Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.215.2023.1.AN
- Czy Wnioskodawczyni (spółka jawna), po wystąpieniu z grona jej wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (jedynego wspólnika niebędącego osobą fizyczną), miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających prawa do udziału w zysku spółki jawnej - CIT-15J; Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna (tym samym spółka miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji), to czy w związku z brakiem złożenia CIT-15J (aktualizacji informacji) Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mimo że wspólnikami spółki jawnej są wyłącznie osoby fizyczne; - Czy Wnioskodawczyni (Spółka jawna) w celu zachowania statusu podmiotu podatkowo transparentnego (tj. aby przepisy Ustawy o CIT nie miały zastosowania do Spółki), po wystąpieniu ze Spółki wspólnika będącego osobą prawną zobowiązana jest, przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego, składać informację, o której jest mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 kwietnia 2023 r., za pośrednictwem Poczty, wpłynął Państwa wniosek z 27 marca 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy Wnioskodawczyni (Spółka jawna), po wystąpieniu z grona jej wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (jedynego wspólnika niebędącego osobą fizyczną), miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających prawa do udziału w zysku spółki jawnej - CIT-15J;
- jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna (tym samym Spółka miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji), to czy w związku z brakiem złożenia CIT-15J (aktualizacji informacji) Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mimo że wspólnikami spółki jawnej są wyłącznie osoby fizyczne;
- czy Wnioskodawczyni (Spółka jawna) w celu zachowania statusu podmiotu podatkowo transparentnego (tj. aby przepisy Ustawy o CIT nie miały zastosowania do Spółki), po wystąpieniu ze Spółki wspólnika będącego osobą prawną zobowiązana jest, przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego, składać informację, o której jest mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni (dalej: „Wnioskodawca”, „Wnioskodawczyni”, „Spółka”), jest spółką jawną. Spółka na rok poprzedni złożyła informację CIT-15J (informacja technicznie złożona została przed rozpoczęciem poprzedniego roku tj. w 2021 r., na rok poprzedni tj. 2022) o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „uCIT”, „Ustawa o CIT”), w związku z tym, że jednym ze wspólników Spółki była spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
W grudniu poprzedniego roku, wspólnicy podjęli uchwałę, zgodnie z którą spółka z ograniczoną odpowiedzialnością występuje ze spółki jawnej. Po dniu podjęcia tej uchwały wspólnikami spółki jawnej są wyłącznie osoby fizyczne. Spółka w dniu podejmowania uchwały posiadała status podmiotu podatkowo transparentnego.
Po wystąpieniu ze składu wspólników Wnioskodawczyni wspólnika będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, Wnioskodawczyni nie złożyła aktualizacji informacji CIT-15J (informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających prawa do udziału w zysku spółki jawnej) uważając, że nie ma takiego obowiązku.
Zmiany w składzie wspólników zostały zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w roku 2023. Jednakże zgodnie z nauką prawa oraz orzecznictwem sądowym i administracyjnym zmiana umowy spółki jawnej jest skuteczna od momentu jej dokonania. Sam wpis zmiany umowy spółki jawnej w Krajowym Rejestrze Sądowym ma charakter deklaratoryjny. Powyższe oznacza, że ewentualna zmiana składu osobowego wspólników spółki jawnej poprzez zmianę umowy spółki jawnej następuje w dniu dokonania zmiany umowy spółki jawnej (stanowisko takie potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 kwietnia 2016 r., Znak: IBPB-1-1/4511 -119/16/EN, interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.287.2021.1.SG oraz prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 14 kwietnia 2010 r., sygn. akt: I SA/Kr 1811/09).
Pytania
1.Czy Wnioskodawczyni (spółka jawna), po wystąpieniu z grona jej wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (jedynego wspólnika niebędącego osobą fizyczną), miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających prawa do udziału w zysku spółki jawnej - CIT-15J?
2.Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna (tym samym spółka miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji), to czy w związku z brakiem złożenia CIT-15J (aktualizacji informacji) Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mimo że wspólnikami spółki jawnej są wyłącznie osoby fizyczne?
3.Czy Wnioskodawczyni (Spółka jawna) w celu zachowania statusu podmiotu podatkowo transparentnego (tj. aby przepisy Ustawy o CIT nie miały zastosowania do Spółki), po wystąpieniu ze Spółki wspólnika będącego osobą prawną zobowiązana jest, przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego, składać informację, o której jest mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawczyni, nie miała ona obowiązku składania aktualizacji informacji CIT-15J po tym jak ze spółki jawnej wystąpił jedyny wspólnik niebędący osobą fizyczną.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku gdy ze spółki jawnej wystąpi jedyny wspólnik niebędący osobą fizyczną i w efekcie jedynymi wspólnikami pozostaną osoby fizyczne, to niezłożenie aktualizacji informacji CIT-15J dotyczącej opisanych zmian nie powoduje negatywnych skutków podatkowych w postaci nadania spółce jawnej statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawczyni, po wystąpieniu ze Spółki wspólnika będącego osobą prawną (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego do składania informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla zachowania statusu podmiotu podatkowo transparentnego (tj. aby przepisy ustawy o CIT, nie miały do niej zastosowania).
Uzasadnienie
Ad. 1 i 2
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 1a uCIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a)przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej także: „updof”), lub
b)aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników - do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
W myśl natomiast art. 1 ust. 4 ustawy CIT, informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:
1.imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
a)wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
b)podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
2.nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.
Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy CIT, spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, jest zobowiązana do złożenia informacji, przed rozpoczęciem roku obrotowego, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Zobowiązana jest także do składania aktualizacji informacji, o której mowa w ww. art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a, w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru (art. 1 ust. 5 ustawy CIT).
Powyższe przepisy dotyczą także nowopowstających spółek jawnych oraz spółek jawnych powstałych w wyniku przekształcenia innej spółki prawa handlowego, które chciałyby zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu.
Zdaniem Wnioskodawczyni, z powyższych norm prawnych należy wywnioskować, że aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b uCIT, zobowiązane są złożyć spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne.
Tym samym, w przypadku Wnioskodawczyni w sytuacji gdy na początku roku złożona została informacja, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT, a następnie w trakcie roku nastąpiła zmiana wspólników w wyniku której ze spółki wystąpił jedyny wspólnik niebędący osobą fizyczną, a tym samym od tego dnia spółka jawna miała wśród wspólników wyłącznie osoby fizyczne, to niezłożenie przez spółkę jawną aktualizacji informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit b uCIT, nie sprawia że spółka jawna stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, od dnia zmiany składu wspólników, zgodnie art. 1 ust. 5 ustawy CIT.
Zdaniem Wnioskodawczyni, w momencie kiedy ze składu wspólników wystąpiła spółka z o.o. (jedyny wspólnik niebędący osobą fizyczną), spółka stała się spółką jawną osób fizycznych, tym samym Wnioskodawczyni (spółka jawna) nie spełniała już dyspozycji normy prawnej zawartej w art. 1 ust. 3 lit. 1a lit. b uCIT (winno być: art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b uCIT) , zgodnie z którą podatnikiem CIT, staje się spółka jawna jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników.
Zdaniem Wnioskodawczyni, hipoteza normy prawnej wynikającej z art. 1 ust. 3 lit. 1a lit. b uCIT (winno być: art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b uCIT), odnosi się do sytuacji w której, w skład spółki jawnej wstępuje nowy wspólnik niebędący osobą fizyczną, bądź sytuacji gdy pomimo wyjścia ze spółki wspólnika niebędącego osobą fizyczną w spółce nadal pozostaje przynajmniej jeden wspólnik niebędący osobą fizyczną.
Spółka nie spełnia tej dyspozycji, bowiem nie jest już spółką jawną której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, inaczej mówiąc, w momencie wystąpienia ze Spółki wspólnika niebędącego osobą fizyczną, Wnioskodawczyni staje się spółką jawną której wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne, a tym samym brak złożenia aktualizacji informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 lit. 1a lit. b uCIT (winno być: art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b uCIT), nie sprawia, że staje się ona podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem tylko spółka jawna w której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne może stać się podatnikiem CIT, od dnia kiedy nastąpiła zmiana w składzie podatników i nie złoży aktualizacji informacji CIT-15J.
Powyższe stanowisko Wnioskodawczyni potwierdza interpretacja z dnia 15 września 2021 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0111-KDIB1-1.4010.287.2021.1.SG, w której stwierdzono, iż: „Jednocześnie w przypadku gdy ze spółki jawnej wystąpi jedyny wspólnik niebędący osobą fizyczną i w efekcie jedynymi wspólnikami pozostaną osoby fizyczne, to niezłożenie aktualizacji informacji CIT-15J dotyczącej opisanych zmian nie powoduje negatywnych skutków podatkowych w postaci nadania spółce jawnej statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych”.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawczyni, aby zachować status podmiotu podatkowo transparentnego (tj. aby przepisy Ustawy o CIT nie miały zastosowania do Spółki), po wystąpieniu ze Spółki wspólnika będącego osobą prawną nie jest wymagane aby przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego Wnioskodawczyni składała informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT, tj. informację według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo, o którym mowa w art. 8 ust. 1 updof, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Spółki oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody ze Spółki.
Z treści przepisu art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT wynika, że przepisy Ustawy o CIT, mają zastosowanie m.in. do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo, o którym mowa w art. 8 ust. 1 updof.
Obowiązek składania informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT, obejmuje zatem wyłącznie spółki jawne, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, o ile oczywiście spółki te wyrażają wolę zachowania transparentności podatkowej. Rzeczony obowiązek nie obejmuje zatem spółek jawnej, których wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne.
W ocenie Wnioskodawczyni, powyższe oznacza, że po tym jak wspólnik - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wystąpiła ze Spółki i jako wspólnicy Spółki pozostały wyłącznie osoby fizyczne, Ustawa o CIT nie będzie miała zastosowania do Spółki niezależnie od tego, czy Spółka przed rozpoczęciem roku obrotowego złożyła informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Spółki oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody ze Spółki, tj. nie musiała dokonywać czynności, o której jest mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a Ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”, „uCIT”),
przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a)przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2), lub
b)aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c)informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej – w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
– do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Art. 1 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi, że:
informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:
1)imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
a)wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
b)podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.
Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT,
spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, a która chce zachować status podmiotu transparentnego podatkowo na gruncie ustawy o CIT, jest zobowiązana do złożenia informacji o wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Spółka jawna zobowiązana jest także do składania aktualizacji informacji, o której mowa w ww. art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a, w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru (art. 1 ust. 5 ustawy o CIT).
Powyższe przepisy dotyczą zatem spółek jawnych, które chcą zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu, a nie Spółka.
W przypadku dochowania powyższych terminów, spółka jawna zachowuje status podmiotu podatkowo transparentnego, a wspólnicy tej spółki uprawnieni są do stosowania zasad wynikających z art. 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym
1.Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
1a.Przychody z zysków kapitałowych, przypisane wspólnikowi na podstawie ust. 1, zwiększają przychody wspólnika uzyskane z tego źródła.
2.Zasady wyrażone w ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości przedstawionych w pytaniach nr 1 i 2, w zakresie obowiązku złożenia aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających prawa do udziału w zysku spółki jawnej - CIT-15J, a także konsekwencji podatkowych związanych z niezłożeniem takiej informacji,Organ wskazuje, że wypełnienie przez spółkę jawną warunku, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a, tj. złożenia informacji CIT-15J przed rozpoczęciem jej roku obrotowego powoduje również konieczność dokonania ewentualnej aktualizacji informacji w przypadku, o którym mowa pod lit. b ww. przepisu tj. w przypadku zaistnienia zmian w składzie podatników.
Ustawa w powyższym zakresie nie zwalnia z obowiązku złożenia aktualizacji jeżeli zmiana w składzie podatników powoduje, że bezpośrednimi/pośrednimi wspólnikami spółki jawnej po zmianie pozostały jedynie osoby fizyczne.
Informacja o takiej aktualizacji wydaje się być istotna, gdyż właściwy naczelnik urzędu skarbowego pozyska aktualne dane dotyczące posiadanych praw do udziału w zysku spółki jawnej.
Każda spółka podlegająca obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców – KRS – ma obowiązek zgłaszać zmiany danych, które dotyczą przedsiębiorstwa i prowadzonej działalności, a które obligatoryjnie podlegają wpisowi do tego rejestru.
Ponadto wskazać należy, że każda zmiana danych, które są wpisane do KRS, wymaga przeprowadzenia postępowania, które w niektórych przypadkach ma sformalizowany charakter, a poprzez złożenie aktualizacji właściwy naczelnik urzędu skarbowego pozyska aktualne dane dotyczące posiadanych praw do udziału w zysku spółki jawnej.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że spółka jawna w sytuacji wystąpienia ze Spółki wspólnika będącego osobą prawną (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), będzie zobowiązana do złożenia w urzędzie skarbowym aktualizacji informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w terminie 14 dni licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie miał On obowiązku składania aktualizacji informacji CIT-15J po tym jak ze spółki jawnej wystąpił jedyny wspólnik niebędący osobą fizyczną, jest nieprawidłowe.
Natomiast, zgodzić się należy ze Spółką, że niezłożenie aktualizacji informacji CIT-15J dotyczącej opisanych zmian nie powoduje negatywnych skutków podatkowych w postaci nadania spółce jawnej statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 dotyczące ustalenia:
-czy Wnioskodawczyni (Spółka jawna), po wystąpieniu z grona jej wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (jedynego wspólnika niebędącego osobą fizyczną), miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających prawa do udziału w zysku spółki jawnej - CIT-15J, jest nieprawidłowe;
-jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna (tym samym Spółka miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji), to czy w związku z brakiem złożenia CIT-15J (aktualizacji informacji) Spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mimo że wspólnikami spółki jawnej są wyłącznie osoby fizyczne, jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 3 należy wskazać, że w sytuacji, gdy spółka jawna po wystąpieniu ze Spółki wspólnika będącego osobą prawną (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), nie będzie zobowiązana przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego do składania informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla zachowania status podmiotu podatkowo transparentnego (tj. aby przepisy ustawy o CIT nie miały do niej zastosowania). Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 3.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:
-czy Wnioskodawczyni (spółka jawna), po wystąpieniu z grona jej wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (jedynego wspólnika niebędącego osobą fizyczną), miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających prawa do udziału w zysku spółki jawnej - CIT-15J, jest nieprawidłowe;
-jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie jest negatywna (tym samym spółka miała obowiązek złożenia aktualizacji informacji), to czy w związku z brakiem złożenia CIT-15J (aktualizacji informacji) spółka stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, mimo że wspólnikami spółki jawnej są wyłącznie osoby fizyczne, jest prawidłowe;
-czy Wnioskodawczyni (Spółka jawna) w celu zachowania statusu podmiotu podatkowo transparentnego (tj. aby przepisy Ustawy o CIT nie miały zastosowania do Spółki), po wystąpieniu ze Spółki wspólnika będącego osobą prawną zobowiązana jest, przed rozpoczęciem każdego roku obrotowego, składać informację, o której jest mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a uCIT, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right