Interpretacja indywidualna z dnia 14 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.203.2023.1.AS
Możliwość zwolnienia z opodatkowania nagrody X przyznanej przez Y na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania nagrody X przyznanej przez Y na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest agencją wykonawczą w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.) powołaną do realizacji zadań z zakresu polityki naukowej państwa, (…). Wnioskodawca złożył wniosek za pośrednictwem portalu Unii Europejskiej (...). Nabór X był realizowany w ramach programu ramowego Unii Europejskiej (...), w jego części szczegółowo określonej w Programie Roboczym (...) dalej jako: „Program Roboczy"). Zasady naboru zostały opublikowane w portalu Unii Europejskiej (...)” i uszczegółowione we wskazanym powyżej Programie Roboczym i w dokumencie „Nabór w celu przyznania nagrody - zasady konkursu”(...). Celem naboru było „wyrażenie uznania dla prywatnych i publicznych zamawiających z Europy i państw stowarzyszonych w ich wysiłkach w promowaniu zamówień innowacyjnych i innowacyjnych sposobów prowadzenia zamówień. Dodatkowo celem było podkreślenie znaczenia współpracy kupującego ze sprzedawcą we wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań na rynek” (za: „Nabór w celu przyznania nagrody - zasady konkursu”, s. 5, Program Roboczy s. 90). Oczekiwanym rezultatem konkursu było stymulowanie zamówień innowacyjnych, wsparcie wysiłków zamawiających i rynku we wprowadzaniu innowacji, budowy społeczności zamawiających do dzielenia się wiedzą i doświadczeniami oraz dostarczania usług publicznych. Wskazano, że celem nagrody jest promowanie przypadków zamawiających publicznych i prywatnych w ich działalności w zakresie innowacji. Nagroda miała być prestiżowym uznaniem tych, którzy wykorzystują innowacyjne zamówienia i inspirują innych do tego samego. Celem naboru było również wyróżnienie publicznych i prywatnych zamawiających wprowadzających innowacyjne praktyki i narzędzia w celu zwiększenia efektywności działania, (...). W Programie Roboczym wskazano, że jest to „nagroda uznania" (ang. recognition prize).
Nabór został podzielony na trzy kategorie:
(...)
Celem naboru w ramach kategorii (...), w której uczestniczył Wnioskodawca było wyłonienie i nagrodzenie spójnej i dedykowanej strategii lub planu działania danej instytucji/podmiotu, które wykorzystują zrównoważone praktyki zamówień w zakresie innowacji. Ogłoszenie wyniku nastąpiło podczas konferencji organizowanej przez Y. Nagroda w kwocie (…) została przekazana na rachunek bankowy Podatnika (…). Dyspozycja zapłaty zaliczki podatkowej od tego przysporzenia została dokonana w dniu (...) w kwocie (…) zł.
Pytanie
Czy nagroda X przyznana Wnioskodawcy przez Y stanowi jego dochód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy nagroda X przyznana przez Y stanowi jego dochód wolny o dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT.
Ustawa CIT przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków, jak również od celu, na jaki środki te zostały przyznane.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT: „Wolne od podatku są: (...) 23) dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc”.
Wolny od podatku jest zatem dochód, który podatnik otrzymał:
1) tytułem pomocy o charakterze bezzwrotnym na podstawie jednostronnej deklaracji lub stosownej umowy zawartej przez rząd, ministra lub agencję rządową (przesłanka pochodzenia środków);
2) od rządów państw obcych lub od organizacji międzynarodowych (np. Unii Europejskiej) lub od międzynarodowych instytucji finansowej (np. Europejski Bank Rozwoju), przy czym przekazanie środków nie musi następować bezpośrednio pomiędzy rządem, organizacją, instytucją a podatnikiem - zwolnienie bowiem służy także w przypadkach, gdy pomoc została przekazana za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania pomocy (przesłanka sposobu przyznania środków).
Powyższe oznacza, że dla zastosowania wskazanego zwolnienia przedmiotowego konieczne jest spełnienie ww. przesłanek. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.
Ad (1) [Pochodzenie bezzwrotnej pomocy]
Nagroda X została przyznana Wnioskodawcy w wyniku naboru przeprowadzonego w ramach i oparciu o szczegółowe zasady programu ramowego (...), stanowiącego program ramowy badań i rozwoju technologicznego Unii Europejskiej (...) i pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i została przyznana poprzez podmiot upoważniony do rozdzielenia środków.
Unia Europejska jest organizacją międzynarodową ustanowioną w art. 1 Traktatu o Unii Europejskiej. Dodatkowo nagroda X pochodzi specyficznie z programu ramowego związanego z badaniami: zgodnie z art. 181 ust. 1 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej („TFUE”), Unia i Państwa członkowskie koordynują swoje działania w zakresie badań i rozwoju technologicznego. Zgodnie z art. 182 ust. 1 TFUE: „(...)
Obecnie obowiązującym programem ramowym Unii Europejskiej jest program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji „...”, ustanowiony - zgodnie z art. (...) - w drodze rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) (....)
Zgodnie z (...) rozporządzenia KE wymogi podmiotowe, treść zaproszeń do składania wniosków, uszczegółowienie kryteriów wyboru określa się w „programie prac” przyjmowanym decyzją Komisji Europejskiej w oparciu o decyzję Rady (...)
Zgodnie z art. (...) decyzji KE „Program szczegółowy jest realizowany na podstawie programów prac, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu zgodnie z art. 110 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (16) (zwanego dalej „rozporządzeniem finansowym”). Te programy prac określają spodziewane skutki i są opracowywane „w następstwie planowania strategicznego określonego w art. 6 oraz w załączniku I do niniejszej decyzji”. Decyzją taką jest m.in. decyzja wykonawca Komisji Europejskiej z 17 marca 2021 r. [C(2021) 1510 final) przyjmująca program roboczy na 2021 r. dla Europejskiej Rady Innowacji (EIC) - czyli Program Roboczy w oparciu o który został przeprowadzony nabór do nagrody X. Dodatkowo zgodnie w art. 9 ust. 1 rozporządzenia KE wskazano, że Komisja ustanawia Y jako centralnie zarządzany punkt kompleksowej obsługi w celu realizacji działań w ramach filaru III „Innowacyjna Europa”,(...). Y została ustanowiona przez Komisję Europejską w drodze decyzji wykonawczej KOMISJI (UE) (...)
Ad (2) [Sposób przyznania]
Nagroda X stanowi „nagrodę uznania”. Nagroda ta zgodnie z art. 2 pkt 41 rozporządzenia KE stanowi „nagrodę będącą wyrazem uznania osiągnięć i zrealizowanych wybitnych prac”. Stosownie do pkt 88 preambuły rozporządzenia KE: „Do pokonania określonych wyzwań w obszarach badań naukowych i innowacji należy dążyć poprzez przyznawanie nagród, w tym, w stosownych przypadkach, nagród wspólnych lub łącznych, w konkursach organizowanych przez Komisję lub odpowiedni organ finansujący z innymi organami Unii, państwami stowarzyszonymi, innymi państwami trzecimi, organizacjami międzynarodowymi lub podmiotami prawnymi o charakterze niezarobkowym. Nagrody powinny przyczyniać się do realizacji celów Programu”.
Art. 43 ust. 1 rozporządzenia KE wskazuje, że: „O ile w niniejszym rozdziale [„Rozdział II: Dotacje” - przyp. autora] nie określono inaczej, nagrody motywacyjne i nagrody uznania w ramach Programu przyznaje się i zarządza się nimi zgodnie z tytułem IX rozporządzenia finansowego”.
Rozporządzenie finansowe jednoznacznie wskazuje w art. 2 pkt 48, że nagroda w rozumieniu tego rozporządzenia (a w konsekwencji - również w rozumieniu rozporządzenia KE): „oznacza wkład finansowy przyznany po przeprowadzeniu konkursu. W przypadku, gdy taki wkład przekazywany jest w ramach zarządzania bezpośredniego, regulują go przepisy tytułu IX”.
Ze względu na to, że nagroda X była przyznawana przez agencję wykonawczą Y, bez zwątpienia kwalifikuje się do uznania jej za przekazywaną w ramach zarządzania bezpośredniego (art. 62 ust. 1 lit. a rozporządzenia finansowego zarządzanie bezpośrednie następuje: „(...) zgodnie z art. 125-153, przy pomocy swoich departamentów (...) lub za pośrednictwem agencji wykonawczych, o których mowa w art. 69”; zgodnie z art. 69 tego rozporządzenia mowa o agencjach wykonawczych tworzonych na podstawie decyzji Komisji, także mowa o Y). Rozdział IX rozporządzenia finansowego wskazuje, że nagrody muszą być przyznane w ramach konkursu (art. 206 ust. 2 rozporządzenia finansowego) oraz że: „kwota nagrody nie może być powiązana z kosztami poniesionymi przez zwycięzcę” (art. 206 ust. 3 rozporządzenia finansowego). Podsumowując na podstawie wniosku złożonego przez Wnioskodawcę została przyznana nagroda uznania ze środków unijnych w ramach programu ramowego (...) w związku z zajęciem 2 miejsca w konkursie ogłoszonym przez Agencję (...). Nagroda ma charakter środków unijnych. Stanowi wypłatę środków zarządzanych przez Agencję (...) w ramach programu ramowego Unii Europejskiej na lata 2021-2027: (...), które pochodzą z budżetu Unii Europejskiej. Podmiotem decydującym o przyznaniu i wypłacie (dyspozycji wypłaty) nagrody była (...). W danych przelewu bankowego w ramach którego przekazano nagrodę określono jako płatnika Komisję Europejską (...). W wypłacie (ani przyznaniu) nagrody nie uczestniczyły żadne inne instytucje unijne, ani krajowe. Otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe pochodzą z programów ramowych badań Unii Europejskiej, wypłacane są przez (...) uprawnioną do rozdysponowania środków pomocowych, Wnioskodawca jest również beneficjentem bezzwrotnej pomocy i bezpośrednio realizuje cel programu (...), co jest warunkiem niezbędnym do zwolnienia tych środków od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT. Wobec powyższego nagroda X przyznana Wnioskodawcy stanowi świadczenie bezzwrotne i jest przyznana jednostronną deklaracją podmiotu uprawnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawa o CIT nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.
Z opisu sprawy wynika, że złożyli Państwo wniosek za pośrednictwem portalu Unii Europejskiej (...)
Nabór X był realizowany w ramach programu ramowego Unii Europejskiej (...), w jego części szczegółowo określonej w Programie Roboczym Europejskiej Rady (...)
Celem naboru w ramach kategorii (...): „...”, w której Państwo uczestniczyli było wyłonienie i nagrodzenie spójnej i dedykowanej strategii lub planu działania danej instytucji/podmiotu, które wykorzystują zrównoważone praktyki zamówień w zakresie innowacji. Ogłoszenie wyniku nastąpiło 25 listopada 2021 r. podczas konferencji organizowanej przez Y. Nagroda została przekazana na Państwa rachunek bankowy (…). Dyspozycja zapłaty zaliczki podatkowej od tego przysporzenia została dokonana (…) r.
30 marca 2022 r. otrzymali Państwo nagrodę X przyznaną przez Y na realizację programu (...). Otrzymane przez Państwa środki finansowe pochodzą z programów ramowych badań Unii Europejskiej. Nagroda została wypłacona przez (...), uprawnioną do rozdysponowania środków pomocowych.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków, jak również od celu, na jaki środki te zostały przyznane.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Powołana wyżej regulacja stanowi jednoznacznie, że zakresem zwolnienia z opodatkowania objęte są dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od rządów państw obcych lub wymienionych w tym przepisie instytucji i organizacji międzynarodowych.
Kolejnym warunkiem zwolnienia jest otrzymanie tych środków na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.
Biorąc pod uwagę opis sprawy i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że 30 marca 2022 r. otrzymali Państwo nagrodę X przyznaną przez Y na realizację programu ramowego Unii Europejskiej (...). Otrzymane przez Państwa środki finansowe pochodzą z programów ramowych badań Unii Europejskiej. Nagroda została wypłacona przez Agencję Unii Europejskiej, uprawnioną do rozdysponowania środków pomocowych. Są Państwo beneficjentem tej bezzwrotnej pomocy i bezpośrednio realizują Państwo cel programu (...).
Tym samym nagroda uznania przyznana ze środków unijnych w ramach programu ramowego Unii Europejskiej (...), w związku z Państwa wygraną w konkursie ogłoszonym przez (...) o której mowa we wniosku, stanowi dla Państwa dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko w sprawie możliwości zwolnienia z opodatkowania nagrody X przyznanej przez Y na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).