Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.246.2023.1.MR1
Ustalenie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o CIT w przypadku przeznaczenia uzyskanego dochodu na działalność oświatową i naukową.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 18 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku przeznaczenia uzyskanego dochodu na działalność oświatową i naukową.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Fundacja (...) została wpisana do rejestru fundacji KRS w dniu (…) (KRS nr …). Celem Fundacji jest (…). Cele powyższe realizowane są poprzez:
1)(…)
2)(…)
3)(…)
4)(…)
5)(…)
6)(…)
Fundacja realizuje swoje cele, w szczególności poprzez następujące działania o charakterze naukowym, naukowo-technicznym oraz oświatowym, poprzez:
1)organizowanie szkoleń, warsztatów, spotkań, seminariów, paneli eksperckich, konferencji służących przekazywaniu wiedzy i doświadczeń jednostkom organizacyjnym i grupom obywateli podejmującym działania na rzecz rozwoju branży; upowszechnianie wiedzy we wszelkich formach masowego przekazu;
2)organizowanie wymiany doświadczeń osób działających aktywnie w zakresie celów, dla których realizacji została powołana Fundacja poprzez ustanowienie programu spotkań branżowych;
3)rozwijanie dialogu pomiędzy podmiotami gospodarczymi, naukowymi oraz sektorem publicznym w dziedzinie (…);
4)wspieranie studentów i absolwentów polskich szkół i uczelni wyższych w zakresie pozyskiwania wiedzy i doświadczenia w sektorze(…);
5)prowadzenie wykładów i prezentacji dla szkół i uczelni wyższych w celu przybliżenia problematyki (…)
6)współpracę z osobami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej i partnerów unijnych, prowadzącymi działalność w zakresie objętym celami Fundacji;
7)wspieranie inicjatyw regionalnych, w tym informowanie, szkolenie, promowanie i wsparcie finansowe oraz prowadzenie poradnictwa.
8)prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych.
Przychody Fundacji pochodzą z następujących źródeł:
1)świadczeń od partnerów wspierających działania statutowe Fundacji,
2)przychodów z tytułu szkoleń prowadzonych na rynku.
Obecnie Fundacja realizuje swoją misję wydatkując środki na działalność szkoleniową (czyli edukacyjną i oświatową), działania wizerunkowe (oświatowe).
Fundacja prowadzi działalność oświatową i naukową poprzez:
1)regularne, cykliczne spotkania (w tym online) dla osób odpowiedzialnych za innowacje w (…),
2)szkolenia z zakresu(…)
3)badania w kontekście (…)
Celem wyżej opisanych spotkań i szkoleń jest:
1)(…).,
2)wymiana doświadczeń i najlepszych praktyk bazując o sprawdzone rozwiązania;
3)edukacja w zakresie najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w branży.
Szkolenia i spotkania przeznaczone są dla przedstawicieli firm z branży (…) oraz wszystkich osób zainteresowanych tą tematyką.
Wyniki prowadzonych przez Fundację badań są udostępniane, w szczególności branży (…), nieodpłatnie, na stronie internetowej Fundacji, poprzez media społecznościowe Fundacji lub inne sposoby.
Pytanie
Czy Fundacja przeznaczając uzyskane dochody na działalność oświatową i naukową opisaną powyżej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych („UPDOP") wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Przewidziane w ustawie wyłączenia podmiotowe określone w art. 17 ust. 1c UPDOP nie dotyczą podmiotu jakim jest fundacja. Podobnie jest w przypadku wyłączeń przedmiotowych określonych w art. 17 ust. 1a UPDOP, które nie będą miały zastosowania do dochodów Wnioskodawcy.
Powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatkowej przewiduje, że zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Istotny jest cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.
Zastosowanie zwolnienia będzie zatem możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
1)podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
2)podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c,
3)podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cele wskazane w Statucie Fundacji, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP.
Państwa zdaniem dochody Fundacji powinny skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP, z uwagi na fakt, iż:
1.Fundacja wykonuje działalność naukową i oświatową w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 UOPDOP.
2.Celem statutowym Fundacji jest działalność naukowa i oświatowa.
3.Dochody i wydatki dokonywane przez Fundację są wydatkami poniesionymi na działalność naukową i oświatową.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji działalności naukowej i oświatowej. Natomiast zgodnie z art. 4 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce działalność naukowa obejmuje badania naukowe, prace rozwojowe oraz twórczość artystyczną. Badania naukowe są działalnością obejmującą:
1)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
2)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W przypadku działalności oświatowej, przyjmuje się zarówno w doktrynie, orzecznictwie jak i udostępnionych interpretacjach podatkowych (np. sygnatura: IBPB-1-1/4510-134/15/EN), że należy posłużyć się wykładnią językową.
Podstawowa zasada wykładni językowej wywodzi się z języka potocznego, co oznacza, że tak daleko, jak to jest możliwe, nadaje Się zwrotom prawnym znaczenia występujące w języku potocznym (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 marca 2003 r., sygn. akt I SA/Bd 164/03).
Według Słownik języka polskiego pod red. M. Szymczaka działalność oświatową została określona jako działalność dotyczącą oświaty, związaną z upowszechnieniem wiedzy wśród społeczeństwa, mającą na celu podnoszenie jego poziomu umysłowego. Natomiast oświata oznacza proces upowszechnienia wykształcenia i kultury w społeczeństwie (M. Szymczak (red.), Słownik języka polskiego, Warszawa 1993, T. 2, s. 566).
W Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 „oświata” to wykształcenie, znajomość nauk, stan wiedzy o społeczeństwie, podnoszenie poziomu umysłowego społeczeństwa, upowszechnianie wiedzy: krzewić, szerzyć oświatę. Przez oświatę należy rozumieć proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Działalnością oświatową jest ogół podejmowanych zadań dydaktyczno - wychowawczych służących rozwojowi wiedzy i postaw społecznych (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 grudnia 2013 r., Znak: ILPB3/423-448/13-3/JG; interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 10 października 2013 r. Znak: ILPB3/423-314/13-6/KS).
Natomiast w Słowniku Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) przejęto, że „oświata” oznacza proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie. Definicja ta jest uznawana przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lipca 2014 r., Znak: IBPBI/2/423-444/14/PC; IBPBI/2/423-918/11/JD).
Reasumując, realizowana przez Fundację działalność oświatowa i naukowa, w zakresie opisanym powyżej (w tym upowszechnianie wiedzy w trakcie szkoleń), należą do celów statutowych Fundacji.
W konsekwencji dochody Fundacji przeznaczone na działania opisane w stanie faktycznym są zwolnione z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Dopiero tak ustalony dochód można rozpatrywać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;
Wyjaśnić należy, że ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1a i art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy podatkowej.
Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przedmiotowe zwolnienie wynikające z przepisu ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
1)podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
2)dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
3)dochody muszą być - bez względu na termin – wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
4)podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
5)dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku od osób prawnych.
Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wyklucza możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych na realizację celów statutowych zgodnych z tym przepisem, w przypadku prowadzenia przez podatnika także innych działań niepodlegających zwolnieniu. Pamiętać jednak należy, że dochody przeznaczone na inne cele niż wymienione w ustawie podatkowej będą podlegały opodatkowaniu.
Zwolnienie, o którym mowa w omawianym przepisie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu za wyjątkiem dochodu wskazanego w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki dochód ten jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia; źródłem dochodów mogą być np. dochody z działalności statutowej, jak i z działalności pozastatutowej.
Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia, ale także wydatkowania osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli podatnik przeznaczy i wydatkuje środki na realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
W związku z powyższym wskazać należy, że organ wydający interpretację indywidualną analizując, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, uprawniony jest jedynie do interpretacji treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe w kontekście wskazanych we wniosku zapisów dotyczących celów statutowych Wnioskodawcy. Podkreślić należy, że zarówno cele statutowe, jak i sposoby ich realizacji określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły, niebudzący wątpliwości, tak, aby możliwe było rozstrzygnięcie, czy są one zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Cele statutowe danego podmiotu, będące warunkiem wyłączenia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych muszą wynikać wprost ze statutu. Zauważyć przy tym należy, że cele statutowe nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień tegoż statutu, ponieważ organ nie jest do tych czynności upoważniony. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem w sprawie. Ponadto, należy zwrócić uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między „celem działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby ich osiągnięcia.
Dokonując analizy treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy należy wskazać, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć odnoszących się do rodzajów działalności statutowej w zakresie przewidzianym w tym przepisie. Uzasadnione jest zatem, posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną.
Zgodnie z definicją przedstawioną w Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1997 – „oświata” to wykształcenie, znajomość nauk, stan wiedzy o społeczeństwie, podnoszenie poziomu umysłowego społeczeństwa, upowszechnianie wiedzy: krzewić, szerzyć oświatę. Przez oświatę należy rozumieć proces kształcenia, upowszechnienia wiedzy i kultury w społeczeństwie. Działalnością oświatową jest ogół podejmowanych zadań dydaktyczno–wychowawczych służących rozwojowi wiedzy i postaw społecznych. Natomiast „nauka” według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/), oznacza ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości.
Zgodnie z definicją przedstawioną w internetowym Słowniku Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN SA (…) – „nauka” to:
1)ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości,
2)zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej,
3)uczenie się lub uczenie kogoś,
4)pouczenie, wskazówka.
Ze złożonego wniosku wynika, że celem działania Fundacji jest (…). Cele powyższe realizowane są poprzez:
1)(…)
2)(…)
3)(…)
4)(…),
5)(…)
6)(…)
Fundacja realizuje swoje cele, w szczególności poprzez następujące działania o charakterze naukowym, naukowo-technicznym oraz oświatowym, poprzez:
1.organizowanie szkoleń, warsztatów, spotkań, seminariów, paneli eksperckich, konferencji służących przekazywaniu wiedzy i doświadczeń jednostkom organizacyjnym i grupom obywateli podejmującym działania na rzecz rozwoju branży; upowszechnianie wiedzy we wszelkich formach masowego przekazu;
2.organizowanie wymiany doświadczeń osób działających aktywnie w zakresie celów, dla których realizacji została powołana Fundacja poprzez ustanowienie programu spotkań branżowych;
3.rozwijanie dialogu pomiędzy podmiotami gospodarczymi, naukowymi oraz sektorem publicznym w dziedzinie (…);
4.wspieranie studentów i absolwentów polskich szkół i uczelni wyższych w zakresie pozyskiwania wiedzy i doświadczenia w sektorze (…);
5.prowadzenie wykładów i prezentacji dla szkół i uczelni wyższych w celu przybliżenia problematyki (…);
6.współpracę z osobami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi, ze szczególnym uwzględnieniem Unii Europejskiej i partnerów unijnych, prowadzącymi działalność w zakresie objętym celami Fundacji;
7.wspieranie inicjatyw regionalnych, w tym informowanie, szkolenie, promowanie i wsparcie finansowe oraz prowadzenie poradnictwa.
8.prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych.
Wnioskodawca podaje, że realizuje swoją misję wydatkując środki na działalność szkoleniową (czyli edukacyjną i oświatową), działania wizerunkowe (oświatowe).
Fundacja prowadzi działalność oświatową i naukową poprzez:
1)regularne, cykliczne spotkania (w tym online) dla osób odpowiedzialnych za innowacje w branży (…)
2)szkolenia z zakresu (…),
3)badania w (…).
Zdaniem tut. Organu, cele statutowe Fundacji wskazane w opisie stanu faktycznego nie pokrywają się z celami statutowymi, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, a mianowicie działalnością oświatową, naukową.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, raz jeszcze należy podkreślić, że ustawodawca w analizowanym art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwalnia z opodatkowania wszelkie dochody, podatników realizujących określone w przepisie cele statutowe. Należy wyraźnie podkreślić, że czym innym są cele statutowe a czym innym sposoby realizacji celów statutowych. Fakt, że jakiś podmiot realizuje swój cel statutowy poprzez działania o charakterze oświatowym czy naukowym nie oznacza, że to jest jego cel statutowy. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że zwolnienie z opodatkowania są podmioty, których celem statutowym jest m.in. działalność naukowa i oświatowa, a nie podmioty, które swoje cele realizują m.in. poprzez zadania mające charakter oświatowy/ naukowy.
Jak wyraźnie wskazano w opisie zdarzenia przyszłego celem Fundacji jest (…). Cel ten realizują Państwo m.in. poprzez działalność oświatową tj. organizowanie szkoleń, warsztatów, spotkań, seminariów itp. Nie oznacza to jednak, że Państwa celem statutowym jest działalność oświatowa lub naukowa.
Reasumując Fundacja nie jest podmiotem, którego celem statutowym jest działalność oświatowa, w konsekwencji tego Fundacja nie jest uprawniona do stosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Wobec powyższego Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
‒Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right