Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.261.2023.2.AG
Ustalenie właściwej stawki ryczałtu PKWiU 62.02.20.0 oraz 62.02.30.0
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-nieprawidłowe – w części dotyczącej ustalenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.20.0,
-prawidłowe – w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 28 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 1 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2023 r. (wpływ 15 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (…). Działalność jest prowadzona od (…) 2018 r. Wnioskodawca począwszy od 1 stycznia 2021 r. jest opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz kontrahentów, którzy nie mają siedziby, zarządu ani stałej placówki na terytorium Polski. Żaden z dotychczasowych Kontrahentów nie był polskim rezydentem podatkowym.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług związanych z doradztwem informatycznym w zakresie bezpieczeństwa IT u klienta końcowego (dalej: usługi bezpieczeństwa IT). Zakres świadczonych usług bezpieczeństwa IT obejmuje w szczególności:
-audyty IT, tj. weryfikację i ocenę wdrożonych zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych w odniesieniu do normy, standardu lub regulacji prawnych;
-przygotowanie raportu z wynikami przeprowadzonych analiz wskazujących na słabości w systemie bezpieczeństwa oraz rekomendacje dotyczące ich naprawy;
-integrację danych, pobieranych z konkretnych programów i środowisk do zasobów aplikacji analizujących bezpieczeństwo;
-sprawdzanie procedur i konfiguracji systemów IT w celu spełnienia norm 27001, SOX lub innych standardów bezpieczeństwa;
-przeprowadzanie testów penetracyjnych, red teaming oraz testów bezpieczeństwa oprogramowania;
-przeprowadzanie testów cyberbezpieczeństwa polegających na symulacji cyberataków, w tym analizę działania oprogramowania, sieci komputerowych oraz weryfikację kodów źródłowych pod kątem bezpieczeństwa;
-weryfikację błędów, które potencjalnie mogą zostać wykorzystane przez niepowołane osoby celem przełamania zabezpieczeń systemów informatycznych;
-doradztwo i koordynację działań, mających na celu przejście audytu i uzyskania wymaganej certyfikacji.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi bezpieczeństwa IT nie obejmują czynności związanych z:
-doborem oraz opiniowaniem sprzętu komputerowego;
-programowaniem (Wnioskodawca nie jest programistą). W szczególności, Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie:
-tworzenia i utrzymywania środowiska testowego,
-projektowania i rozwoju oprogramowania,
-rozbudowania i implementacji oprogramowania,
-poprawiania błędów oprogramowania,
-doradztwa i opiniowania z zakresu oprogramowania.
Wnioskodawca wystąpił do GUS z wnioskiem o zakwalifikowanie świadczonych przez niego usług bezpieczeństwa IT zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Pismem z dnia (…) 2023 r. znak (…) Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.):
-wymienione kompleksowe usługi obejmujące:
-audyty IT, tj. weryfikację i ocenę wdrożonych zabezpieczeń technicznych i organizacyjnych w odniesieniu do normy, standardu lub regulacji prawnych;
-przygotowanie raportu z wynikami przeprowadzonych analiz wskazujących na słabości w systemie bezpieczeństwa oraz rekomendacje dotyczące ich naprawy;
-integracje danych, pobieranych z konkretnych programów i środowisk do zasobów aplikacji analizujących bezpieczeństwo;
-sprawdzanie procedur i konfiguracji systemów IT w celu spełnienia norm 27001, SOX lub innych standardów bezpieczeństwa;
-doradztwo i koordynację działań, mających na celu przejście audytu i uzyskanie wymaganej certyfikacji;
-przeprowadzenie testów penetracyjnych, red teaming oraz testów bezpieczeństwa oprogramowania;
-przeprowadzenie testów cyberbezpieczeństwa polegających na symulacji cyberataków, w tym analizę działania oprogramowania, sieci komputerowych oraz weryfikację kodów źródłowych pod kątem bezpieczeństwa;
-weryfikację błędów, które potencjalnie mogą zostać wykorzystane przez niepowołane osoby celem przełamania zabezpieczeń informatycznych
mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,
-natomiast usługi wykonywane na odrębne zlecenie i polegające wyłącznie na:
-przeprowadzeniu testów penetracyjnych, red teaming oraz testów bezpieczeństwa oprogramowania;
-przeprowadzeniu testów cyberbezpieczeństwa polegających na symulacji cyberataków, w tym analizę działania oprogramowania, sieci komputerowych oraz weryfikację kodów źródłowych pod kątem bezpieczeństwa;
-weryfikacji błędów, które potencjalnie mogą zostać wykorzystane przez niepowołane osoby celem przełamania zabezpieczeń informatycznych
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 6 ustawy o ryczałcie. Podatnik nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi bezpieczeństwa IT w przyszłości. Wnioskodawca ma zamiar w przyszłości rozliczać przychody z prowadzonej działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Pytanie
Czy prawidłowym jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym jest on uprawniony do zastosowania w 2021 r., 2022 r., 2023 r. oraz w latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług bezpieczeństwa IT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy jest on uprawniony do zastosowania w 2021 r., 2022 r., 2023 r. oraz w latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług bezpieczeństwa IT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. – ustawy ryczałtowej – ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy ryczałtowej użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy ryczałtowej opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy ryczałtowej podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy ryczałtowej podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy ryczałtowej.
Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy ryczałtowej pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie zostały bezpośrednio wskazane w żadnej części przepisu art. 12 ust. 1 ustawy ryczałtowej. W takim przypadku zastosowanie znajduje dyspozycja przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, zgodnie którym stawkę 8,5% stosuje się do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z powyższym, w przypadku braku ujęcia działalności usługowej przepisem art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy ryczałtowej, do przychodów z tej działalności stosuje się stawkę 8,5%.
W szczególności usługi te nie mieszczą się w kategorii wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałtowej, zgodnie z którym stawka 12% ma zastosowanie do usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy ryczałtowej. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Usługi bezpieczeństwa IT zostały zakwalifikowane odpowiednio do PKWiU 62.02.20.0 oraz PKWiU 62.02.30.0, w związku z czym nie mieszczą się w katalogu usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie.
Wobec powyższego, przychody wnioskodawcy z tytułu świadczenia usług bezpieczeństwa IT powinny być opodatkowane wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest :
-nieprawidłowe – w części dotyczącej ustalenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.20.0,
-prawidłowe – w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pan prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności czynności.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług/wytwarzanych wyrobów do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
Wyjaśniam, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi związane z doradztwem informatycznym w zakresie bezpieczeństwa IT. Świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 62.02.20.0 – usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego oraz 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wskazał Pan, jaki jest Pana zakres obowiązków w ramach tych usług. Podał Pan także, że przedmiotem Pana działalności nie jest świadczenie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
W odniesieniu do przedstawionego przez Pana opisu sprawy zauważam, że dział 62 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:
-dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
-pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,
-planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
-zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
-pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.
Natomiast klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:
1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Co istotne, grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak: doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, systemy zabezpieczające. Zatem grupowanie to dotyczy usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.20.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – jest Pan uprawniony do zastosowania w 2021 r., 2022 r., 2023 r. oraz w latach kolejnych stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12% dla przychodów osiąganych z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 62.02.20.0 – usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz stawki 8,5%dla przychodów osiąganych z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego,zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right