Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.248.2023.1.JG
Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychód ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przed otrzymaniem decyzji o rozszerzeniu Zezwolenia o PKWiU 28.1, których produkcja została sklasyfikowana pod kodem PKWiU 28.1, będzie stanowić dla Spółki przychód objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym przychód ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przed otrzymaniem decyzji o rozszerzeniu Zezwolenia o PKWiU 28.1, których produkcja została sklasyfikowana pod kodem PKWiU 28.1, będzie stanowić dla Spółki przychód objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, Spółka X sp. z o.o. jest spółką prawa polskiego z siedzibą w (…), (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”).
Udziałowcami Spółki są:
1. (…) oraz
2. (…).
Spółka jest polsko-szwajcarską firmą o profilu sprzedażowo-produkcyjno-usługowym. Jednym z głównych fundamentów działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż komponentów i rozwiązań dla przemysłu. Spółka posiada w ofercie ponad (…) artykułów dostarczanych przez kilkadziesiąt uznanych światowych marek, których jest głównym dystrybutorem na terenie Polski.
Oprócz działalności sprzedażowej, Spółka oferuje również m.in. doradztwo techniczne, projektowanie oraz prototypowanie. Każde zamówienie traktowane jest jako integralna całość. Spółka zapewnia projektowanie, produkcję oraz serwis nawet najbardziej wymagających projektów.
Ponadto, Spółka zajmuje się również produkcją o wysokiej precyzji oraz modernizacją maszyn i urządzeń. Ochrona gwarancyjna jest zapewniana przez serwis działający na całym świecie. Prowadzone są także specjalistyczne szkolenia dla klientów Spółki z różnych dziedzin.
Spółka w toku prowadzonej działalności otrzymała dwa zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na obszarze (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej, tj.:
1. Zezwolenie nr (…) z dnia (…) 2006 r. (dalej: „Zezwolenie 1”) na prowadzenie działalności gospodarczej na obszarze (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Strefy i usług wykonywanych na terenie Strefy, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego:
- Sekcja D, podsekcja DK, dział 29, grupa 29.1- maszyny do wytwarzania i wykorzystania energii mechanicznej, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych,
- Sekcja K:
a) dział 72, grupa 72.2 - usługi doradztwa w zakresie oprogramowania,
b) dział 74, grupa 74.3 - usługi w zakresie badań i analiz technicznych.
Ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy:
a) zatrudnienie przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie Strefy - w przeliczeniu na pełne etaty - minimum 56 pracowników, w tym - minimum 12 pracowników w terminie do 15 maja 2019 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie minimum 56 pracowników w terminie do 15 maja 2014 r.,
b) poniesienie na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej - o wartości (…) w terminie do (…) 2009 r.,
c) przestrzeganie Regulaminu Strefy i innych regulacji prawnych dotyczących funkcjonowania Strefy.
2. Zezwolenie nr (…) z dnia (…) 2012 r. (dalej: „Zezwolenie 2”) na prowadzenie działalności gospodarczej na obszarze (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa, usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy i usług wykonywanych na terenie Strefy, określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego w:
- Sekcji C, dziale 22, grupie 22.2 - wyroby z tworzyw sztucznych:
- Sekcji C, dziale 25:
- grupie 25.1 - metalowe elementy konstrukcyjne,
- grupie 25.5 - usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali; usługi w zakresie metalurgii proszków;
- grupie 25.6 - usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale; usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
- Sekcji C, dziale 27, grupie 27.1 - silniki elektryczne, prądnice, transformatory oraz aparatura rozdzielcza i sterownicza energii elektrycznej,
- Sekcji C, dziale 28:
- grupie 28.2 - pozostałe maszyny ogólnego przeznaczenia,
- grupie 28.4 - maszyny i narzędzia mechaniczne,
- grupie 28.9 - pozostałe maszyny specjalnego przeznaczenia.
- Sekcji C, dziale 33, grupie 33.1 - usługi, naprawy i konserwacji metalowych wyrobów gotowych, maszyn i urządzeń.
Ustalono następujące warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Strefy:
a) poniesienie na terenie Strefy - w terminie do dnia (…) 2016 roku - wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę (…) - w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 roku w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenia działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych.
b) zatrudnienie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy po dniu uzyskania zezwolenia co najmniej 10 nowych pracowników w terminie do dnia (…) 2014 roku i utrzymanie zatrudnienia na łącznym poziomie 68 pracowników do dnia (…) 2017 roku.
c) zakończenie inwestycji do dnia (…) 2016 roku.
Maksymalną wysokość kosztów kwalifikowanych, które mogą być objęte pomocą publiczną:
- maksymalna wysokość kosztów inwestycji kwalifikujących się do pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego w Strefie nie może przekroczyć (…),
- maksymalna wysokość kosztów pracy kwalifikujących się do pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego w Strefie nie może przekroczyć dwuletnich kosztów pracy z tytułu zatrudnienia pracowników w wymiarze co najwyżej 15 etatów.
Pismem z dnia (…) 2022 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem o zmianę Zezwolenia 2 poprzez dodanie kodu PKWiU 2015 r. w postaci Sekcji C, dziale 28, grupie 28.1 - maszyny ogólnego przeznaczenia.
We wniosku o zmianę Zezwolenia, Spółka podkreślała, że działalność określona kodem PKWiU 28.1 jest immanentnie powiązana z działalnością opisaną w Biznes Planie inwestycji. Spółka opisała, że celem przedsięwzięcia związanego z wydaniem Zezwolenia była rozbudowa możliwości produkcyjnych, projektowych i serwisowych firmy. Brak kodu 28.1 we wniosku, a w konsekwencji w Zezwoleniu wynika wyłącznie z oczywistej omyłki na etapie sporządzania wniosku. Spółka w ramach ww. kodu produkuje swoje podstawowe wyroby takie jak siłowniki pneumatyczne, układy pompowe, wysypy zaworowe jak również układy pompa - silnik.
Pismem z dnia (…) 2022 r. organ zwrócił się do Zarządzającego Strefą z prośbą o przekazanie Ministrowi Rozwoju i Technologii opinii w sprawie wnioskowanej przez Przedsiębiorcę zmiany zezwolenia z dnia (…) 2012 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Pismem z dnia (…) 2023 r. Zarządzający Strefą przekazał opinię, w której pozytywnie ustosunkował się do wnioskowanej zmiany ww. Zezwolenia. Po zapoznaniu się ze sprawą stwierdzono, że w świetle art. 19 ust. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: „ustawa o SSE”), wniosek strony o zmianę zezwolenia we wnioskowanym zakresie może być rozpatrzony pozytywnie.
Zgodnie z przywołanym przepisem, w brzmieniu z dnia wydawania zezwolenia, minister właściwy do spraw gospodarki może na wniosek przedsiębiorcy, po zasięgnięciu opinii zarządzającego Strefą, zmienić zezwolenie, przy czym zamiana nie może:
- dotyczyć obniżenia poziomu zatrudnienia, określonego w zezwoleniu w dniu jego udzielenia, o więcej niż 20%,
- skutkować zwiększeniem pomocy publicznej,
- dotyczyć spełnienia wymagań odnoszących się do kwestii realizowanej na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1 Ustawy o SSE.
Po zapoznaniu się z wnioskiem Spółki Minister Rozwoju i Technologii decyzją nr (…) z dnia (…) 2023 r. stwierdził, że zmiana Zezwolenia w zakresie dopisania do przedmiotu działalności PKWiU zasługuje na uwzględnienie.
Po zapoznaniu się z argumentami przedstawionymi przez Spółkę, organ przeanalizował załączone do wniosku dokumenty w postaci oferty na rokowania wraz z biznesplanem przedsięwzięcia oraz dokumenty rejestrowe Spółki. Z analizy dowodów zebranych w sprawie (m.in. biznesplanu, przeglądu wpisu do rejestru REGON, KRS, informacji zawartych na stronie internetowej Wnioskodawcy) jednoznacznie wynika, że działalność gospodarcza wykonywana przez Spółkę obejmuje m.in. produkcję maszyn i urządzeń pneumatycznych, hydrauliki siłowej i mechatroniki. Wskazana w rejestrze REGON i KRS działalność według kodów PKD 28.12.Z jest zgodna z wnioskowanym rozszerzeniem o kod PKWiU. Organ zauważył, że Spółka posiada również Zezwolenie nr (…) z dnia (…) 2006 r., w którym kod PKWiU 28.1 został wskazany jako przedmiot działalności wykonywanej na terenie Strefy.
Ponadto, celem przedsięwzięcia opisanego we wniosku o wydanie Zezwolenia nr (…) była rozbudowa możliwości produkcyjnych, projektowych i serwisowych firmy - realizacja II etapu rozwoju firmy, co biorąc pod uwagę zakres działalności wskazanej w Zezwoleniu nr (…) wskazuje, że oba Zezwolenia dotyczą podstawowej działalności firmy.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, organ stwierdził, że brak kodu PKWiU 28.1 w Zezwoleniu nr (…) można uznać za oczywistą omyłkę, dopisanie tego przedmiotu działalności gospodarczej nie wpłynie na rozszerzenie gamy oferowanych przez Spółkę produktów w stosunku do działalności objętej Zezwoleniem, a wnioskowana zmiana nie prowadzi do większego uprzywilejowania Przedsiębiorcy względem innych podmiotów.
Do czasu otrzymania przez Spółkę decyzji, na mocy której rozszerzono zakres zwolnienia przez objęcie w nim kodu PKWiU 28.1, Spółka wyprodukowała maszyny, które według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane zostały pod numerem 28.1.
Są to między innymi:
- siłowniki pneumatyczne,
- układy pompowe,
- wysypy zaworowe jak również układy pompa - silnik.
Pytanie:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychód ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przed otrzymaniem decyzji o rozszerzeniu Zezwolenia o PKWiU 28.1, których produkcja została sklasyfikowana pod kodem PKWiU 28.1, będzie stanowić dla Spółki przychód objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, przychód ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przed otrzymaniem decyzji o rozszerzeniu Zezwolenia o PKWIU 28.1 tj. o maszyny ogólnego przeznaczenia, których produkcja została sklasyfikowana pod kodem PKWiU 28.1 będzie stanowić dla Spółki przychód objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych.
Prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej reguluje ustawa z dnia 20 października 1994. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 91 ze zm., dalej: „ustawa o strefach”), w myśl której specjalną strefą ekonomiczną jest wyodrębniona zgodnie z przepisami ustawy niezamieszkała część terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na której terenie może być prowadzona działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie. Strefa może być ustanowiona w celu przyspieszenia rozwoju gospodarczego części terytorium kraju, w szczególności przez:
1) rozwój określonych dziedzin działalności gospodarczej,
2) rozwój nowych rozwiązań technicznych i technologicznych oraz ich wykorzystanie w gospodarce narodowej,
3) rozwój eksportu,
4) zwiększenie konkurencyjności wytwarzanych wyrobów i świadczonych usług,
5) zagospodarowanie istniejącego majątku przemysłowego i infrastruktury gospodarczej,
6) tworzenie nowych miejsc pracy,
7) zagospodarowanie niewykorzystanych zasobów naturalnych z zachowaniem zasad równowagi ekologicznej.
Podstawą korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą o strefach, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej.
Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
1) zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,
2) dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę,
3) terminu zakończenia inwestycji,
4) maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i 2-letnich kosztów kwalifikowanych pracy,
5) usług: badawczo-rozwojowych, informatycznych, rachunkowości i kontroli ksiąg, w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych, centrów telefonicznych lub gdy realizacja rozpoczętej inwestycji będzie wymagała zwiększenia terenu strefy o nie więcej niż 2 ha - w przypadku gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż stanowiące własność zarządzającego, Skarbu Państwa albo jednostki samorządu terytorialnego, związku komunalnego lub będące w użytkowaniu wieczystym zarządzającego.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawa o Strefach - dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o strefach).
Zwolnienie podatkowe, o jakim jest mowa w art. 12 ustawy o strefach, uregulowane zostało w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Zgodnie z tym przepisem - wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Równocześnie, art. 17 ust. 4 ustawy o CIT stanowi, że - zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Również w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych z dnia 10 grudnia 2019 r. (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 121) znajduje się przepis zgodnie z którym - zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.
Prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.
Powyższe regulacje prawne ustanawiają warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe - zasadniczym elementem stosowania zwolnienia jest łączne wystąpienie dwóch warunków:
1. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
2. uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.
Z kolei, aby zakwalifikować dochód jako podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, dochód ten musi spełniać łącznie dwa zasadnicze warunki, tj.:
1. musi być uzyskany w ramach działalności określonej (objętej) w zezwoleniu,
2. musi dotyczyć działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Należy podkreślić, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, ma charakter przedmiotowy. Odnosi się ono bowiem do dochodów uzyskanych z określonego źródła (działalności gospodarczej), z zastrzeżeniem, że działalność ta jest prowadzona w określonym miejscu i na podstawie zezwolenia, a więc w jego ramach oraz w granicach zakreślonych przedmiotem działalności gospodarczej ujętym w zezwoleniu.
Oznacza to, że wyłącznie dochód z działalności gospodarczej Spółki określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, aby dane dochody były zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych, konieczne jest spełnienie dwóch warunków:
1. dochody te muszą pochodzić z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
2. rodzaj (przedmiot) działalności, z którego pochodzą dochody, musi zostać wskazany w zezwoleniu.
W przypadku Spółki oba warunki są spełnione i nie ma przy tym znaczenia, że kod PKWiU 28.1 w Zezwoleniu nr (…) został dodany później, poprzez zmianę Zezwolenia, gdyż brak tego kodu w pierwotnej wersji Zezwolenia stanowił oczywistą pomyłkę.
Interpretacja oczywistej omyłki była wielokrotnie przedmiotem analizy sądów administracyjnych. I tak - oczywista omyłka to widoczne, niezgodne z zamierzonym niewłaściwe użycie wyrazu, widoczna mylna pisownia czy też opuszczenie jakiegoś wyrazu (vide: wyrok NSA z 25 lutego 2020 r., sygn. akt I 1660/17). Co istotne, oczywista omyłka wymaga jedynie co do zasady sprostowania, jednak nie wpływa ona ani na ważność, ani też na okres obowiązywania dokumentu, który ją zawiera. Innymi słowy oczywista omyłka nie powoduje, że od momentu jej sprostowania dany dokument zawiera inne rozstrzygnięcie.
Warto również zaznaczyć, że dopisanie tego przedmiotu działalności gospodarczej w żaden sposób nie wpłynęło na rozszerzenie gamy oferowanych przez Spółkę produktów w stosunku do działalności objętej Zezwoleniem, ani też nie doprowadziło do większego uprzywilejowania Przedsiębiorcy względem innych podmiotów.
Dochody uzyskiwane przez Spółkę ze sprzedaży maszyn ogólnego przeznaczenia będą uzyskane z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz na podstawie uzyskanych przez Spółkę zezwoleń, gdyż produkcja maszyn ogólnego przeznaczenia została objęta zezwoleniem, a Spółka prowadzi działalność wyłącznie na terenie strefy.
Warto wspomnieć, że celem przedsięwzięcia opisanego we wniosku o wydanie Zezwolenia nr (…) była rozbudowa możliwości produkcyjnych, projektowych i serwisowych firmy - realizacja II etapu rozwoju firmy, co biorąc pod uwagę zakres działalności wskazanej w Zezwoleniu nr (…) wskazuje, że oba Zezwolenia dotyczą podstawowej działalności firmy.
W związku z tym, że wszystkie ustawowe przesłanki uprawniające Spółkę do skorzystania ze zwolnienia zostały spełnione, Spółka stoi na stanowisku, że przychód z tytułu sprzedaży wyprodukowanych maszyn (PKWiU 28.1) będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”),
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 updop,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop,
wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670 oraz z 2021 r. poz. 2105), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Z kolei, stosownie do treści art. 17 ust. 4 updop,
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 91 ze zm., dalej: „ustawa o SSE”).
W myśl art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o SSE,
podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”,
zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:
1) zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
2) dokonania przez przedsiębiorcę na terenie strefy inwestycji o wartości przewyższającej określoną kwotę;
3) terminu zakończenia inwestycji;
4) maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji i dwuletnich kosztów kwalifikowanych pracy;
5) wymagań, o których mowa w art. 5 ust. 3 - w przypadku, gdy inwestycja będzie realizowana na gruntach stanowiących własność lub użytkowanie wieczyste podmiotów innych niż wymienione w art. 5 ust. 1.
Zgodnie z art. 12 tej ustawy,
dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych (…).
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności.
Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.
Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:
1. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
2. uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.
Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, zgodnie z wykładnią językową danej regulacji.
Dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy wskazać, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również dochody z takiej działalności nie będą podlegały zwolnieniu.
Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko dochody uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu. Zwolnieniem nie będą natomiast objęte dochody związane z działalnością gospodarczą na terenie strefy.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka wystąpiła z wnioskiem o zmianę Zezwolenia 2 poprzez dodanie kodu PKWiU 2015 r. w postaci Sekcji C, dziale 28, grupie 28.1 - maszyny ogólnego przeznaczenia.
We wniosku o zmianę Zezwolenia, Spółka podkreślała, że działalność określona kodem PKWiU 28.1 jest immanentnie powiązana z działalnością opisaną w Biznes Planie inwestycji. Spółka opisała, że celem przedsięwzięcia związanego z wydaniem Zezwolenia była rozbudowa możliwości produkcyjnych, projektowych i serwisowych firmy. Brak kodu 28.1 we wniosku, a w konsekwencji w Zezwoleniu wynika wyłącznie z oczywistej omyłki na etapie sporządzania wniosku. Spółka w ramach ww. kodu produkuje swoje podstawowe wyroby takie jak siłowniki pneumatyczne, układy pompowe, wysypy zaworowe jak również układy pompa - silnik.
Zarządzający Strefą przekazał opinię, w której pozytywnie ustosunkował się do wnioskowanej zmiany ww. Zezwolenia. Po zapoznaniu się ze sprawą stwierdzono, że w świetle art. 19 ust. 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, wniosek strony o zmianę zezwolenia we wnioskowanym zakresie może być rozpatrzony pozytywnie.
Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, organ stwierdził, że brak kodu PKWiU 28.1 w Zezwoleniu nr (…) można uznać za oczywistą omyłkę, dopisanie tego przedmiotu działalności gospodarczej nie wpłynie na rozszerzenie gamy oferowanych przez Spółkę produktów w stosunku do działalności objętej Zezwoleniem, a wnioskowana zmiana nie prowadzi do większego uprzywilejowania Przedsiębiorcy względem innych podmiotów.
Do czasu otrzymania przez Spółkę decyzji, na mocy której rozszerzono zakres zwolnienia przez objęcie w nim kodu PKWiU 28.1, Spółka wyprodukowała maszyny, które według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane zostały pod numerem 28.1.
Są to między innymi:
- siłowniki pneumatyczne,
- układy pompowe,
- wysypy zaworowe jak również układy pompa - silnik.
Oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w omawianej sytuacji istotny jest fakt, że Spółka wyprodukowała ww. maszyny, które według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług sklasyfikowane zostały pod numerem 28.1. jeszcze przed otrzymaniem przez Spółkę decyzji, na mocy której rozszerzono zakres zwolnienia przez objęcie w nim kodu PKWiU 28.1. Nie można zatem uznać, iż dochód z tego tytułu jest dochodem uzyskanym z działalności gospodarczej prowadzanej na terenie SSE na podstawie posiadanego zezwolenia.
Jeszcze raz podkreślić należy, że zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, podlega dochód z działalności objętej wydanym Zezwoleniem. Skoro na moment produkcji maszyn, sklasyfikowanych pod numerem 28.1, wydane Zezwolenie 2 nie obejmowało tego rodzaju działalności, to dochód z tego tytułu nie może podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Tym samym, należy przyjąć, że dochód ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przed otrzymaniem decyzji o rozszerzeniu Zezwolenia o PKWiU 28.1, których produkcja została sklasyfikowana pod kodem PKWiU 28.1, nie podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym przychód ze sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przed otrzymaniem decyzji o rozszerzeniu Zezwolenia o PKWiU 28.1, których produkcja została sklasyfikowana pod kodem PKWiU 28.1 będzie stanowić dla Spółki przychód objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right