Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.47.2023.2.MM
Skutki podatkowe jakie wystąpią po stronie opiekuna prawnego małoletniego wnuka, na rzecz którego zorganizowano zbiórkę internetową.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 10 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych jakie wystąpią po stronie opiekuna prawnego małoletniego wnuka, na rzecz którego zorganizowano zbiórkę internetową. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 maja 2023 r. (wpływ 25 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu … 2022 r. w miał miejsce wypadek ... W wyniku zderzenia pojazdów zginęła …. Małoletni wnuk Wnioskodawczyni z poważnymi obrażeniami trafił do szpitala … pod pieczą rehabilitantów i specjalistów walczył o powrót do normalnego życia.
Postanowieniem z 10 stycznia 2023 r., … Sąd Rejonowy ustanowił Wnioskodawczynię i jej męża opiekunami prawnymi małoletniego. Dziecko wymaga pomocy w codziennych czynnościach .... Małoletni wymaga również dalszej rehabilitacji i opieki psychologa, logopedy i innych specjalistów.
Wnioskodawczyni jednak nie posiadała odpowiednich środków na wyremontowanie mieszkania. Warunki w domu były ciężkie i nie nadawały się do zamieszkania w nim małoletniego dziecka. Z tego względu kuzynka zmarłej córki Wnioskodawczyni zorganizowała internetową zbiórkę pieniędzy na portalu … na rzecz małoletniego. Organizatorem zbiórki była kuzynka zmarłej córki Wnioskodawczyni, natomiast pieniądze były zbierane dla wnuka Wnioskodawczyni z przeznaczeniem na jego leczenie i zapewnienie mu odpowiednich warunków do rozwoju, w tym więc na zakup nowego mieszkania, co było konieczne, aby dziecko mogło trafić pod opiekę dziadków zamiast do domu dziecka.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że beneficjentem zbiórki na portalu jest małoletni wnuk Wnioskodawczyni. Jak wynika z regulaminu strony internetowej …, Beneficjentem jest osoba fizyczna lub prawna, inna niż sam Organizator, na której rzecz Organizator zbiera środki z przeznaczeniem na cel określony w opisie …. Organizator zbiórki Pani L. zorganizowała zbiórkę pieniędzy z myślą o osieroconym dziecku, wymagającym długotrwałego leczenia i znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej. Przez ciężkie warunki mieszkaniowe w domu Wnioskodawczyni i jej męża istniała obawa, że Sąd nie będzie skłonny powierzyć opieki nad małoletnim dziadkom, w konsekwencji czego wnuk Wnioskodawczyni mógłby trafić do domu dziecka. Pani L. nie chciała, aby małoletniego spotkała kolejna po stracie rodziców tragedia i wyszła z inicjatywą zebrania potrzebnej sumy pieniędzy.
Opis zbiórki został sformułowany w taki sposób, jakby do darczyńców bezpośrednio zwracał się wnuk Wnioskodawczyni, co jednoznacznie sugeruje, że to małoletni jest beneficjentem zbiórki. Opis wyraźnie stanowi, że celem … jest stworzenie wnukowi Wnioskodawczyni odpowiednich możliwości do nauki, rozwoju, aby dziecko miało szansę pozostać z rodziną tzn. z babcią i dziadkiem. Co istotne, wspierający dokładnie wiedzieli, że darowizny przekazują na rzecz wnuka Wnioskodawczyni, o czym świadczą choćby komentarze pod … w większości adresowane do chłopca. Albowiem nie ulega wszystkich wątpliwości, iż to małoletni wnuk Wnioskodawczyni był w potrzebie i potrzebował pomocy oraz finansowego wsparcia po przeżytej tragedii, w której nie tylko dotkliwie ucierpiał, ale równie stracił najbliższą rodzinę.
Rozdział 6 ust. 7 regulaminu … stanowi, że „Organizator musi podać cel … oraz opis … (tak, by każdy Wspierający wiedział, jaki Projekt zostanie zrealizowany ze środków uzbieranych na … i na co zostanie przeznaczona całość zebranych środków). Niedozwolone jest pozostawienie nieuzupełnionego pola opisu i celu albo uzupełnienie ich w sposób niezrozumiały (pozostawiający wątpliwości co do Projektu, jaki ma zostać zrealizowany z kwoty uzbieranej na …). Operator blokuje takie … do czasu uzupełnienia pola opisu i celu …”. Zatem z powyższego wynika, iż gdyby opis był nieprawidłowo stworzony, a więc byłyby niejasny i mylący, to mógłby zostać przez operatora strony zablokowany. Jednakże … została dopuszczona, co prowadzi do przekonania, że została prawidłowo przeprowadzona, a jej cel - wsparcie finansowe wnuka Wnioskodawczyni - był dla darczyńców oczywisty.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Przyjmując, iż to małoletni wnuk Wnioskodawczyni jest beneficjentem zbiórki, czy Wnioskodawczyni jako opiekun prawny małoletniego wnuka, na którego rzecz prowadzona była internetowa zbiórka pieniężna, jest zobowiązana do uiszczenia podatku od spadków i darowizn?
Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawczyni, na postawione w niniejszym wniosku pytanie odpowiedź będzie przecząca. Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do uiszczenia podatku od spadków i darowizn, albowiem beneficjentem zbiórki jest jej małoletni wnuk, nie zaś Wnioskodawczyni. W konsekwencji czego to małoletni, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn, jest zobowiązany do uiszczenia należnego podatku.
Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Natomiast zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2016 r., poz. 205, ze zm.), podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej podatkiem, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej m.in. tytułem darowizny. Powyższy przepis mówi o osobach fizycznych, a nie o pełnoletnich osobach fizycznych, co oznacza, że podatnikiem są również małoletnie dzieci.
Tym samym środki zgromadzone w czasie zbiórki będą stanowiły dla wnuka Wnioskodawczyni darowiznę w świetle przepisów Kodeksu cywilnego. To małoletni jest osobą obdarowaną. Środki będą przekazywane najpierw na konto założone na portalu internetowym. Następnie zostaną przekazane na konto organizatora zbiórki. Dopiero organizator zbiórki przekaże darowiznę osobie obdarowanej, będącej zgodnie z regulaminem strony beneficjentem, czyli małoletniemu wnukowi Wnioskodawczyni.
Wobec powyższego przedstawione okoliczności sprawy w sposób jednoznaczny dowodzą, iż Wnioskodawczyni nie jest osobą obdarowaną i nie może zostać obciążona obowiązkiem zapłaty podatku od darowizny. Zgromadzone podczas zbiórki na portalu … środki nie należą do Wnioskodawczyni, nie jest ich dysponentem, zatem po stronie Wnioskodawczyni nie doszło do przysporzenia. W rezultacie nie powstał również obowiązek podatkowy wiążący się z koniecznością uiszczenia przez Wnioskodawczynię podatku na rzecz Urzędu Skarbowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem" podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji darowizny, w związku z tym należy odwołać się do odpowiednich przepisów uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.).
Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.
W myśl art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że została zorganizowana internetowa zbiórka środków pieniężnych na rzecz wnuka Wnioskodawczyni. Organizatorem zbiórki była Pani L. Celem zbiórki było zebranie środków na leczenie wnuka Wnioskodawczyni i zapewnienie odpowiednich warunków do jego rozwoju. Beneficjentem zbiórki był wnuk Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni została ustanowiona opiekunem prawnym małoletniego wnuka.
W związku z powyższym opisem, należy stwierdzić, że skoro beneficjentem zbiórki nie była Wnioskodawczyni lecz jej wnuk, to Wnioskodawczyni z tytułu opisanej sytuacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Zbiórka zorganizowana na rzecz wnuka Wnioskodawczyni nie rodzi dla Wnioskodawczyni w ogóle skutków podatkowych w podatku od spadków i darowizn, gdyż jak wynika z opisu środki pieniężne nie były zbierane dla Wnioskodawczyni. Celem wpłacających środki pieniężne w ramach zbiórki było obdarowanie wnuka Wnioskodawczyni. Zebrane środki – zgodnie z regulaminem internetowej zbiórki – mają zostać przeznaczone na leczenie wnuka Wnioskodawczyni i zapewnienie mu odpowiednich warunków do rozwoju. Zebrane środki nabył więc wnuk Wnioskodawczyni.
Skoro środki pieniężne – które zostaną przekazane na rzecz wnuka Wnioskodawczyni – nie zostały nabyte przez Wnioskodawczynię, to po stronie Wnioskodawczyni nie powstał obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn, ponieważ jak wynika z ww. art. 5 ww. ustawy – obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy. Powyższego nie zmieni fakt, że Wnioskodawczyni jest opiekunem prawnym beneficjenta zbiórki. Opiekun prawny realizuje w imieniu małoletniego jego obowiązki podatkowe ale ich nie przejmuje.
Stanowisko Wnioskodawczyni uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja ta została wydana dla Pani w odpowiedzi na Pani wniosek i dotyczy wyłącznie Pani sytuacji podatkowej. Gdyby natomiast Pani wnuk (reprezentowany przez Panią jako opiekuna prawnego) chciał uzyskać interpretację w zakresie swoich praw i obowiązków – winien wystąpić z odrębnym wnioskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right