Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.177.2023.2.MM
Możliwość zastosowania rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko, dla którego wnioskodawczyni została ustanowiona opiekunem prawnym i rodziną zastępczą oraz możliwość dokonywania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe.
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe – w części odnoszącej się do 2022 r. oraz nieprawidłowe – w części odnoszącej się do lat następnych.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 17 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz zastosowania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 maja 2023 r. (wpływ 25 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pani stan cywilny to panna.
26 lutego 2022 r. zmarła Pani siostra i od tego czasu przejęła Pani opiekę nad siostrzenicą urodzoną (...) 2004 r. Ojciec siostrzenicy również nie żyje.
Pani łączne dochody w 2022 r. z umowy o pracę (innych poza najmem prywatnym Pani nie posiada) nie przekroczyły 100.000 zł.
Siostrzenica nie otrzymywała i nie otrzymuje zasiłku pielęgnacyjnego ani żadnej renty przed i po uzyskaniu przez nią pełnoletności.
Z tytułu pełnienia funkcji rodziny zastępczej otrzymuje Pani świadczenie na pokrycie kosztów utrzymania z X. Centrum Pomocy Rodzinie (1.189 zł miesięcznie netto).
Siostrzenica uczęszcza do liceum ogólnokształcącego w A.
Pani siostrzenica nie uzyskała dochodów określonych w art. 27 i art. 30b oraz art. 21 ust. 1 pkt 148 i art. 21 ust. 1 pkt 152 w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej. Jedyne jej dochody za 2022 r. to ok. 3.000 zł z tytułu umowy zlecenia.
Do Pani i Pani siostrzenicy nie mają zastosowania przepisy art. 30c (działalność gospodarcza – podatek liniowy) i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (ryczałtem rozlicza się Pani tylko za najem prywatny). Nie podlegacie opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym i ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Siostrzenica mieszka z Panią. Sąd nie określił miejsca jej zamieszkania. Siostrzenica jest na Pani utrzymaniu, ale otrzymuje Pani świadczenie z XCPR.
Rodziną zastępczą dla siostrzenicy została Pani ustanowiona orzeczeniem sądu z 11 marca 2022 r., a opiekunem prawnym od 24 maja 2022 r.
Doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Podlega Pani i będzie podlegała nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W latach następnych (po 2022 r.) będzie Pani uzyskiwała dochody opodatkowane wg skali podatkowej.
Nie potrafi Pani wskazać daty uprawomocnienia się orzeczenia sądu o opiece prawnej, ponieważ nie wynika to z dokumentów. 16 marca 2022 r. otrzymała Pani postanowienie o zmianie formy ograniczenia władzy rodzicielskiej, w którym sąd postanowił: „zmienić postanowienie Sądu Rejonowego dla X z dnia 7 marca 2022 r. w przedmiocie zabezpieczenia w ten sposób, że rozszerzyć uprawnienia rodziny zastępczej do podejmowania wszelkich decyzji związanych z leczeniem i edukacją małoletniej A.A.”. Później otrzymała Pani zaświadczenie informujące, że została Pani ustanowiona opiekunem dla małoletniej A.A. i złożyła Pani przyrzeczenie 24 maja 2022 r.
Samotnie sprawowała Pani i sprawuje opiekę nad A.A.
Nie wie Pani, co będzie po ukończeniu przez nią liceum, ale jeśli siostrzenica nie będzie uczyła się we właściwej szkole, to nie będzie Pani korzystała z ulgi.
W wymienionym okresie wychowywała Pani tylko jedno dziecko, tj. A.A. i tak pozostanie.
Pani dochody z umowy o pracę w 2022 r. wyniosły 94.613,11 zł oraz dochody z najmu prywatnego rozliczanego ryczałtem wyniosły 6.862,50 zł.
W latach następnych nie przewiduje Pani zmiany stanu cywilnego, a limit zarobków uprawniający do ulgi jest Pani znany.
Postanowienie sądu z 11 kwietnia 2022 r. o umieszczeniu A.A. w rodzinie zastępczej uprawomocniło się w 20 kwietnia 2022 r. W orzeczeniu sądu nie został określony okres, w którym siostrzenica ma przebywać w rodzinie zastępczej.
Wyraziła Pani zgodę na przebywanie A.A. w pieczy zastępczej do czasu ukończenia liceum, tj. do 2025 r. Podpisała Pani stosowne dokumenty w X Centrum Pomocy Rodzinie – po tym okresie zobaczy Pani, co życie przyniesie.
Sąd nie orzekł o umieszczeniu A.A. w żadnej instytucji, więc przebywa w rodzinie.
Stan cywilny siostrzenicy pozostaje bez zmian – nie wstąpiła w związek małżeński.
Pytanie
Czy za rok podatkowy 2022 i lata następne (do 25 roku życia i zakończenia nauki przez siostrzenicę) może Pani rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko i skorzystać z ulgi prorodzinnej na dziecko?
Pani stanowisko w sprawie
Uważa Pani, że może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko i skorzystać z ulgi prorodzinnej.
Siostrzenicę wychowuje Pani sama (jest Pani panną), a siostrzenica uczęszcza do liceum i w (…) 2022 r. skończyła 18 lat. Jedyne dochody jakie Pani otrzymuje, to dochody z tytułu umowy o pracę i najmu prywatnego oraz świadczenia z XCPR na pokrycie kosztów utrzymania siostrzenicy. Natomiast jedynymi dochodami siostrzenicy są dochody z pracy na umowę zlecenia (w 2022 r. to około 3.000 zł).
Dochody Pani i siostrzenicy nie przekraczają limitów dochodów, więc nie widzi Pani przeciwskazań do skorzystania z preferencyjnego opodatkowania i ulgi na dziecko.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe – w części odnoszącej się do 2022 r. oraz nieprawidłowe – w części odnoszącej się do lat następnych.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
–podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Na podstawie art. 6 ust. 4e ww. ustawy:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
–w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Art. 6 ust. 4f ww. ustawy stanowi:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270).
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
–w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z uwagi na fakt, że została Pani ustanowiona dla siostrzenicy opiekunem prawnym i pełni Pani dla niej funkcję rodziny zastępczej należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359 ze zm.).
Zgodnie z art. 92 tego Kodeksu:
Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.
Natomiast stosownie do 94 § 1 i § 3 ww. Kodeksu:
Jeżeli jedno z rodziców nie żyje albo nie ma pełnej zdolności do czynności prawnych, władza rodzicielska przysługuje drugiemu z rodziców. To samo dotyczy wypadku, gdy jedno z rodziców zostało pozbawione władzy rodzicielskiej albo gdy jego władza rodzicielska uległa zawieszeniu.
Jeżeli żadnemu z rodziców nie przysługuje władza rodzicielska albo jeżeli rodzice są nieznani, ustanawia się dla dziecka opiekę.
Na mocy art. 145 § 1 i § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Opiekę ustanawia się dla małoletniego w wypadkach przewidzianych w tytule II niniejszego kodeksu.
Opiekę ustanawia sąd opiekuńczy, skoro tylko poweźmie wiadomość, że zachodzi prawny po temu powód.
Natomiast z art. 109 § 2 pkt 5 ww. Kodeksu wynika, że:
Sąd opiekuńczy może w szczególności zarządzić umieszczenie małoletniego w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka albo w instytucjonalnej pieczy zastępczej albo powierzyć tymczasowo pełnienie funkcji rodziny zastępczej małżonkom lub osobie, niespełniającym warunków dotyczących rodzin zastępczych, w zakresie niezbędnych szkoleń, określonych w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej albo zarządzić umieszczenie małoletniego w zakładzie opiekuńczo-leczniczym, w zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym lub w zakładzie rehabilitacji leczniczej.
Na mocy art. art. 1121 § 1 pkt 1 ustawy 1 Kodeks rodzinny i opiekuńczy:
Obowiązek i prawo wykonywania bieżącej pieczy nad dzieckiem umieszczonym w pieczy zastępczej, jego wychowania i reprezentowania w tych sprawach, a w szczególności w dochodzeniu świadczeń przeznaczonych na zaspokojenie jego potrzeb, należą do rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka albo kierującego placówką opiekuńczo-wychowawczą, regionalną placówką opiekuńczo-terapeutyczną lub interwencyjnym ośrodkiem preadopcyjnym.
Natomiast stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 447 ze zm.):
Piecza zastępcza jest sprawowana w przypadku niemożności zapewnienia dziecku opieki i wychowania przez rodziców.
W myśl art. 34 tej ustawy:
Piecza zastępcza jest sprawowana w formie:
1)rodzinnej;
2)instytucjonalnej.
Zgodnie z art. 35 ust. 1 tej ustawy:
Umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej następuje na podstawie orzeczenia sądu, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz art. 35a, art. 58 ust. 1 pkt 2 i 3 i art. 103 ust. 2 pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 37 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:
Objęcie dziecka jedną z form pieczy zastępczej następuje na okres nie dłuższy niż do osiągnięcia pełnoletności.
Na mocy art. 37 ust. 2 pkt 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – w brzmieniu obowiązującym do 31 stycznia 2023 r.:
Osoba, która osiągnęła pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, może przebywać w dotychczasowej rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka albo placówce opiekuńczo-wychowawczej, za zgodą odpowiednio rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka albo dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia, jeżeli uczy się:
a)w szkole,
b)(uchylona)
c)w uczelni,
d)u pracodawcy w celu przygotowania zawodowego
W myśl art. 37 ust. 2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2023 r.:
Osoba, która osiągnęła pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej, może przebywać w dotychczasowej rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej albo regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej za zgodą odpowiednio rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka, dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej albo dyrektora regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25. roku życia, jeżeli:
1)uczy się w szkole;
2)uczy się w uczelni;
3)uczy się u pracodawcy w celu przygotowania zawodowego;
4)uczy się na kursach, jeżeli ich ukończenie jest zgodne z indywidualnym programem usamodzielnienia;
5)legitymuje się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.
W pierwszej kolejności – odnosząc się do możliwości rozliczenia się przez Panią w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko – zauważyć należy, że w świetle zacytowanych przepisów, funkcja rodziny zastępczej nie jest tożsama z funkcją opiekuna prawnego. Opiekuna prawnego ustanawia się do sprawowania opieki nad małoletnim dzieckiem, w związku z brakiem rodziców lub całkowitym pozbawieniem ich władzy rodzicielskiej. Natomiast rodzina zastępcza wykonuje funkcje zapewniające dziecku warunki rozwoju i wychowania odpowiednie do jego stanu zdrowia i poziomu rozwoju.
Jak wynika z wniosku, 26 lutego 2022 r. zmarła Pani siostra i od tego czasu przejęła Pani opiekę nad siostrzenicą urodzoną (...) 2004 r. Ojciec siostrzenicy również nie żyje. Siostrzenica mieszka z Panią. Sąd nie określił miejsca jej zamieszkania. Siostrzenica jest na Pani utrzymaniu, ale otrzymuje Pani świadczenie z XCPR. Rodziną zastępczą dla siostrzenicy została Pani ustanowiona orzeczeniem sądu z 11 marca 2022 r., a opiekunem prawnym od 24 maja 2022 r. Postanowienie sądu z 11 kwietnia 2022 r. o umieszczeniu siostrzenicy w rodzinie zastępczej uprawomocniło się w 20 kwietnia 2022 r.
Z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że do omawianej preferencji uprawniony jest jeden z rodziców lub opiekun prawny, który jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do którego orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności. Przy czym zawarta w art. 6 ust. 4c ww. ustawy definicja osoby samotnie wychowującej dzieci jest wyczerpująca i nie przewiduje żadnych wyjątków, a katalog osób w niej wymienionych jest zamknięty i nie może podlegać wykładni rozszerzającej.
Zatem, skoro od 24 maja 2022 r. została Pani ustanowiona opiekunem prawnym siostrzenicy, to za 2022 r. – z uwagi na fakt, że spełnione zostały pozostałe warunki niezbędne dla zastosowania ww. preferencji podatkowej – przysługuje Pani prawo do rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Jednakże z uwagi na fakt, że Pani siostrzenica w (…) 2022 r. skończyła 18 lat, to od tego dnia przestała być Pani jej opiekunem prawnym. Skoro zatem w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wskazał osób sprawujących funkcję rodziny zastępczej, to w 2023 r. i latach kolejnych nie będzie Pani przysługiwało prawo rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Dalej – odnosząc się do możliwości skorzystania przez Panią z odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej – wskazać należy, że zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:
1)wykonywał władzę rodzicielską;
2)pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3)sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.
Na mocy art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:
1)jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:
a)pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,
b)niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;
2) dwojga małoletnich dzieci - kwota 92,67 zł na każde dziecko;
3) trojga i więcej małoletnich dzieci - kwota:
a)92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,
b)166,67 zł na trzecie dziecko,
c)225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.
W myśl art. 27f ust. 2a ww. ustawy:
Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.
Stosownie do art. 27f ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.
Zgodnie z art. 27f ust. 2c ww. ustawy:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:
1)na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
2)wstąpiło w związek małżeński.
Stosownie do art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.
Zgodnie z art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.
W myśl art. 26 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego:
§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.
§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.
Na mocy art. 27 ww. Kodeksu:
Miejscem zamieszkania osoby pozostającej pod opieką jest miejsce zamieszkania opiekuna.
W myśl art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
1)odpis aktu urodzenia dziecka;
2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;
4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.
Zgodnie z art. 26 ust. 6 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c pkt 2 i 3, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.
Stosownie do art. 27f ust. 7 ww. ustawy:
Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.
Z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że do odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej uprawnieni są podatnicy, którzy: wykonują władzę rodzicielską, pełnią funkcję opiekuna prawnego (pod warunkiem, że dziecko zamieszkiwało z opiekunem) albo sprawują opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą. W przypadku odliczenia ulgi na jedno dziecko (spełniające warunki, o których mowa w ww. przepisach) istnieje ograniczenie zastosowania tej ulgi polegające na wprowadzeniu przez ustawodawcę limitu dochodów, stosownie do art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób. Zgodnie z tym przepisem łączne dochody podatnika niepozostającego w związku małżeńskim nie mogą przekroczyć w roku podatkowym kwoty 56.000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko, którego łączne dochody nie mogą przekroczyć w roku podatkowym kwoty 112.000 zł.
Skoro zatem w 2022 r. miała Pani status osoby samotnie wychowującej dziecko – 24 maja 2022 r. ustanowiona została Pani opiekunem prawnym siostrzenicy i Pani dochody podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej (pomniejszone o kwotę składek na ubezpieczenie społeczne) w 2022 r. nie przekroczyły 112.000 zł – to począwszy od kwietnia 2022 r., tj. od dnia uprawomocnienia się wyroku o ustanowieniu rodziny zastępczej, które zostało wydane zanim została Pani ustanowiona opiekunem prawnym siostrzenicy – przysługiwało Pani prawo dokonywania odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej. Natomiast z uwagi na fakt, że w 2023 r. i w latach następnych nie podsiada/nie będzie posiadała Pani statusu osoby samotnie wychowującej dziecko w rozumieniu art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – to dla celów skorzystania z ulgi prorodzinnej limit dochodu uprawniający do odliczeń na jednio dziecko ulegnie zmianie. W sytuacji, gdy w 2023 r. i latach następnych uzyska Pani dochody ponad limit, o którym mowa w art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. b – nie będzie mogła Pani korzystać z odliczeń w ramach omawianej ulgi. Prawo do odliczeń w ramach ulgi prorodzinnej przysługiwałoby Pani tylko w sytuacji, gdy dochód podlegający opodatkowaniu i obliczony zgodnie z art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przekroczył kwoty 56.000 zł oraz przy spełnieniu ww. pozostałych warunków niezbędnych do zastosowania tej ulgi.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right