Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.103.2023.3.JKU

1. Czy otrzymana dotacja (w tym otrzymane prefinansowanie (zaliczka), płatności okresowe i płatność końcowa) stanowi przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu PDOP? Jeżeli tak, to w jakim momencie podlega zaliczeniu do przychodów podatkowych? 2. Czy koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Wnioskodawcę sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów? 3. W którym momencie należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty kwalifikowane projektu sfinansowane: (a) prefinansowaniem (zaliczką na dotację), (b) płatnościami okresowymi dotacji, (c) płatnością końcową dotacji?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2023 r., za pośrednictwem systemu e-PUAP, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia:

- czy otrzymana dotacja (w tym otrzymane prefinansowanie (zaliczka), płatności okresowe i płatność końcowa) stanowi przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu PDOP; jeżeli tak, to w jakim momencie podlega zaliczeniu do przychodów podatkowych,

- czy koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Wnioskodawcę sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów,

- w którym momencie należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty kwalifikowane projektu sfinansowane: (a) prefinansowaniem (zaliczką na dotację), (b) płatnościami okresowymi dotacji, (c) płatnością końcową dotacji.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 kwietnia 2023 r., które wpłynęło w tym samym dniu oraz pismem z 1 czerwca 2023 r., które wpłynęło w tym samym dniu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X sp. z o. o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest podmiotem, który angażuje się w działalność innowacyjną.

Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (dalej: „Agencja”) zarządza programami Komisji Europejskiej przyczyniającymi się do dekarbonizacji i zrównoważonego wzrostu gospodarczego i prowadzi między innymi program w ramach działania (…). Agencja na mocy przyznanych jej przez Komisję Europejską uprawnień jest organem, który zawiera umowy dotacyjne, wypłaca środki beneficjentom i zarządza programem dotacyjnym. Wnioskodawca jest stroną umowy dotacyjnej w ramach tego programu. Umowa jest zawarta pomiędzy Agencją oraz pozostałymi uczestnikami projektu (beneficjentami, wśród beneficjentów jest m.in. Wnioskodawca). Jeden z beneficjentów został wskazany jako koordynator ze strony beneficjentów (dalej: „Koordynator”).

Przedmiotem umowy jest projekt X. Celem finansowanego z dotacji projektu jest (…). Przy czym Wnioskodawca jest głównie zaangażowany w rozwój (…).

Otrzymanie dotacji nie jest bezwarunkowe. Umowa dotacyjna określa jedynie pewne ramy i warunki otrzymania dofinansowania przez Wnioskodawcę w przyszłości. W ramach umowy Wnioskodawca otrzyma dotację na pokrycie następujących kategorii budżetu/czynności kosztów kwalifikowanych projektu:

- personnel costs (koszty osobowe),

- travel and subsistence costs (podróże i diety),

- equipment costs (koszt użycia sprzętu),

- costs of other goods and services (zakup towarów i usług),

- zryczałtowane koszty pośrednie (25% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich).

Budżet znajdujący się w umowie dotacyjnej jest szacunkowy. Na etapie realizacji projektu możliwe jest dokonywanie przesunięć budżetowych między kategoriami kosztów. W przypadku personel costs, zgodnie z umową dotacyjną, wysokość kosztu kwalifikowanego ustalana jest dopiero na koniec okresu rozliczeniowego (z uwagi na przyjęty sposób ustalenia roboczogodziny), a zatem na moment ponoszenia kosztów personnel costs nie jest znana faktyczna wysokość kosztu kwalifikowanego zaliczanego do kategorii personnel costs.

Zgodnie z posiadanymi informacjami i umową dotacyjną Wnioskodawca otrzyma prefinansowanie (zaliczkę) w transzach, tj. pierwszą na początku projektu i kolejną po upływie kolejnych miesięcy. Celem wypłacania zaliczki (prefinansowania) jest zapewnienie koniecznych środków finansowych na wczesnym etapie realizacji projektu oraz umożliwienie zachowania płynności finansowej w czasie trwania całego projektu. Zgodnie z umową dotacyjną zaliczka (prefinansowanie) pozostaje własnością UE do czasu płatności końcowej. Na moment otrzymania zaliczki (prefinansowania) na dotację nie są jeszcze znane koszty kwalifikowane projektu.

W dalszej kolejności, zgodnie z umową dotacyjną, będą następowały płatności okresowe. Płatności okresowe (tzw. refinansowanie) są wypłacane na podstawie zaakceptowanych kosztów kwalifikowanych projektu dot. danego okresu. Przy czym płatność okresowa może być mniejsza niż suma poniesionych i zaakceptowanych kosztów kwalifikowanych danego okresu, ponieważ suma wypłaconej zaliczki (prefinansowania) i płatności okresowych nie może przekroczyć określonego maksymalnego procentu dofinansowania określonego w umowie dotacyjnej.

Zgodnie z umową dotacyjną na koniec, po zakończeniu ostatniego okresu sprawozdawczego i przyjęciu raportu końcowego, następuje płatność końcowa. Jeżeli na etapie płatności końcowej kwota dotychczas wypłacona (w formie zaliczki i płatności okresowych) będzie większa niż dofinansowanie odpowiadające poniesionym kosztom kwalifikowalnym, Wnioskodawca będzie zobowiązany zwrócić różnicę. Jeżeli wypłacona kwota będzie mniejsza niż dofinansowanie odpowiadające poniesionym kosztom kwalifikowalnym, różnica zostanie wyrównana w płatności końcowej, jednak tylko do wartości maksymalnego dofinansowania określonego w umowie dotacyjnej. Płatności środków (prefinansowanie, płatności okresowe i płatność końcowa) będą dokonywane na konto Koordynatora, który następnie będzie musiał niezwłocznie przekazać je na konta poszczególnych beneficjentów (w tym na konto Wnioskodawcy).

Tytułem uzupełnienia, pismem z 28 kwietnia 2023 r., wskazali Państwo, że dotacja pochodzi ze środków Unii Europejskiej z programu HORIZON (…). Programem tym zarządza agencja wykonawcza Komisji Europejskiej - (…) na mocy przyznanych jej przez Komisję Europejską uprawnień. (…) zawiera umowy dotacyjne w ramach tego programu, wypłaca środki beneficjentom i zarządza całym programem dotacyjnym.

Tytułem uzupełnienia, pismem z 1 czerwca 2023 r., wskazali Państwo, że:

1. Umowa dotacyjna przewiduje następujące płatności środków pieniężnych:

- środki pieniężne w postaci prefinansowania (zaliczki), które zgodnie z umową dotacyjną pozostają własnością UE do czasu płatności końcowej, a zatem na moment ich otrzymania nie mają one charakteru bezzwrotnej pomocy,

- w postaci płatności okresowych (tzw. refinansowania), które dokonywane są na podstawie zaakceptowanych kosztów kwalifikowanych projektu dot. danego okresu, a zatem na moment ich otrzymania mają charakter bezzwrotnej pomocy,

- w postaci płatności końcowej, po zakończeniu ostatniego okresu sprawozdawczego i przyjęciu raportu końcowego, a zatem na moment ich otrzymania mają charakter bezzwrotnej pomocy. Ponadto dopiero po zakończeniu ostatniego okresu sprawozdawczego i przyjęciu raportu końcowego i płatności końcowej, wcześniej otrzymane środki pieniężne w postaci prefinansowania (zaliczki), które zostały w raporcie końcowym rozliczone na poczet dotacji, przestają być zgodnie z umową dotacyjną własnością UE i dopiero z chwilą płatności końcowej mają charakter bezzwrotnej pomocy.

2. Otrzymane środki pochodzą ze środków Unii Europejskiej z programu HORIZON Research and Innovation Actions w ramach działania (…). Spółka zawarła umowę na dotację bezpośrednio z Komisją Europejską (Instytucja Unii Europejskiej), w której imieniu działała, na podstawie upoważnienia (…), czyli agencja wykonawcza Komisji Europejskiej. A zatem, środki z tego programu, które otrzyma/otrzymała Spółka zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji.

Pytania

1. Czy otrzymana dotacja (w tym otrzymane prefinansowanie (zaliczka), płatności okresowe i płatność końcowa) stanowi przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu PDOP? Jeżeli tak, to w jakim momencie podlega zaliczeniu do przychodów podatkowych?

2. Czy koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Wnioskodawcę sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów?

3. W którym momencie należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty kwalifikowane projektu sfinansowane: (a) prefinansowaniem (zaliczką na dotację), (b) płatnościami okresowymi dotacji, (c) płatnością końcową dotacji?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1 (ostatecznie sformułowane w piśmie będącym uzupełnieniem z 1 czerwca 2023 r.)

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o PDOP przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Jednakże, ustawa o PDOP, przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację różnych projektów. I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

W przedstawionym we Wniosku stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca wskazał, że jest beneficjentem dotacji ze środków Unii Europejskiej z programu HORIZON Research and Innovation Actions w ramach działania (…). Programem tym zarządza agencja wykonawcza Komisji Europejskiej - (…), na mocy przyznanych jej przez Komisję Europejską uprawnień. (…) zawiera umowy dotacyjne w ramach tego programu, wypłaca środki beneficjentom i zarządza całym programem dotacyjnym. Wnioskodawca jest stroną umowy zawartej z (…), działającej w imieniu Komisji Europejskiej i jest wskazany w tej umowie jako beneficjent dotacji. Środki z dotacji przekazywane są zgodnie z umową dotacyjną na konto Koordynatora, który następnie przekazuje je pozostałym beneficjentom dotacji, w tym Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, dotacja ta wchodzi w zakres zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy. Otrzymana dotacja pochodzi z środków Unii Europejskiej w ramach programu HORIZON Research and Innovation Actions, umowa dotacyjna zawarta jest z agencją wykonawczą (…) działającą na mocy przyznanych jej przez Komisję Europejską uprawnień do zawierania umów dotacyjnych w ramach tego programu, wypłaty środków beneficjentom i zarządzania całym programem dotacyjnym. W umowie dotacyjnej Wnioskodawca został wskazany jako beneficjent dotacji. Środki dotacji mają charakter bezzwrotny.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy spełnione są przesłanki, do zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP albowiem:

- Wnioskodawca uzyskał dotację od organizacji międzynarodowej. Wnioskodawca uzyskał dotację ze środków Unii Europejskiej na podstawie zawartej umowy bezpośrednio z Komisją Europejską (Instytucja Unii Europejskiej), w której imieniu działała, na podstawie upoważnienia (…),

- dotacja pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy. Ponadto otrzymane środki pochodzą ze środków Unii Europejskiej z programu HORIZON Research and Innovation Actions w ramach działania (…), czyli z środków przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji.

W świetle powyższego otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. pkt 23 ustawy o PDOP.

Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, umowa dotacyjna przewiduje następujące rodzaje płatności:

- w postaci prefinansowania (zaliczki), która zgodnie z umową dotacyjną pozostaje własnością UE do czasu płatności końcowej, a zatem na moment otrzymania tych środków nie mają one charakteru bezzwrotnej pomocy,

- w postaci płatności okresowych (tzw. refinansowanie), które dokonywane są na podstawie zaakceptowanych kosztów kwalifikowanych projektu dot. danego okresu, a zatem na moment ich otrzymania mają charakter bezzwrotnej pomocy,

- w postaci płatności końcowej, po zakończeniu ostatniego okresu sprawozdawczego i przyjęciu raportu końcowego, a zatem na moment ich otrzymania mają charakter bezzwrotnej pomocy.

Ponadto, dopiero po zakończeniu ostatniego okresu sprawozdawczego i przyjęciu raportu końcowego i płatności końcowej, wcześniej otrzymane środki pieniężne w postaci prefinansowania (zaliczki), które zostały w raporcie końcowym rozliczone na poczet dotacji, przestają być zgodnie z umową dotacyjną własnością UE i dopiero z chwilą płatności końcowej mają charakter bezzwrotnej pomocy.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, skutki podatkowe otrzymanej dotacji należy ocenić odrębnie dla poszczególnych rodzajów płatności. Jak wskazano powyżej, w pierwszym okresie Wnioskodawca otrzymuje zaliczkę w postaci prefinansowania, która do czasu płatności końcowej jest własnością UE. Zaliczka służy zapewnieniu koniecznych środków finansowych na wczesnym etapie realizacji projektu oraz umożliwieniu zachowania płynności finansowej w czasie trwania całego projektu, a zatem ma charakter zwrotny. A zatem, otrzymana zaliczka pozostaje własnością UE i traktowana jest jako źródło zwrotnego finansowania zewnętrznego i dopiero z końcowym rozliczeniem projektu, zgodnie z umową dotacyjną, zmienia swój charakter i przekształca się w dotację. Otrzymana zaliczki nie ma charakteru bezzwrotnej pomocy. Aby otrzymana zaliczka stanowiła przychód istotne jest, aby spełniona była podstawowa przesłanka - istotne jest aby otrzymana zaliczka była otrzymana, co oznacza, że powinna stać się definitywnie własnością podatnika (tu: Wnioskodawcy), który ją otrzymał, powiększając jego majątek. Otrzymana zaliczka ma charakter nieostateczny i warunkowy - pozostaje własnością UE do czasu płatności końcowej (i rozliczenia końcowego). Wtedy dopiero otrzymana zaliczka (rozliczona w poczet dotacji) stanie się przychodem Wnioskodawcy, dopiero bowiem wtedy nastąpi zdarzenie skutkujące definitywnym otrzymaniem środków przez Wnioskodawcę i dopiero wtedy nabiera również charakteru bezzwrotnej pomocy.

W konsekwencji, otrzymana zaliczka (prefinansowanie), nie stanowi przychodu dla Wnioskodawcy. W dalszej kolejności Wnioskodawca otrzyma płatności okresowe dotacji, które będą wypłacane na podstawie zaakceptowanych kosztów kwalifikowanych dotyczących danego okresu (na podstawie zaakceptowanych raportów okresowych). Nie mają one zatem celu refinansowania (pozyskania źródła finansowania), a są sfinansowaniem (zwrotem) poniesionych wydatków kwalifikowanych (zaakceptowanych już). Płatności okresowe w odróżnieniu od zaliczek, nie stanowią prefinansowania i w związku z powyższym nie są objęte zastrzeżeniem, że pozostają własnością UE, aż do momentu płatności końcowej i końcowego raportu.

A zatem, płatności okresowe na moment ich otrzymania mają charakter bezzwrotnej pomocy.

W konsekwencji, płatność okresowa stanowi przychód Wnioskodawcy w dacie otrzymania zgodnie z art. 12. Przychód ten będzie jednak wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP. Natomiast, płatność końcowa dotacji następuje dopiero po zakończeniu ostatniego okresu sprawozdawczego i przyjęciu raportu końcowego z realizacji projektu. Otrzymana płatność końcowa ma charakter bezzwrotnej pomocy i stanowi przychód. Ponadto, zgodnie z umową dotacyjną, do tego momentu wcześniej otrzymana zaliczka (prefinansowanie) pozostawała własnością UE jako źródło zwrotnego finansowania zewnętrznego (nie miała charakteru bezzwrotnej pomocy).

A zatem, dopiero z tym momentem rozliczona zaliczka przekształca się w dotację, ma charakter bezzwrotnej pomocy i stanowi przychód.

W konsekwencji otrzymana płatność końcowa i rozliczona zaliczka na poczet dotacji stanowi dla Wnioskodawcy przychód w dacie otrzymania płatności końcowej zgodnie z art. 12, przychód ten będzie jednak wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja stanowi przychód wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do:

- opodatkowania środków otrzymanych w ramach zaliczki (prefinansowania), która do czasu płatności końcowej pozostaje własnością UE i nie ma charakteru bezzwrotnej pomocy albowiem otrzymana zaliczka nie stanowi przychodu Wnioskodawcy,

- opodatkowania otrzymanych środków z tytułu płatności okresowej dotacji, albowiem otrzymana płatność okresowa wolna jest od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP,

- opodatkowania otrzymanych środków z tytułu płatności końcowej dotacji i z tytułu rozliczenia zaliczki na poczet dotacji, albowiem otrzymane środki (otrzymana płatność końcowa i rozliczona zaliczka na poczet dotacji) wolne są od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP.

Ad. 2.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Co do zasady, warunkiem uznania kosztu poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

- wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,

- musi być definitywny, a więc bezzwrotny,

- musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

- musi zostać właściwie udokumentowany,

- nie może być kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

A zatem art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, wyłącza możliwość zaliczenia danego kosztu do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59 ustawy o PDOP.

Podsumowując, mając na uwadze, że w ocenie Wnioskodawcy (przedstawionym w pytaniu 1 we wniosku), otrzymana dotacja stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP, to w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP koszty kwalifikowane projektu sfinansowane z dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Ad. 3.

Mając na uwadze, że otrzymana dotacja stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP, to koszty kwalifikowane projektu sfinansowane z dochodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOP mieszczą się w dyspozycji art. 16 ust. 1 pkt 58.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59 ustawy o PDOP. Regulacja ta nie wskazuje w jaki sposób dokonać wyłączenia tych kosztów. W ocenie Wnioskodawcy, odpowiedzi na to pytanie można doszukać się w treści pozostałych przepisów ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 4i ustawy o PDOP, który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Dodatkowo zagadnienie korekty kosztów pokrytych dotacją, było również przedmiotem Uchwały Składu Siedmiu Sędziów NSA z 14 grudnia 2015 r. sygn. II FPS 4/15. W uchwale wskazano m.in., że: „na postawione w tej sprawie pytanie: „Czy w sytuacji zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów uprzednio poniesionych wydatków (kosztów) następnie zrefundowanych ze środków stanowiących dochody (przychody) zwolnione z podatku dochodowego, w tym korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 PDOPrU podatnik po otrzymaniu dofinansowania będzie zobowiązany stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 PDOPrU do skorygowania (zmniejszenia) kosztów uzyskania przychodów na dzień, w którym tego rodzaju wydatki zostały ujęte podatkowo jako koszty uzyskania przychodów, czy też powinien je skorygować na bieżąco w momencie otrzymania dofinansowania?” należy odpowiedzieć, że: W przypadku jednorazowego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków (kosztów) poniesionych w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, które następnie zostały zrefundowane ze środków stanowiących dochody (przychody) zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 PDOPrU, podatnik - stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 58 PDOPrU - zobowiązany jest do zmniejszenia zrefundowanych kosztów uzyskania przychodów w miesiącu otrzymania dofinansowania.”

W analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie będziemy mieć do czynienia z błędem rachunkowym ani inną oczywistą omyłką. Korekta wynikać będzie ze zdarzeń, które mają charakter wtórny. W momencie podpisania umowy dotacyjnej Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP, nie jest bowiem pewne, czy Wnioskodawca faktycznie otrzyma dotację. Wnioskodawca nie jest również zobowiązany do zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy w momencie otrzymania prefinansowania (zaliczki na dotację). Wnioskodawca otrzymuje bowiem finansowanie na poczet przyszłych kosztów kwalifikowanych, a zatem na moment otrzymania tych środków Wnioskodawca nie poniósł jeszcze kosztów kwalifikowanych w związku z powyższym, na moment otrzymania prefinansowania nie jest zobowiązany do skorygowania kosztów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP. Poza tym zgodnie z umową dotacyjną zaliczka na dotację (prefinansowanie) pozostaje własnością UE do czasu płatności końcowej.

Na moment ujęcia wydatków (kosztów) jako koszty uzyskania przychodów, dofinansowanie nie jest jeszcze przyznane. Wnioskodawca nie ma pewności czy faktycznie koszty te będą uznane i zaakceptowane jako koszty kwalifikowane projektu i czy w związku z tym dotacja faktycznie będzie mu przysługiwać na pokrycie tych kosztów i w jakiej faktycznie wysokości.

Tym bardziej, że wysokość niektórych kategorii kosztów kwalifikowanych (np. personel costs) znana jest dopiero na koniec okresu rozliczeniowego (ze względu na sposób wyliczenia roboczogodziny na podstawie całego okresu rozliczeniowego). Wysokość dofinansowania będzie zależeć od akceptacji raportów z realizacji projektu (w tym raportów z poniesionych kosztów kwalifikowanych). A zatem na moment ujęcia wydatków (kosztów) jako koszty uzyskania przychodów, Wnioskodawca nie jest zobowiązany do skorygowania kosztów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP.

W trakcie trwania projektu Wnioskodawca składa tzw. raporty okresowe z realizacji projektu (w tym raporty okresowe z poniesionych kosztów kwalifikowanych). Raporty okresowe z realizacji projektu podlegają weryfikacji i akceptacji. Dopiero w momencie akceptacji raportu okresowego uwzględniającego koszty kwalifikowane projektu, Wnioskodawca uzyskał potwierdzenie, że zaakceptowano koszty kwalifikowane projektu - dopiero wtedy potwierdzono Spółce wysokość dotacji. Należy mieć jednak na uwadze, że akceptacja raportu okresowego potwierdza jedynie wysokość przysługującej dotacji, nie potwierdza natomiast jej faktycznego otrzymania. Faktyczne dofinasowanie Wnioskodawca otrzyma dopiero w momencie otrzymania płatności okresowej (tj. otrzymania płatności okresowej dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy). Dopiero wtedy, w ocenie Wnioskodawcy, można uznać, że koszty kwalifikowane projektu zostały bezpośrednio sfinansowane dotacją, czyli przychodem zwolnionym. Do tego czasu Spółce przysługuje jedynie roszczenie o wypłatę dotacji w wysokości wynikającej z zaakceptowanego raportu. A zatem na moment akceptacji raportu okresowego Wnioskodawca nie jest zobowiązany do skorygowania kosztów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP. Dopiero otrzymanie płatności okresowej dotacji przez Wnioskodawcę na jego rachunek bankowy należy uznać za moment sfinansowania wydatków/kosztów bezpośrednio z dotacji (płatności okresowych), czyli z przychodu zwolnionego. W takim przypadku dokumentem potwierdzającym przyczyny korekty kosztów uzyskania przychodów będzie dokument potwierdzający fakt wpłynięcia na rachunek bankowy Wnioskodawcy płatności okresowej dotacji.

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, korekta kosztów (wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów) będzie następowała „na bieżąco”, na zasadach przewidzianych w art. 15 ust. 4i ustawy o PDOP, tj. poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów pokrytych płatnością okresową dotacji w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał płatność okresową dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy, czyli w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał inny dokument potwierdzający przyczyny korekty (tu: dokument potwierdzający wpływ płatności okresowej dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy).

Warto w tym miejscu odwołać się znowu do ww. uchwały NSA w składzie siedmiu sędziów z 14 grudnia 2015 r., mianowicie NSA wyraził pogląd, że skutki ekonomiczne uzyskanej przez spółkę dotacji wystąpiły nie w momencie poniesienia wydatku, lecz w dacie jej otrzymania. W dniu uznania rachunku beneficjenta kwotą otrzymanego dofinansowania, uzyskał on przysporzenie majątkowe, będące wprawdzie przychodem podatkowym, lecz zwolnionym z opodatkowania na podstawie szczególnego przepisu.

Zatem, dopiero w przypadku otrzymania dotacji możliwa jest ocena skutków podatkowych poniesionych kosztów kwalifikowanych. Ponieważ korekta kosztów nie będzie wynikać z błędu rachunkowego czy innej oczywistej omyłki, korekta kosztów podatkowych nastąpi na podstawie art. 15 ust. 4i ustawy o PDOP, czyli w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano inny niż faktura dokument potwierdzający wpływ dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Korekta nie powinna być zatem dokonywana wstecznie, tj. w okresie, w którym wydatki i koszty zostały uznane przez Wnioskodawcę za koszty uzyskania przychodów. Natomiast płatność końcowa dotacji uzależniona jest od zatwierdzenia raportu końcowego z realizacji projektu (w tym raportu z poniesionych kosztów kwalifikowanych).

Należy mieć jednak na uwadze, że akceptacja raportu końcowego potwierdza jedynie wysokość przysługującej Wnioskodawcy dotacji, nie potwierdza natomiast jej faktycznego otrzymania. Faktyczne dofinasowanie Wnioskodawca otrzyma dopiero w momencie otrzymania płatności końcowej (tj. otrzymania płatności końcowej dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy). Do tego czasu Spółce przysługuje jedynie roszczenie o wypłatę dotacji w wysokości wynikającej z zaakceptowanego raportu końcowego. Zgodnie z umową dotacyjną zaliczka na dotację (prefinansowanie) pozostaje własnością UE do czasu płatności końcowej, służy zapewnieniu koniecznych środków finansowych na wczesnym etapie realizacji projektu oraz umożliwienie zachowania płynności finansowej w czasie trwania całego projektu, nie stanowi zatem formalnej dotacji do czasu płatności końcowej i raportu końcowego. Dopiero z momentem płatności końcowej ma miejsce przekwalifikowanie zaliczki na dotację (prefinansowania) ze źródła finansowania zwrotnego na faktyczną dotację. A zatem dopiero w tym momencie następuje bezpośrednie sfinansowanie dotacją pozostałych wydatków/kosztów niesfinansowanych płatnościami okresowym. W takim przypadku dokumentem potwierdzającym przyczyny korekty kosztów uzyskania przychodów będzie dokument potwierdzający fakt wpłynięcia na rachunek bankowy Wnioskodawcy płatności końcowej dotacji.

W świetle powyższego, w opinii Wnioskodawcy, korekta kosztów (wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów) będzie następowała „na bieżąco”, na zasadach przewidzianych w art. 15 ust. 4i ustawy o PDOP, tj. poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów pokrytych dotacją (z wyjątkiem kosztów pokrytych płatnościami okresowymi, które były już wyłączone z kosztów uzyskania przychodów) w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał płatność końcową dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy, czyli w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał inny dokument potwierdzający przyczyny korekty (tu: dokument potwierdzający wpływ płatności końcowej dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy). Korekta nie powinna być zatem dokonywana wstecznie, tj. w okresie, w którym wydatki i koszty zostały uznane przez Wnioskodawcę za koszty uzyskania przychodów.

Jak wskazano w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, jeżeli na etapie płatności końcowej kwota dotychczas wypłacona (w formie zaliczki na dotację i płatności okresowych) będzie większa niż dofinansowanie odpowiadające poniesionym zatwierdzonym kosztom kwalifikowalnym, Wnioskodawca będzie zobowiązany zwrócić różnicę. W takim przypadku Wnioskodawca będzie zobowiązany do korekty kosztów (wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów) „na bieżąco”, na zasadach przewidzianych w art. 15 ust. 4i ustawy o PDOP, tj. poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzyma dokument z którego wynika obowiązek zwrotu dotacji. Korekta nie powinna być zatem dokonywana wstecznie, tj. w okresie, w którym wydatki i koszty zostały uznane przez Wnioskodawcę za koszty uzyskania przychodów.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, korekta kosztów (wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów) będzie następowała „na bieżąco”, na zasadach przewidzianych w art. 15 ust. 4i ustawy o PDOP, tj. poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów:

- w części pokrytej płatnością okresową dotacji - w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał płatność okresową dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy, czyli w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał inny dokument potwierdzający przyczyny korekty (tu: dokument potwierdzający wpływ płatności okresowej dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy),

- w części pokrytej dotacją (z wyjątkiem kosztów pokrytych płatnościami okresowymi, które były już wyłączone z kosztów uzyskania przychodów) - w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał płatność końcową dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy, czyli w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał inny dokument potwierdzający przyczyny korekty (tu: dokument potwierdzający wpływ płatności końcowej dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy),

- w części pokrytej dotacją (z wyjątkiem kosztów pokrytych płatnościami okresowymi, które były już wyłączone z kosztów uzyskania przychodów) - w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca otrzymał dokument z którego wynika obowiązek zwrotu dotacji.

Korekta nie powinna być zatem dokonywana wstecznie, tj. w okresie, w którym wydatki i koszty zostały uznane przez Wnioskodawcę za koszty uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.  

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad. 1.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.; dalej: „ustawa CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu. W art. 12 ust. 1 ustawy CIT, wskazane zostały jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do tej kategorii.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wnioskodawcy, co do zasady, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią przychód w rozumieniu omawianej ustawy. Zatem, otrzymana dotacja, o której mowa we wniosku, również – co do zasady – stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Katalog przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy CIT.

I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT:

Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Powołana wyżej regulacja stanowi więc jednoznacznie, że zakresem zwolnienia z opodatkowania objęte są dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od rządów państw obcych lub wymienionych w tym przepisie instytucji i organizacji międzynarodowych.

Kolejnym warunkiem zwolnienia jest otrzymanie tych środków na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika m.in., że Umowa dotacyjna przewiduje następujące płatności środków pieniężnych:

- środki pieniężne w postaci prefinansowania (zaliczki), które zgodnie z umową dotacyjną pozostają własnością UE do czasu płatności końcowej, a zatem na moment ich otrzymania nie mają one charakteru bezzwrotnej pomocy,

- w postaci płatności okresowych (tzw. refinansowania), które dokonywane są na podstawie zaakceptowanych kosztów kwalifikowanych projektu dot. danego okresu, a zatem na moment ich otrzymania mają charakter bezzwrotnej pomocy,

- w postaci płatności końcowej, po zakończeniu ostatniego okresu sprawozdawczego i przyjęciu raportu końcowego, a zatem na moment ich otrzymania mają charakter bezzwrotnej pomocy. Ponadto dopiero po zakończeniu ostatniego okresu sprawozdawczego i przyjęciu raportu końcowego i płatności końcowej, wcześniej otrzymane środki pieniężne w postaci prefinansowania (zaliczki), które zostały w raporcie końcowym rozliczone na poczet dotacji, przestają być zgodnie z umową dotacyjną własnością UE i dopiero z chwilą płatności końcowej mają charakter bezzwrotnej pomocy.

Otrzymane środki pochodzą ze środków Unii Europejskiej z programu HORIZON Research and Innovation Actions w ramach działania (…). Spółka zawarła umowę na dotację bezpośrednio z Komisją Europejską (Instytucja Unii Europejskiej), w której imieniu działała, na podstawie upoważnienia (…) czyli agencja wykonawcza Komisji Europejskiej. A zatem, środki z tego programu, które otrzyma/otrzymała Spółka zostały przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji.

Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że otrzymana przez Wnioskodawcę od Agencji dotacja (w tym otrzymane prefinansowanie (zaliczka), płatności okresowe i płatność końcowa) stanowi przychód podatkowy, który będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT.

Zauważyć bowiem należy, że z ww. regulacji wynika, iż zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT podlegają tylko dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od wymienionych w nim instytucji i organizacji międzynarodowych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy podmiotami wskazanymi w tym przepisie.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 2.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 wskazać należy, że zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59.

W przepisie tym wskazano m.in. przepis art. 17 ust. 1 pkt 23, który stanowi podstawę zwolnienia od opodatkowania otrzymanych przez Wnioskodawcę dotacji.

Zatem zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że skoro treść art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy CIT nie uważa za koszty uzyskania przychodów wydatków sfinansowanych z dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT, to koszty kwalifikowane projektu poniesione przez Wnioskodawcę sfinansowane dotacją podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3.

Odnosząc się do pytania oznaczonego we wniosku nr 3 wskazać należy, że zasady dokonywania korekt w zakresie wysokości kosztów uzyskania przychodów w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych uregulowano w art. 15 ust. 4i do 4l.

W myśl art. 15 ust. 4i ustawy CIT,

jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Jak stanowi art. 15 ust. 4j ustawy CIT,

jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

 Zgodnie z art. 15 ust. 4k ustawy CIT,

Przepisów ust. 4i i 4j nie stosuje się do:

1) korekty dotyczącej kosztu uzyskania przychodów związanego ze zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu;

2) korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e.

Mając na względzie, że otrzymane przez Państwa dotacje stanowią przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy CIT, to tym samym wydatki i koszty sfinansowane tymi środkami nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy CIT.

Konsekwentnie, w związku z otrzymaniem dotacji jej beneficjent zobowiązany będzie do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów (wydatków) refundowanych dotacją.

Jednocześnie należy wskazać, że w omawianym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie mamy do czynienia z żadną z sytuacji wskazanych w art. 15 ust. 4k ustawy CIT, które wyłączają stosowanie art. 15 ust. 4i ustawy o CIT. Podstawą do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów nie będzie faktura korygująca, więc zgodnie z art. 15 ust. 4i ww. ustawy, Spółka powinna dokonać korekty kosztów uzyskania przychodów w momencie otrzymania „innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty”.

Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca uzależnił moment korekty kosztów od daty otrzymania faktury korygującej lub, w przypadku braku faktur, innego dokumentu potwierdzającego przyczyny korekty. Zatem, stosując literalne brzmienie ww. przepisów należy stwierdzić, że w przypadku gdy podatnik nie otrzyma faktury korygującej, korekta kosztów uzyskania przychodów powinna nastąpić w momencie otrzymania innego dokumentu potwierdzającego przyczynę korekty. Powołane przepisy odwołują się do „momentu otrzymania dokumentów” na podstawie których należy dokonać korekty kosztów a nie do momentu „otrzymania dotacji”. Momentem, na który należy dokonać korekty będzie więc moment otrzymania dokumentu potwierdzającego przyczynę korekty, którym w rozpatrywanej sprawie będzie otrzymanie akceptacji raportu końcowego potwierdzającego wysokość przyznanej dotacji.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia w którym momencie należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty kwalifikowane projektu sfinansowane: (a) prefinansowaniem (zaliczką na dotację), (b) płatnościami okresowymi dotacji, (c) płatnością końcową dotacji jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00