Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.474.2023.2.AC
Falownik z magazynem energii jest osprzętem i stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej, to ww. wydatki, które Pan poniesione można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o PIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 11 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 maja 2023 r. (wpływ 30 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Do końca roku 2023 lub w 2024 roku jako inwestor zamierza Pan dokonać modernizacji instalacji fotowoltaicznej do indywidualnego użytku. W instalacji fotowoltaicznej zamierza Pan wymienić falownik z 1-fazowego na 3-fazowy (rozważany model (…) lub jego odpowiednik) oraz dodać magazyn energii (rozważany model baterii bateria (…) lub jej odpowiednik). Całość instalacji będzie tak jak obecnie podłączona do sieci energetycznej. Poniesione wydatki na częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 z późn. zm.), której przedmiotem jest całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji (punkt d). Według Pana rozeznania i osądu falownik wraz z magazynem energii jest osprzętem instalacji fotowoltaicznej i stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej.
Przedsięwzięcie związane jest z modernizacją i rozbudową instalacji fotowoltaicznej oraz dodaniem magazynu energii w budynku mieszkalnym jednorodzinnym (budynek wolnostojący) w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 z późn. zm.). Budynek jest już wybudowany i użytkowany, a Pan jest jego właścicielem. Panele fotowoltaiczne są zainstalowane na dachu budynku, a nowy falownik i magazyn energii będą zainstalowane w budynku lub na ścianie zewnętrznej budynku, którego dotyczy wskazane we wniosku przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Będą służyły wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego jednorodzinnego przeznaczonego do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie rozpoczęte i zakończone w roku 2023 lub 2024 roku i spełni ramy czasowe, tzn. okres 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pan właścicielem.
Wysokość wydatku udokumentowana będzie fakturami wystawionymi na Pana imię i nazwisko przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Poniesione wydatki na przedsięwzięcie, o którym mowa we wniosku, zostaną sfinansowane ze środków własnych. Ww. wydatki nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie będą odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i nie będą uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna). W 2023 r. uzyskuje Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Na podstawie rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych koszt modernizacji i rozbudowy instalacji fotowoltaicznej można uwzględnić w uldze termomodernizacyjnej (art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Powyższe rozporządzenie Ministra zawiera wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednym z kosztów wymienionych w pkt 13 jest ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem.
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Wymiana falownika z jednofazowego na trójfazowy spowoduje znaczne zmniejszenie ilości energii elektrycznej nabywanej od dostawcy energii elektrycznej z sieci. Większa ilość energii słonecznej wyprodukowanej przez posiadaną instalację fotowoltaiczną będzie zużywana na bieżąco również do dogrzewania budynku, a jej nadwyżki będą magazynowane w magazynie energii i zużywane w porze nocnej. Zmniejszy się zatem znacznie ilość energii nabywanej od dostawcy energii elektrycznej z sieci zewnętrznej.
Efektywność energetyczna budynku, czyli jego sprawność energetyczna, to stopień przygotowania budynku do zapewnienia komfortu jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem przy jednoczesnym możliwie najniższym zużyciu energii przez ten budynek. Wymiana falownika i zastosowanie magazynu energii są działaniami zmierzającymi do ograniczenia zużycia energii i są związane ze sposobem zasilania budynku w energię elektryczną. Zmniejszy się zatem zapotrzebowanie na energię elektryczną, a tym samym poprawi się efektywność energetyczna budynku mieszkalnego oraz równocześnie zredukowana zostanie emisja gazów cieplarnianych.
Oświadczył Pan, iż jest osobą fizyczną i chce skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej. Wszystkie wydatki, które Pan opisał we wniosku są wydatkami na Pana osobiste cele niezwiązane z jakąkolwiek działalnością gospodarczą. Wskazał Pan, że pojęcie „Koszt kwalifikowany” użyty był przez Pana przypadkowo. Opierał się Pan na określeniach zawartych w innych aktach prawnych. Uzyskuje Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej na podstawie umowy o pracę. Chodzi Panu o wydatki na Pana cele osobiste związane z wymianą falownika oraz rozbudową instalacji o magazyn energii w Pana domu prywatnym.
Pytanie
Czy koszty wymiany falownika oraz rozbudowę o magazyn energii może Pan odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, rozporządzenie Ministra zawiera wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, w którym jednym z kosztów wymienione jest ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (punkt 13). W konsekwencji, - według Pana interpretacji punktu 13 - wymianę falownika z 1-fazowego na 3-fazowy (rozważany model (…)lub jego odpowiednik) oraz rozbudowa o magazyn energii (rozważany model baterii bateria (…) lub jej odpowiednik) można zakwalifikować do punktu 13 jako osprzęt i uznać jako koszt do ulgi termomodernizacyjnej (art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Pana zdaniem koszty wymiany falownika z 1-fazowego na 3-fazowy (rozważany model (…)lub jego odpowiednik) oraz rozbudowa o magazyn energii (rozważany model baterii bateria (…) lub jej odpowiednik) można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej (art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Przesłanką do powyższej konkluzji jest fakt, że falownik z magazynem energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt samodzielnie bez paneli fotowoltaicznych nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. Jednocześnie przyczynia się do obniżenia konsumpcji energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z sieci energetycznej oraz znacznie redukuje ilość energii elektrycznej oddanej do sieci elektrycznej, która była wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne, a nie została zużyta podczas bieżącej własnej konsumpcji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.)
W świetle art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane. Zamierza Pan dokonać modernizacji instalacji fotowoltaicznej, tj. wymienić falownik z 1-fazowego na 3-fazowy oraz dodać magazyn energii. Całość instalacji będzie podłączona do sieci energetycznej. Poniesione wydatki na częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne związane są z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Według Pana falownik wraz z magazynem energii jest osprzętem instalacji fotowoltaicznej i stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej. Nowy falownik i magazyn energii będą zainstalowane w budynku lub na ścianie zewnętrznej budynku, którego dotyczy wskazane we wniosku przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Będą służyły wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego jednorodzinnego przeznaczonego do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostanie zrealizowane w roku 2023 lub 2024 roku, tzn. w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie przekroczy 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, którego jest Pan właścicielem. Faktury wystawione będą na Pana dane przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Poniesione wydatki zostaną sfinansowane ze środków własnych. W 2023 r. uzyskuje Pan dochody opodatkowane według skali podatkowej na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Wymiana falownika z jednofazowego na trójfazowy spowoduje znaczne zmniejszenie ilości energii elektrycznej nabywanej od dostawcy energii elektrycznej z sieci. Zmniejszy się ilość energii nabywanej od dostawcy energii elektrycznej z sieci zewnętrznej oraz zapotrzebowanie na energię elektryczną, a tym samym poprawi się efektywność energetyczna budynku mieszkalnego.
Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554 ze zm.) użyte w ustawie określenia oznaczają:
Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z art. 26h ust. 10:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):
1.Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2.Usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10)montaż pompy ciepła;
11)montaż kolektora słonecznego;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż instalacji fotowoltaicznej;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.
Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:
1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji, tj. posiada tytuł prawny do tej nieruchomości – odpowiednio pełne prawo własności bądź prawo do określonej jej części na zasadzie współwłasności;
2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;
3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;
4.każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków;
5.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Dla celów zastosowania ulgi termomodernizacyjnej wymagane jest, by najpóźniej na dzień dokonania odliczenia (rozumianego jako dzień złożenia zeznania lub jego korekty) podatnik był właścicielem lub współwłaścicielem jednorodzinnego budynku mieszkalnego (przy jednoczesnym spełnieniu pozostałych przesłanek wynikających z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej.
W konsekwencji, skoro jak Pan wskazał, falownik z magazynem energii jest osprzętem i stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej, to ww. wydatki, które Pan poniesione można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem będzie mógł Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej i dokonać odliczenia w PIT-37 wydatków poniesionych na przedmiotowe wydatki.
Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym zostaną poniesione zgodnie z art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Niezależnie od wysokości poniesionych wydatków termomodernizacyjnych kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które Pan zrealizuje, z uwzględnieniem wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem.
Limit ulgi nie jest zatem związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju nie zawiera szczegółowego wykazu konkretnych materiałów budowlanych, a jedynie wskazuje, ogólnie na materiały budowlane wykorzystane do ściśle określonego w rozporządzeniu celu. Tym celem jest modernizacja istniejącego budynku polegająca na wykonaniu docieplenia i modernizacji systemu grzewczego. Na to wskazują wymienione w rozporządzeniu materiały i urządzenia oraz usługi wchodzące w zakres omawianej ulgi. Interpretacja indywidualna wydawana jest jedynie w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe). Organ wydający interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania ani nie podejmuje rozstrzygnięć zastrzeżonych dla innego typu orzekania, w tym kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego prowadzonego w oparciu o konkretną dokumentację i zebrane dowody. Ewentualną weryfikację czy zakres przeprowadzonych prac i użytych materiałów budowlanych odpowiadał zakresowi wskazanemu w przepisach będą przeprowadzały inne organy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).