Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

TEMATY:
TEMATY:

Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.141.2023.3.PS

Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 15 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 15 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismami z 17 kwietnia 2023 r. (wpływ 17 kwietnia 2023 r. i 18 kwietnia 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 28 kwietnia 2023 r. (wpływ 30 kwietnia 2023 r.) i z 24 maja 2023 r. (wpływ 24 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prosi o uzyskanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania przepisów art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne względem przychodu.

Działalność gospodarcza Wnioskodawcy od 2022 r. jest opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W 2023 r. oraz latach przyszłych spodziewany przychód z działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 200 000 euro. Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 1905, z późn. zm.). Nie wykonywał ani nie wykonuje On usług na rzecz byłego pracodawcy, z którym miałby pozostawać w stosunku pracy. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Głównym przedmiotem działalności gospodarczej są usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12). Wnioskodawca złożył wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego i otrzymał pozytywną opinię.

Działalność Wnioskodawcy polega na przeprowadzaniu projektów, wywiadu, analizy, szkoleń, testów oraz projektowaniu i wdrażaniu sieciowych technologii informatycznych. Przedsiębiorstwo świadczy, zdaniem Wnioskodawcy usługi stanowiące PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Złożony wniosek jest składany z uwagi na potrzebę pomocy przy wyborze stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wynikiem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest stworzenie projektu systemu informatycznego. Proces ten rozpoczyna się od zidentyfikowania potrzeby rynkowej. Wnioskodawca spotykając się z klientem, prowadząc wywiady z potencjalnymi użytkownikami, dokonując analizy konkurencji, zbiera i porządkuje jego potrzeby, poszukując ponadto powtarzalnych obszarów zainteresowań. Na podstawie powyższych czynności Wnioskodawca tworzy raport, w którym wskazane są określone problemy i potrzeby. Kolejnym krokiem jest poszukiwanie potencjalnego rozwiązania dla zaistniałego problemu, ma to miejsce poprzez przeprowadzenie warsztatów, podczas których dochodzi do konsolidacji wiedzy między różnymi stronami projektu, działań badawczych, kreatywnych oraz generowania pomysłów. Na podstawie spotkania, Wnioskodawca tworzy plan prac. W ramach planu prac powstaje między innymi projekt wstępnych ścieżek użytkownika i architektura informacji, następnie powstaje pierwszy prototyp do badań. Wnioskodawca tworzy graficzne oraz interaktywne prototypy w postaci naszkicowanych wstępnie koncepcji ekranów z wyróżnieniem głównych funkcjonalności. Proces powstaje w specjalnym oprogramowaniu, gdzie tworzone są ponadto projekty aplikacji. Przy tej okazji powstaje diagram architektury informacji i poruszania się użytkowników po aplikacji. Wnioskodawca projektuje serie badań dla użytkowników, aby zebrać informacje o funkcjonowaniu prototypu oraz jego dopasowaniu do potrzeb użytkownika. Wnioskodawca tworzy przykładowe ścieżki, którymi następnie w celu przetestowania poruszają się użytkownicy, proces ten jest wzbogacony o zadania, metryki sprawdzające czas wykonania zadania, ankiety służące do zbierania opinii użytkowników. W skład planu prac wskazanego powyżej wchodzą eksperymenty dotyczące zastosowania przyszłego produktu na rynku, testy użyteczności dające bezpośrednie informacje o sposobie korzystania z produktu użytkowników, koncentrujących się na sprawdzeniu czy wytworzony produkt spełnia założone cele i wymagania. Przygotowanie testu użyteczności polega na stworzeniu scenariusza badania, w którym osoba wykona wybrane zadanie bądź zadania przy użyciu testowego produktu. W trakcie testu obserwatorzy sprawdzają, czy dana osoba wykonuje kroki w oczekiwany sposób, czy natrafia na jakieś trudności, czy potrzebuje podpowiedzi by wykonać zadanie itp. Obserwatorzy mogą notować przebieg testów, które posłużą do sporządzenia raportu. W ramach planu badawczego, zawarte są również audyty oparte na heurystyce, oprócz ich dochodzi również do innych poszczególnych metod badań jakościowych oraz ilościowych. W następnym etapie Wnioskodawca przechodzi do przeprowadzenia badań oraz testów użyteczności mających na celu utworzenie raportu i prezentacji. Wnioskodawca przeprowadza oraz nadzoruje przeprowadzenie badań. Końcowym efektem pracy jest raport i prezentacja. Na podstawie wyników badań i testów dochodzi do aktualizacji ścieżek użytkownika, architektury oraz prototypu do dalszych testów. Następnie Wnioskodawca, po odbytej konsultacji z zespołem przydzielonym do określonego produktu, mając już uporządkowaną wiedzę, przechodzi do przedstawienia projektu systemu informatycznego. Wskazana procedura prowadzi do stałego rozwoju projektu, mając na uwadze nowe dane i informacje zwrotne.

Podsumowując do zadań Wnioskodawcy należy:

-analiza scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych;

-tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników;

-tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego;

-projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy);

-organizacja warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego;

-zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania;

-optymalizacja wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności.

Wnioskodawca chciałby opodatkować stawką 8,5% przychody ze wskazanych usług.

Ponadto w piśmie z 28 kwietnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na następujące pytania:

a)którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek Wnioskodawcy dotyczy lat podatkowych 2021-2023.

b)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w pkt 1), w odniesieniu do Pani są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Wnioskodawca w latach podatkowych 2020, 2021 i 2022 uzyskał przychody z prowadzonej przez siebie działalności, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Tym samym wysokość uzyskanego przez Wnioskodawcę przychodu nie przekroczyła w żadnym roku podatkowym limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a cyt. powyżej ustawy.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą.

Wnioskodawca nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

c)czy złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to kiedy?

Odpowiedź: Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu 22 lutego 2021 r.

d)kiedy osiągnęła/zamierza Pani osiągnąć pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku?

Odpowiedź: Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opisaną w treści wniosku od 2020 r. Pierwszy przychód z prowadzonej przeze siebie działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku Wnioskodawca osiągnął we wrześniu 2020 roku.

e)czy świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:

-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),

-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje.

Odpowiedź: Świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, nie są związane z oprogramowaniem.

Wynikiem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest bowiem stworzenie projektu systemu informatycznego obejmującego:

-raport podsumowujący wyniki badań rynkowych, potrzeb użytkowników – co pozwala wyznaczyć kierunek rozwoju produktu oraz jego niezbędne funkcjonalności;

-dokumentację warsztatów projektowych – co pozwala na szybkie dzielenie się informacjami na temat potencjalnych rozwiązań z różnymi zespołami;

-makiety ekranów, prezentujących wygląd i dostępne funkcjonalności – jest to część pokazująca w jaki sposób projekt powinien zostać wdrożony i jak powinien wyglądać efekt końcowy;

-dokumentację dostępnych funkcjonalności (racjonalizacje dlaczego są wprowadzane, jak działają, jak łączą się z innymi częściami systemu) – to pomaga deweloperom w prawidłowy sposób zaimplementować aplikacje;

-interaktywne prototypy prezentujące funkcjonalności – pomagają w komunikacji tego, jak będą działać projektowane rozwiązania, pomagają również przy testowaniu rozwiązań przed ich wdrożeniem;

-filmy video prezentujące działanie aplikacji/systemu programu – pokazują zamierzony efekt, który Wnioskodawca chce osiągnąć na koniec projektu;

-przygotowanie ścieżek użytkownika i architektury informacji – opisują w jaki sposób użytkownicy poruszają się po produkcie oraz jakie relacje mają między sobą różne części tego produktu. Pomaga to zespołom deweloperskim w poprawnym wdrożeniu projektu, a zespołom projektowym w zbudowaniu wspólnego kontekstu do dalszych działań projektowych.

Przechodząc do uszczegółowienia opisu czynności składających się na efekt, o którym mowa powyżej, Wnioskodawca wskazuje co następuje.

Cały proces rozpoczyna się od zidentyfikowania potrzeby rynkowej.

Następnie, Wnioskodawca spotykając się z klientem, prowadząc wywiady z potencjalnymi użytkownikami, dokonując analizy konkurencji, zbiera i porządkuje jego potrzeby, poszukując ponadto powtarzalnych obszarów zainteresowań. Na podstawie powyższych czynności Wnioskodawca tworzy raport, w którym wskazane są określone problemy i potrzeby.

Kolejnym krokiem jest poszukiwanie potencjalnego rozwiązania dla zaistniałego problemu, ma to miejsce poprzez przeprowadzenie warsztatów, podczas których dochodzi do konsolidacji wiedzy między różnymi stronami projektu, działań badawczych, kreatywnych oraz generowania pomysłów. Na podstawie spotkania, Wnioskodawca tworzy plan prac.

W ramach planu prac powstaje między innymi projekt wstępnych ścieżek użytkownika i architektura informacji, następnie powstaje pierwszy prototyp do badań. Wnioskodawca tworzy graficzne oraz interaktywne prototypy w postaci naszkicowanych wstępnie koncepcji ekranów z wyróżnieniem głównych funkcjonalności. Proces powstaje w specjalnym oprogramowaniu, gdzie tworzone są ponadto projekty aplikacji. Przy tej okazji powstaje diagram architektury informacji i poruszania się użytkowników po aplikacji. Wnioskodawca projektuje serie badań dla użytkowników, aby zebrać informacje o funkcjonowaniu prototypu oraz jego dopasowaniu do potrzeb użytkownika. Wnioskodawca tworzy przykładowe ścieżki, którymi następnie w celu przetestowania poruszają się użytkownicy, proces ten jest wzbogacony o zadania, metryki sprawdzające czas wykonania zadania, ankiety służące do zbierania opinii użytkowników.

W skład planu prac wskazanego powyżej wchodzą eksperymenty dotyczące zastosowania przyszłego produktu na rynku, testy użyteczności dające bezpośrednie informacje o sposobie korzystania z produktu użytkowników, koncentrujących się na sprawdzeniu czy wytworzony produkt spełnia założone cele i wymagania. Przygotowanie testu użyteczności polega na stworzeniu scenariusza badania, w którym osoba wykona wybrane zadanie bądź zadania przy użyciu testowego produktu. W trakcie testu obserwatorzy sprawdzają czy dana osoba wykonuje kroki w oczekiwany sposób, czy natrafia na jakieś trudności, czy potrzebuje podpowiedzi by wykonać zadanie itp. Obserwatorzy mogą notować przebieg testów, które posłużą do sporządzenia raportu. W ramach planu badawczego, zawarte są również audyty oparte na heurystyce, oprócz ich dochodzi również do innych poszczególnych metod badań jakościowych oraz ilościowych.

W następnym etapie Wnioskodawca przechodzi do przeprowadzenia badań oraz testów użyteczności mających na celu utworzenie raportu i prezentacji. Wnioskodawca przeprowadza oraz nadzoruje przeprowadzenie badań. Końcowym efektem pracy jest raport i prezentacja. Na podstawie wyników badań i testów dochodzi do aktualizacji ścieżek użytkownika, architektury oraz prototypu do dalszych testów. Następnie Wnioskodawca, po odbytej konsultacji z zespołem przydzielonym do określonego produktu, mając już uporządkowaną wiedzę, przechodzi do przedstawienia projektu systemu informatycznego.

Mając na względzie zakres wykonywanych faktycznie usług przez Wnioskodawcę, tj.:

-badania rynkowe,

-projektowanie i przeprowadzanie warsztatów,

-badania konkurencji,

-tworzenie raportów z badań,

-analiza danych,

nie sposób przyjąć, aby czynności te mogły zostać zakwalifikowane jako tworzenie oprogramowania.

O tym, iż Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem, przemawia również przyporządkowanie dokonane przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego.

Programowanie jest procesem tworzenia programu komputerowego posługując się kodem źródłowym. Najprościej mówiąc programowanie polega na opracowaniu poleceń dla komputera.

Mając na względzie powyższe, należy przyjąć, iż działania podejmowane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług, nie stanowią usług związanych z programowaniem, a w szczególności z tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych. Na żadnym etapie wykonywania usług przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca nie tworzy oprogramowania, nie pisze kodu ani nie dokonuje analizy kodu oprogramowania, wobec czego uznać trzeba, iż Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem ww. usług nie stanowią usług związanych tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi objęte są grupowaniem PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 23 października 2015 r.)), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Faktycznie wykonywana przez Wnioskodawcę działalność wskazana we wniosku, w ocenie Wnioskodawcy, nie polega na programowaniu, lecz na czynnościach innego rodzaju, szczegółowo opisanych powyżej.

Zatem skoro usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), tym samym przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.0, tj. usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, winien podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

f)czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczyła/świadczy/będzie świadczyła Pani usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci?

Odpowiedź: Wnioskodawca w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 nie świadczył i nie będzie świadczył usług projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wskazać należy, iż Wnioskodawca wystąpił z zapytaniem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o nadanie kodu PKWiU dla swego profilu działalności. W odpowiedzi na wniosek Wnioskodawcy z dnia (…) 2022 r., złożony w celu ustalenia klasyfikacji do celów podatku dochodowego, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wskazał, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi stworzenia projektu systemu informatycznego, obejmujące:

-analizę scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych,

-tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników,

-tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego,

-projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów (w wyniku tych prac nie powstaje kod źródłowy),

-organizację warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego,

-zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania,

-optymalizację wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności,

mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

g)czy systemy informatyczne, których projekty Pani tworzy, są programami komputerowymi?

Odpowiedź: Wnioskodawca projektuje produkty cyfrowe, w skład których wchodzą:

-aplikacje mobilne,

-aplikacje webowe,

np. (…).

W ramach tych projektów Wnioskodawca projektuje i przeprowadza warsztaty, tworzy dokumentację, przeprowadza badania, sporządza raporty (vide: czynności zostały szczegółowo opisane w odpowiedzi na pytanie lit. e).

h)w związku z tworzeniem projektów systemów informatycznego, jakie czynności wykonuje Pani:

-tworząc graficzne oraz interaktywne prototypy w postaci naszkicowanych wstępnie koncepcji ekranów z wyróżnieniem głównych funkcjonalności;

-tworząc diagramy architektury informacji i poruszania się użytkowników po aplikacji?

Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie, jakie czynności wykonuje Wnioskodawca tworząc graficzne oraz interaktywne prototypy w postaci naszkicowanych wstępnie koncepcji ekranów z wyróżnieniem głównych funkcjonalności, Wnioskodawca wskazuje, co następuje:

a) mając gotowe diagramy poruszania się użytkowników po aplikacji, Wnioskodawca przygotowuje listę wymaganych ekranów i mapuje ją do konkretnych kroków w ścieżkach użytkownika;

b) na podstawie architektury informacji, Wnioskodawca projektuje strukturę każdego z ekranów, skupiając się na spójności wyglądu oraz sposobu interakcji między takimi samymi elementami budującymi interfejs użytkownika, w celu zachowania jak najlepszej ich czytelności i używalności;

c) na podstawie przygotowanych koncepcji graficznych, przy wykorzystaniu oprogramowania do tworzenia interaktywnych prototypów, Wnioskodawca łączy ze sobą odpowiednie ekrany tak, aby odwzorowywały przygotowane wcześniej ścieżki użytkownika i prezentowały główne funkcjonalności;

d) przygotowane w ten sposób materiały Wnioskodawca wykorzystuje do przeprowadzenia badań w celu zwalidowania przygotowanych koncepcji;

e) Wnioskodawca wykorzystuje je również do komunikacji tego, jak działają wybrane funkcjonalności z zespołami wdrożeniowymi.

W odpowiedzi na pytanie, jakie czynności wykonuje Wnioskodawca tworząc diagramy architektury informacji i poruszania się użytkowników po aplikacji w związku z tworzeniem projektów systemów informatycznego, Wnioskodawca wskazuje, iż:

a) przeprowadza badania potrzeb użytkowników oraz warsztaty kreacyjne z głównymi interesariuszami projektu,

b) przygotowuje analizę konkurencji,

c) tworzy raporty z badań i analizy konkurencji,

d) na podstawie zebranych danych przeprowadzane są warsztaty z generowania pomysłów,

e) syntezuje wiedzę zdobytą w trakcie wcześniej wymienionych etapów w wymagania, na podstawie których Wnioskodawca rysuje adresujące je ścieżki użytkownika i architekturę informacji.

Wnioskodawca projektuje serie badań dla użytkowników, aby zebrać informacje o funkcjonowaniu prototypu oraz jego dopasowaniu do potrzeb użytkownika. Wnioskodawca tworzy przykładowe ścieżki, którymi następnie w celu przetestowania poruszają się użytkownicy, proces ten jest wzbogacony o zadania, metryki sprawdzające czas wykonania zadania, ankiety służące do zbierania opinii użytkowników.

Podsumowanie całego procesu projektowego, Wnioskodawca pozwoli sobie poniżej zaprezentować w podpunktach:

1. Badanie potrzeb/zidentyfikowanie potrzeby rynkowej

1)rozmowy z klientem,

2)rozmowy z potencjalnymi użytkownikami w ramach badania potrzeb – takie rozmowy nie opierają się na konkretnych rozwiązaniach, a na ogólnej dyskusji dotyczącej potrzeb w danej dziedzinie (np. (…)),

3)stworzenie raportu z badania potrzeb.

2. Warsztaty kreatywne, konsolidacja wiedzy, generowanie pomysłów, ustalenie planu działania.

3. Projekt wstępnych ścieżek użytkownika i Architektura informacji,

1)dopiero na tej podstawie powstaje pierwszy prototyp do badań.

4. Stworzenie interaktywnego prototypu.

5. Przygotowanie do badań/testów użyteczności, rekrutacja użytkowników.

6. Przeprowadzenie testów użyteczności.

7. Raport, prezentacja z testów użyteczności.

8. Na podstawie wyników badań i testów:

1)aktualizacja ścieżek użytkownika,

2)architektury informacji,

3)projekt ostatecznego wyglądu interfejsu użytkownika z uwzględnieniem każdego z ekranów,

4)prototypu do dalszych testów (ten proces powtarzamy n razy aż do osiągnięcia satysfakcjonującego stanu projektu).

9. Komunikacja z inżynierią w celu przedstawienia projektu systemu informatycznego/aplikacji.

W piśmie z 24 maja 2023 r. (wpływ 24 maja 2023 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani opis sytuacji faktycznej odpowiadając na poniższe pytania:

1.W piśmie z 28 kwietnia 2023 r. w odpowiedzi na pytanie lit. a z wezwania z 19 kwietnia 2023 r. o treści: „którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?” wskazała Pani:

„Niniejszy wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek Wnioskodawcy dotyczy lat podatkowych 2021-2023”.

Dodatkowo w odpowiedzi na pytanie lit. c o treści: „czy złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to kiedy?”

wskazała Pani:

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu 22 lutego 2021 r.”.

Natomiast we wniosku oraz w pismach z 17 kwietnia 2023 r. oraz 18 kwietnia 2023 r. wskazała Pani, że:

„Działalność gospodarcza Wnioskodawcy od 2022 r. jest opodatkowana w formie ryczałtu ewidencjonowanego”.

W rezultacie występuje sprzeczność między treścią wniosku i jego uzupełnień z 17 kwietnia 2023 r. oraz z 18 kwietnia 2023 r. a treścią uzupełnienia z 28 kwietnia 2023 r., dlatego ponownie proszę o wskazanie, których lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowy wniosek dotyczy zapytania o możliwość skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w latach 2022-2023 i w latach przyszłych.

2.W piśmie z 28 kwietnia 2023 r. w odpowiedzi na pytanie lit. e z wezwania z 19 kwietnia 2023 r. o treści: „czy świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:

-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),

-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje?”

wskazała Pani m.in., że:

„Faktycznie wykonywana przez Wnioskodawcę działalność wskazana we wniosku w ocenie Wnioskodawcy nie polega na programowaniu, lecz na czynnościach innego rodzaju, szczegółowo opisanych powyżej (…)”.

Przedstawienie okoliczności sprawy nie może być poprzedzone określeniami takimi, jak „moim zdaniem…”, „w ocenie wnioskodawcy…”, „wnioskodawca twierdzi” itp.

Proszę o przeformułowanie Pani odpowiedzi w tym zakresie.

Odpowiedź: Wnioskodawca składając przedmiotowy wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, stoi konsekwentnie na stanowisku, iż usługi przez niego świadczone, kwalifikują się jako usługi sklasyfikowane pod nr PKWiU 62.01.12.0. Używanie przez Wnioskodawcę sformułowań takich jak: w ocenie Wnioskodawcy, spowodowane było jedynie świadomością, iż choć Wnioskodawca jest w pełni przekonany o prawidłowości swojego stanowiska, ostatecznej oceny dokonuje Organ. Stąd też Wnioskodawca wypełniając zobowiązanie zawarte w Wezwaniu II z dnia 12 maja 2023 r., poniżej wskazuje odpowiedź na pytanie lit. e, zgodnie z przedmiotowym wezwaniem.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, nie są związane z oprogramowaniem.

Wynikiem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest bowiem stworzenie projektu systemu informatycznego obejmującego:

-raport podsumowujący wyniki badań rynkowych, potrzeb użytkowników – co pozwala wyznaczyć kierunek rozwoju produktu oraz jego niezbędne funkcjonalności;

-dokumentację warsztatów projektowych – co pozwala na szybkie dzielenie się informacjami na temat potencjalnych rozwiązań z różnymi zespołami;

-makiety ekranów, prezentujących wygląd i dostępne funkcjonalności – jest to część pokazująca w jaki sposób powinien wyglądać efekt końcowy;

-dokumentację dostępnych funkcjonalności (racjonalizacje, dlaczego są wprowadzane, jak działają, jak łączą się z innymi częściami systemu) – to pomaga deweloperom w prawidłowy sposób zaimplementować aplikacje;

-interaktywne prototypy prezentujące funkcjonalności – pomagają w komunikacji tego, jak będą działać projektowane rozwiązania, pomagają również przy testowaniu rozwiązań przed ich wdrożeniem;

-filmy video prezentujące działanie aplikacji/systemu/programu – pokazują zamierzony efekt, który Wnioskodawca chce osiągnąć na koniec projektu;

-przygotowanie ścieżek użytkownika i architektury informacji – opisują w jaki sposób użytkownicy poruszają się po produkcie oraz jakie relacje mają między sobą różne części tego produktu. Pomaga to zespołom deweloperskim w poprawnym wdrożeniu projektu, a zespołom projektowym w zbudowaniu wspólnego konteksty do dalszych działań projektowych.

Przechodząc do uszczegółowienia opisu czynności składających się na efekt, o którym mowa powyżej, Wnioskodawca wskazuje co następuje.

Cały proces rozpoczyna się od zidentyfikowania potrzeby rynkowej.

Następnie Wnioskodawca spotykając się z klientem, prowadząc wywiady z potencjalnymi użytkownikami, dokonując analizy konkurencji zbiera i porządkuje jego potrzeby, poszukując ponadto powtarzalnych obszarów zainteresowań.

Na podstawie powyższych czynności Wnioskodawca tworzy raport, w którym wskazane są określone problemy i potrzeby.

Kolejnym krokiem jest poszukiwanie potencjalnego rozwiązania dla zaistniałego problemu, ma to miejsce poprzez prowadzenie warsztatów, podczas których dochodzi do konsolidacji wiedzy między różnymi stronami projektu, działań badawczych, kreatywnych oraz generowania pomysłów. Na podstawie spotkania Wnioskodawca tworzy plan prac.

W ramach planu prac powstaje między innymi projekt wstępnych ścieżek użytkownika i architektura informacji, następnie powstaje pierwszy prototyp do badań. Wnioskodawca tworzy graficzne oraz interaktywne prototypy w postaci naszkicowanych wstępnie koncepcji ekranów z wyróżnieniem głównych funkcjonalności. Proces powstaje w specjalnym oprogramowaniu, gdzie tworzone są ponadto projekty aplikacji. Przy tej okazji powstaje diagram architektury informacji i poruszania się użytkowników po aplikacji. Wnioskodawca projektuje serię badań dla użytkowników, aby zebrać informację o funkcjonowaniu prototypu oraz jego dopasowaniu do potrzeb użytkownika. Wnioskodawca tworzy przykładowe ścieżki, którymi następnie w celu przetestowania poruszają się użytkownicy, proces ten jest wzbogacony o zadania, metryki sprawdzające czas wykonania zadania, ankiety służące do zbierania opinii użytkowników.

W skład planu prac wskazanego powyżej wchodzą eksperymenty dotyczące zastosowania przyszłego produktu na rynku, testy użyteczności dające bezpośrednie informacje o sposobie korzystania z produktu użytkowników, koncentrujących się na sprawdzeniu czy wytworzony produkt spełnia założone cele i wymagania. Przygotowanie testu użyteczności polega na stworzeniu scenariusza badania, w którym osoba wykona wybrane zadanie bądź zadania przy użyciu testowanego produktu. W trakcie testu obserwatorzy sprawdzają czy dana osoba wykonuje kroki w oczekiwany sposób, czy natrafia na jakieś trudności, czy potrzebuje podpowiedzi by wykonać zadanie itp. Obserwatorzy mogą notować przebieg testów, które posłużą do sporządzenia raportu. W ramach planu badawczego zawarte są również audyty oparte na heurystyce, oprócz nich dochodzi również do innych poszczególnych metod badań jakościowych oraz ilościowych.

W następnym etapie Wnioskodawca przechodzi do przeprowadzenia badań oraz testów użyteczności mających na celu utworzenie raportu i prezentacji. Wnioskodawca przeprowadza oraz nadzoruje przeprowadzanie badań. Końcowym efektem pracy jest raport i prezentacja. Na podstawie wyników badań i testów dochodzi do aktualizacji ścieżek użytkownika, architektury oraz prototypu do dalszych testów. Następnie Wnioskodawca, po odbytej konsultacji z zespołem przydzielonym, do określonego produktu, mając już uporządkowaną wiedzę, przechodzi do przedstawienia projektu systemu informatycznego.

Mając na względzie zakres wykonywanych faktycznie usług przez Wnioskodawcę, tj.:

-badania rynkowe,

-projektowanie i przeprowadzenie warsztatów,

-badania konkurencji,

-tworzenie raportów z badań,

-analiza danych,

Wnioskodawca nie świadczy usług, które kwalifikują się jako tworzenie oprogramowania.

Programowanie albowiem, zgodnie z przyporządkowaniem dokonanym przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, jest procesem tworzenia programu komputerowego posługując się kodem źródłowym. Zatem programowanie to opracowywanie poleceń dla komputera.

Działania podejmowane przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usług nie stanowią usług związanych z programowaniem, a w szczególności z tworzeniem i utrzymywaniem kodu źródłowego programów komputerowych. Na żadnym etapie wykonywania usług przez Wnioskodawcę, nie tworzy on oprogramowania, nie pisze kodu, ani nie dokonuje analizy kodu oprogramowania, konkludując Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.1, gdyż Wnioskodawca świadcząc usługi nie tworzy ani nie utrzymuje kodu źródłowego programów komputerowych.

Wnioskodawca wykonuje usługi objęte grupowaniem PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Dz. U. z 2015.1676 z dnia 23 października 2015 r.) wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczenie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych. Faktycznie wykonywana przez Wnioskodawcę działalność, opisana w przedmiotowym wniosku, polega na innego rodzaju czynnościach, które Wnioskodawca opisał powyżej.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 17 kwietnia 2023 r.)

Czy przychody Wnioskodawcy z działalności usługowej wskazane w złożonym wniosku mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 28 kwietnia 2023 r.)

W ocenie Wnioskodawcy, rodzaj wykonywanych przez niego czynności winien zostać przypisany do grupowania PKWiU – PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Tym samym przychód osiągany przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w ramach świadczonych usług, szczegółowo opisanych w pkt 1 e złożonego 30 kwietnia 2023 r. pisma, winien, w jego ocenie, podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Cechą charakterystyczną tej formy opodatkowania, jaką stanowi ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015, stąd też Wnioskodawca oczekuje potwierdzenia od tutejszego Organu czy prawidłowo sklasyfikował świadczone przez siebie usługi.

W myśl bowiem art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyta w ustawie definicja działalności usługowej oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (z późn. zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (z późn. zm.).

Przepis art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajduje zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług:

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

jest stawka 12%.

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod kodami 62.01.12.0 – PKWiU 2015.

Należy podkreślić, iż na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania. Biorąc pod uwagę wskazane zawężenie, należy stwierdzić, iż 12%-owa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdzie zastosowanie wyłącznie do usług sklasyfikowanych pod kodem 62.01.1 PKWiU, związanych z oprogramowaniem.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów Wnioskodawcy osiąganych z działalności obejmujących usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (kod 62.01.12.0 PKWiU) nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (ex. 62.01.1 PKWiU).

Tym samym, skoro ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod kodem 62.01.12.0 PKWiU 2015, zastosowanie winna mieć w przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Reasumując, jeśli zakres świadczonych usług nie jest przypisany do stawki 12%, winien podlegać opodatkowaniu ryczałtem według 8,5% stawki podatku.

W świetle opisanych wyżej czynności faktycznych w lit. e i h złożonego 30 kwietnia 2023 r. pisma, zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę winien zostać sklasyfikowany jako PKWiU 62.01.12.0, kwalifikując się tym samym do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. ustawy ryczałtowej.

Jednocześnie, w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczonych przez niego usług, które winny zostać sklasyfikowane jako PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, winny podlegać opodatkowaniu według 8,5% stawki zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka 8,5% podatku może zostać zastosowana do niektórych usług informatycznych, sklasyfikowanych w dziale 62 PKD, które wyłączone są z opodatkowania ryczałtem 12%, w tym względem usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest zastosowanie 8,5% stawki ryczałtu do przychodów z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, a sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.12.0.

Wnioskodawca nadmienia, iż opisany przypadek nie stanowi przedmiotu postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub skarbowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu 22 lutego 2021 r. Wysokość uzyskanego przez Panią przychodu nie przekroczyła w żadnym roku podatkowym limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

Wyjaśniła Pani również, jakie czynności wykonuje Pani w ramach usługi stworzenia projektu systemu informatycznego, sklasyfikowanej przez Panią wg symbolu PKWiU 62.01.12.0:

-analizę scenariuszy użycia klienta w procesach obsługowych,

-tworzenie konceptów systemów informatycznych na bazie potrzeb użytkowników,

-tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego,

-projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci: graficznych prototypów,

-organizację warsztatów z programistami w celu przekazania projektu funkcjonalnego,

-zarządzanie testami użyteczności oraz badaniami user experience w poszczególnych projektach wdrażających nowe rozwiązania,

-optymalizację wypracowanych rozwiązań w oparciu o wnioski z badań/audytów/testów użyteczności.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Klasa ta nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29.Z,

-tłumaczenia i przystosowania programów na potrzeby rynku, wykonywane na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29.Z,

-planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanego w 62.02.Z.

Grupowanie PKWiU 62.01.1 obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że:

Grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Analiza wykonywanych przez Panią czynności, które są sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.12.0, prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem.

Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Panią usług, jak również wyjaśnienia do klasyfikacji PKWiU 62.01. Tworzenie architektury informacji systemów informatycznych w postaci diagramów i dokumentacji do systemu informatycznego oraz projektowanie projektów funkcjonalnych systemów informatycznych w postaci graficznych prototypów mieści się więc w zakresie czynności związanych z oprogramowaniem.

Jak więc wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU cytowanych wyżej, stwierdzić należy, że ww. czynności, które wykonuje Pani w ramach usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) są związane z oprogramowaniem i nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Wobec tego uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usługi stworzenia projektu systemu informatycznego, która mieści się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, podlegał/podlega/będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Informuję, że w niniejszej interpretacji indywidualnej załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zastosowania właściwej stawki ryczałtu od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1). Natomiast w części dotyczącej stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie zakwalifikowania opisanej działalności do odpowiedniego grupowania PKWiU (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2) zostało wydane 2 czerwca 2023 r. postanowienie o umorzeniu postępowania (…).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00