Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.234.2023.2.AK
Brak prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: (…).
Uzupełnili go Państwo pismem z 21 kwietnia 2023 r. (wpływ 21 kwietnia 2023 r.) oraz– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 maja 2023 r. (wpływ 22 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina (…) zamierza zrealizować następującą inwestycję pn.: (…). Gmina (…) złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji zadania na operacje w ramach poddziałania (…) z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Jedynym beneficjentem dofinansowania będzie Gmina (…).
Projekt planowany do realizacji przewiduje wyposażenie w multimedia i technologię sceny w budynku (…). Opracowanie obejmuje prace projektowe w zakresie:
a)projektu technologii sceny:
-elementy stałe,
-instalacja systemu oświetlenia scenicznego,
-instalacja mechaniki scenicznej,
-instalacja okotarowania.
b)projektu elektrycznego:
-instalacja rozdzielnicy elektrycznej (…),
-instalacja gniazd wtykowych technologicznych,
-instalacja zasilająca urządzenia technologiczne, w tym przyłącza systemowe,
-ochrona przeciwporażeniowa i przepięciowa.
c)projektu instalacji multimedialnych:
-instalacja systemu nagłośnienia,
-instalacja systemu projekcji.
Projekt nie jest objęty pomocą publiczną oraz nie jest realizowany przy pomocy instrumentów finansowych. Modernizowany obiekt jest własnością Gminy w całości. Przeważającą formą finansowania inwestycji jest dotacja bezzwrotna w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowalnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020. Projekt jest w trakcie realizacji.
Przedmiotowa sala pełnić będzie rolę sali wielofunkcyjnej, która będzie mogła być wykorzystana jako sala kinowa, sala teatralna, sala konferencyjna oraz sala koncertowa. Dla założonej funkcjonalności salę wyposażono w podstawowe urządzenia technologiczne sceny. Strefa sceny wyposażona zostanie w elementy stałe, mechanizmy sceniczne, oświetlenie sceniczne oraz okotarowanie. W przestrzeni widowni sali widowiskowej zaprojektowano montaż bocznych ramp, do których zamocowane będą reflektory oświetlenia scenicznego. Nad sceną zostanie zainstalowana stała rampa oświetlenia sceny oraz stałe rury do podwieszenia horyzontu i paludamentu. W zakresie mechaniki scenicznej zaprojektowano montaż do stropu mechanizmu kurtyny głównej z napędem ręcznym z poziomu sceny, opartego na torze dwustronnym prostym ((…) m) z zakładką (…) m, wykonanym z szyn aluminiowych, po których przemieszczać się będą wózki pociągowe i wózki do podwieszenia kurtyny głównej.
W skład systemu oświetlenia sceny wchodzić będą następujące elementy:
-aparaty oświetleniowe:
·reflektory (…): 8 szt.,
·reflektory (…): 2 szt.,
-pulpit sterowniczy/konsoleta,
-rozdzielacz sygnału (…),
-instalacja technologiczna gniazd wtykowych zasilania aparatów reflektorowych,
-instalacja technologiczna gniazd (…). Sterowanie systemem oświetlenia scenicznego w standardzie (…). W strefie sceny reflektory mocowane będą do stałej rampy oświetleniowej, natomiast w strefie widowni na rampach mocowanych do ścian bocznych.
W sali kinowej zaprojektowano montaż na uchwycie sufitowym wideoprojektora instalacyjnego z laserowym źródłem światła. Obraz z tego wideoprojektora wyświetlany będzie na ekranie projekcyjnym rozwijanym elektrycznie, o wymiarze powierzchni projekcyjnej (…) cm, bez czarnych ramek (powierzchnia, na którą wyświetlany będzie obraz: (…) cm – format (…)). W sali kinowej zaprojektowano system nagłośnienia oparty o dwa zestawy głośnikowe ścienne, trójdrożne.
Wartość projektu ogółem wynosi (…) zł (słownie: (…)), z czego wysokość dofinansowania wynosi (…) zł (słownie: (…)). Powyższe przekłada się na procentowe wartości – 36,37% wkład własny, 63,63% dotacja. Wniosek o udzielenie dotacji wskazuje całkowitą kwotę brutto (w tym VAT) stanowiącą koszt realizacji jako wydatki kwalifikowane do objęcia dotacją.
Celem ogólnym realizacji projektu jest zmodernizowanie sali budynku użyteczności publicznej.
Inwestycja przyczyni się do osiągnięcia następujących celów szczegółowych:
· Zwiększenie komfortu uczestnictwa i korzystania z oferty (…);
· Zapewnienie prawidłowej oprawy działań artystyczno-kulturalnych prowadzonych w (…);
· Zwiększenie spójności społecznej poprzez udostępnienie mieszkańcom miejsca spotkań o wysokim standardzie oraz skierowanie oferty kulturalno-edukacyjnej również do grup defaworyzowanych i osób wykluczonych;
· Poprawa jakości kapitału społecznego Gminy (…);
· Wzmocnienie znaczenia kultury w rozwoju społeczno-gospodarczym Gminy (…);
· Zwiększenie uczestnictwa mieszkańców Gminy (…) w życiu kulturalnym i społecznym.
Po zakończeniu realizacji projektu, Gmina przekaże obiekt Gminnemu Ośrodkowi Kultury (…).
Gmina będzie utrzymywała projekt i nie podda go znaczącym modyfikacjom przez co najmniej 5 lat od chwili zakończenia jego realizacji. W trakcie realizacji projektu – do czasu otrzymania dotacji – projekt będzie finansowany ze środków własnych Gminy zabezpieczonych w budżecie Gminy.
Gmina nie planuje wykorzystania obiektu w celach komercyjnych. Nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Realizacja projektu oraz efektywne wykorzystanie jego rezultatów stanowi wykonywanie przez Gminę jej zadań własnych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Po oddaniu obiektu do użytkowania i jego przekazaniu do Gminnego Ośrodka Kultury (…), (…) będzie ponosił szereg wydatków związanych wyłącznie z funkcjonowaniem i bieżącym utrzymaniem obiektu. Wydatki wyłącznie związane z funkcjonowaniem i bieżącym utrzymaniem obiektu będą dotyczyły m.in.: utrzymania czystości na terenie obiektu, zakupu środków chemicznych niezbędnych do funkcjonowania obiektu, zapewnienia mediów (energii elektrycznej, dostawę wody, odprowadzanie nieczystości płynnych, ogrzewanie) na potrzeby funkcjonowania obiektu, bieżących remontów i prac konserwacyjnych obiektu.
(…) jest samorządową instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina (…) – wnioskodawca. Działalność gmin w zakresie kultury jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy, jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Jednostka samorządu terytorialnego będąca organizatorem instytucji kultury zapewnia takiej instytucji środki niezbędne do prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona (art. 12). Z chwilą wpisu do odpowiedniego rejestru prowadzonego przez organizatora instytucja kultury uzyskuje osobowość prawną.
W związku z powyższym zachodzi pytanie, czy Gmina uprawniona jest do zwrotu podatku naliczonego, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu.
W uzupełnieniu do wniosku z 22 maja 2023 r. wskazali Państwo następujące informacje:
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu będą wystawione na Gminę (…).
Budynek, w którym będzie mieścić się (…) jest przekazane dla (…) nieodpłatnie do użytkowania.
Wnioskodawca będzie wykorzystywał obiekt do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
(…) będzie wykorzystywał obiekt do realizacji zadań własnych Gminy (…), (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług), tj.:
-kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
-wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania
aktywności obywatelskiej;
-promocji gminy;
-współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie;
-współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Pytanie
Czy Gmina uprawniona jest do zwrotu podatku naliczonego, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Gminy, nie jest ona uprawniona do zwrotu podatku naliczonego, związanego z wydatkami na realizację przedsięwzięcia.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Realizacja projektu uzależniona jest od uzyskania dofinansowania w ramach PROW 2014–2020. Realizacja zadania będzie się odbywać na mieniu będącym własnością Gminy. Wniosek o udzielenie dotacji zakłada, że będzie ona obejmowała wartość netto kosztów realizacji inwestycji powiększoną o właściwą stawkę podatku VAT (23%) – roboty budowlane i pełnienie funkcji inspektora nadzoru. Po zakończeniu inwestycji, powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.
Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do wskazanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług (warunek spełniony przez Gminę) oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) – warunek niespełniony przez Gminę.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych – a z takim przypadkiem mamy do czynienia w analizowanym stanie faktycznym, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zatem, Gmina pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez niego realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną.
Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury (art. 7 ust. 1 pkt 9 u.s.g.).
Po przekazaniu obiektu do (…), obiekt ten będzie wykorzystywany wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT. Nie zostanie zatem spełniona przesłanka dokonywania czynności opodatkowanych, których źródłem będą jakiekolwiek umowy cywilnoprawne.
W konsekwencji, Gminie nie będzie przysługiwało uprawnienie do ubiegania się o zwrot podatku naliczonego, związanego z wydatkami na realizację przedmiotowego projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2–6l ustawy.
Wyjaśnić należy, że przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te umożliwiają otrzymanie przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym różnicy pomiędzy kwotą podatku naliczonego a kwotą podatku należnego. Powyższe wynika z zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy mają Państwo prawo do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: (…).
Jak wskazano powyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem mimo iż Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to jednak – jak wynika z wniosku – Gmina zamierza zrealizować ww. inwestycję w związku z realizacją zadań własnych w zakresie kultury. Zmodernizowaną salę budynku użyteczności publicznej, po zakończeniu realizacji projektu, Gmina przekaże Gminnemu Ośrodkowi Kultury (…) nieodpłatnie do użytkowania. Gmina nie planuje wykorzystywania obiektu w celach komercyjnych. Nie zamierza udostępniać pomieszczeń podmiotom gospodarczym oraz mieszkańcom za odpłatnością. Gmina będzie wykorzystywała obiekt do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
Odnosząc się do powyższego, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: (…).
Zatem, stanowisko Gminy uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 225), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right