie będzie wymagało udziału człowieka, jak również świadczenie usług przez Spółkę A będzie się odbywało drogą elektroniczną, usługi będą wykonywane za pomocą Internetu, to w niniejszej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem usług elektronicznych”.
Pytanie 2:
Zgodnie z art. 28k ust. 1 Ustawy VAT miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Art. 28k ust. 2 Ustawy VAT określa warunki, w których m.in. usługi elektroniczne uznawane są za świadczone wyłącznie w Polsce. Spółka przyjmuje, że nie znajdzie on zastosowania w niniejszej sprawie z uwagi na niespełnienie warunku z art. 28k ust. 1 pkt 3 (przekroczenie sumy całkowitej wartości usług).
Mając na uwadze, że Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Konsumentów za pośrednictwem Serwisu stanowią usług elektroniczne - co wykazano w odpowiedzi na Pytanie 1 - w przypadku ich świadczenia na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, miejscem świadczenia tych Usług na podstawie art. 28k ust. 1 Ustawy VAT będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Pytanie 3:
Zgodnie z art. 28k ust. 1 Ustawy VAT miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Mając na uwadze, że Usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Konsumentów za pośrednictwem Serwisu stanowią usług elektroniczne - co wykazano w odpowiedzi na Pytanie 1 - w przypadku ich świadczenia na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza Unią Europejską), miejscem świadczenia tych Usług na podstawie art. 28k ust. 1 Ustawy VAT będzie państwo trzecie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
W przypadku uznania, że art. 28k ust. 1 Ustawy VAT nie ma zastosowania do Usług świadczonych przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów spoza Unii Europejskiej, co Spółka bierze pod uwagę jedynie z ostrożności, należałoby odwołać się do art. 28l pkt 4 Ustawy VAT, zgodnie z którym w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Mając na uwadze, że Usługi świadczone przez Spółkę za pośrednictwem Serwisu zakwalifikować można jako usługi dostarczania informacji (oferty pracy, dokumenty związane z zatrudnieniem i instrukcje ich wypełniania) oraz usługi tłumaczeń (komputerowe tłumaczenie na czacie), to także na gruncie art. 28l pkt 4 Ustawy VAT, uznać należałoby, że miejscem ich świadczenia będzie stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu Konsumenta poza terytorium Unii Europejskiej.
Pytanie 4:
Zgodnie z art. 130b ust. 1 Ustawy VAT podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 130a pkt 3 Ustawy VAT przez procedurę unijną rozumie się rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.
Spółka w odniesieniu do świadczenia Usług świadczonych za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej spełniać będzie wszystkie wymogi zastosowania procedury unijnej One Stop Shop, w szczególności:
(art. 130a pkt 1a Ustawy VAT) Spółka świadczyć będzie usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji - jak wynika ze stanowiska Spółki zaprezentowanego w odpowiedzi na Pytanie 2,
(art. 130a pkt 2 lit. c Ustawy VAT) Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, ale nie posiada siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczyć będzie usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a.
W związku z powyższym, Spółka spełniać będzie warunki do korzystania z procedury OSS, w związku z czym będzie mogła skutecznie dokonać zgłoszenia o wyborze procedury OSS oraz stosować tę procedurę w stosunku do Usług świadczonych za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej.
Pytanie 5:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 Ustawy VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z art. 2 pkt 22 Ustawy VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Usługi Spółki na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej albo w kraju trzecim świadczone będą - zgodnie ze stanowiskiem Spółki zajętym w odpowiedzi na Pytania 2 i 3 - w państwie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Usługi na rzecz tych Konsumentów nie będą więc stanowiły świadczenia usług na terytorium kraju i nie będą się mieściły w definicji „sprzedaży” z art. 2 pkt 22 Ustawy VAT.
Tym samym w świetle art. 111 ust. 1 Ustawy VAT, Usługi na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Polski, nie podlegają w Polsce obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Spółka będzie świadczyła Usługi także na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w Polsce. Sprzedaż Usług na rzecz tych podmiotów podlegałaby na podstawie art. 111 ust. 1 Ustawy VAT obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednak na mocy delegacji ustawowej z art. 111 ust. 8 Ustawy VAT Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących reguluje Rozporządzenie w sprawie kas. Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie kas, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Pkt 37 Załącznika wskazuje na świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
W okolicznościach niniejszej sprawy warunki wskazane w pkt 37 Załącznika będą spełnione, bowiem Spółka otrzyma w całości zapłatę z Usługi za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikać będzie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła zapłata.
Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 lutego 2019 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.702.2018.2.AZ:
„W związku z tym w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę usług polegających na udostępnianiu platformy osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, w sytuacji gdy cała należność za te usługi, za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej będzie wpływać na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego do 31 grudnia 2021 r., na mocy § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z cytowanego wyżej przepisu ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zauważyć należy, że samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu (w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby w ramach określonych transakcji podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednym z rozróżnionych rodzajów usług na gruncie podatku VAT są usługi elektroniczne. Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:
Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011.
Stosownie do art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011:
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Jak wynika z art. 7 ust. 2 rozporządzenia 282/2011:
Ustęp 1 obejmuje w szczególności:
a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f)usługi wyszczególnione w załączniku I.
Załącznik I zawiera następujące usługi:
Punkt 1 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a)tworzenie i hosting witryn internetowych;
b)automatyczna konserwacja oprogramowania, zdalnie i online;
c)zdalne zarządzanie systemami;
d)hurtownie danych online, umożliwiające elektroniczne przechowywanie i wyszukiwanie konkretnych danych;
e)dostarczanie online przestrzeni na dysku na żądanie.
Punkt 2 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a)uzyskiwanie dostępu online i pobieranie oprogramowania (w szczególności programy w zakresie zamówień publicznych/księgowości, programy antywirusowe) oraz jego uaktualnień;
b)oprogramowanie blokujące pojawianie się banerów reklamowych;
c)sterowniki do pobierania, takie jak programy ustawiające interfejsy komputera i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek);
d)automatyczna instalacja online filtrów na witrynach internetowych;
e)automatyczna instalacja online zabezpieczeń typu firewall.
Punkt 3 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie motywów pulpitów;
b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie obrazów, fotografii i wygaszaczy ekranu;
c)zawartość książek w formie cyfrowej i innych publikacji elektronicznych;
d)prenumerata gazet i czasopism publikowanych online;
e)dzienniki logowania i statystyki odwiedzania stron internetowych;
f)wiadomości, informacje o sytuacji na drogach oraz prognozy pogody online;
g)informacje generowane automatycznie online przez oprogramowanie po wprowadzeniu przez klienta określonych danych, takich jak dane prawne lub finansowe (w szczególności stale uaktualniane kursy giełdowe);
h)dostarczanie przestrzeni reklamowej, szczególnie banerów reklamowych na stronach lub witrynach internetowych;
i)korzystanie z wyszukiwarek i katalogów internetowych.
Punkt 4 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a)uzyskiwanie dostępu i pobieranie muzyki na komputery i telefony komórkowe;
b)uzyskiwanie dostępu i pobieranie sygnałów dźwiękowych, urywków nagrań, dzwonków i innych dźwięków;
c)uzyskiwanie dostępu do filmów i ich pobieranie;
d)pobieranie gier na komputery i telefony komórkowe;
e)uzyskiwanie dostępu do automatycznych gier online, które wymagają użycia Internetu lub innych podobnych sieci elektronicznych, gdy gracze są od siebie oddaleni;
f)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą sieci radiowej lub telewizyjnej, internetu lub podobnej sieci elektronicznej, tj. słuchanie lub oglądanie programów w momencie wybranym przez użytkownika, na jego indywidualne życzenie, na podstawie katalogu programów wybranych przez dostawcę usług medialnych, np. telewizja lub wideo na życzenie;
g)odbieranie programów radiowych lub telewizyjnych rozpowszechnianych za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (streaming IP), chyba że są one nadawane jednocześnie z ich transmisją lub retransmisją za pomocą sieci radiowych lub telewizyjnych;
h)dostawa treści audio i audiowizualnych za pomocą sieci komunikacyjnych, które to treści nie są udostępniane przez dostawcę usług medialnych i nie są objęte jego odpowiedzialnością redakcyjną;
i)dalsza dostawa treści audio i audiowizualnych należących do dostawcy usług medialnych, lecz dostarczanych przez inny podmiot za pomocą sieci komunikacyjnych.
Punkt 5 załącznika II do dyrektywy 2006/112/WE:
a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q-s) (uchylone);
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że zamierzają Państwo rozpocząć świadczenie usług z wykorzystaniem aplikacji webowej. Państwa rolą będzie zapewnienie dostępu do Serwisu jego użytkownikom. Będą Państwo administratorem Serwisu. Ponadto, będą Państwo dzierżawili aplikację webową od podmiotu z siedzibą Polsce, który jest jej właścicielem.
Państwa usługi będą Świadczone w formie aplikacji online, w której:
- zapewnią Państwo prezentowanie ofert pracy pracodawców;
- zapewnią Państwo pracownikom możliwość przeglądania ofert pracy pracodawców;
- a także zapewnią Państwo obu stronom, to jest pracodawcom i pracownikom, komunikator (czat) do kontaktu pomiędzy pracodawcami i pracownikami, jak również
- zapewnią im Państwo usługi towarzyszące, służące efektywnemu nawiązaniu współpracy pomiędzy pracodawcami, a pracownikami.
Usługi Serwisu stanowić będą usługi gromadzenia w postaci dokumentu elektronicznego i udostępnianie informacji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, w rozumieniu art. 18c ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudniania i instytucjach rynku pracy. Natomiast nie będą Państwo świadczyć którejkolwiek z czynności, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Użytkownikami Serwisu będą pracodawcy (osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne prowadzące działalność gospodarczą), które będą podatnikami VAT, o których mowa w art. 28a ustawy VAT.
Za pomocą Serwisu zapewnią Państwo pracodawcom:
- możliwość publikacji ofert pracy w ramach abonamentu,
- możliwość korzystania komunikatora pozwalającego na wymianę wiadomości tekstowych z potencjalnym pracownikiem w czasie rzeczywistym, a w razie potrzeby - umożliwią Państwo skorzystania z funkcji tłumaczenia,
- poglądowe, ogólne dokumenty dotyczące zatrudniania lub nawiązania współpracy z pracownikiem, a także instrukcje ich wypełniania,
- dodatkową funkcję wyróżnienia profilu pracodawcy.
Powyższe usługi będą Państwo świadczyli wyłącznie odpłatnie dla użytkowników posiadających konto w Serwisie.
Ponadto, co wynika z opisu sprawy, użytkownikami będą także pracownicy, czyli pełnoletnie osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (zwani dalej „Konsumentami”). Osoby te nie będą podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT. Osoby te będą posiadały stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w Polsce, na terenie Unii Europejskiej albo w kraju trzecim.
Za pomocą Serwisu zapewnią Państwo Konsumentom:
- dostęp do ofert pracodawców i danych kontaktowych pracodawcy, który zechce ich zatrudnić,
- możliwość komunikacji z pracodawcą w czasie rzeczywistym i jej tłumaczenia,
- wzory dokumentów, które będą mogły służyć w nawiązaniu stosunku pracy lub cywilnoprawnego stosunku współpracy.
Usługi świadczone przez Państwa będą odbywać się w sposób zautomatyzowany i w całości będą świadczone przez Internet.
Aby móc prawidłowo korzystać z Serwisu, jego użytkownicy będą zobowiązani posiadać:
a)urządzenie przetwarzające dane połączone do sieci Internet (np. komputer, smartphone, tablet),
b)zainstalowaną przeglądarkę internetową w najnowszej wersji, która akceptuje pliki cookies (np. Google Chrome).
Serwis co do zasady powinien być dostępny siedem dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.
Opisane we wniosku usługi będą świadczone co do zasady automatycznie i nie będą wymagały Państwa bieżącego zaangażowania. Będą Państwo interweniowali wyłącznie w sytuacjach szczególnych, które będą tego wymagały. Ponadto, zapewnią Państwo kontakt ze swoim Biurem Obsługi Klient w celu rozwiązywania problemów technicznych, wyjaśnienia funkcjonalności Serwisu, a także w zakresie zgłoszenia reklamacji czy zawiadomienia o rozwiązaniu umowy przez użytkownika. Kontakt ten umożliwią Państwo za pomocą e-mail, czatu oraz call center. Dodatkowo wskazali Państwo, że będą Państwo realizować okresowe prace techniczne w Serwisie, które będą konieczne do jego prawidłowego funkcjonowania.
Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, opłaty za usługi świadczone za pośrednictwem Serwisu (abonamenty) dokonywane będą wyłącznie z góry, za pomocą płatności online (za pośrednictwem banku). Dzięki prowadzonej przez Państwa ewidencji, będą mogli Państwo jednoznacznie wskazać, jakiej konkretnie usługi dotyczyła dana płatność.
Ponadto, przyjmują Państwo, że suma całkowitej wartości Usług, świadczonych na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 10 000 euro lub jej równowartość w PLN, tj. 42 000 zł.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia czy usługi świadczone przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów stanowić będą usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.
Z powołanych przepisów wynika, że warunkiem koniecznym do uznania usługi za usługę elektroniczną jest to, aby była ona świadczona za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej. Sam ten warunek jednak nie jest wystarczający - istotne jest wystąpienie łącznie następujących cech świadczonych usług:
- ich realizacja odbywa się za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
- świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
- ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej jest niemożliwe,
- nie są one wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011.
Jak wskazali Państwo wprost w opisie sprawy, usługi Serwisu będą odbywać się w sposób zautomatyzowany i będą świadczone w całości za pomocą sieci Internet. Ponadto, aby móc prawidłowo wykorzystać możliwości Serwisu konieczne będzie posiadanie przez użytkownika urządzenia przetwarzającego dane połączonego z siecią Internet, z zainstalowaną aktualną przeglądarką internetową.
Dodatkowo, co wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Państwa Usługi świadczone będą co do zasady automatycznie, tj. nie będą wymagały bieżącego zaangażowania Spółki. Będą Państwo angażować się w działalność Serwisu tylko w sytuacjach szczególnych, wymagających jej interwencji.
Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy, należy uznać, że usługi świadczone przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów będą stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także ustalenia, czy miejscem świadczenia usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta:
- posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu,
- posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej) będzie państwo trzecie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Dla stwierdzenia, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT konieczne jest ustalenie miejsca jej świadczenia. Od miejsca świadczenia bowiem zależeć będzie miejsce opodatkowania.
Kwestie miejsca świadczenia usług regulują przepisy Działu V Rozdział 3 ustawy - Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług.
I tak, stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) Ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6;
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany przepis art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Na podstawie art. 28b ust. 1-3 ustawy:
1. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
2. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
3. W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Ww. przepis dotyczy przypadków gdy usługi są świadczone dla podatników. Wiąże on miejsce świadczenia (opodatkowania) usługi z siedzibą usługobiorcy ewentualnie z jego stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej albo ze stałym miejscem zamieszkania lub zwykłym miejscem pobytu.
Jak stanowi art. 28c ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.
Z powołanego art. 28c ust. 1 ustawy wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej. Zasada ta ma zastosowanie wówczas gdy przepisy szczególne, o których mowa w art. 28c ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy, nie przewidują innych zasad ustalenia ich miejsca świadczenia.
Przy czym, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych i usług elektronicznych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Natomiast stosownie do art. 28k ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1) usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2) usługi, o których mowa w ust. 1, są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3) suma całkowitej wartości usług, o których mowa w ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości dostaw towarów, o których mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku usługodawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
W myśl art. 28k ust. 3 ustawy:
Jeżeli w trakcie roku podatkowego kwota, o której mowa w ust. 2 pkt 3, zostanie przekroczona, przepis ust. 1 stosuje się począwszy od usługi, w związku ze świadczeniem której przekroczono tę kwotę.
Jednocześnie, na mocy art. 28k ust. 4 ustawy:
Podatnik, do którego ma zastosowanie przepis ust. 2, może wskazać jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w ust. 1. Podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wskazuje miejsce świadczenia usług przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.
Przy tym, w myśl art. 28k ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, podatnik nie może zmienić miejsca świadczenia usług wcześniej niż po upływie 2 kolejnych lat, licząc od dnia wykonania pierwszej usługi, dla której miejsce świadczenia zostało określone zgodnie z ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 28k ust. 6 ustawy:
Podatnik posiadający siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, może ponownie określić miejsce świadczenia usług zgodnie z ust. 2, po uprzednim zawiadomieniu o rezygnacji z dokonanego wyboru, o którym mowa w ust. 4, przed początkiem miesiąca, w którym rezygnuje z określania miejsca świadczenia usług zgodnie z ust. 1, na zasadach określonych w art. 28p.
Wskazać należy, że usługi elektroniczne, o których mowa w art. 2 pkt 26 ustawy, zostały wskazane jako jeden z wyjątków od zasady wyrażonej w powołanym wyżej art. 28c ust. 1 ustawy. Stosownie do art. 28c ust. 1 oraz ar. 28k ustawy, w przypadku usług elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami - miejsce świadczenia, co do zasady, należy ustalić w oparciu o regulacje szczególne wynikające z art. 28k ustawy.
Nadmienić należy, że w przypadku realizacji świadczeń na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, co do zasady art. 28k ust. 1 ustawy znajduje zastosowanie wówczas, gdy nie są spełnione warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 ustawy, bądź w przypadku gdy mimo spełnienia warunków, o których mowa w art. 28k ust. 2 stawy, usługodawca złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie, wskazujące jako miejsce świadczenia usług miejsce, o którym mowa w art. 28k ust. 1 ustawy.
Jak wskazali Państwo we wniosku, z Serwisu korzystać będą m.in. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, niebędące podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy (tj. Konsumenci) posiadające stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym Państwie Unii Europejskiej lub kraju trzecim. Przyjmują Państwo, że suma całkowitej wartości Usług, świadczonych na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 10 000 euro lub jej równowartość w PLN, tj. 42 000 zł. Zatem nie będą spełnione łącznie warunki, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.
Tym samym, w odniesieniu do usług elektronicznych przez Państwa na rzecz podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy, jest miejsce, w którym podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Zatem w przypadku Usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, miejscem świadczenia (a zarazem miejscem opodatkowania) tych usług będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Natomiast w przypadku Usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej), miejscem świadczenia (a zarazem miejscem opodatkowania) tych usług będzie państwo trzecie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań 2 i 3 należy uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą także ustalenia, czy będą mogli Państwo rozliczać podatek od wartości dodanej w stosunku do Usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej w procedurze unijnej One Stop Shop (OSS), o której mowa w art. 130a-130d ustawy o VAT.
Przepisy Rozdziału 6a ustawy o podatku od towarów i usług regulują kwestię procedury unijnej dotyczącej niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług.
Na podstawie art. 130a ustawy ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
1) VAT - rozumie się przez to podatek i podatek od wartości dodanej;
1a) usługach - rozumie się przez to usługi świadczone na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji;
2)podatnikach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które:
a) dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub
b) ułatwiają dostawę towarów zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem dostawy rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego, lub
c) posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a;
2a) państwie członkowskim konsumpcji - rozumie się przez to:
a) w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,
b) w przypadku dostaw towarów dokonanych przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem takich dostaw rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego - to państwo członkowskie,
c) w przypadku świadczenia usług - państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług;
2b) państwie członkowskim identyfikacji - rozumie się przez to państwo członkowskie:
a) w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo
b) w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo
c) w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo
d) rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej;
3) procedurze unijnej - rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.
Na mocy art. 130b ust. 1 ustawy
Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.
W myśl art. 130d ust. 1 ustawy:
Podatnicy zidentyfikowani na potrzeby procedury unijnej są obowiązani prowadzić w postaci elektronicznej ewidencję transakcji objętych procedurą unijną, zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 63c rozporządzenia 282/2011.
Ww. przepisy wprowadzają procedura tzw. One Stop Shop (OOS). Procedura OSS obejmuje swym zasięgiem:
- świadczenie usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w UE, w krajach UE, gdzie sprzedawca nie posiada siedziby firmy;
- świadczenie pozostałych usług transgranicznych na rzecz osób niebędących podatnikami w UE, w krajach UE, gdzie sprzedawca nie posiada siedziby firmy;
- WSTO – wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na odległość (sprzedaż wysyłkowa);
- WSTO oraz niektóre dostawy krajowe wspomagane/ułatwiane przez operatorów interfejsów elektronicznych (elektroniczne platformy handlowe), którzy zostają w tym wypadku uznani za sprzedawców.
Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE, poprzez umożliwienie im:
- elektronicznej rejestracji dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim;
- deklarowania i płacenia należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji;
- współpracy z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej, nawet jeśli dokonywane dostawy/świadczenie usług mają charakter transgraniczny.
Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO czy świadczący usługi elektroniczne, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS. Podatek VAT należny z tytułu zrealizowanych transakcji objętych VAT OSS zapłacony w kraju rejestracji do procedury VAT OSS zostaje podzielony i przekazany państwom UE konsumpcji.
Korzystanie z tej procedury ma charakter fakultatywny.
W przypadku Usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym Państwie Unii Europejskiej, które - jak wskazano wyżej - stanowią usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o VAT i których miejscem świadczenia (a zarazem miejscem opodatkowania) będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, mogą Państwo korzystać z rozliczania podatku VAT należnego w ramach procedury szczególnej VAT-OSS, według zasad wskazanych w art. 130a-130d ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy świadczenie przez Państwa Usług za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumentów nie będzie podlegać lub będzie zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Jak zostało wskazane powyżej, w przypadku Usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w innym państwie Unii Europejskiej, miejscem świadczenia (a zarazem miejscem opodatkowania) tych usług będzie państwo Unii Europejskiej, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Natomiast w przypadku Usług świadczonych przez Państwa za pośrednictwem Serwisu na rzecz Konsumenta posiadającego stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w państwie trzecim (poza terytorium Unii Europejskiej), miejscem świadczenia (a zarazem miejscem opodatkowania) tych usług będzie państwo trzecie, w którym Konsument posiada stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Zatem skoro Konsumenci (niebędący podatnikami) spoza Polski nie będzie podlegało opodatkowaniu na terytorium Polski, to tym samym świadczenie tych usług nie będzie objęte, wynikającym z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy, obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W świetle powyższego, kwestie dotyczące obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do sprzedaży przez Państwa usług na rzecz Konsumentów należy rozpatrywać wyłącznie w odniesieniu do świadczeń wykonywanych na rzecz Konsumentów mających miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w kraju.
Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442 ze zm.), zwane dalej rozporządzeniem.
Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują m.in. zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienia przedmiotowe).
W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Natomiast w § 4 rozporządzenia zostały wymienione czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej świadczenia Usług na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w Polsce należy zauważyć, że w poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Z powyższego wynika, że aby podatnik miał możliwość skorzystania z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika powołanego rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki: zapłata musi być w całości dokonana za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), a przedmiotem świadczenia nie są czynności wymienione w § 4 pkt 1 rozporządzenia.
Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że opłaty za usługi świadczone za pośrednictwem Serwisu, tj. abonamenty, dokonywane będą przez użytkowników z góry. Wykonanie płatności możliwe będzie jedynie za pomocą płatności online (za pośrednictwem banku). Z ewidencji prowadzonej przez Serwis będzie wynikać jednoznacznie, jakiej konkretnie usługi dotyczy dana płatność. Konkretna płatność zawsze będzie powiązana z abonamentem określonego użytkownika na dany okres.
W związku z powyższym, w przypadku świadczenia przez Państwa Usług na rzecz Konsumentów posiadających stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu w Polsce, w sytuacji gdy cała należność za te usługi, za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej będzie wpływać na Państwa rachunek bankowy oraz jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, będą Państwo mieli prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego do 31 grudnia 2023 r., na mocy § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr. 5 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
1)Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right