Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.116.2023.4.IK
Prawo do wystawienia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez jednoosobową działalność gospodarczą, przed przekształceniem, z przyczyn powstałych w dniu lub po dniu Przekształcenia, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem oraz ujęcia tej faktury korygującej w ewidencji VAT oraz obowiązek wystawienia w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania, z przyczyn powstałych przed Przekształceniem, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem, do której faktura pierwotna była wystawiona przez jednoosobową działalność gospodarczą oraz ujęcia tej faktury korygującej wstecz w ewidencji VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie prawa do wystawienia przez Państwa faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez jednoosobową działalność gospodarczą, przed przekształceniem, z przyczyn powstałych w dniu lub po dniu Przekształcenia, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem oraz ujęcia tej faktury korygującej w swojej ewidencji VAT,
-nieprawidłowe w zakresie obowiązku wystawienia przez Państwa w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania, z przyczyn powstałych przed Przekształceniem, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem, do której faktura pierwotna była wystawiona przez jednoosobową działalność gospodarczą oraz ujęcia tej faktury korygującej wstecz w Państwa ewidencji VAT.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia przez Państwa faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez jednoosobową działalność gospodarczą, przed przekształceniem, z przyczyn powstałych w dniu lub po dniu Przekształcenia, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem oraz ujęcia tej faktury korygującej w swojej ewidencji VAT oraz w zakresie obowiązku wystawienia przez Państwa w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania, z przyczyn powstałych przed Przekształceniem, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem, do której faktura pierwotna była wystawiona przez jednoosobową działalność gospodarczą oraz ujęcia tej faktury korygującej wstecz w Państwa ewidencji VAT.
Uzupełnili Państwo wniosek – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 kwietnia 2023 r. oraz pismem z 4 maja 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca powstał z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej tj. z osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Polski, prowadzącą działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: Przedsiębiorstwo). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) a przedmiotem przeważającej działalności wskazanej w Krajowym Rejestrze Sądowym jest 46.19.Z Działalność Agentów Zajmujących Się Sprzedażą Towarów Różnego Rodzaju.
Zgodnie z art. 551 § 5 k.s.h., przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).
Dalej zgodnie z art. 5842 k.s.h., spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.
Ponadto art. 58413 k.s.h. stanowi, że osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, odpowiada solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania przedsiębiorcy przekształcanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą powstałe przed dniem przekształcenia, przez okres trzech lat, licząc od dnia przekształcenia.
W wyniku przekształcenia majątek Przedsiębiorstwa stał się majątkiem Spółki z o.o. Przekształcenie nastąpi zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1577, z późn. zm.; dalej: k.s.h.).
Na skutek dokonanego Przekształcenia Spółka z o.o. stała się właścicielem m.in. środków trwałych stanowiących majątek wykorzystywany obecnie przez Wnioskodawcę do wykonywania działalności gospodarczej. Wnioskodawca stał się również z mocy prawa stroną wszelkich umów zawartych przez Wnioskodawcę jeszcze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca poinformował kontrahentów o zmianie formy prowadzenia działalności oraz nowych danych Spółki z o.o. istotnych z punktu widzenia rozliczeń i wystawiania faktur.
Mając na uwadze, że pomimo przekazywanych informacji i instrukcji, prawdopodobna jest sytuacja, w której w dniu lub po dniu Przekształcenia zaistnieje potrzeba wystawienia faktury korygującej sprzedaż, która miała miejsce przed Przekształceniem - dotyczy korekt in plus - podwyższające podstawę opodatkowania (in plus). Korekty in plus mogą być spowodowane zarówno błędami pierwotnymi, jak i wynikać z przyczyn, które pojawią się w dniu lub po dniu Przekształcenia (faktura korygująca do sprzedaży sprzed Przekształcenia).
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług, ostatecznie sformułowane pismem z 4 maja 2023 r. (oznaczenie pytań jak we wniosku)
1. Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo do wystawienia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez jednoosobową działalność gospodarczą - przed przekształceniem- z przyczyn powstałych w dniu lub po dniu Przekształcenia, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem oraz ujęcia tej faktury korygującej w swojej ewidencji VAT?
2. Czy Wnioskodawca będzie miał obowiązek wystawienia w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania, z przyczyn powstałych przed Przekształceniem, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem do której faktura pierwotna była wystawiona przez jednoosobową działalność gospodarczą oraz ujęcia tej faktury korygującej wstecz w ewidencji VAT Wnioskodawcy?
Państwa stanowisko
Ad. 1
Wnioskodawca będzie mieć prawo do wystawienia, faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez jednoosobową działalność gospodarczą, z przyczyn powstałych w dniu lub po dniu Przekształcenia, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem oraz ujęcia tej faktury korygującej w swojej ewidencji VAT.
Mając na uwadze, że obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania w omawianym przypadku powstanie za okres wystawienia faktury korygującej, nie spowoduje to powstania zaległości u jednoosobowej działalności gospodarczej tj. osoby fizycznej.
Obowiązek podatkowy powstanie bowiem już po stronie Wnioskodawcy.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy będzie mieć prawo do wystawienia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez jednoosobową działalność gospodarczą (przed przekształceniem) z przyczyn powstałych w dniu lub po dniu Przekształcenia, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem oraz ujęcia tej faktury korygującej w swojej ewidencji VAT.
Ad 2.
Wnioskodawca będzie miał obowiązek wystawienia w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania, z przyczyn powstałych przed Przekształceniem, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem, do której faktura pierwotna była wystawiona przez Jednoosobową działalność gospodarczą oraz ujęcia tej faktury korygującej wstecz w ewidencji VAT Wnioskodawcy.
W ocenie Wnioskodawcy, korekta „in plus” (tj. powodująca zwiększenie podatku należnego wynikającego z faktury pierwotnej) wystawiona z przyczyn istniejących już w momencie wystawienia faktury pierwotnej przez jednoosobową działalność gospodarczą powinna zostać ujęta za okres, za który została ujęta faktura pierwotna.
Mając na uwadze, że w przypadku Przekształcenia Wnioskodawcy, tj. osoby fizycznej prowadzącej działalność na podstawie wpisu do CEIDG w Spółkę z o.o., dojdzie do sukcesji praw, ale nie zobowiązań podatkowych (art. 93a § 4 w zw. z art. 112b i 108 § 1 OP) za okres „przed Przekształceniem”, w ocenie Wnioskodawcy, to Wnioskodawca będzie miał obowiązek wystawienia w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej „in plus”, z przyczyn powstałych przed Przekształceniem (a tym samym dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem gdzie faktura pierwotna była wystawiona przez jednoosobową działalność gospodarczą przed przekształceniem).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest:
-prawidłowe w zakresie prawa do wystawienia przez Państwa faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez jednoosobową działalność gospodarczą, przed przekształceniem, z przyczyn powstałych w dniu lub po dniu Przekształcenia, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem oraz ujęcia tej faktury korygującej w swojej ewidencji VAT,
- nieprawidłowe w zakresie obowiązku wystawienia przez Państwa w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania, z przyczyn powstałych przed Przekształceniem, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem, do której faktura pierwotna była wystawiona przez jednoosobową działalność gospodarczą oraz ujęcia tej faktury korygującej wstecz w Państwa ewidencji VAT.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Dla rozstrzygnięcia zagadnień będących przedmiotem wniosku istotne jest ustalenie, czy w przedstawionym przez Państwa zdarzeniu mamy do czynienia z następstwem podatkowym w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.
Następstwo prawne, polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw i obowiązków poprzednio już istniejących.
W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.
Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm.),
przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24 i 974) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).
Stosownie do art. 5841 ww. ustawy Kodeks spółek handlowych,
przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).
Zgodnie z art. 5842 § 1, § 2 i § 3 ww. ustawy Kodeks spółek handlowych,
spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.
Stosownie do art. 58413 ww. ustawy Kodeks spółek handlowych,
osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, odpowiada solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania przedsiębiorcy przekształcanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą powstałe przed dniem przekształcenia, przez okres trzech lat, licząc od dnia przekształcenia.
Z powyższego wynika, iż spółka przekształcona staje się następcą prawnym przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą w drodze sukcesji uniwersalnej.
Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie podatkowym regulują m. in. przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.
Zgodnie z art. 93 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa,
osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:
1) osób prawnych,
2) osobowych spółek handlowych,
3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.
W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy,
przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:
1) innej osoby prawnej (osób prawnych);
2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).
Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy,
osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1) przekształcenia innej osoby prawnej,
2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
W świetle art. 93a § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
przepis § 1 ww. ustawy stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,
b) spółki kapitałowej.
Zgodnie z art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej,
jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Jak stanowi art. 93d Ordynacji podatkowej,
przepisy art. 93-93c mają zastosowanie również do praw i obowiązków wynikających z decyzji wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego.
W myśl art. 93e ww. ustawy,
przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.
Natomiast na podstawie art. 112b ustawy Ordynacja podatkowa,
spółka powstała z przekształcenia przedsiębiorcy odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 108 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa,
o odpowiedzialności podatkowej osoby trzeciej organ podatkowy orzeka w drodze decyzji.
Zatem spółka powstała z przekształcenia przedsiębiorcy, odpowiada całym swoim majątkiem solidarnie z tą osobą za powstałe do dnia przekształcenia zaległości podatkowe przedsiębiorcy, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Należy zauważyć, że powołane wyżej regulacje prawne Ordynacji podatkowej przewidują, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przewidzianego przez przepisy prawa trybu przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną staje się sukcesorem jej praw i obowiązków w zakresie prawa podatkowego.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że powstali Państwo (Sp. z o.o.) z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej (Przedsiębiorstwo). Zmiana formy prawnej nastąpiła w trybie przepisów Kodeksu spółek handlowych. Na skutek dokonanego Przekształcenia stali się Państwo właścicielem m.in. środków trwałych stanowiących majątek wykorzystywany obecnie przez Państwa do wykonywania działalności gospodarczej. Stali się Państwo również z mocy prawa stroną wszelkich umów zawartych przez Państwa jeszcze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Poinformowali Państwo kontrahentów o zmianie formy prowadzenia działalności oraz nowych danych Spółki z o.o. istotnych z punktu widzenia rozliczeń i wystawiania faktur. Pomimo przekazywanych informacji i instrukcji, prawdopodobna jest sytuacja, w której w dniu lub po dniu Przekształcenia zaistnieje potrzeba wystawienia faktury korygującej sprzedaż, która miała miejsce przed Przekształceniem - dotyczy korekt in plus - podwyższające podstawę opodatkowania (in plus). Korekty in plus mogą być spowodowane zarówno błędami pierwotnymi, jak i wynikać z przyczyn, które pojawią się w dniu lub po dniu Przekształcenia (faktura korygująca do sprzedaży sprzed Przekształcenia).
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia, czy w przypadku zaistnienia zdarzenia przyszłego spółka przekształcona, będzie uprawniona do wystawienia faktur korygujących sprzedaż, tj. zwiększających podstawę opodatkowania, w odniesieniu do transakcji dokonanych przed przekształceniem oraz czy w sytuacji konieczności dokonania korekty podwyższającej wartość sprzedaży i podatek należny, Wnioskodawca będzie zobowiązany do skorygowania sprzedaży oraz deklaracji VAT-7.
Obowiązek wystawienia faktur przewiduje przepis art. 106b ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zgodnie z którym, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1) sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2) wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3) wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4) otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b) czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c) dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
2) udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Nie ma wątpliwości, że faktury korygujące stanowią specyficzny rodzaj faktur, których celem jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.
Zgodnie z ww. przepisem art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
W związku z powyższym, spółka wstąpi w prawa przewidziane przepisami prawa podatkowego, będzie więc sukcesorem jednoosobowej działalności gospodarczej (osoby fizycznej) również w zakresie możliwości wystawiania faktur korygujących do faktur wystawionych przed przekształceniem jeżeli korekta ta nie spowoduje powstania zaległości podatkowych u osoby fizycznej.
Faktury korygujące mogą powodować:
1) zmniejszenie wartości obrotu i kwoty podatku należnego,
2) podwyższenie wartości obrotu i kwoty podatku należnego.
Należy podkreślić, że zasadnicze znaczenie będzie miało ustalenie czy podwyższenie lub obniżenie wartości sprzedawanych towarów stanowi okoliczność nową, tj. taką która nie była możliwa do przewidzenia w chwili wystawienia faktury.
Zatem w sytuacji, gdy faktura korygująca wystawiana jest z powodu okoliczności które zaistniały w dniu lub po dniu Przekształcenia, należy rozliczyć ją na bieżąco i ująć w rejestrze sprzedaży w dacie jej wystawienia oraz w deklaracji VAT-7 za bieżący okres rozliczeniowy. W takiej sytuacji to Państwo (spółka przekształcona) będą zobowiązani do wystawienia i rozliczenia takiej faktury.
W przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania (art. 29a ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług).
Natomiast w sytuacji gdy faktura korygująca wystawiana jest z powodu okoliczności, które zaistniały przed Przekształceniem, wówczas to osoba fizyczna powinna skorygować sprzedaż oraz deklarację VAT-7 za okres w którym powstał obowiązek podatkowy.
Ze względu na szczególne uregulowanie wspomnianego wcześniej przepisu art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej, to osoba fizyczna będzie zobowiązana do rozliczenia i zapłaty podatku należnego za okres w którym powstał obowiązek podatkowy.
Zatem Państwo (Spółka z o.o.) będą zobowiązani do wystawienia faktur korygujących zwiększających wartość sprzedaży (korekta in plus), jeżeli korekta ta nie spowoduje powstania zaległości podatkowych u osoby fizycznej. Ponadto należy wskazać, że jeżeli faktura korygująca wystawiana będzie zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, należy rozliczyć ją na bieżąco i ująć w rejestrze sprzedaży w dacie jej wystawienia oraz w deklaracji VAT-7 za bieżący okres rozliczeniowy. Z kolei, gdy do wystawienia faktury korygującej dojdzie ze względu na okoliczności istniejące już w dacie powstania obowiązku podatkowego, przypadającego na okres przed przekształceniem, to sprzedający (osoba fizyczna) będzie zobowiązany do dokonania korekty sprzedaży oraz deklaracji VAT-7 za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za:
- prawidłowe w zakresie prawa do wystawienia przez Państwa faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania do faktury wystawionej przez jednoosobową działalność gospodarczą, przed przekształceniem, z przyczyn powstałych w dniu lub po dniu Przekształcenia, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem oraz ujęcia tej faktury korygującej w swojej ewidencji VAT,
-nieprawidłowe w zakresie obowiązku wystawienia przez Państwa w dniu lub po dniu Przekształcenia faktury korygującej zwiększającej podstawę opodatkowania, z przyczyn powstałych przed Przekształceniem, dotyczącej sprzedaży, która miała miejsce przed Przekształceniem, do której faktura pierwotna była wystawiona przez jednoosobową działalność gospodarczą oraz ujęcia tej faktury korygującej wstecz w Państwa ewidencji VAT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przedmiotowa interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydana w odrębnym rozstrzygnięciu.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right