Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.191.2023.3.KM
Dotyczy ustalenia, czy dochód uzyskany ze sprzedaży tej działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy dochód uzyskany ze sprzedaży tej działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.)
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 maja 2023 r. (data wpływu: 22 maja 2023 r.) i pismem z 30 maja 2023 r. (data wpływu: 31 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 17 maja 2023 r.)
Stowarzyszenie M. działa na terenie po byłym (...) (obecnie P.).
Do zadań Stowarzyszenia należy m.in. ochrona walorów przyrodniczo-historycznych Fortu X. Jest to obiekt budowlany z czasów xxx.
Jesteśmy właścicielem działki rekreacyjnej (…) o powierzchni (…) ze starym, zniszczonym obiektem budowlanym (domkiem rekreacyjnym ) nie spełniającym definicji budynku zgodnie z Prawem Budowlanym.
Działkę tą zamierzamy sprzedać, a uzyskane środki przeznaczyć na cele statutowe Stowarzyszenia.
Działka o aktualnym numerze (…) wchodziła w skład ówczesnego Pracowniczego Ogrodu Działkowego, który znajdował się na nieruchomości oznaczonej jako działka (…) Obręb C. (obecnie P.), która została nabyta przez nasze Stowarzyszenie Aktem Notarialnym (…) z dnia (...) od Skarbu Państwa (…).
Działka (…) wykorzystywana była jako działka pracownicza przez wcześniejszych jej użytkowników do 2009 roku, a po tym terminie Stowarzyszenie oczekiwało uregulowania spraw własności. Z uwagi na chorobę i późniejszą śmierć użytkownika sprawa nie została sfinalizowana. Wobec czego działka ta pozostała własnością Stowarzyszenia.
Wspomniany obiekt budowlany (domek rekreacyjny) został wybudowany ok. x lat temu przez wcześniejszych użytkowników działki pracowniczej i nie był przez nich konserwowany. Po śmierci użytkowników stał się pustostanem i uległ kompletnej ruinie (aktualny stan – do rozbiórki). Potwierdza to opinia inspektora nadzoru budowlanego.
W momencie sprzedaży działka (…) nie będzie stanowiła terenu budowlanego. Aktualnie brak planu zagospodarowania przestrzennego tego terenu i Stowarzyszenie nie występowało i nie będzie występowało o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Aktualnie jest to działka rekreacyjna.
Podkreślamy, że nie prowadzimy działalności gospodarczej i nie jesteśmy zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z dnia 17 maja 2023 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że:
W uzasadnieniu podano cele Stowarzyszenia, są on zawarte w trzech punktach. Nie był to opis tych celów, lecz sformułowania zawarte w naszym Statucie.
Cele stowarzyszenia:
- krzewienie aktywnej rekreacji i wypoczynku zrzeszonych członków,
- dbałość o zgodne z ekologią utrzymanie obiektów Fortu i Stowarzyszenia,
- ochrona walorów historyczno-przyrodniczych Fortu X.
W uzasadnieniu Wnioskodawca dowodził, że cele Stowarzyszenia są zbieżne kierunkowo z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy „CIT”.
Dotyczy to wprost ochrony fortu jako zabytku – działalność w sferze kultury.
Wnioskodawca nadmienia, że wojewódzki konserwator zabytków zobowiązał go do udostępniania fortu zwiedzającym. Wobec tego, musi on być właściwie zabezpieczony i utrzymany.
Rekreacja członków Stowarzyszenia i ich rodzin mieści się w zakresie pojęcia kultury fizycznej.
Przychody ze sprzedaży działki będą przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia i będą w dużej części zbieżne z celami określonymi w powyższym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Artykuł ten stanowi, że dochód ze sprzedaży działki jest zwolniony w części przeznaczonej na cele w nim określone.
Podziału dochodu ze sprzedaży działki dokonają władze Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie jest organizacją non profit, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie mają do Wnioskodawcy zastosowania przepisy zawarte w art. 17 ust. 1a, 1c ustawy o CIT.
Działka ta przez wiele lat nie była użytkowana przez Stowarzyszenie.
Zgodnie z „Oceną Techniczną Budynku Letniskowego” z dnia 15 listopada 2021 r.
„Stan techniczny całego obiektu jak i jego poszczególnych elementów jest niedostateczny i obiekt powinien być przeznaczony do rozebrania jako obiekt nie przydatny do użytkowania i zagrażający bezpieczeństwu użytkowników” (dokument do wglądu w Zarządzie Stowarzyszenia).
Wobec powyższego działka ta pozostaje nieużytkowana i wstęp na nią jest zabroniony.
Pytanie
Czy dochód uzyskany ze sprzedaży tej działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: u.p.d.o.p.)?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 17 maja 2023 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany ze sprzedaży tej działki powinien być zwolniony z podatku w trybie art. 17 ust. 1 pkt 4 –„u.p.d.o.p.”.
Uzasadnienie
Na wstępie informujemy, że Walne Zebranie Stowarzyszenia w dniu 12 czerwca 2021 r. podjęło uchwałę o sprzedaży ww. działki z przeznaczeniem uzyskanych środków na cele statutowe.
Stowarzyszenie jest organizacją non profit, a więc nie należy do podmiotów, które nie mogą korzystać z powyższego zwolnienia.
Uzyskane środki mamy zamiar przeznaczyć na cele statutowe Stowarzyszenia, które mieszczą się w katalogu celów wymienionych w przepisie zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 wzmiankowanej ustawy podatkowej.
Cele statutowe Stowarzyszenia są następujące:
- krzewienie aktywnej rekreacji i wypoczynku zrzeszonych członków,
- dbałość o zgodne z ekologią utrzymanie obiektów Fortu i Stowarzyszenia,
- ochrona walorów historyczno-przyrodniczych Fortu X.
Na marginesie należy dodać, że rekreacja zawiera się w pojęciu kultury fizycznej. A ochrona walorów przyrodniczo-historycznych Fortu należy do działań związanych z opieką nad zabytkiem, którego zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na walory historyczne, architektoniczne czy naukowe. Fort ten znajdujący się na działce Stowarzyszenia jest wpisany do rejestru zabytków i jest objęty nadzorem wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Podkreślamy, że osiągnięty dochód ze sprzedaży działki przeznaczymy na cele statutowe i faktycznie go na te cele wydatkujemy.
Reasumując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego nie powstaną żadne okoliczności, które uniemożliwiłyby Stowarzyszeniu skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 wzmiankowanej ustawy podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej w art. 7 ust. 1 ustawy CIT zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.
Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Zgodnie bowiem ze wskazanym przepisem:
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Należy podkreślić, że zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych wcześniej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.
Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zatem z powołanych powyżej uregulowań wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,
2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
3. dochody muszą być – bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c wskazanej ustawy,
5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy.
Wskazane zwolnienie podatkowe jest więc obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe, które są celami preferowanymi przez ustawodawcę. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.
W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia czy dochód uzyskany ze sprzedaży działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak wskazuje Wnioskodawca we wniosku do zadań Stowarzyszenia należy m.in. ochrona walorów przyrodniczo-historycznych Fortu X. Jest to obiekt budowlany z czasów xxx. Wnioskodawca jest właścicielem działki rekreacyjnej Nr 2225 o powierzchni 284 m2 ze starym, zniszczonym obiektem budowlanym (domkiem rekreacyjnym). Nie spełniającym definicji budynku zgodnie z Prawem Budowlanym i przeznaczonym do rozbiórki. Działkę tę Wnioskodawca zamierza sprzedać, a uzyskane środki przeznaczyć na cele statutowe Stowarzyszenia. Wnioskodawca podkreśla, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Z uzupełnienia wniosku wynika natomiast, że przychody ze sprzedaży z działki będą przeznaczone na cele statutowe Stowarzyszenia i będą w dużej części zbieżne z celami określonymi w powyższym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Biorąc pod uwagę powyższe, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że dochód uzyskany przez Stowarzyszenie ze sprzedaży przedmiotowej działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Za zastosowaniem powyższego zwolnienia przemawia fakt, że jak wskazano we wniosku, do zadań Stowarzyszenia należy m.in. ochrona walorów przyrodniczo-historycznych Fortu X. oraz krzewienie postów sportowo-turystycznych wśród członków Stowarzyszenia. Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę, na której usadowiony jest zniszczony obiekt budowlany, a dochody uzyskane z jej sprzedaży przeznaczyć na cele statutowe Stowarzyszenia.
W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dotyczy podatników, których celem statutowym jest określona w przepisie działalność. Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest podmiotem realizującym cele statutowe. Wskazane we wniosku cele statutowe Stowarzyszenia są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wnioskodawca nie jest także podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy.
Reasumując, dochód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej działki będzie objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right