Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.212.2023.2.MC
Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży udziału we własności działki nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi i udziału we własności działki niezabudowanej nr 2 oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT ww. transakcji sprzedaży.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT sprzedaży udziału we własności działki nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi i udziału we własności działki niezabudowanej nr 2 oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT ww. transakcji sprzedaży. Uzupełnili go Państwo pismem z 17 maja 2023 r. (wpływ 17 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
… jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. … jest współwłaścicielem w części ⅕ nieruchomości gruntowych, oznaczonych nr ewid. 1 położonej w obrębie … (wieś) o powierzchni 1,79 ha (Ls V 0,89 ha, N 0,90 ha) i 2 położonej w obrębie ... (wieś) o powierzchni 0,39 ha (Ls V), dla których Sąd Rejonowy w … prowadzi księgę wieczystą nr … . Decyzją z dnia 27.03.2002 r. … Wojewoda …, na podstawie art. 13 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 19 października 1991 r. - ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 57 z 1995 r. poz. 299 ze zm.), stwierdził nieodpłatne nabycie z mocy prawa z dniem 01.07.2000 r. przez Gminę własności ⅕ części nieruchomości rolnej oznaczonej nr 1 i 2 położonej w ..., po zmarłym nie mającym spadkobierców. Pozostałe udziały należą do dwóch osób fizycznych po ⅖ części.
Działka nr 1 znajduje się na obszarze, dla którego nie ustalono Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Zgodnie ze … zatwierdzonego uchwałą nr … z dnia 23.12.2020 r. Rady Miejskiej w ..., ww. nieruchomość znajduje się na terenie rolnym o niższych klasach bonitacyjnych (dopuszcza się zabudowę związaną z produkcją rolniczą na podstawie przepisów odrębnych) oraz częściowo: istniejące gminne ujęcie wody oraz tereny lasów. Obecnie działka częściowo stanowi las, a w latach 70 XX wieku użytkowana była jako kopalnia kamienia wapiennego przez ówczesnych właścicieli. Jest zabudowana budynkami gospodarczymi w bardzo złym stanie technicznym: częściowo bez dachu, ubytki ścian, brak stolarki, zniszczone tynki. ... nie posiada informacji na temat czasu i okoliczności powstania budynków. Bezpośredni dojazd do nieruchomości odbywa się drogą publiczną. Uzbrojenie w energię elektryczną znajduje się w ulicy. Najbliższe otoczenie stanowi las i kamieniołom.
Działka nr 2 znajduje się na obszarze, dla którego nie ustalono Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego. Zgodnie ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzonego uchwałą nr … z dnia 23.12.2020 r. Rady Miejskiej w ... ww. nieruchomość znajduje się na terenie rolnym o niższych klasach bonitacyjnych (dopuszcza się zabudowę związaną z produkcją rolniczą na podstawie przepisów odrębnych). Ww. działka jest niezabudowana, stanowi las sosnowo-brzozowy. Bezpośredni dojazd do nieruchomości odbywa się drogą publiczną. Uzbrojenie w energię elektryczną znajduje się w ulicy. Najbliższe otoczenie stanowi las i kamieniołom. Nie jest i nie była użytkowana przez ... .
W dniu 27.08.2018 r. ... zawarło umowę dzierżawy na prowadzenie działalności związanej z wydobywaniem kamienia wapiennego oraz jego przetwarzania z jednym z udziałowców we własności działek nr 1 i 2, na okres 3 lat licząc od dnia rozpoczęcia eksploatacji kamienia wapiennego przez dzierżawcę. W dniu 10.02.2023 r. dzierżawca poinformował ... o rozpoczęciu działalności na przedmiotowych nieruchomościach.
... planuje w 2023 r. zbyć udział w ⅕ części nieruchomości nr 1 i 2 obręb ... (wieś) na rzecz jednego ze współwłaścicieli, a obecnie dzierżawcy terenu. Do czasu wskazanego powyżej nieruchomość była nieużytkowana.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano:
- Nabycie przez ... udziału w działce nr 1 zabudowanej dwoma budynkami gospodarczymi nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
- Nabycie przez ... udziału w działce nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi nie zostało udokumentowane fakturą.
- Z tytułu nabycia udziału przez ... w działce nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
- Udział w działce nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi nie był wykorzystywany przez ... do celów działalności gospodarczej.
- Na pytanie: „Czy udział w działce nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi od momentu jego nabycia był wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT?”, Gmina wskazała, że nie dotyczy - odpowiedź pkt 4.
- W momencie nabycia przez ... udziału w działce nr 1 znajdował się na niej pierwszy budynek gospodarczy, o którym mowa w opisie sprawy. W momencie nabycia przez ... udziału w działce nr 1 znajdował się na niej drugi budynek gospodarczy, o którym mowa w opisie sprawy.
- Z tytułu nabycia/wytworzenia (wybudowania) ww. pierwszego budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1 nie przysługiwało ... prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z tytułu nabycia/wytworzenia (wybudowania) ww. drugiego budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1 nie przysługiwało ... prawo do odliczenia podatku naliczonego.
- ... nie wykorzystywało pierwszego budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1 od momentu nabycia/wytworzenia (wybudowania). ... nie wykorzystywało drugiego budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1 od momentu nabycia/wytworzenia (wybudowania).
- Na pytanie: „Czy ww. budynki gospodarcze znajdujące się na działce nr 1 od momentu ich nabycia/wytworzenia (wybudowania) były wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT?”, Gmina wskazała, że nie dotyczy - odpowiedź pkt 8.
- Pierwszy budynek gospodarczy znajdujący się na działce nr 1, o którym mowa we wniosku, stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682). Drugi budynek gospodarczy znajdujący się na działce nr 1, o którym mowa we wniosku, stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682).
- Nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. pierwszego budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). Nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. drugiego budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.).
- Na pytanie „Czy od pierwszego zasiedlenia ww. budynków gospodarczych znajdujących się na działce nr 1 do dnia planowanej sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata?”, Gmina wskazała, że nie dotyczy - odpowiedź pkt 11.
- … nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. pierwszego budynku gospodarczego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej. … nie ponosiła wydatków na ulepszenie ww. drugiego budynku gospodarczego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej.
- Na dzień planowanej sprzedaży działka nr 1 będzie zabudowana budynkami gospodarczymi, o których mowa we wniosku.
- Na dzień planowanej sprzedaży:
a)działka nr 1 nie będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
b)dla działki nr 1 nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego.
- Nabycie przez ... udziału w niezabudowanej działce nr 2 nie nastąpiło w ramach czynności podlegających opodatkowaniem podatkiem VAT.
- Nabycie przez ... udziału w niezabudowanej działce nr 2 nie zostało udokumentowane fakturą.
- Z tytułu nabycia udziału w niezabudowanej działce nr 2 nie przysługiwało ... prawo do odliczenia podatku naliczonego.
- Udział w niezabudowanej działce nr 2 nie był wykorzystywany przez ... .
- Na pytanie: „Czy udział w ww. działce nr 2 od momentu nabycia był wykorzystywany przez Państwa wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT?”, Gmina wskazała, że nie dotyczy - odpowiedź nr 19.
- Na dzień planowanej sprzedaży działka nr 2 będzie niezabudowana.
- Na dzień planowanej sprzedaży:
a)działka nr 2 nie będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
b)dla działki nr 2 nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego.
- Umowa dzierżawy, o której mowa we wniosku, zawarta w 2018 r. ma charakter odpłatny.
- Kwota czynszu ww. umowy wynosi 200,00 zł / miesięcznie / netto.
Pytania (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
1)Czy sprzedaż przedmiotowych udziałów we własności nieruchomości nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi oraz udziałów w nieruchomości niezabudowanej nr 2 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
2)Czy do sprzedaży przedmiotowych udziałów we własności zabudowanej nieruchomości nr 1 można zastosować zwolnienie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług?
3)Czy do sprzedaży przedmiotowych udziałów we własności niezabudowanej nieruchomości nr 2 można zastosować zwolnienie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
1)Gmina stoi na stanowisku, że sprzedaż udziałów we własności w nieruchomości nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi oraz w nieruchomości nr 2 podlega opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.
2)Gmina stoi na stanowisku, że do sprzedaży przedmiotowych udziałów we własności zabudowanej nieruchomości nr 1 można zastosować zwolnienie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
3)Gmina stoi na stanowisku, że do sprzedaży przedmiotowych udziałów we własności niezabudowanej nieruchomości nr 2 można zastosować zwolnienie z art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocenastanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE”:
Państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
a)określone udziały w nieruchomości,
b)prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
c)udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
Według art. 195 Kodeksu cywilnego:
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
W przypadku współwłasności nieruchomości określonej w częściach ułamkowych, każdy ze współwłaścicieli ma określony ułamkiem udział w nieruchomości.
Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego:
Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela.
Na podstawie art. 198 Kodeksu cywilnego, ze względu na charakter udziału:
Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.
Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z treści wniosku wynika, że jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. PosiadaciePaństwo udział ⅕ we własności działki nr 1 zabudowanej dwoma budynkami gospodarczymi i udział ⅕ we własności działki niezabudowanej nr 2. Ww. udziały w działkach nabyli Państwo na podstawie decyzji z 27.03.2002 r. … , na podstawie art. 13 ust. 2 i 4 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, w której Wojewoda … stwierdził nieodpłatne nabycie z mocy prawa z dniem 01.07.2000 r. przez Państwa współwłasności w udziale ⅕ w nieruchomościach nr 1 i 2 położonych w ..., po zmarłym nie mającym spadkobierców. Pozostałe udziały należą do dwóch osób fizycznych po ⅖ części.
Budynki gospodarcze, o których mowa we wniosku znajdowały się na działce nr 1 w momencie nabycia przez Państwa udziału w tej działce. Ww. budynki gospodarcze są w złym stanie technicznym: częściowo bez dachu, ubytki ścian, brak stolarki, zniszczone tynki. Obecnie ww. działka nr 1 częściowo stanowi las, a w latach 70 XX wieku użytkowana była jako kopalnia kamienia wapiennego przez ówczesnych właścicieli. Nie wykorzystywali Państwo budynków gospodarczych znajdujących się na działce nr 1 od momentu nabycia/wytworzenia (wybudowania). Także udział w niezabudowanej działce nr 2 nie był przez Państwa wykorzystywany.
27.08.2018 r. zawarli Państwo umowę dzierżawy na prowadzenie działalności związanej z wydobywaniem kamienia wapiennego oraz jego przetwarzania z jednym z udziałowców we własności działek nr 1 i 2, na okres 3 lat licząc od dnia rozpoczęcia eksploatacji kamienia wapiennego przez dzierżawcę.
10.02.2023 r. dzierżawca poinformował Państwa o rozpoczęciu działalności na przedmiotowych nieruchomościach.
Planują Państwo w 2023 r. zbyć udział ⅕ we własności ww. nieruchomości nr 1 i 2 na rzecz jednego z współwłaścicieli, a obecnie dzierżawcy terenu. Umowa dzierżawy, o której mowa we wniosku, zawarta w 2018 r. ma charakter odpłatny. Kwota czynszu ww. umowy wynosi 200,00 zł / miesięcznie / netto.
W tym miejscu należy wskazać, że na mocy art. 693 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Zatem dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w analizowanej sprawie, stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, że sprzedaż przez Państwa udziału⅕ we własności działki nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi i udziału ⅕ we własności niezabudowanej działki nr 2 będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną). Mając na uwadze powyższe, dla planowanej czynności będą Państwo występować w charakterze podatnika podatku od towarów i usług i nie będą Państwo korzystać z wyłączenia od opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy.
Tym samym z tytułu transakcji sprzedaży udziału ⅕ we własności działki nr 1 zabudowanej budynkami gospodarczymi i udziału ⅕ we własności działki niezabudowanej nr 2 będą Państwo działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem ww. transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Przechodząc natomiast do kwestii objętej pytaniem nr 2 wniosku, należy wskazać, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana albo zwolniona od tego podatku.
Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności lub zwolnienia od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami spełniających określone w tych przepisach warunki. Zwolnienie od podatku przy sprzedaży ww. towarów jest również możliwe w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Natomiast jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682), ilekroć w ustawie jest mowa o:
Obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o:
Budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Z opisu sprawy wynika, że działka nr 1 jest zabudowana dwoma budynkami gospodarczymi w złym stanie technicznym, tj. częściowo bez dachu, z ubytkami ścian, brak jest stolarki, zniszczone są tynki. Jak podali Państwo w uzupełnieniu wniosku - pierwszy budynek gospodarczy znajdujący się na działce nr 1, o którym mowa we wniosku, stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682). Drugi budynek gospodarczy znajdujący się na działce nr 1 także stanowi budynek w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane. Nie wykorzystywali Państwo budynków gospodarczych znajdujących się na działce nr 1 od momentu nabycia/wytworzenia (wybudowania). Nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. pierwszego budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). Nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. drugiego budynku gospodarczego znajdującego się na działce nr 1 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie ww. budynków gospodarczych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej. Na dzień planowanej sprzedaży działka nr 1 będzie zabudowana budynkami gospodarczymi, o których mowa we wniosku.
W celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla dostawy udziału ⅕ we własności nieruchomości zabudowanej nr 1 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do budynków gospodarczych znajdujących się na ww. działce nr 1 miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w stosunku do budynków gospodarczych znajdujących się na działce nr 1 nie będą spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, bowiem jak Państwo wskazali – nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie pierwszego i drugiego budynku gospodarczego znajdujących się na działce nr 1 w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.
Zatem dostawa przez Państwa udziału w budynkach gospodarczych posadowionych na działce nr 1 nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W tym miejscu należy wskazać, że jeśli nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy nieruchomości na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Aby dostawa udziału w ww. budynkach gospodarczych mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, muszą być spełnione łącznie dwa warunki występujące w tym artykule.
Wskazali Państwo, że z tytułu nabycia/wytworzenia (wybudowania) ww. pierwszego i drugiego budynku gospodarczego znajdujących się na działce nr 1 nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie ww. pierwszego i drugiego budynku gospodarczego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiących co najmniej 30% ich wartości początkowej.
W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie zostaną spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Zatem dostawa przez Państwa udziału we własności budynków gospodarczych znajdujących się na działce nr 1 będzie objęta zwolnieniem określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
W związku z powyższym, skoro dostawa przez Państwa udziału we własności ww. budynków gospodarczych będzie zwolniona od podatku VAT, to dostawa udziału we własności działki nr 1, na której znajdują się ww. budynki gospodarcze, w myśl art. 29a ust. 8 ustawy również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko przedstawione do pytania nr 2 wniosku, w myśl którego sprzedaż udziału we własności zabudowanej nieruchomości nr 1 będzie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do kwestii objętej pytaniem nr 3 wniosku, należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
W myśl art. 2 pkt 33 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
Terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane. Z kolei, zwolnienie od podatku obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów), będących na przykład gruntami rolnymi, czy leśnymi.
Należy ponadto zauważyć, że według art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 503 ze zm.):
Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
Jednocześnie należy wskazać, że kluczowa dla sprawy regulacja stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. k dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy terenów niezabudowanych, inne niż dostawy terenów budowlanych, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. b.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 - Gemeente Emmen przeciwko Belastingdienst Grote Ondernemingen - „teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”. Tym samym, również w świetle orzeczeń TSUE za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.
Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.
Z okoliczności sprawy wynika, że działka nr 2 stanowi las sosnowo-brzozowy. Jak Państwo podali - na dzień planowanej sprzedaży działka nr 2 będzie niezabudowana. Na dzień planowanej sprzedaży ww. działka nr 2 nie będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz dla ww. działki nr 2 nie zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro niezabudowana działka nr 2, o której mowa we wniosku, nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została dla niej wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, to przedmiotowa działka nr 2 nie jest terenem budowlanym w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Tym samym dostawa udziału we własności niezabudowanej działki nr 2 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Zatem Państwa stanowisko przedstawione do pytania nr 3 wniosku, w myśl którego dostawa udziału we własności niezabudowanej działki nr 2 będzie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.
Dodatkoweinformacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych dla Państwa, a nie sytuacji podatkowej pozostałych współwłaścicieli nieruchomości objętych wnioskiem.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right