Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.178.2023.2.KK
Możliwość zastosowania 15% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług finansowych i ubezpieczeniowych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – 1 czerwca 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wybrał Pan dla tej działalności opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym opłacanym na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.) (dalej: „zryczpodu”).
Przedmiotem Pana działalności jest działalność sklasyfikowana jako działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych (66.22.Z); pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (64.99.Z); pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (66.19.Z) oraz pośrednictwo w obrocie nieruchomościami (68.31.Z).
Nie posiada Pan jednak uprawnień agenta ubezpieczeniowego, agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające, brokera reasekuracyjnego ani brokera ubezpieczeniowego w rozumieniu ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1881 ze zm.) (dalej: „udu”) i nie jest Pan wpisany do rejestru pośredników ubezpieczeniowych prowadzonego na podstawie udu. Nie posiada Pan również uprawnień maklera papierów wartościowych, doradcy inwestycyjnego ani agenta firm inwestycyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 328 ze. zm.) („uoif”).
W ramach działalności gospodarczej świadczy Pan jako „doradca” usługi na rzecz X Spółka Akcyjna z siedzibą w (...) („spółka”). Spółka jest polską spółką akcyjną, polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. (...). Spółka w prowadzonej działalności podlega nadzorowi komisji nadzoru finansowego („KNF”) i jest wpisana do prowadzonego przez KNF:
1)rejestru podmiotów posiadających zezwolenie na pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa lub tytułów uczestnictwa jako podmiot, o którym mowa w art. 32 ust. 2 ustawa z dnia 27 maja 2004 r o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t.j Dz. U. z 2021 r. poz. 605 ze zm.) („ufi”);
2)rejestru pośredników ubezpieczeniowych jako agent ubezpieczeniowy w rozumieniu art. 3 pkt 2 udu.
Na podstawie umowy o współpracę świadczy Pan w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz spółki usługi obejmujące wykonywanie dla spółki czynności pośrednictwa finansowego, polegających na oferowaniu zainteresowanym osobom i podmiotom produktów finansowych kontrahentów zleceniodawcy; wykonywaniu przy zachowaniu należytej staranności wszelkich czynności prawnych oraz innych czynności w taki sposób, aby możliwe było zaoferowanie pośrednictwa spółki przy nabywaniu produktów finansowych kontrahentów spółki, a przede wszystkim pozyskiwanie klientów zgodnie z umową oraz zaleceniami spółki oraz oferowanie im produktów ubezpieczeniowych, inwestycyjnych albo innych produktów czy usług finansowych kontrahentów spółki. Zobowiązany jest Pan również zapewnić klientom konsultacje dotyczące oferowanych produktów finansowych, analizować ich potrzeby i życzenia oraz stworzyć w interesie klienta lub zainteresowanego plan finansowy, a także prowadzić nieustannie serwis portfolia klienta w zakresie dopuszczalnym przez prawo i umowę o współpracy („usługi pośrednictwa finansowego”).
Pozostaje Pan wpisany do wykazu osób, przy pomocy których spółka, jako agent ubezpieczeniowy, wykonuje czynności agencyjne.
Zgodnie z postanowieniami umowy o współpracy, do usług pośrednictwa finansowego należą w szczególności:
1)wyszukiwanie zainteresowanych zawarciem umów oraz klientów;
2)informowanie zainteresowanych o produktach oferowanych przez kontrahentów spółki, z uwzględnieniem wypełnienia obowiązku informacyjnego określonego przez odpowiednie przepisy prawne oraz przepisy wewnętrzne kontrahenta lub spółki oraz wyjaśnianie wszystkich faktów związanych z oferowanymi produktami z należytą starannością, przy uwzględnieniu zawodowego charakteru prowadzonej działalności;
3)pozyskiwanie wszelkich informacji o zainteresowanym jego planach finansowych i innych potrzebach w dziedzinie produktów finansowych, dla ustalenia potrzeb zawarcia umowy z kontrahentem oraz ich rejestrowanie w formularzu analizy finansowej i intranecie spółki, a w zależności od rodzaju umowy produktowej również do formularza określenia potrzeb zainteresowanego ubezpieczeniem, czy do kwestionariusza inwestycyjnego, następnie zaoferowanie portfolio produktowego;
4)sporządzanie pisemnych projektów umów lub projektów wniosków o zawarcie umów oraz ich przekazywanie klientom, jeżeli spółka nie postanowi inaczej;
5)wykonywanie czynności mających na celu zachowanie kontraktów z klientami po ich zawarciu (serwis lub opieka następcza) zgodnie z metodyką spółki;
6)zgodnie z regulaminem reklamacyjnym spółki - przyjmowanie, rozpatrywanie i odpowiednie reagowanie na zażalenia klientów, kontrahentów spółki czy zainteresowanych produktami finansowymi, dotyczących jakości usług świadczonych przez spółkę lub doradcę, jeżeli te zażalenia dotyczą działalności doradcy albo podległych mu doradców;
7)informowanie spółki o transakcjach z zainteresowanymi, a mianowicie za pomocą odpowiednich formularzy według zaleceń spółki;
8)informowanie spółki o wszystkich okolicznościach na rynku właściwym, które mają znaczenie dla działalności spółki, w szczególności o poglądach klientów dotyczących oferowanych produktów;
9)udzielanie informacji klientowi o jego prawach i obowiązkach wynikających z umów produktowych, przy zawarciu których Pan pośredniczył, albo nad którymi wykonuje Pan obsługę następczą.
Klasyfikuje Pan usługi pośrednictwa finansowego jako usługi finansowe i ubezpieczeniowe grupowane w sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 („PKWiU”).
Przy wykonywaniu usług na rzecz spółki może Pan pośredniczyć w sprzedaży tylko takich produktów finansowych, co do których został przez spółkę profesjonalnie przygotowany w ramach programu kształcenia określonego przez spółkę oraz dla których spełnia wszystkie wymagania określone odpowiednimi przepisami prawnymi (odbyte szkolenia, wpis do wykazu prowadzonego przez odpowiednie organy - tzw. certyfikacje, kompetencje, itp.). Nie może Pan oferować ani pośredniczyć przy zawieraniu umów z zainteresowanymi lub klientami innych produktów finansowych. Jeżeli zainteresowany lub klient jest zainteresowany produktem finansowym, przy sprzedaży którego nie może Pan pośredniczyć, zobowiązany jest Pan do poinformowania o tym swojego kierownika zespołu. Może oferować Pan tylko produkty finansowe kontrahentów spółki, z którymi spółka zawarła umowę o pośredniczeniu w oferowaniu produktów finansowych.
Za świadczenie usług na rzecz spółki przysługuje Panu prawo do prowizji na warunkach określonych w umowie o współpracę, planie kariery oraz zgodnie z ogólnymi warunkami prowizyjnymi i załącznikami do tych warunków. Rzeczywista wysokość wypłacanej prowizji netto obliczana jest proporcjonalnie, według stawki prowizyjnej przypisanej do Pana pozycji w odpowiednim planie kariery i prowizji, którą spółka otrzyma od kontrahenta za pośrednictwo w zawarciu konkretnej umowy produktowej.
Uzupełnienie opisu
Usługi pośrednictwa finansowego wykonywane przez Pana prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą X nie są świadczone w ramach wolnego zawodu, czyli nie są świadczone wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. 2022 poz. 2540 ze zm.).
Pytanie
Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, zgodnie z którym usługi pośrednictwa finansowego powinny być opodatkowane stawką ryczałtu ewidencjonowanego wynoszącą 15% przychodu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j zryczpodu?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, opisane usługi, tj. usługi pośrednictwa finansowego powinny być opodatkowane stawką ryczałtu ewidencjonowanego wynoszącą 15% przychodu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j zryczpodu.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 zryczpodu, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Usługi świadczone przez Pana na rzecz spółki nie zostały wyłączone z możliwości opodatkowania ich ryczałtem ewidencjonowanym na podstawie art. 8 ust. 1 zryczpodu.
Artykuł 12 zryczpodu, określa przede wszystkim stawki podatku dla poszczególnych rodzajów przychodów uzależnione od rodzaju działalności wykonywanej przez podatnika. Dla określenia stawki podatku dla danego rodzaju przychodów istotne jest zatem sprecyzowanie rodzaju działalności, z której przychody te pochodzą.
Dyspozycja art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j zryczpodu wskazuje, że stawkę wynoszącą 15% przychodu stosuje się do świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Pana zdaniem, wykonywane przez Pana usługi pośrednictwa finansowego powinny być opodatkowane stawką 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j zryczpodu, gdyż stanowią usługi finansowe i ubezpieczeniowe, nie są jednak świadczone w ramach wolnego zawodu. W szczególności, w Pana ocenie, wykonywanych przez Pana usług nie można uznać za wykonywane w ramach wolnego zawodu, w szczególności w zakresie wykonywania zawodu agenta ubezpieczeniowego, agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające, brokera reasekuracyjnego ani brokera ubezpieczeniowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 zryczpod. Odrębna 17% stawka podatku przewidziana została przewidziana dla przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów od 1 stycznia 2022 r. Za wolny zawód uznaje się zaś pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym, że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu (art. 4 ust. 1 pkt 11 zryczpodu).
W Pana ocenie, Pana działalność nie jest prowadzona w ramach wolnego zawodu. Z definicji wolnego zawodu wynika, że „wolą ustawodawcy było stopniowe ograniczenie zakresu wykonywania wolnego zawodu, a to początkowo przez zawężenie kręgu osób, na rzecz których działalność może być prowadzona, do osób fizycznych (od 1 stycznia 2003 r.), a następnie - do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (od 1 stycznia 2004 r.)” (wyrok NSA z dnia 18 listopada 2009 r., sygn. akt II FSK 937/08]. Z definicji wolnego zawodu wynika, że jest nim wyłącznie wykonywanie czynności na rzecz osób fizycznych będących konsumentami, w definicji bowiem zastrzega się, że wolnym zawodem nie jest wykonywanie danej działalności na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej (A. Bartosiewicz. R. Kubacki, komentarz do art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, LEX 2011/el). Tymczasem Pan w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy usługi pośrednictwa finansowego i wyłącznie w imieniu i na rzecz spółki. Nie posiada Pan uprawnień agenta ubezpieczeniowego, agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające, brokera reasekuracyjnego ani brokera ubezpieczeniowego, które zgodnie z postanowieniami UDU są niezbędne do świadczenia usług polegających na dystrybucji ubezpieczeń. Swoje usługi wykonuje Pan jako przedstawiciel i podwykonawca spółki. Eliminuje to możliwość uznania, że Pana usługi świadczone są w ramach wolnego zawodu.
Uzasadnia to przyjęcie, że usługi pośrednictwa finansowego powinny być opodatkowane stawką wynoszącą 15% przychodów. Pana stanowisko znajduje tu potwierdzenie między innymi w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lipca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.365.2021.2.DJD.
Uzasadnia to uznanie, że wskazane usługi powinny być opodatkowane stawką 15% przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W tym miejscu należy odnieść się również do art. 4 ust. 1 pkt 11 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w myśl którego:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
•wolny zawód – pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu;
•pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów;
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
15% przychodów ze świadczenia usług:
j) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnego zawodu;
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej, na podstawie umowy o współpracę świadczy Pan na rzecz kontrahenta usługi pośrednictwa finansowego, które klasyfikuje do sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako usługi finansowe i ubezpieczeniowe. Ponadto, usługi wykonywane przez Pana nie są świadczone w ramach wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej sekcji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego niniejszą interpretację.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right