Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.166.2023.2.MJ
Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usługi wykonywania testów manualnych aplikacji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 25 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 25 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 26 maja 2023 r. (wpływ 26 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktyczne oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca od 3 września 2018 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEIDG. Głównym przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej ujawnionym w CEIDG jest działalność związaną z oprogramowaniem (kod PKD 62.01.Z).
Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za wykonywane przez siebie usługi i samodzielnie ponosi ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności. Wnioskodawca nie wykonuje czynności pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zleceniodawcę. Wnioskodawca prowadzi działalność
gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm., dalej: ustawa o PIT).
Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników.
Wnioskodawca podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o PIT. Wnioskodawca opodatkowuje swoje dochody z działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego.
Wnioskodawca świadczy usługi głównie na rzecz jednego zleceniodawcy na podstawie zawartej z nim umowy. Przedmiotem usług faktycznie świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz tego zleceniodawcy jest wykonywanie testów manualnych aplikacji (programów komputerowych). Wykonywanie testów manualnych obejmuje:
1)sprawdzanie nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów poprzez testy manualne oraz wykonywanie dokumentacji testowej, jeżeli taka jest wymagana;
2)manualną weryfikację, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wytycznymi klientów;
3)analizę dokumentacji, specyfikacji i wymagań klientów, w celu ustalenia jaki jest oczekiwany wynik aplikacji/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne;
4)zgłaszanie wykrytych błędów/defektów do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów);
5)sprawdzanie funkcjonowania aplikacji po zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu.
Uogólniając opis usługi, istota działań Wnioskodawcy sprowadza się do weryfikacji metodami manualnymi czy sprawdzane oprogramowanie działa w sposób zgodny ze specyfikacją (dokumentacją) i oczekiwaniami klienta i wyszukiwanie błędów, tj. rozbieżności miedzy faktycznym a oczekiwanym sposobem działania aplikacji. Wnioskodawca nie zajmuje się natomiast bezpośrednio tworzeniem aplikacji. Efekty jego usług są wykorzystywane przez osoby zajmujące się jej tworzeniem (kodowaniem/projektowaniem).
Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o udzielenie informacji w przedmiocie prawidłowej kwalifikacji w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do celów podatku dochodowego opisanych wyżej usług. Zgodnie z informacja sporządzona 6 grudnia 2022 r. zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z pózn. zm.) opisane usługi należy kwalifikować jako PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z dostępnymi na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wersja z 25.03.2019 r., PKWiU 62.02.30.0 obejmuje m. in. Usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego takie jak udzielanie pomocy klientowi w usuwaniu usterek oprogramowania, testowanie podstawowego oprogramowania.
Przedstawiony wyżej opis usług odzwierciedla usługi faktycznie wykonywane przez Wnioskodawcę.
Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), usług doradczych (PKWiU 62.02) i nie instaluje oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz nie zarządza sieciami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Brak jest określonych w art. 8 ust. 1-3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z pózn. zm.) przesłanek negatywnych wyboru tzw. ryczałtu ewidencjonowanego jako formy opodatkowania przychodów Wnioskodawcy. W szczególności Wnioskodawca:
1)nie opłaca podatku w formie karty podatkowej,
2)nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,
3)nie osiąga przychodów z prowadzenia aptek, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
4)nie osiąga przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
5)nie prowadzi i nie prowadził działalności w roku podatkowym wspólnie z małżonka,
6)nie świadczy usług na rzecz byłego pracodawcy.
Przychody Wnioskodawcy z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w żadnym okresie nie przekraczają 2 000 000 euro (według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku).
Niniejszy wniosek dotyczy opodatkowania przychodów osiągniętych w roku 2023 oraz w latach kolejnych, o ile nie zmieni się stan faktyczny i prawny.
Ponadto Wnioskodawca odpowiedział na pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
Wnioskodawca dokonał wyboru opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 4 stycznia 2022 r. dokonując stosownego zgłoszenia przez CEIDG.
Wniosek dotyczy roku 2022 i 2023 (jeden stan faktyczny i jedno zdarzenie przyszłe).
Pytanie
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do rozliczania się z uzyskiwanych przychodów z opisanej działalności polegającej na manualnym testowaniu aplikacji zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5 % przypisaną do przychodów z działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.)?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do rozliczania się z uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5 % przypisaną do przychodów z działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm. - dalej jako "Ustawa o zryczałtowanym podatku").
Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym (tj. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej: "Ustawa o PIT"). Przez pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się natomiast w szczególności zarobkową działalność usługową prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT za przychód z działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 443 z późn. zm.).
Przez pojęcie usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych oraz wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
W świetle powyższego należy uznać, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę są działalnością usługową. Czynności Wnioskodawcy nie prowadzą bowiem bezpośrednio do tworzenia nowych dóbr materialnych i są świadczone na rzecz jednostki gospodarczej.
Stawki ryczałtu ewidencjonowanego dla różnych rodzajów działalności - w tym działalności usługowej - określono w art. 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% do przychodów z działalności usługowej. Dla niektórych rodzajów działalności usługowej określone są jednak szczególne stawki podatkowe.
W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h Ustawy o zryczałtowanym podatku wymienione zostały różne (ale nie wszystkie) kody z grupowania PKWiU 62. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku symbolu PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak "ex". Stosownie do art. 4 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Takich usług Wnioskodawca nie świadczy.
Konsekwentnie w związku z powyższym działalność objęta grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 nie jest objęta stawką 12% na podstawie przywołanego wyżej przepisu. Właściwe jest zatem zastosowanie stawki dla działalności usługowej zgodnie z przywołanym wyżej art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku.
Zgodnie z wyjaśnieniami opublikowanymi przez Główny Urząd Statystyczny grupowanie 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
1)udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
2)usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
3)udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
4)udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
5)udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
6)udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Brak jest podstaw do przyjęcia, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Mając na uwadze opisany przedmiot usług świadczonych faktycznie przez Wnioskodawcę oraz stanowisko Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego należy przyjąć, że w świetle Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usługi Wnioskodawcy należy zakwalifikować jako objęte PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę właściwa jest zatem stawka 8,5 % określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku.
Przepis art. 12 nie wskazuje bowiem szczególnej stawki podatkowej dla usług objętych PKWiU 62.02.30.0.
Przepisy Ustawy o zryczałtowanym podatku określają również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Wyłączenia te nie zachodzą w przedstawionym stanie faktycznym.
Mając na uwadze powyższe, uzasadnione jest stanowisko, że skoro Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której faktycznym przedmiotem jest świadczenie usług manualnego testowania aplikacji, która to działalność według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zgodnie z informacją udzieloną przez Urząd Statystyczny została sklasyfikowana jako 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, to Wnioskodawca powinien opodatkować przychody z tych usług 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych spełniając jednocześnie pozostałe ustawowe warunki opodatkowania w tej formie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lubkażdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednoczesnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 9 ust. 1c ww. ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".
Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne normuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy Pan usługi głównie na rzecz jednego zleceniodawcy na podstawie zawartej z nim umowy. Przedmiotem usług faktycznie świadczonych na rzecz tego zleceniodawcy jest wykonywanie testów manualnych aplikacji (programów komputerowych). Wykonywanie testów manualnych obejmuje: sprawdzanie nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów poprzez testy manualne oraz wykonywanie dokumentacji testowej, jeżeli taka jest wymagana; manualną weryfikację, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wytycznymi klientów;
analizę dokumentacji, specyfikacji i wymagań klientów, w celu ustalenia jaki jest oczekiwany wynik aplikacji/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne; zgłaszanie wykrytych błędów/defektów do programistów (następuje tzw. rejestracja wyników, zgłaszanie raportów oraz defektów); sprawdzanie funkcjonowania aplikacji po zmianie/aktualizacji, która jest wynikiem zgłoszenia błędu. Opisane usługi zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego do grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), usług doradczych (PKWiU 62.02) i nie instaluje oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) oraz nie zarządza sieciami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, 4 stycznia 2022 r. złożył Pan przez CEIDG oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pana przychody z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w żadnym okresie nie przekraczają 2 000 000 euro.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, jest Pan uprawniony do rozliczania przychodów uzyskiwanych ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o poprawności wskazanej przez Pana klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right